Wanneer bottelen?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 11-01-2022 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag beste brouwers,

Mijn dubbel van het moutpakket van brouwstore staat sinds 1 januari op het plastic 30L Brewferm gistvat, met een Bewbrain Float (BB) erin (zelf geen hydrometer-meting meer gedaan), zie deze link: https://my.brewbrain.nl/brew/show/16367

Zoals je kan zien ging de vergisting zeer snel, iets wat ik vaker heb gelezen bij deze gist (Fermentis Safbrew S-33). Er zaten trouwens ook 2 zakjes bij in plaats van 1 (wat meestal het geval is dacht ik). Ik ben nu de temperatuur aan het verhogen voor het laatste stukje, maar denk dat de vergisting wel is afgelopen en het tijd is om te gaan bottelen! Het BB gemeten SG begon bij 1065 en zit nu op 1012, sinds paar dagen verandert dit niet meer verder.

Mijn vragen:

- Toch nog even geduld hebben en nog een paar dagen wachten (zou vandaag/donderdag/zondag kunnen bottelen)
- Maakt de temperatuur van het jongbier voor het bottelen nog wat uit?
- Andere suggesties/tips?

Ik hoor/lees graag van jullie! :biersmile:

Groeten, Lech :degroeten:

Willem Broekema

Ik heb geen ervaring met de S-33, maar zelf gaat een tripel of dubbel niet vóór 2 weken gisten op de fles.
Meestal (bijna) een week in het vergistingsvat en nog minimaal 1 week in de nagisting. Ik heb zelf de ervaring dat met een beetje temperatuur erbij het SG nog net ietsjes kan zakken, hoewel de 1012 doet vermoeden dat je er (bijna) bent. En dat "bijna" is net de crux.. Als de navergisting er toch nog niet is, krijg je erg veel koolzuur in je flesjes..

Als je bottelt met hergisting op fles voor de koolzuur, maakt de temperatuur niet zo heel veel uit. Na het bottelen weer lekker warm wegzetten.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Willem Broekema op 11-01-2022  14:19 uIk heb geen ervaring met de S-33, maar zelf gaat een Tripel of dubbel niet vóór 2 weken gisten op de fles.

Thnx voor je reactie! Ik denk dat ik gewoon even wacht tot zondag, dan zitten we op dag 15 en ben ik in ieder geval niet té vroeg ;)

Hopfenfox

Gangbare theorie is dat het SG drie dagen constant moet zijn. Dat is vaak eerder dan twee weken, maar aangezien ik alleen in de weekenden voldoende tijd heb, werk ik met hele werken en kom ik vanzelf op 14 dagen uit. Bij een tripel of quadrupel tel ik een weekje extra. Echter heb ik gisteren een blond ale gebrouwen met Voss Kveik op 30 graden en dis is nu nog geen 24 uur verder al bijna klaar. Die gaat zaterdag de fles in. Het kan dus wel, maar ook hier hou ik het SG goed in de gaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.