Aanvullingen op mijn brouwproces

Gestart door Edwards, 05-01-2022 08:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwards

Hallo allemaal,

Graag vraag ik je aanvullingen te geven op mijn onderstaand brouwproces voordat ik mijn tiende brouwsel ga maken. Bij voorbaat dank! :proost:

Stappenplan brouwen:
1. Haal de gist x dagen van te voren uit de koelkast (gist altijd in de koelkast bewaren) en activeer de gist (Smackpack houdbaarheid; 2 maanden = 2 dgn eerder activeren; tip brouwmaatje.nl). Bij droog gist van te voren uit de koelkast halen.   
2. Haal de hop minimaal 1 dag van te voren uit de vriezer, weeg de juiste hoeveelheid en stel de gistkast (koelkast) in op 20 graden. Hop hoeveelheid is 0,5-3 gram per liter wort.
3. Weeg de mouten af en zet alvast klaar in een emmer. Vlak voor het brouwen pas schroten.
4. Voeg 7 tot 10 ml water per kg toe aan de mout. Schroot de mout (op het juiste formaat: de korrel met er net niet doorheen kunnen; 1,4 mm?!) en doe het in een luchtdichte emmer. De mout niet langer dan 24 uur van te voren schroten. Liefst vlak voor het brouwen.
5. Maak de brouwketel schoon met Puro Oxi (reinigingsmiddel). Spoel na 2 minuten uit. Spoel de brouwketel met 5-10 liter water van minimaal 60 °C gedurende 15 minuten of meer tot de brouwketel schoon is. Schakel de pomp in tijdens de reiniging.
6. Leeg de brouwketel en vul de brouwketel met het water voor het maischschema (20 liter in de "Arsegan Easybrew 50" brouwketel). Meet de pH waarde van het water. Deze moet tussen de 5,2 en 6,8 zijn. Gemiddelde in Heemskerk is 7-9 pH waarde. Ik had laatste keer 12,5 ml lactel toegevoegd aan het maisch water.
7. Zet het maischschema in de brouwketel controller (in het laatste geval 5 min op 52 graden, dan 20 minuten op 62 graden, dan 30 min op 67 graden, dan 15 min op 72 graden en tot slot 1 minuut op 78 graden). Schuimstabiliteit wordt gevormd door te maischen op 70-74 graden (belangrijk!? één na laatste keer brouwen weinig schuimkraag).
8. Desinfecteer en doe daarna de brouwketel maischemmer in de brouwketel en voeg de zeef na desinfecteren toe. Vergeet niet de witte dop na desinfecteren op de pijp in de maisch emmer te doen (anders valt er gerst in de pijp).
9. Start het programma van de brouwketel. Verwarm het maischwater tot de aangegeven temperatuur van het maischschema (stap 1).
10. Voeg de geschrote mout toe aan de brouwketel zodra de gewenste temperatuur bijna is aangegeven (meet eventueel na met een elektrische temperatuurmeter).
11. Zet een spoelwater pan op het gasfornuis met de aangegeven hoeveelheid spoelwater (bijvoorbeeld 12 liter). Spoelwater aanzuren, zo kan je zelfs boven de 80 graden spoelen (tip Jacques hobbybrouwen.nl)
12. Controleer met enige regelmaat of het goed gaat met het maischschema van de brouwketel. Stel eventueel de kraan van de pomp bij om droogkoken te voorkomen. Draai de witte dop af van het het pijpje. Volgende brouwsel ook met enige regelmaat roeren, dit verbetert het rendement.
13. Zorg ervoor dat het spoelwater dezelfde temperatuur heeft of iets meer dan het eind schema van het maischwater (78 graden).
14. Zet de brouwketel maisch emmer RUSTIG omhoog en laat goed maar LANGZAAM uitlekken.
15. Gooi het spoelwater met een klein schepje op de juiste temperatuur in de maischemmer van de brouwketel. Spoelwater mag maximaal 80 graden zijn en een pH waarde hebben van 5,5.
16. Laat goed uitlekken en verwijder de mout uit de brouwketel. Controleer met jodium of alle zetmeel omgezet is in suikers (jodium kleurt niet blauw). Kleurt het jodium wel blauw, wacht dan nog 10 minuten.
17. Neem een sample van het wort om de SG waarde van dit moment te bepalen (noteer in BrouwHulp). Let op: de temperatuur van de sample is bepalend voor de SG waarde.
18. Programmeer de brouwketel naar kookstand (90 minuten).
19. Doe de hop m.b.v. hopfilter (desinfecteer) in de brouwketel zodra de brouwketel 100 graden heeft bereikt. Hopbellen zijn tot 2 jaar houdbaar in de vriezer. Geopende verpakkingen tot 1 jaar in de vriezer (mits de lucht er goed uitgeperst is).
20. Voeg eventueel aanvullende (kristal/kandij)suiker toe (30!! minuten voor het einde van de kooktijd). En de caramel 15! minuten voor het einde van de kooktijd.
21. Voeg hop toe voor het einde van de kooktijd (bijvoorbeeld 3 minuten voor einde van de kooktijd). En/of bij hop toevoegen na vlam uit het volgende: laat het wort afkoelen tot 90 graden, hop toevoegen voor 20 minuten.
22. Voeg eventueel Iers mos toe voor het einde van de kooktijd (1!! gram per 5!! liter wort; bijvoorbeeld 3 minuten voor einde van de kooktijd).
23. Voeg kruiden toe voor het einde van de kooktijd (1!! gram per 10 liter wort slechts 5!! minuten voor het einde van de kooktijd). Nieuwe tip: Van koriander kun je 2 tot 15 gram per 10 liter bier gebruiken. In witbieren, dubbels en tripels mag de koriander zeker niet overheersen. Dan is 3 tot 4 gram per 10 liter voor deze bieren meer dan genoeg. Je kan koriander het beste malen en kort voor het einde van het koken toevoegen.
24. Zodra het alarm gaat, zet de brouwketel uit.
25. Neem een sample van het wort om de SG waarde van dit moment te bepalen (noteer in BrouwHulp). Let op: de temperatuur van de sample is bepalend voor de SG waarde.
26. Controleer de gist(koel)kast op aantal graden (moet op: 19 graden staan, niet hoger dan 20!!). Vorige keer 24 graden was VEEL te hoog volgens tip hobbybrouwen.nl
27. Desinfecteer de wortkoeler (met Star San HB) en doe de wortkoeler in de brouwketel.
28. Koel het wort tot 25 graden. Voer het koelwater af in de cementkuip om schoon te maken.
29. Desinfecteer (met Star San HB) de gistfles, de beluchting onderdelen en het kraantje.
30. Vul de gistemmer met wort op 20 graden. Vergeet niet te filteren voordat het de gistfles in gaat. Desnoods eerst in een brouwemmer en daarna in de gistfles.
31. Voor de gist toe te voegen aan de gistemmer maak eerst gebruik van een luchtsteen en aquariumpomp (15 tot 30 minuten afhankelijk van de hoeveelheid lucht per minuut).
32. Voeg en roer de gist door, sluit de deksel goed af.
33. Vul het waterslot met desinfectiemiddel en doe het stofdopje erop.
34. Zet de gistfles in de gistkast en controleer nogmaals de temperatuur op de gistkast. Temperatuur gist, zie verpakking (niet te hoog). Maximaal 20 graden!!!!!! Bovengist doet zijn werk het best bij 18 tot 21 graden. Gisting duurt enkele dagen tot een week. En nagisting op 15-22 graden.

