Lallemand Servomyces 10 g verpakking

Gestart door AngryDuck, 07-01-2022 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

AngryDuck

Beste thuisbrouwers.

Ik heb voor de test een zakje Servomyces gekocht.
Zo'n zakje is leuk een aardig, maar de dosering hiervan is 1 g per 100 liter. Dat betekent voor mij dus 0,2 g per brouwsel.
Aangezien ik niet elke week brouw, zal ik niet alles in een keer opmaken. Wie kan mij advies geven hoe dit product het best te bewaren, eenmaal geopend..

https://Brouwland.com/en/yeast-nutrients/1921-lallemand-servomyces-beer-yeast-nutrient-10-g.html

Irukandji

Als ik gist overhoudt bewaar ik het vacuüm in de koelkast. Het apparaat had ik gekocht bij de Lidl. Echt een topper. Ook voor hop als ik het langere tijd niet gebruik.

tsien_bier

Ik bewaar ook alles zo veel mogelijk vacuümverpakt. Je kan zakjes maken vanuit een rol. Als je bij de eerste keer de zakjes iets aan de grote kant maakt kun je deze hergebruiken door het gesealde gedeelte er af te knippen en daarna opnieuw te sealen. Het zakje wordt dus steeds kleiner. Dit doe ik bijvoorbeeld bij hop die ik vaker gebruik en en (nog) niet op raakt. Scheelt weer platic afval en de rollen met vacuümmateriaal zijn ook aan de prijs.

AngryDuck

Dat zijn goede adviezen, ga dit zeker even testen. Ben erg benieuwd of dit gaat lukken met zo'n kleine hoeveelheid, maar niet geschoten is altijd mis.
Vacuümmachine heb ik al, dus de rest moet geen probleem zijn  :biersmile:

Irukandji

Hoeveelheid maak niet uit. Ik verpak alles vacuüm wat ik over heb. inderdaad met grotere zakken zodat als ik ze open weer kan vacuüm trekken in die zak. Droge gisten en hop gaan altijd vacuüm

thepsych

Is het nodig zoveel moeite te doen en te vacumeren? Het is dacht ik iets wat van gist is gemaakt met aminozuren met ook zink er in/toegevoegd. ik gebruik het elke keer en vouw het dicht en dan een sellotape erover heen. Bewaar het wel in de koelkast. Steriel hoeft het niet te zijn want wordt meegekookt.
Maar ik sta open voor argumenten om het anders te doen

seed7

Citaat van: Irukandji op 12-02-2022  19:44 uHoeveelheid maak niet uit.

De hoeveelheid maakt wel degelijk uit. Het is gedroogde gist met veel zink. Als je teveel zink aan het wort toevoegt verloopt de gisting slechter tot geheel niet. Een klein beetje maakt dat de gisting vlotter verloopt en niet stokt.

Ingo

seed7

Citaat van: thepsych op 14-02-2022  21:57 uIs het nodig zoveel moeite te doen en te vacumeren? Het is dacht ik iets wat van gist is gemaakt met [...]

Ja, ik zou wel die moeite doen. Het is dode gist, dus eiwitten en dus vinden andere kleine ongewenste rotzakken het lekker en kan het gaan rotten.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 15-02-2022  07:53 uDe hoeveelheid maakt wel degelijk uit. Het is gedroogde gist met veel zink. Als je teveel zink aan het wort toevoegt verloopt de gisting slechter tot geheel niet. Een klein beetje maakt dat de gisting vlotter verloopt en niet stokt.

Inderdaad. de aanwezigheid van een hele kleine hoeveelheid zink is noodzakelijk voor de gist. Een teveel aan zink is toxisch voor de gist...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.