Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iemand ervaring met een IJsdeken?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 11-01-2022 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag beste brouwers,

In mijn woning in Amsterdam heb ik geen goede koelmogelijkheid meer, (koelkast niet echt optie) dus ik ben op zoek naar tips/suggesties over hoe je je gistvat het beste kan koelen. Momenteel staat het vat in een kamer met enkelglas (in deze periode nog de beste optie :))

Ik zoek dus een koelmogelijkheid voor een rvs Brew Monk 30L gistvat, voor alle duidelijkheid.

- Zo zag ik laatst een ijsdeken voorbij komen, iemand daar ervaring mee? Zie link: https://brouwland.com/nl/koeleenheden/10507-ijsdeken-cool-brewing.html
- Iemand ervaring met een spiraalkoeler? Zie link: https://brouwland.com/nl/lids/10578-brew-monk-spiraalkoeler-voor-vergistingsvat-30-l.html..
Want deze sluit je dan aan op de waterkraan (das weer onhandig) of op een glycol koeler (véél te prijzig) of op een koelbox met koud water waar je ijsblokjes of koelelementen aan toevoegt (zag ik voorbeelden van voorbij komen), maar hoe pomp je dit dan door het spiraal en hoe koppel je dit aan elkaar?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Voor nu denk ik dat ik koelelementen in de isolatiemantel van het vat stop als beste optie (en dus in een enkelglas kamer laat staan).

Ik heb overigens geen interesse in ondergistende (pils) bieren. Dus zó koud hoeft ik het ook niet te koelen.

Groeten, Lech :degroeten:

Bvk1983

Heb je ook geen mogelijkheid om een extra koelkast ergens neer te zetten? Hoeft natuurlijk niet veel groter dan het vat te zijn dus zal dan nooit heel veel meer plaats in beslag nemen. Andere opties zijn m.i. duurder en/of onpraktischer.

Het ijsdeken bijvoorbeeld kan wel koelen maar kun je niet sturen, d.w.z. als je te ver terugkoelt heb je geen 'stopfunctie' die je met een Inkbird + koelkast wel hebt. Spiraalkoeler vind ik ook interessant maar geen ervaring mee en lijkt me vooral erg prijzig t.o.v. een koelkast.

Ron H

Omdat mijn nieuwe CCT niet meer in de koelkast (vergistingskast) past, heb ik bij mijn laatste brouwsel een ombouw gemaakt van polystyreen.  Verkrijgbaar bij oa Hornbach. Zie "Polystyreen, geëxpandeerd, EPS 60 1000 x 500 x 60 mm.
Met wat tape onderling bevestigd.
Voor de verwarming maak ik gebruik van de bekende gloeilamp (in combinatie met een STC-100).
Aangezien ik een vergistingstemperatuur van 20 graden heb aangehouden en ik deze ombouw in een relatief koude omgeving heb opgebouwd, hoefde ik niet te koelen. Werkte voor mij prima. Let wel op dat de gloeilamp het styreen niet raakt ivm brandgevaar.

Ron

oneman

Ik zit in dezelfde situatie: geen ruimte voor een gistingskast.

Ik brouw nu alleen met gewone gist in de winter in een kamer waar het 17 à 18°C is gedurende de winter. Da's genoeg voor een bovengister. Bijwarmen doe ik met een verwarmingsbandje. Zodra het warmer wordt stap ik over op kveik gisten, dan heb ik geen problemen met koelen, die verwarm ik tot ±35°C...

Al met al is dat een stuk eenvoudiger en zeker goedkoper dan proberen te koelen met spiraalkoelers, ijs, etc.

oneman

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: oneman op 11-01-2022  23:09 uIk zit in dezelfde situatie: geen ruimte voor een gistingskast.

Ik brouw nu alleen met gewone gist in de winter in een kamer waar het 17 à 18°C is gedurende de winter. Da's genoeg voor een bovengister. Bijwarmen doe ik met een verwarmingsbandje. Zodra het warmer wordt stap ik over op kveik gisten, dan heb ik geen problemen met koelen, die verwarm ik tot ±35°C...