Hopfenfox

Ik heb niet alles gelezen, het was wat veel. Maar wat me in elk geval opvalt is dat je reinigt en ontsmet voor het brouwen. Dat is wat veel van het goede. Als je spullen huishoudschoon zijn kun je gewoon brouwen, je gaat toch nog koken. En verder zag ik dat je de hop de dag er voor al uit de vriezer haalt. Waarom? Dat doe ik tijdens het schroten en in de uren tot toevoeging ontdooit ie echt wel. Tenslotte heb je altijd hetzelfde maischschema. Door daar mee te variëren kun je drogere of vollere bieren maken, dus altijd hetzelfde hoeft heus niet. Of je bij 70-74 graden stabiel schuim creëert vraag ik me af. Als het zo is hoor ik het graag, want dan ga ik dat vaker doen. Nu heb ik soms een ouderwets 63-72 schema en soms een eenstaps op 66-67 graden.

beermenke

Dat is mooi gedetailleerd beschreven en ga ik nog eens voor zitten. Bij mij is tot aan de kook alles huishoudschoon en na koelen komt desinfectie pas aan de orde.

biking rebel

2. Haal de hop minimaal 1 dag van te voren uit de vriezer, weeg de juiste hoeveelheid en stel de gistkast (koelkast) in op 20 graden. Hop hoeveelheid is 0,5-3 gram per liter wort.
Doe het gewoon op de brouwdag wanneer je aan het maischen ben. Eerder eruit halen geeft geen voordeel. En wat betreft hoeveelheid: bij mij gaat er regelmatig >10 gram/l in.

3. Weeg de mouten af en zet alvast klaar in een emmer. Vlak voor het brouwen pas schroten.
Je kunt langer van te voren schroten als je het daarnaar maar luchtdicht weg zet.

5. Maak de brouwketel schoon met Puro Oxi (reinigingsmiddel). Spoel na 2 minuten uit. Spoel de brouwketel met 5-10 liter water van minimaal 60 °C gedurende 15 minuten of meer tot de brouwketel schoon is. Schakel de pomp in tijdens de reiniging.
Niet nodig.

