iSpindel configuratie/kalibratie

Gestart door Bvk1983, 11-01-2022 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Omdat komend weekend weer een brouwsessie op het programma staat vandaag toch maar eens begonnen aan de iSpindel configuratie/kalibratie. Begonnen met een schoon water meting, daarna 3L water tot 1.095 opgehoogd. Daarna steeds ongeveer een halve liter verdund. Alles netjes genoteerd in Excel en daarna in de iSpindel tabel online ingevuld. Onderaan kwamen de formules te staan die ik moet invoeren in de iSpindel, deze lijken mij alleen nogal af te wijken qua opmaak t.o.v. wat ik tegen kom bij de diverse iSpindel kalibratie pagina's.

iSpindel.nl laat bijvoorbeeld bij Degree 3 een aantal opvolgende cijferreeksen zien, 4 in dit geval:
https://ispindel.nl/index.php/kalibreren/

Bij mij staat echter een keer of 6 *tilt* in mijn Degree 3 formule. Heb ik iets verkeerd gedaan?

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 11-01-2022  20:19 uBij mij staat echter een keer of 6 *tilt* in mijn Degree 3 formule. Heb ik iets verkeerd gedaan?
Nee hoor, ziet er prima uit. Wat je ziet is tilt * tilt and dat is eigenlijk tilt2

De formule is feitelijk: Degree3 = a + b*tilt - c*tilt2 + d*tilt3

Alleen voor tilt2 schrijf je tilt*tilt en voor tilt3 schrijf je tilt*tilt*tilt

tsien_bier

Als je dit wilt invullen in brewfather dan kun je tilt^2 of tilt^3 gebruiken. Anders wordt je formule waarschijnlijk te lang.

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 11-01-2022  23:07 uNee hoor, ziet er prima uit. Wat je ziet is tilt * tilt and dat is eigenlijk tilt2

De formule is feitelijk: Degree3 = a + b*tilt - c*tilt2 + d*tilt3

Alleen voor tilt2 schrijf je tilt*tilt en voor tilt3 schrijf je tilt*tilt*tilt

Oh tuurlijk, dat klinkt logisch. Bedankt.

Bvk1983

Citaat van: tsien_bier op 11-01-2022  23:22 uAls je dit wilt invullen in brewfather dan kun je tilt^2 of tilt^3 gebruiken. Anders wordt je formule waarschijnlijk te lang.

Moet ik in Brewfather ook nog een formule invullen? Ik dacht alleen in de iSpindel zelf.

tsien_bier

Je vult helemaal geen formule in je Ispindel in. Je Ispindel geeft de hellingshoek door. Het ontvangende programma (bijv. Brewfather) berekend het SG/BRIX/Plato op basis van de door jou ingevoerde formule. Dit is in pincipe per Ispindel verschillend. Daarom moet je de Ispindel dus ook kalibreren. De helpfunctie in Brewfather legt goed uit hoe je dit moet doen.

Bvk1983

Citaat van: tsien_bier op 12-01-2022  07:40 uJe vult helemaal geen formule in je Ispindel in. Je Ispindel geeft de hellingshoek door. Het ontvangende programma (bijv. Brewfather) berekend het SG/BRIX/Plato op basis van de door jou ingevoerde formule. Dit is in pincipe per Ispindel verschillend. Daarom moet je de Ispindel dus ook kalibreren. De helpfunctie in Brewfather legt goed uit hoe je dit moet doen.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik inlog via 192.168.enz.. op de iSpindel vul ik daar toch de formule in?

Bvk1983

Voor de zekerheid: mijn formule wordt dan zo?

0.8857606136720572+0.007241751017595662*tilt-0.00012205971488755225*tilt^2+ 8.619456463028533e-7*tilt^3

tsien_bier

Citaat van: Bvk1983 op 12-01-2022  09:04 uMisschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik inlog via 192.168.enz.. op de iSpindel vul ik daar toch de formule in?
Volgens mij niet. Je kunt daar de hoek van je Ispindel aflezen, je Ispindel connecten op je Wifi netwerk en aangeven waar de spindel zijn waarden naartoe stuurt. In de volgende video's wordt dit goed uitgelegd.

en

Bvk1983

Citaat van: tsien_bier op 12-01-2022  09:59 uVolgens mij niet. Je kunt daar de hoek van je Ispindel aflezen, je Ispindel connecten op je Wifi netwerk en aangeven waar de spindel zijn waarden naartoe stuurt. In de volgende video's wordt dit goed uitgelegd.

