Tetrahop 20 ml beschikbaar voor forumleden

Gestart door Rinus, 10-01-2022 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: ray81 op 15-01-2022  17:21 uNu nog uitzoeken hoe ik mijn recepten hiervoor moet aanpassen...

Niet aanpassen! Gebruik er namelijk niet te veel van. Martin heeft het over 1 gram op 20 liter. Zelf gebruik ik 1 ml op 10 liter (twee keer zo veel dus). Als je meer gebruikt dan krijg je snel een onnatuurlijke schuimkraag.
De hoeveelheid is zodanig laag dat je qua bitterheid weinig van merkt.

Verder nog het volgende.
Staar je niet blind op de IBU-waarde van een bier. Er zijn veel meer factoren die de beleving van de bitterheid bepalen dan de hoeveelheid opgelost iso-alfazuren...

MO

Inderdaad - ik ga ervan uit dat de kleine hoeveelheid die ik toevoeg geen effect heeft op de bitterheid. Is ook niet zo, blijkt uit de praktijk, ook ons hele zachte bieren (quad, tripel, blond) hebben geen extra bitterheid uit de tetrahop.
Wij hebben een aparte afvultank (hbt, helder bier tank). Als het bier uitvergist is en alle gist is afgetapt uit de CCT dan drukken wij het bier over naar de HBT onder CO2 overdruk en ergens in het begin van het overdrukken voegen we de tetrahop toe aan de afvultank.
Als je thuisbrouwt zou ik:
suikeroplossing voorleggen in afvulvat
jongbier overhevelen naar afvulvat
Na ca 20% overhevelen de tetrahop toevoegen. Voor een goede menging zou ik het verdunnen met 20-50 ml water

Succes!

Eriks

Citaat van: MO op 15-01-2022  23:25 u.
Als je thuisbrouwt zou ik:
suikeroplossing voorleggen in afvulvat
jongbier overhevelen naar afvulvat
Na ca 20% overhevelen de tetrahop toevoegen. Voor een goede menging zou ik het verdunnen met 20-50 ml water

Ik hevel niet over, maar bottel gelijk vanuit het vat waar de gisting in plaats heeft gevonden. En met de hevel krijg ik het altijd netjes voor elkaar om het helder af te tappen boven de gist/eiwit koek onderin
Wat is dan een goed moment om toe te voegen?
Wat is bijvoorbeeld het effect als je het al tijdens de hoofdvergisting doet. Of tijdens de navergisting en het nog even laat staan (bedoel zwenken met het vat ziet het verspreid en daarna laten staan zodat de gist enz weer kan uitzakken)

Rinus

Ik heb het toegevoegd aan de suiker oplossing, wat ik per flesje doseer met een injectie spuit (voor dieren bedoeld).
In de specificaties staat echter wel dat je het niet in water mag oplossen (alleen in gedemineraliseerd water)
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg#downloads
Toen de tetrahop oploste in de suiker oplossing (gekookt suikerwater) ging het van helder naar enigszins wit troebel. Ik heb nog geen idee of dat invloed heeft op de werking.
Met deze kleine hoeveelheid (5 ml suikerwater oplossing per flesje) mag je wel gedemineraliseerd water gebruiken lijkt mij zonder dat het slecht is voor de gezondheid.

Jacques

Citaat van: Rinus op 16-01-2022  09:52 uIk heb het toegevoegd aan de suiker oplossing, wat ik per flesje doseer met een injectie spuit (voor dieren bedoeld).
In de specificaties staat echter wel dat je het niet in water mag oplossen (alleen in gedemineraliseerd water)
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg#downloads
Toen de tetrahop oploste in de suiker oplossing (gekookt suikerwater) ging het van helder naar enigszins wit troebel. Ik heb nog geen idee of dat invloed heeft op de werking.
Met deze kleine hoeveelheid (5 ml suikerwater oplossing per flesje) mag je wel gedemineraliseerd water gebruiken lijkt mij zonder dat het slecht is voor de gezondheid.

Je bier wordt ook troebel als je pure niet verdunde tetrahop toevoegt aan je bier. Er ontstaat per direct een witte neerslag. In je uiteindelijke bier merk je daar niets van.

Overigens bevat gedemineraliseerd water gaan schadelijke stoffen voor je gezondheid. Dat je gedemineraliseerd water niet mag gebruiken als drinkwater heeft te maken met uitdroogverschijnsels die je krijgt. In drinkwater worden mineralen te zitten.

Zie https://www.bronkhorst.com/nl-nl/blog/weet-jij-het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedistilleerd-water/
"Om kort te gaan, demiwater moet niet als drinkwater worden gebruikt, omdat het mineralen verwijdert die nodig zijn voor een goede gezondheid.

