Bier slaat dood

Gestart door BobDeBrouwer74, 04-01-2022 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

BobDeBrouwer74

Hi,
Ik ben een beginnend brouwer. Ik heb nu 4 keer bier gebrouwen (een blond, een tripel, een IPA, NEIPA). Bij het inschenken van mijn eigen brouwsel lost het schuim binnen enkele seconden op. Iemand een idee wat ik fout doe? Het ligt niet aan het glas, want heb meerdere glazen geprobeerd. Ik heb ook elke keer mout bij een andere leverancier gekocht maar dat maakte ook niet veel uit.
Groet,
Bob

BobDeBrouwer74

Vergeten te melden. Bottelsuiker doe ik door bij bottelen een half klontje suiker in de fles te doen.

biking rebel

Citaat van: BobDeBrouwer74 op 04-01-2022  09:30 uHi,
Ik ben een beginnend brouwer. Ik heb nu 4 keer bier gebrouwen (een blond, een tripel, een IPA, NEIPA). Bij het inschenken van mijn eigen brouwsel lost het schuim binnen enkele seconden op. Iemand een idee wat ik fout doe? Het ligt niet aan het glas, want heb meerdere glazen geprobeerd. Ik heb ook elke keer mout bij een andere leverancier gekocht maar dat maakte ook niet veel uit.
Groet,
Bob

Hoe was je je glazen?

Jacques

Hoe ziet je recept er uit?
Hanteer je eiwitpauze ronde de 52 ºC?
Welke gist heb je gebruikt?
Bij welke temperatuur heb je de vergisting uitgevoerd?
Hoe lang staat het bier op de gist?
Hoeveel bottelsuiker gebruik?

BobDeBrouwer74

Bedankt voor de reactie Jacques!

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uHoe ziet je recept er uit?

De laatste keer heb ik dit pakket besteld: https://brouwpunt.nl/product/brouwpunt-ipa-2/. Maar had hetzelfde probleem ook bij pakketten van andere leveranciers.

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uHanteer je eiwitpauze ronde de 52 ºC?

Een eiwitpauze heb ik nog nooit toegepast. Is dit tijdens het afkoelen? Wat is het nut hiervan?

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uWelke gist heb je gebruikt?

Het pakje gist dat bij het pakket zat. Ik kan niet goed meer nagaan welke gist dit was.  :-\

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uBij welke temperatuur heb je de vergisting uitgevoerd?

kamertemperatuur. Dit zal rond de 20e graden zijn geweest. Het borrelde behoorlijk een paar dagen.

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uHoe lang staat het bier op de gist?

Drie weken dacht ik.

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:21 uHoeveel bottelsuiker gebruik?

Bottelsuiker is een half klontje suiker per 30 cl.

Maakt dit je iets wijzer?

BobDeBrouwer74

Citaat van: biking rebel op 04-01-2022  10:01 uHoe was je je glazen?

Hi! Bedankt voor de reactie.

Met de hand met een heel klein beetje afwasmiddel. Niet ideaal volgens mij, maar moet zeggen dat ik bij commercieel bier niet veel problemen met schuimstabiliteit ervaar. Zit toch denk ik iets in mijn bier niet goed  :nut:

Groet,
Bob

Jacques

Citaat van: BobDeBrouwer74 op 06-01-2022  18:15 uBedankt voor de reactie Jacques!

De laatste keer heb ik dit pakket besteld: https://brouwpunt.nl/product/brouwpunt-ipa-2/. Maar had hetzelfde probleem ook bij pakketten van andere leveranciers.

Een eiwitpauze heb ik nog nooit toegepast. Is dit tijdens het afkoelen? Wat is het nut hiervan?

Het pakje gist dat bij het pakket zat. Ik kan niet goed meer nagaan welke gist dit was.  :-\

kamertemperatuur. Dit zal rond de 20e graden zijn geweest. Het borrelde behoorlijk een paar dagen.

Drie weken dacht ik.

Bottelsuiker is een half klontje suiker per 30 cl.

Maakt dit je iets wijzer?

Een eiwitrust is een enzympauze rond de 52 ºC tijdens het maischen.

Ik begrijp dat het brouwpakket is voor 5 liter wort. Als je daar een zakje gist van 10 tot 11,5 g gist aan toevoegt dan geef je veel te veel gist. Dat kan leiden tot een verminderde schuimhoudbaarheid doordat je meer last krijgt van autolyse. Voor 5 liter wort met een begin SG van 1060 kun je met 4 tot 5 g gist volstaan.

Verder lijkt het erop dat je je bier niet temperatuurgecontroleerd vergist hebt. In combinatie met een overmaat aan gist zorgt dat voor het oplopen van de vergistingstemperatuur. Hierdoor krijg je meer hogere alcoholen en esters. Die werken schuimnegatief.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.