New Member: Ronny

Gestart door drums97, 03-01-2022 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

drums97

Dag medebrouwers,

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en uiteraard mijzelf even voorstellen:
Ik ben Ron uit Helmond, hobby drummer en uiteraard bierdrinker  >:D :biersmile:
Mijn oud collega heeft me in het verleden zijn zelfgebrouwen bier laten proeven en dat was top  :hoera:

Nu wil ik dus zelf ook zelf bier gaan brouwen.
Na lang en veel lezen op dit forum, zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer. :-[

Ik moet nog starten en ik heb inmiddels dit als Starterskit gevonden:
https://www.unibrew-nederland.nl/Brewferm-extra-compleet-startpakket-4268.html

Ook heb ik dit gevonden om te koken
https://www.bol.com/nl/nl/p/gluhwein-ketel-8-liter/9200000086803052/?bltgh=qF4VdsywCZPil0kRx25OXA.j9QYGWnW-0i83SWE6xRGRw_0_7.8.ProductImage

Nu het volgende:
Ik twijfel dus een pan van 8-10 liter op inductie of een ketel (instelbaar), ivm. regelbare temperatuur.

Ik heb al een digitale weegschaal en thermometer.
Ook heb ik een trapkast, die ik (volgens mij) goed kan gebruiken, omdat deze eigenlijk redelijk geklimatiseerd (zomer en winter) tussen de 20-25graden blijft, om het brouwsel neer te zetten.
Ook hebben we een kruipruimte onder het huis en een garage, dus plaats genoeg om de emmer neer te zetten.

Ik hoop dat ik van jullie enige input kan krijgen, hoe ik het beste kan starten.

Alvast bedankt Ronny

biking rebel

Citaat van: drums97 op 03-01-2022  14:23 uDag medebrouwers,

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en uiteraard mijzelf even voorstellen:
Ik ben Ron uit Helmond, hobby drummer en uiteraard bierdrinker  >:D :biersmile:
Mijn oud collega heeft me in het verleden zijn zelf gebrouwen bier laten proeven en dat was top  :hoera:

Nu wil ik dus zelf ook zelf bier gaan brouwen.
Na lang en veel lezen op dit forum, zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer. :-[

Ik moet nog starten en ik heb inmiddels dit als Starterskit gevonden:
https://www.unibrew-nederland.nl/Brewferm-extra-compleet-startpakket-4268.html

Ook heb ik dit gevonden om te koken
https://www.bol.com/nl/nl/p/gluhwein-ketel-8-liter/9200000086803052/?bltgh=qF4VdsywCZPil0kRx25OXA.j9QYGWnW-0i83SWE6xRGRw_0_7.8.ProductImage

Nu het volgende:
Ik twijfel dus een pan van 8-10 liter op inductie of een ketel (instelbaar), ivm. regelbare temperatuur.

Ik heb al een digitale weegschaal en thermometer.
Ook heb ik een trapkast, die ik (volgens mij) goed kan gebruiken, omdat deze eigenlijk redelijk geklimatiseerd (zomer en winter) tussen de 20-25graden blijft, om het brouwsel neer te zetten.
Ook hebben we een kruipruimte onder het huis en een garage, dus plaats genoeg om de emmer neer te zetten.

Ik hoop dat ik van jullie enige input kan krijgen, hoe ik het beste kan starten.

Alvast bedankt Ronny

Welkom! Een kleine tip: koop een pan met inhoud van 2, nog liever 2,5 keer het volume aan bier dat je per keer wilt brouwen. Mout zorgt voor meer volume plus je gaat een hoop liters water verdampen...die zitten aan het begin van het koken wel in je pan.

j.heesters3

Welkom op dit forum. Zoek op dit forum naar brouwers in de buurt en vraag of je een keer een brouwsessie mag meemaken. Dat is super leerzaam. Ik heb zelf een weckketel van 30 liter. Erg geschikt om in te maischen. Misschien is er in de familie iemand die zo'n ketel heeft en die weg wildoen. Dan kun je brouwsels tot ongeveer 20 liter maken. Verder zijn er veel onderdelen zoals filters en een hevelfilter die je zelf kunt maken. Ook een koelspiraal in makkelijk zelf te maken. Verder veel lezen en vragen stellen als je iets niet weet. Mijn ervaring is dat deelnemers aan dit forum heel behulpzaam zijn. In ieder geval veel succes met onze lekkere hobby.

Broudoe

Jos

PS misschien is een brouwcursus ook iets voor jou. Bij de Roerstok in Tilburg worden deze ook gegeven. Daar ben ik begonnen.

drums97

drums97

Citaat van: j.heesters3 op 03-01-2022  14:39 uWelkom op dit forum. Zoek op dit forum naar brouwers in de buurt en vraag of je een keer een brouwsessie mag meemaken. Dat is super leerzaam. Ik heb zelf een weckketel van 30 liter. Erg geschikt om in te maischen. Misschien is er in de familie iemand die zo'n ketel heeft en die weg wildoen. Dan kun je brouwsels tot ongeveer 20 liter maken. Verder zijn er veel onderdelen zoals filters en een hdvelfilter die je zelf kunt maken. Ook een koelspiraal in makkelijk zelf te maken. Verder veel lezen en vragen stellen als je iets niet weet. Mijn ervaring is dat deelnemers van dit forum heel behulpzaam zijn. In ieder geval veel succes met onze lekkere hobby.