Jacques

Citaat van: Eriks op 16-01-2022  08:02 uWat is bijvoorbeeld het effect als je het al tijdens de hoofdvergisting doet. Of tijdens de navergisting en het nog even laat staan (bedoel zwenken met het vat ziet het verspreid en daarna laten staan zodat de gist enz weer kan uitzakken)

Zou ik niet doen. Zie mijn vorige reactie. Tetrahop reageert met je bier. Waarschijnlijk mag die reactie voor de goede werking van tetrahop niet te vroeg plaatsvinden.
Maar je moet toch ook bottelsuiker toevoegen, waarom voeg je het daar niet aan toe?

Eriks

Citaat van: Jacques op 16-01-2022  16:19 uZou ik niet doen. Zie mijn vorige reactie. Tetrahop reageert met je bier. Waarschijnlijk mag die reactie voor de goede werking van tetrahop niet te vroeg plaatsvinden.
Maar je moet toch ook bottelsuiker toevoegen, waarom voeg je het daar niet aan toe?

Ik heb maatschepjes waarvan ik exact weet hoeveel gewicht per liter het schepje is. De suiker gaat per schepje rechtstreeks het flesje in en het bier hevel ik dan daarop. En dan suiker in de zin van dat het gewoon kristalsuiker is en dat het korreltjes zijn, dus niks mee gedaan voor gebruik.
Zat al te denken hoe anders (heb geen bottlevat waar ik iets mee zou kunnen) Misschien een druppel per flesje of zo toevoegen. Of suiker met tetra aanlengen met water en dat met een pipet in de flesjes doen
De postbode heeft ons gisteren overgeslagen, dus ik weet nog niet hoe het precies eruit ziet. Dus misschien denk ik te moeilijk :brouwen:

Rinus

Citaat van: Eriks op 16-01-2022  17:23 uIk heb maatschepjes waarvan ik exact weet hoeveel gewicht per liter het schepje is. De suiker gaat per schepje rechtstreeks het flesje in en het bier hevel ik dan daarop. En dan suiker in de zin van dat het gewoon kristalsuiker is en dat het korreltjes zijn, dus niks mee gedaan voor gebruik.
Zat al te denken hoe anders (heb geen bottlevat waar ik iets mee zou kunnen) Misschien een druppel per flesje of zo toevoegen. Of suiker met tetra aanlengen met water en dat met een pipet in de flesjes doen
De postbode heeft ons gisteren overgeslagen, dus ik weet nog niet hoe het precies eruit ziet. Dus misschien denk ik te moeilijk :brouwen:
Druppelen lijkt mij helaas niet nauwkeurig genoeg, ik vermoed dat een druppel (als het je al lukt met het flesje) al snel te veel is. Wat je nog zou kunnen doen is de tetra oplossen in een iets groter volume en dat per flesje in de juiste dosering toevoegen, of inderdaad...
Zoals je voorstelt heb ik het ook gedaan, de tetrahop opgelost in het suikerwater en dan heb ik steeds 5 ml toegevoegd (wel in de juiste suiker/water/tetrahop verhouding).
Er is op het forum een rekentool te vinden waar je het aantal flesjes opgeeft, hoeveel suiker per liter, die rekent dan uit hoeveel water / suiker je nodig hebt. Aan dat mengsel voeg je dat de terahop toe, et voila!
Ik heb de tool ooit via www.brouwblog.nl maar ik kan zo snel daar op de website het bestand niet vinden en ik weet niet hoe ik op dit forum een excel bestand kan delen... sorry!
Inmiddels heb ik de bijlage toegevoegd, bedankt Jacques, is inderdaad heel simpel.

Jacques

Citaat van: Rinus op 16-01-2022  20:25 u...en ik weet niet hoe ik op dit forum een excel bestand kan delen... sorry!

Dat is heel simpel. Gebruik daarvoor de optie "Bijlagen en andere opties" die je kunt zien bij het berichtenvenster.

Rinus

Citaat van: Jacques op 16-01-2022  22:02 uDat is heel simpel. Gebruik daarvoor de optie "Bijlagen en andere opties" die je kunt zien bij het berichtenvenster.
Bedankt Jacques, dat was inderdaad heel simpel. Ik heb de bijlage inmiddels toegevoegd aan mijn post.

Bram86

Citaat van: Rinus op 17-01-2022  14:29 uBedankt Jacques, dat was inderdaad heel simpel. Ik heb de bijlage inmiddels toegevoegd aan mijn post.