Daar wordt ook aangegeven dat je de formule in de iSpindel zelf invult. Het IP adres is namelijk van de iSpindel, niet van Brewfather. Het enige wat je in Brewfather aangeeft is op welk adres en via welke poort e.d. Brewfather de iSpindel kan vinden.

trebvuister

Ervaringstip:

Brewfather wil als input van iSpindel de waardes in Plato.
Brewfather rekent dan zelf om naar de door jou gewenste eenheid

Dit betekent wel dat de formule in iSpindel in PLato (en niet in SG) moet worden uitgedrukt.
Dat kan volgens mij eenvoudig in de spreadsheet van de calibratie

https://docs.brewfather.app/integrations/ispindel

Succes. Het is mij gelukt dus dan zou het bij jou ook moeten werken

tsien_bier

Citaat van: Bvk1983 op 12-01-2022  10:50 uDaar wordt ook aangegeven dat je de formule in de iSpindel zelf invult. Het IP adres is namelijk van de iSpindel, niet van Brewfather. Het enige wat je in Brewfather aangeeft is op welk adres en via welke poort e.d. Brewfather de iSpindel kan vinden.

Je hebt gelijk voor wat betreft de formule. Deze vul je inderdaad in de configuratiepagina van de Ispindel in. Het is echter niet zo de Brewfather de Ispindel vindt. Het is andersom. De Ispindel stuurt zijn gegevens naar Brewfather.

tsien_bier

Citaat van: trebvuister op 12-01-2022  11:07 uErvaringstip:

Brewfather wil als input van iSpindel de waardes in Plato.
Brewfather rekent dan zelf om naar de door jou gewenste eenheid

Dit betekent wel dat de formule in iSpindel in PLato (en niet in SG) moet worden uitgedrukt.
Dat kan volgens mij eenvoudig in de spreadsheet van de calibratie

https://docs.brewfather.app/integrations/ispindel

Succes. Het is mij gelukt dus dan zou het bij jou ook moeten werken
Dit hoeft niet. Door [SG] aan het eind van de Ispindelnaam in Brewfather toe te voegen kun je ook je waardes in SG doorgeven.

Bvk1983

Het is gelukt, dank allen voor de hulp. Ik ben nu een test aan het doen met een emmer water. Wel zal ik nog een gravity correctie moeten doen want hij zit er in ieder geval 4 punten naast. Belangrijkste is dat ik in ieder geval de vergisting kan volgen, daadwerkelijk meten zal ik toch handmatig doen.

trebvuister

Citaat van: tsien_bier op 12-01-2022  11:14 uDit hoeft niet. Door [SG] aan het eind van de Ispindelnaam in Brewfather toe te voegen kun je ook je waardes in SG doorgeven.
Weer wat geleerd, bedankt :groots:

Bvk1983

Ik dacht de kalibratie goed te hebben doorlopen, maar helaas. Getest met kraanwater en hier kwam 1.004 uit, correctie in Brewfather doorgevoerd zodat ik netjes op 1.000 uit kwam.

Voor de zekerheid net ook maar even een suikeroplossing getest. Deze blijkt ook 1.000 aan te geven. Hier klopt dus iets niet. De gemeten waarden uit de kalibratie heb ik gelukkig allemaal opgeslagen maar ik heb dus geen idee waar het mis is gegaan. Iemand een idee?

Edit: ik zie het al. Zal dus te maken hebben met SG vs Plato

Jan de Graaff

Citaat van: tsien_bier op 12-01-2022  11:14 uDit hoeft niet. Door [SG] aan het eind van de Ispindelnaam in Brewfather toe te voegen kun je ook je waardes in SG doorgeven.
Dit doe je niet in Brewfather, maar in de iSpindel configuratie. Door [SG] achter de naam toe te voegen herkent Brewfather dat je iSpindel de waardes in SG doorgeeft en niet in Plato.
Ook de formule (polynominal) gaat in de iSpindel config, niet in Brewfather. Zie hier voor een screenshot.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.