Dilemma: Aanschaf volgorde apparatuur

Gestart door Simco, 03-01-2022 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Simco

Medebrouwers,
Ik heb een dilemma. Door mijn beperkte budget wat zich alleen opbouwt door de verkoop van wat overtollige spullen op de bekende verkoopwebsites, ben ik vaak aan het worstelen met de vraag wat ik zal aanschaffen. Mijn installatie is ca 7 - 8 liter wat resulteert in ca 5l wort. Gistvaten 10l. Mijn wens is om naar 15 liter pannen te gaan om op 10l wort uit te komen. Het opkweken van gist zou ik ook graag doen maar heb daar nog niet de spullen voor. Het dilemma is ga ik eerst het volume vergroten of eerst voor gistopkweek. Ik ben erg benieuwd wat jullie gedaan hebben.
Uiteindelijk zou ik een G40 wensen, maar dat zal de komende 2 jaar denk ik niet gebeuren.

Pendelaar

ik zou eerst gaan voor volumevergroting daar bij kleinere volumes de foutjes eerder worden afgestraft en gist kun je zo vrij kopen. Dus eerst maar wat meer volume en dan pas verdiepen in gistopkweek.

Pendelaar

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 03-01-2022  22:10 uik zou eerst gaan voor volumevergroting daar bij kleinere volumes de foutjes eerder worden afgestraft en gist kun je zo vrij kopen. Dus eerst maar wat meer volume en dan pas verdiepen in gistopkweek.

Is ook mijn insteek. Gebruik vooral gedroogde gist. Dat is makkelijk te bewaren en te doseren. Gewoon over het wort strooien werkt prima, hydrateren is nergens voor nodig. En tegenwoordig is er een grote verscheidenheid aan gedroogde gisten.

biking rebel

Citaat van: Simco op 03-01-2022  21:59 uMedebrouwers,
Ik heb een dilemma. Door mijn beperkte budget wat zich alleen opbouwt door de verkoop van wat overtollige spullen op de bekende verkoopwebsites, ben ik vaak aan het worstelen met de vraag wat ik zal aanschaffen. Mijn installatie is ca 7 - 8 liter wat resulteert in ca 5l wort. Gistvaten 10l. Mijn wens is om naar 15 liter pannen te gaan om op 10l wort uit te komen. Het opkweken van gist zou ik ook graag doen maar heb daar nog niet de spullen voor. Het dilemma is ga ik eerst het volume vergroten of eerst voor gistopkweek. Ik ben erg benieuwd wat jullie gedaan hebben.
Uiteindelijk zou ik een G40 wensen, maar dat zal de komende 2 jaar denk ik niet gebeuren.
Ga voor 20 liter pannen (of 25). Die extra ruimte kan altijd handig zijn en dan kan je een tijdje vooruit. Zelfs zware bieren van 1100+, 10-11 liter, zijn geen probleem met een 25 l pan.

Josss

Ik ben ook zo begonnen, had het geluk een set voor niet zo veel over te nemen waar een 33 liter pan bij zat.
Langzaam ging ik steeds meer brouwen, van 12, naar 15 en nu 20/22 liter.
Je kunt in een grotere pan minder maken, maar in een kleine pan niet meer.

Voordeel van tweedehands bv een weckketel kopen is dat je het voor ongeveer hetzelfde bedrag kan doorverkopen.

Jos

Heuvinger brouwerij

Echter, denk er wel aan dat niet iedere weckpan  kan koken, sommige weckpannen hebben een mogelijkheid tot "entsaften"  en die koken wel door.

brouwerwaldonk

In een 33L menno pan en een 50L kookketel kan je zonder probleem 30 liter bier brouwen.
Weet dat hoe keiner de volumes hoe groter de meetfouten worden. Ook is het veel gemakkelijker om een in volle 33l pan de temperatuur constant te houden dan een kleinere.
Ter info ik brouw in een 40L brouwketel telkens 44L bier, mijn kookketel is 75L en mijn gistvat is 70L.
Dat zijn 5 kratten van 24 x 0,33L + 8 x 0,5L

Simco

Dank allen voor het meedenken.
Een mennopan is voor mij geen optie omdat ik inductie heb. Weckketel heb ik ook overwogen maar leek mij erg groot. Ik denk dat ik mij toch daar in ga verdiepen.

Jacques

Citaat van: Simco op 04-01-2022  09:24 uWeckketel heb ik ook overwogen maar leek mij erg groot. Ik denk dat ik mij toch daar in ga verdiepen.

In een soeppan van 10 liter kun je 2 liter soep maken. Andersom lukt niet.
Anders gezegd: een te grote pan is geen probleem, een te kleine wel...

Bvk1983

Citaat van: Simco op 04-01-2022  09:24 uDank allen voor het meedenken.
Een mennopan is voor mij geen optie omdat ik inductie heb. Weckketel heb ik ook overwogen maar leek mij erg groot. Ik denk dat ik mij toch daar in ga verdiepen.

Ik heb een tijd gebrouwen met weckketels op een los inductieplaatje. Werkte prima en zoals hier boven al is opgemerkt: minder volume brouwen kan in een grotere pan altijd.

Simco

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  10:14 uIn een soeppan van 10 liter kun je 2 liter soep maken. Andersom lukt niet.
Anders gezegd: een te grote pan is geen probleem, een te kleine wel...
Helemaal waar natuurlijk. De uitdaging wordt dan de temperatuur controleren. Meten kan dan niet meer met een cli0 aan de rand en de voeler dat in steken. Maar dat probleem is vast ook op te lossen.

Jacques

Citaat van: Simco op 04-01-2022  10:44 uHelemaal waar natuurlijk. De uitdaging wordt dan de temperatuur controleren. Meten kan dan niet meer met een cli0 aan de rand en de voeler dat in steken. Maar dat probleem is vast ook op te lossen.

Met een thermometer met een voeler aan een draadje is dat simpel op te lossen.
Bijvoorbeeld

Simco

Jacques

Citaat van: Simco op 05-01-2022  15:13 uIk heb https://www.brouwstore.nl/thermometer-digitaal-alarm-50-300-deg
Hopelijk kan het snoer tegen de temperaturen.

Steek alleen de voeler in het wort.  :)

Tip: Smeer de onderkant van de voeler waar de overgang is van de voeler naar de draad in met siliconenkit. De kans dat er water komt in je voeler wordt hierdoor kleiner.

seed7

Kijk eens op marktplaats naar geemailleerde weckketels. Die zijn 27l en je kunt er tussen de 10 en 22 l mee brouwen. Ze zijn prima te gebruiken op gas, inductieplaten, halogeenplaten of conventioneel elektrische platen. Let op dat er geen emaillescherfjes af zijn gesprongen. Prijzen varieren van 10.- - 50.-. Je spoelwater pan kan wat kleiner zijn. Een kunststof 30-50l gistvat is ook wel te vinden.
Een hevelfilter (JAVAL) maak je zelf. Met een beetje geduld heb je een compleet brouwhuis plus vergistingskoelkast voor € 100.-

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.