Welke slang aansluiten op 1/2" en 3/4"??

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 11-01-2022 13:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag beste brouwers,

Laatst heb ik een Brewmonk 30L rvs vergistingsvat aangeschaft (moet ik nog gaan inzegenen) en zit nu met de volgende theorie;

Door de gist van onder af te tappen, hoef je niet meer over te hevelen naar een bottelvat met suikeroplossing, zodat je na het aftappen van de gist een suikerwater-oplossing kan toevoegen aan het rvs gistvat en vanuit datzelfde vat kan gaan bottelen. Correct?

Nu stuitte ik op het volgende "probleem", welke slang en welke afvulpijp heb ik dan nodig? De kleine kraan heeft een diameter van 1/2" en de grote een diameter van 3/4". Ik zou dus:

- 1 siliconen slang voor 1/2" moeten kopen, dus 13mm, welke wordt er aangeraden?
- 1 koppelstuk (slangtuit) moeten kopen om van de onderste 3/4" kraan een 1/2" te maken; iemand suggesties?
- 1 afvulpijpje die op 1/2" aangesloten kan worden. Heb er nu een die op de plastic 30L gistvaten van Brewferm past..

Er blijft namelijk toch wel zeker een liter (als het niet meer is) over vanuit het bovenste 1/2" kraantje, dus als je gaat bottelen ga je dat voornamelijk uit de onderste 3/4" kraan doen (via sluitstuk/slang/afvulpijpje).

Ik hoor graag jullie ideeën/suggesties, bij voorkeur met link of de juiste benaming :)! Ook als mijn theorie in theorie leuk klinkt maar dat overhevelen naar plastic 30L Brewferm gistvat (bottelvat) misschien een betere optie is omdat er in de praktijk toch wel veel gist aan de wand blijft plakken en lang niet alle gist af te tappen valt (scheelt dan weer extra kosten).

Groeten, Lech  :degroeten:

joenedu

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 11-01-2022  13:53 uDoor de gist van onder af te tappen, hoef je niet meer over te hevelen naar een bottelvat met suikeroplossing, zodat je na het aftappen van de gist een suikerwater-oplossing kan toevoegen aan het rvs gistvat en vanuit datzelfde vat kan gaan bottelen. Correct?

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 11-01-2022  13:53 uOok als mijn theorie in theorie leuk klinkt maar dat overhevelen naar plastic 30L Brewferm gistvat (bottelvat) misschien een betere optie is omdat er in de praktijk toch wel veel gist aan de wand blijft plakken en lang niet alle gist af te tappen valt (scheelt dan weer extra kosten).

Mijn ervaring is dat de conus niet schuin genoeg is om alle gist af te tappen en er behoorlijk wat blijft zitten. Ik hevel zelf nog steeds over naar bottelvat.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: joenedu op 11-01-2022  14:55 uMijn ervaring is dat de conus niet schuin genoeg is om alle gist af te tappen en er behoorlijk wat blijft zitten. Ik hevel zelf nog steeds over naar bottelvat.

Altijd goed om gebruikerservaring te lezen! Dan wacht ik nog even met de aanschaf van slangen en koppelstukken en hevel ik over naar een bottelvat om het van daaruit te bottelen. Krijg je waarschijnlijk ook helderder bier door :).

joenedu

Los van je vragen, ik had met dit vergistingsvat wel last van een lek waterslot. Ik heb hiervoor een brewtech tuit gekocht en die met een slang verbonden met een fles water, soort blow-off.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: joenedu op 11-01-2022  16:20 uik had met dit vergistingsvat wel last van een lek waterslot.

Dank voor je bericht! Anderen met dezelfde ervaring?

Jacques

Citaat van: joenedu op 11-01-2022  14:55 uMijn ervaring is dat de conus niet schuin genoeg is om alle gist af te tappen en er behoorlijk wat blijft zitten. Ik hevel zelf nog steeds over naar bottelvat.

Door regelmatig met een rubberen hamer tegen de wand van een CCT te slaan komt veel gist naar beneden. Maar je raakt nooit alles kwijt. Voor het bottelen gebruik ik de kraan halverwege de conus. Bij mijn CCT blijft iets minder dan 1 liter in het vat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.