Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot vergeten te vullen

Gestart door JulianFreudy, 11-01-2022 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

JulianFreudy

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en sinds kort gestart met mijn eerste brouwsel (een Weizen uit het boek van Adrie).

Ik ben van mening dat ik alle stappen goed heb doorlopen. Het wort heeft 3 dagen vergist. Echter ben ik er nu achter gekomen dat ik het waterslot niet heb gevuld met water.

Betekent dit mijn brouwsel gaat mislukken? Of heeft het nog een kans van slagen? Het koolzuur kan dus direct via het lege waterslot ontsnappen..

Hoe kan ik aan mijn jongbier proeven of het bier al dan niet mislukt is?

Ik hoor graag van jullie!

AngryDuck

Ik denk niet dat het problemen op gaat leveren. Zolang je gist bezig is, of net gestopt is, zal er altijd een overdruk bestaan waardoor er geen zuurstof naar binnen komt. Ook na het gisten zal er een deken van CO2 zijn.
Ik zal zeggen, geen panniek. Waterslot vullen en wachten tot het gisten voobij is en genieten van je eigen gebrouwen biertje...

Francois

Willem Broekema

Gewoon voorzichtig je waterslot alsnog vullen. Misschien is je hoofdgisting niet voorbij, en zie je alsnog bellen door je waterslot ontsnappen. Een magisch moment!
Je brouwsel hoeft niet per definitie te mislukken.
Als het geen lekker bier wordt (het smaakt bijvoorbeeld naar karton) heb je in ieder geval gebrouwen. Je hebt de stappen leren uitvoeren en hebt het in de praktijk gezien. Dat is voor je eerste brouwsel erg waardevol, ook al zal je bier later niet helemaal top zijn. Dat is niet erg.
Er zullen in de loop van de tijd nog meer fouten gemaakt worden, maar nog belangrijker: je zult er een hoop van leren!
Welkom bij een erg leuke hobby!

Lech_hobbybrouwer89

Ik ben nog niet heel ervaren, maar ik zou het waterslot nu alsnog eerst vullen met water. Verder ligt het aan de soort gist die je gebruikt hebt en onder welke temperatuur (en vast nog wel meer zaken) of de hoofdgisting al is afgelopen of niet. Dan even geduld uitoefenen en wachten tot de vergisting is afgelopen. Veel meer kan je op dit moment toch niet doen.
Als je met een hydrometer meet, dan zou ik dat pas na 10 dagen (dus nu nog over een week) voor de eerste keer doen en daarna pas weer na 3-4 dagen. Wanneer het SG hetzelfde is kan je bottelen. Tijdens het nemen van de monsters voor je hydrometer kan je gelijk kijken/ruiken/proeven aan het jongbier of het niet teveel geoxideerd is geraakt (hoe dat eruit ziet/ruikt kan je in het boek van Adrie opzoeken of op dit forum). Zoals velen al gezegd hebben, bier wordt het altijd! ;)

JulianFreudy

Dankjewel voor de snelle reacties! Ik ga zometeen als ik thuis ben direct het waterslot alsnog vullen. Ik denk dat de vergisting wel goed gegaan is, of die al klaar is moet ik straks bekijken als ik wat waterslot gevuld heb. Ik heb de Wyeast weihenstephan smackpack gebruikt. Mijn cct vat staat mooi in een klimaatkast op 18 graden.

Ik hoop dat het bier te drinken is en anders is het inderdaad een goede les geweest.

Bedankt!

tdp

Allereerst welkom!

Een weizen wordt/werd traditioneel gezien open vergist, problemen leverde dit ook niet echt op. Ik heb bij wijze van proef afgelopen week een weizen gebrouwen zonder de blow-off te installeren, maar een bakje op de kop bovenop de CCT te zetten. Dit juist om een open vergisting te simuleren.

Komt vast goed!

Jacques

Citaat van: JulianFreudy op 11-01-2022  15:04 uDag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en sinds kort gestart met mijn eerste brouwsel (een Weizen uit het boek van Adrie).

Ik ben van mening dat ik alle stappen goed heb doorlopen. Het wort heeft 3 dagen vergist. Echter ben ik er nu achter gekomen dat ik het waterslot niet heb gevuld met water.

Betekent dit mijn brouwsel gaat mislukken? Of heeft het nog een kans van slagen? Het koolzuur kan dus direct via het lege waterslot ontsnappen..

Hoe kan ik aan mijn jongbier proeven of het bier al dan niet mislukt is?

Ik hoor graag van jullie!

Al meer dan een jaar sluit ik mijn gistvat niet meer af na het enten van de gist. In plaats daarvan steek ik een silicone slang in de opening van het waterslot. De slang laat ik afhangen. Op die manier kan er geen stof en dergelijk in het vat komen.
Met een BrewBrain Float volg ik de vergisting. Als ik zie dat de afname in SG minder wordt zet ik alsnog een waterslot op mijn gistvat. Meestal is dat na zo'n 36 tot 48 uur. Maar soms ook na 24 uur.
Deze manier van werken bevalt mij prima. Naar mijn idee verloopt de vergisting sneller en ik heb geen last van oxidatiesmaken. Wel is het belangrijk het bier op tijd af te sluiten met een waterslot.

Ik raad je aan het rustig af te wachten. Als de vergisting in een rustig tempo verloopt is er (nog) niet zo veel aan de hand.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.