Al met al is dat een stuk eenvoudiger en zeker goedkoper dan proberen te koelen met spiraalkoelers, ijs, etc.

oneman

Dus Kveik gist kan je op allerlei soorten bierstijlen gebruiken, zolang je maar op hoge temperatuur vergist, correct? Dan is dat natuurlijk een uitkomst als het weer warmer wordt en je een blonde/amber/dubbel/tripel wilt brouwen. Of smaakt zo'n bier heul anders door de Kveik gist?

oneman

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 12-01-2022  13:36 uDus Kveik gist kan je op allerlei soorten bierstijlen gebruiken, zolang je maar op hoge temperatuur vergist, correct? Dan is dat natuurlijk een uitkomst als het weer warmer wordt en je een blonde/amber/dubbel/tripel wilt brouwen. Of smaakt zo'n bier heul anders door de Kveik gist?
Elke gist smaakt anders, dat geldt ook voor Kveik. Maar het aanbod aan Kveik gisten groeit en dus de diversiteit en mogelijke toepassingen ook. Veel stijlen zijn goed met kveik te vergisten. Alleen heel gist specifieke bieren zoals bijvoorbeeld Wibier waarvoor je een POF gist nodig hebt gaan niet. Porter, IPA, Triple, NEIPA, Tarwebock, het is met Kveik bij mij allemaal geslaagd bier geworden. Ook hartje zomer.

oneman

jwf

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 11-01-2022  14:33 uDag beste brouwers,

In mijn woning in Amsterdam heb ik geen goede koelmogelijkheid meer, (koelkast niet echt optie) dus ik ben op zoek naar tips/suggesties over hoe je je gistvat het beste kan koelen. Momenteel staat het vat in een kamer met enkelglas (in deze periode nog de beste optie :))

Ik zoek dus een koelmogelijkheid voor een rvs Brew Monk 30L gistvat, voor alle duidelijkheid.

- Zo zag ik laatst een ijsdeken voorbij komen, iemand daar ervaring mee? Zie link: https://brouwland.com/nl/koeleenheden/10507-ijsdeken-cool-brewing.html
- Iemand ervaring met een spiraalkoeler? Zie link: https://brouwland.com/nl/lids/10578-brew-monk-spiraalkoeler-voor-vergistingsvat-30-l.html..
Want deze sluit je dan aan op de waterkraan (das weer onhandig) of op een glycol koeler (véél te prijzig) of op een koelbox met koud water waar je ijsblokjes of koelelementen aan toevoegt (zag ik voorbeelden van voorbij komen), maar hoe pomp je dit dan door het spiraal en hoe koppel je dit aan elkaar?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Voor nu denk ik dat ik koelelementen in de isolatiemantel van het vat stop als beste optie (en dus in een enkelglas kamer laat staan).

Ik heb overigens geen interesse in ondergistende (pils) bieren. Dus zó koud hoeft ik het ook niet te koelen.

Groeten, Lech :degroeten:

Ik heb goede ervaringen met de brewjacket immersion pro. Al ben ik zelf overgestapt op een koelkast. Voordat ik kon koelen heb ik ook wel eens een isolatie mantel gebruikt en gekoeld met ijs (in bakjes) maar het is zeer lastig om dan een stabiele temperatuur te krijgen. Ik heb ook geprobeerd met een watergekoelde spiraal rondom mijn gistvat te werken maar je hebt best een groot temperatuur verschil nodig tussen het bier en je koelvloeistof (je koelvloeistof moet zeker 6 graden onder je doeltemperatuur liggen). Je moet dus steeds ijs toevoegen. Vloeistof koeling is ook bepaald 'messy'. Kortom, ik vond de immersion pro een mooie tussenoplossing voor als je geen ruimte voor een koelkast hebt. Vloeistofkoeling vond ik lastig goed te krijgen DIY, en ook 'messy'.

JanDeGraaff

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 12-01-2022  13:36 uDus Kveik gist kan je op allerlei soorten bierstijlen gebruiken, zolang je maar op hoge temperatuur vergist, correct?
Niet helemaal. Kveik kan ook prima op 20ºC bier vergisten en zal dan, afhankelijk van welke kveik je gebruikt, een ander smaakprofiel geven.

De meeste bovengisters kunnen ook op >30ºC vergisten maar geven dan wel bijzonder veel esters en andere smaakcomponenten af; vele daarvan ongewenst.

Het grote voordeel van veel kveiks is dat die op >30ºC kunnen vergisten en enkele zelfs dan nog steeds een vrij neutraal smaakprofiel hebben of wel esters produceren maar weinig/geen ongewenste smaakcomponenten ("off-flavours"). Het is net waar je naar op zoek bent. Met een beetje puzzelen kun je best een goeie kveik voor jouw bier vinden en die met hoge(re) temperaturen vergisten.

Het allergrootste voordeel van bij >30ºC vergisten is nog wel dat het klaar is voor je het weet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.