Broudoe

Jos

PS misschien is een brouwcursus ook iets voor jou. Bij de Roerstok in Tilburg worden deze ook gegeven. Daar ben ik begonnen.

Thx voor je bericht.
Ja ik heb al een brouw tour bij Hertog Jan gehad en daarom wil het zelf proberen.  ;D
Ik ben nu ook de cursus op deze website aan het lezen, maar ik wil nu evesimpel starten. Alleen weet ik niet, waarmee ik het best kan gaan koken.
Een pan op inductie of een simpele ketel. 

j.heesters3

Zoek eens even op internet naar een weckketel. Brewferm heeft een maischketel, maar dat is eigenlijk ook een weckketel. Voordeel is dat je tot ongeveer 20 liter per brouwsel kunt brouwen. Op internet zijn er voor dit soort ketels ook roerwerken te koop. Scheelt je het handmatig roeren.

Succes

Jos

j.heesters3

Kook zelf met een gewone weckketel op een grote brander op flessengas. Bevalt mij prima.

Jos

drums97

Citaat van: j.heesters3 op 03-01-2022  14:55 uZoek eens even op internet naar een weckketel. Brewferm heeft een maischketel, maar dat is eigenlijk ook een weckketel. Voordeel is dat je tot ongeveer 20 liter per brouwsel kunt brouwen. Op internet zijn er voor dit soort ketels ook roerwerken te koop. Scheelt je het handmatig roeren.

Succes

Jos

Is deze dan misschien beter?
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-inmaakautomaat/p100330069?mktc=shopping&gclid=EAIaIQobChMIto_iyt6V9QIV3YKDBx3iSQFcEAQYASABEgIzA_D_BwE

Jeroen76

Van harte welkom Ron!

Een mooie tip en lekker dicht in de buurt vind je hier in  Beek en Donk. Unibrew!

Ga er eens kijken als de deuren weer open mogen, hopelijk al snel. Laat je goed informeren en bedenk vooraf wel even wat je wilt gaan uitgeven en wat echt de max is.

Nu lukraak allemaal dingen kopen die eigenlijk een ander doel hebben kan goed werken maar uiteindelijk wil je toch verder en dan zullen deze apparaten al snel niet meer volstaan.

Het boek Verander water in bier of het Dummieboek van Jacques kan je ook veel verder helpen.

Aanschaffen van brouwapparatuur kan natuurlijk ook op Marktplaats, er zijn je zat voorgegaan die groter willen of uiteindelijk toch stoppen, doe er je voordeel mee. ;)

Gr. Jeroen

j.heesters3

Zoiets bedoel ik. Kun je uitstekend gebruiken om te maischen. Voor koken zal het denk ik net gaan. Maar deze heeft 1800 watt en of dat genoeg is voor een rollende kook weet ik niet. Die van mij is 2000 watt. Om te koken gebruik ik een andere ketel op een gasbrander. Ook heb ik een zelfgemaakt roerwerk op mijn maischketel. Raad je wel aan om een aparte thermometer te gebruiken om de temperatuur te monitoren. Heb niet zoveel vetrouwen in de nauwkeurigheid van de kngebouwde thermostaat. Bij Ikea hebben ze er die niet te duur zijn.

Jos

drums97

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2022  15:35 uVan harte welkom Ron!

Een mooie tip en lekker dicht in de buurt vind je hier in  Beek en Donk. Unibrew!

Ga er eens kijken als de deuren weer open mogen, hopelijk al snel. Laat je goed informeren en bedenk vooraf wel even wat je wilt gaan uitgeven en wat echt de max is.

Nu lukraak allemaal dingen kopen die eigenlijk een ander doel hebben kan goed werken maar uiteindelijk wil je toch verder en dan zullen deze apparaten al snel niet meer volstaan.

Het boek Verander water in bier of het Dummieboek van Jacques kan je ook veel verder helpen.

Aanschaffen van brouwapparatuur kan natuurlijk ook op Marktplaats, er zijn je zat voorgegaan die groter willen of uiteindelijk toch stoppen, doe er je voordeel mee. ;)

Gr. Jeroen

Dank Jeroen,

Dat je nu al zo snel reageert.
ik kom zeker de starter set ophalen bij jullie in Beek en Donk, daar ben ik al uit. (lekker dichtbij  ;D)

Ik heb de Lidl Weck al besteld om te proberen, zodat ik niet met grote pannen op de inductie hoef te koken.
En ja, als het brouwen goed beval, gaan we natuurlijk een stapje verder.

drums97

Citaat van: j.heesters3 op 03-01-2022  15:36 uZoiets bedoel ik. Kun je uitstekend gebruiken om te maischen. Voor koken zal het denk ik net gaan. Maar deze heeft 1800 watt en of dat genoeg is voor een rollende kook weet ik niet. Die van mij is 2000 watt. Om te koken gebruik ik een andere ketel op een gasbrander. Ook heb ik een zelfgemaakt roerwerk op mijn maischketel. Raad je wel aan om een aparte thermometer te gebruiken om de temperatuur te monitoren. Heb niet zoveel vetrouwen in de nauwkeurigheid van de kngebouwde thermostaat. Bij Ikea hebben ze er die niet te duur zijn.

Jos

Dank voor je antwoord.
Ik ga het gewoon proberen. Ik kan namelijk deze automaat ook om soep etc.  gebruiken.
Eerst het belangrijkste uiteraard, BIER ;D :P :hoera:

Wildor

Welkom Ron!
Je gaat het vast geweldig vinden  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.