6. Leeg de brouwketel en vul de brouwketel met het water voor het maischschema (20 liter in de "Arsegan Easybrew 50" brouwketel). Meet de pH waarde van het water. Deze moet tussen de 5,2 en 6,8 zijn. Gemiddelde in Heemskerk is 7-9 pH waarde. Ik had laatste keer 12,5 ml lactel toegevoegd aan het maisch water.
Nee, op basis van het recept kun je in brouwsoftware al een indicatie krijgen van de hoeveelheid zuur om op de gewenste pH waarde uit te komen. Die kun je toevoegen en als je 10 min aan het maischen bent meet je de pH waarde en corrigeer je het met zuur indien nodig.

11. Zet een spoelwater pan op het gasfornuis met de aangegeven hoeveelheid spoelwater (bijvoorbeeld 12 liter). Spoelwater aanzuren, zo kan je zelfs boven de 80 graden spoelen (tip Jacques hobbybrouwen.nl)
Zuur je spoelwater aan tot pH 5,5.

19. Doe de hop m.b.v. hopfilter (desinfecteer) in de brouwketel zodra de brouwketel 100 graden heeft bereikt. Hopbellen zijn tot 2 jaar houdbaar in de vriezer. Geopende verpakkingen tot 1 jaar in de vriezer (mits de lucht er goed uitgeperst is).
Hopfilter zo de kokende wort in.

20. Voeg eventueel aanvullende (kristal/kandij)suiker toe (30!! minuten voor het einde van de kooktijd). En de caramel 15! minuten voor het einde van de kooktijd.
Zou 10 min doen voor beide. Anders krijg je meer maillard reacties en donkerder wort.

21. Voeg hop toe voor het einde van de kooktijd (bijvoorbeeld 3 minuten voor einde van de kooktijd). En/of bij hop toevoegen na vlam uit het volgende: laat het wort afkoelen tot 90 graden, hop toevoegen voor 20 minuten.
Ligt aan je recept. 10 min voor einde hop toevoegen voor aroma kan, bij 78 graden kan, etc

23. Voeg kruiden toe voor het einde van de kooktijd (1!! gram per 10 liter wort slechts 5!! minuten voor het einde van de kooktijd).
Ligt heel erg aan het soort kruid die je gebruikt.

26. Controleer de gist(koel)kast op aantal graden (moet op: 19 graden staan, niet hoger dan 20!!). Vorige keer 24 graden was VEEL te hoog volgens tip hobbybrouwen.nl
Ligt aan de gebruikte gist.

27. Desinfecteer de wortkoeler (met Star San HB) en doe de wortkoeler in de brouwketel.
Kook het 10 min mee in de kookketel. Ontsmetten met StarSan is onnodig

29. Desinfecteer (met Star San HB) de gistfles, de beluchting onderdelen en het kraantje.
Dan ben je te laat. Zou ik doen aan begin kook.

Lang verhaal kort: zorg dat je materiaal huishoudelijk schoon is voor gebruik. Al dat desinfecteren als je het gaat blootstellen aan kokende wort heeft geen zin. Probeer het brouwproces zelf te snappen i.p.v. het verzamelen van quotes van forumleden (de meningen onderling lopen nogal uiteen  ;) ). Verder: zorg dat het meer in een checklist vorm (korter/bondiger) is beschreven. Nu zijn de zinnen zo lang dat je over zaken gaat heenlezen.

En als laatste, ik heb het al eerder gezegd: Verander Water in Bier: handig om als naslagwerk erbij te hebben.

Edwards

Citaat van: biking rebel op 05-01-2022  10:33 uEn als laatste, ik heb het al eerder gezegd: Verander Water in Bier: handig om als naslagwerk erbij te hebben.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. En ik zal "Verander Water in Bier" uit de kast pakken en nog een keer bestuderen. :proost:

Ik heb nog een boek besteld om ook te lezen. En zal even zoeken op het forum naar andere adviezen over boeken.

Ga steeds meer begrijpen van het brouwproces, maar er valt blijkbaar veel te leren en dat is erg leuk om te doen. Lastig maakt het dat de mening zo uiteenlopen :biersmile:

Als er nog andere mensen zijn met opmerkingen, zijn deze van harte welkom.

Jacques

Een puntje waar ik op reageer. (34)

De temperatuur waarbij je de gist ent is zoals je je schrijft gistafhankelijk. Maar ook afhankelijk van de bierstijl. In de regel is het zo dat je bij een vergisting bij een lagere temperatuur minder esters en hogere alcoholen krijgt. De mout en de hop komen meer naar voren. Houd er rekening mee dat als je bij een lage temperatuur vergist je meer gist nodig hebt voor een vlotte vergisting.
Sommige bierstijlen kenmerken zich door vergistingsnevenproducten. Dat is het geval bij de meeste Belgische bierstijen. Het een en ander is ook afhankelijk van de het gistras.
Saisongisten en ook kveik kun je rustig warm laten gisten. Aanzetten bij 30 ºC is geen probleem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.