Handige tool! Heb sinds kort ook een veespuit en nu hoef ik niet zelf te gaan rekenen.

Rinus

Update m.b.t. de verzending...
Iedereen die tot nu toe interesse heeft getoond en tevens zijn/haar naam, adres en #postnummer via PM aan mij heeft doorgegeven kan zijn flesje morgen in de brievenbus verwachten, althans ik heb ze zojuist op de post gedaan.

Flubrewer

Beste Rinus,

De postbode is geweest, en mijn (verhoogde) bijdrage staat op je rekening! Bedankt voor al je inspanningen!!

Jaap W

Bij ook net binnen gekomen. Bedrag overgemaakt op je rekening. Bedankt. :biersmile: :proost: :nut:

Bram86

Het duurde even omdat PostNL zaterdag niet had bezorgd, maar ik heb de tetrahop ook ontvangen.
Heb het bedrag gelijk overgemaakt.

Dank je wel Rinus!

hans100w

Hier ook ontvangen en betaald, bedankt Rinus!

joenedu

Hier ook ontvangen en het (iets verhoogde) bedrag betaald, bedankt!

Ischiev

Het flesje met Tetrahop is ook bij mij goed aangekomen! Dank Rinus, het geld staat bij jou op de rekening.
Er is in het verleden wel discussie gevoerd over het gebruik, maar hoe houden wij het goed?
Is het juist als ik het flesje in de koelkast bewaar?
Gr, Ischiev

Bram86

Citaat van: Ischiev op 18-01-2022  18:14 uHet flesje met Tetrahop is ook bij mij goed aangekomen! Dank Rinus, het geld staat bij jou op de rekening.
Er is in het verleden wel discussie gevoerd over het gebruik, maar hoe houden wij het goed?
Is het juist als ik het flesje in de koelkast bewaar?
Gr, Ischiev

Ik las dat je het juist wat warmer moet bewaren. Het staat bij mij nu donker op kamertemperatuur.

Rinus

Citaat van: Bram86 op 18-01-2022  18:39 uIk las dat je het juist wat warmer moet bewaren. Het staat bij mij nu donker op kamertemperatuur.
Zie mijn post #53 voor de link naar de datasheet, m.b.t. bewaren staat daar dit geschreven;
Storage:
Tetra should be stored in unopened
containers at 5 – 15ºC (41 – 59ºF). Avoid
exposure to sunlight and use up any opened
containers as soon as possible.

Rinus

Voor de liefhebbers nog even een kijkje in mijn nieuwe distributie centrum  :degroeten:

Eriks

PostNL is wel geweest vandaag, nadat ze zaterdag niet zijn geweest, maar zonder de envelop met tetrahop. Ondanks dat het weer in de app stond >:( >:( >:(
Morgen weer nieuwe kansen..

Rinus

Citaat van: Eriks op 18-01-2022  20:30 uPostNL is wel geweest vandaag, nadat ze zaterdag niet zijn geweest, maar zonder de envelop met tetrahop. Ondanks dat het weer in de app stond >:( >:( >:(
Morgen weer nieuwe kansen..
Dat is wel pech hebben zeg, ik heb het echt verstuurd hoor, misschien nog even geduld hebben.
Ik had het onderhand op de fiets sneller bij je gebracht :-)

Eriks

Citaat van: Rinus op 18-01-2022  21:08 uDat is wel pech hebben zeg, ik heb het echt verstuurd hoor, misschien nog even geduld hebben.
Ik had het onderhand op de fiets sneller bij je gebracht :-)
Ik weet ook dat je het verstuurd hebt, het heeft al 2 keer in de app van PostNL gestaan ;)
Op de fiets was wel goed voor de conditie geweest, mooi tochtje langs het drongelskanaal en dat daarna gecompenseerd kan worden met een biertje of wat ;D
Ik wacht geduldig af, morgen weer een poging (en misschien nog een keer een mooie foto van de envelop in de app van PostNL)

thepsych

Citaat van: Eriks op 18-01-2022  21:21 uIk weet ook dat je het verstuurd hebt, het heeft al 2 keer in de app van PostNL gestaan ;)
Op de fiets was wel goed voor de conditie geweest, mooi tochtje langs het drongelskanaal en dat daarna gecompenseerd kan worden met een biertje of wat ;D
Ik wacht geduldig af, morgen weer een poging (en misschien nog een keer een mooie foto van de envelop in de app van PostNL)

Ooit eerder ook wat dikkers in een envelop gestuurd, Brewtan. Postsorteermachine loopt daar soms op vast en soms gaat envelop kapot. Uiteindelijk in een plastic zakje aangekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.