Geen schuim en koolzuur naar weekje lageren

Gestart door LinkmasterMonkey, 02-01-2022 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

LinkmasterMonkey

Goedenavond!

Ik heb een 15 liter Tripel gebrouwen met een compleet pakket van BrouwMout.nl. Heb een aantal flesjes na een week gebotteld zoals het recept voorschreef (met suiker opgelost in water). Deze na 2 weken geproefd en waren heerlijk. Mooie schuimkraag.

De rest van de 15 liter heb ik nog een extra weekje laten rusten in de hoop wat minder drap onderin te krijgen. Die 13 liter heb ik gebotteld (met suiker drops) en 2 weken laten staan. Echter nu geen schuim meer en geen koolzuur. Smaak is overigens prima. Er is wel wat schuim door het wat hoger in het glas te laten kletteren.

Nu had ik een aantal redenen gevonden voor het uitblijven van schuim (te warm gemaischt, doppen die niet goed vast zitten, te lang gelagerd, te weinig suiker). En ook enkele oplossingen. Nu las ik dat je er weer wat gist bij kan doen om de gisting weer op gang te krijgen.
Is dit de juiste oplossing voor mijn probleem en zo ja, hoeveel gist zou ik toe moeten voegen? En moet dit dan dezelfde gistsoort zijn (Gozdawa, soort weet ik even niet)?

Groet,
Leon

Arjan van Dooren

Ik zou ze eens een weekje iedere dag even op zijn kop houden en een tikkie warmer  neerzetten.

LinkmasterMonkey

Hoi Arjan.

Dank voor je bericht! Gaan we zeker even doen dan, kleine moeite...

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-01-2022  23:25 uGoedenavond!

Ik heb een 15 liter Tripel gebrouwen met een compleet pakket van BrouwMout.nl. Heb een aantal flesjes na een week gebotteld zoals het recept voorschreef (met suiker opgelost in water). Deze na 2 weken geproefd en waren heerlijk. Mooie schuimkraag.

De rest van de 15 liter heb ik nog een extra weekje laten rusten in de hoop wat minder drap onderin te krijgen. Die 13 liter heb ik gebotteld (met suiker drops) en 2 weken laten staan. Echter nu geen schuim meer en geen koolzuur. Smaak is overigens prima. Er is wel wat schuim door het wat hoger in het glas te laten kletteren.

Nu had ik een aantal redenen gevonden voor het uitblijven van schuim (te warm gemaischt, doppen die niet goed vast zitten, te lang gelagerd, te weinig suiker). En ook enkele oplossingen. Nu las ik dat je er weer wat gist bij kan doen om de gisting weer op gang te krijgen.
Is dit de juiste oplossing voor mijn probleem en zo ja, hoeveel gist zou ik toe moeten voegen? En moet dit dan dezelfde gistsoort zijn (Gozdawa, soort weet ik even niet)?

Groet,
Leon

Geduld, geduld en geduld. (En zet je bier warmer weg...)

Doordat je langer gewacht hebt met bottelen bij de rest van het bier is de meeste gist uitgezakt. Dat heeft als consequentie dat je minder actieve gist in je fles hebt zitten dan bij de flessen die je als eerste gebotteld hebt. Het opgang komen van de vergisting duurt daardoor langer.
Sommige hobbybouwers laten eerst hun bier helemaal helder worden en gaan dan pas bottelen. Als je dat doet doe je er goed aan bottelgist toe te voegen voor een vlotte hergisting op de fles.

Bewegen met de fles (op zijn kop schudden) en warm wegzetten (er zijn commerciële brouwerijen die hun bieren met hergisting op de fles opslaan in magazijnen met een constante temperatuur van 25 ºC) zorgen ervoor dat je over 2 à 3 weken voldoende koolzuur hebt (op voorwaarde dat je voldoende bottelsuiker hebt toegevoegd).

De flessen openen en alsnog bottelgist toevoegen kan altijd nog. Dat is een uiterste redmiddel. Het geeft een extra risico op het ontstaan van een oxidatiesmaak en infecties.

LinkmasterMonkey

Vandaag gestart met schudden en ze staan wat warmer nu. We gaan geduldig wachten nu... :-)

Dank voor de tips!

LinkmasterMonkey

Kwam deze conversatie nog tegen waar ik het eindresultaat nog niet had gemeld.

Wilde even melden dat na al dat geschud en geduld hebben er een heerlijk biertje was gebrouwen met genoeg schuim!  ::)

Dank nog voor de tips!

Jacques

Citaat van: LinkmasterMonkey op 18-09-2022  14:52 uWilde even melden dat na al dat geschut en geduld hebben er een heerlijk biertje was gebrouwen met genoeg schuim!  ::)

Het gebeurt maar zelden dat als je het bier niet gefilterd of gepasteuriseerd hebt dat je helemaal geen koolzuur in je bier krijgt. Het kan wel heel lang duren als er weinig vitale gistcellen aanwezig zijn.

brouwerwaldonk

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-01-2022  23:25 uGoedenavond!
Groet,Leon
Dat je veel drap onderin je flessen hebt is te wijten aan uw manier van brouwen. Zorg dat je helder wort bekomt na het maischen. Ook na het koken kan je helder wort bekomen met de correcte werkwijze. Als je dat helder wort laat gisten en je gebruikt een droesemkapje om helder wort over te hevelen wat je laten gisten, heb je ook helder bier na het gisten. Alles is een kwestie van geen trub mee te nemen na het koken.     

Met een goede hevelfilter bekom je na het maischen mooi helder wort wat je laat koken. (is hier verkrijgbaar voorlopig nog)

Wort na het maischen, dus vóór het koken.

Na het koken kan je dan ook dit hebben wat je laat gisten, dus alle trub moet in de kookketel blijven

Jacques

Volgens mij is gemeld dat het allemaal goed gekomen is met dit bier...

Je hebt geen kraakheldere wort nodig voor een helder bier. Al heel wat keren heb ik hierop gewezen. Wort dat licht troebel is is geen enkel probleem, noch voor de smaak, schuimhoudbaarheid of helderheid.
Dat is maar goed ook want met de zogenaamde brouwautomaat of alles in 1 ketel kun je geen kraakheldere wort brouwen, wel wort die licht troebel is...

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 19-09-2022  16:14 uVolgens mij is gemeld dat het allemaal goed gekomen is met dit bier...

Je hebt geen kraakheldere wort nodig voor een helder bier. Al heel wat keren heb ik hierop gewezen. Wort dat licht troebel is is geen enkel probleem, noch voor de smaak, schuimhoudbaarheid of helderheid.
Dat is maar goed ook want met de zogenaamde brouwautomaat of alles in 1 ketel kun je geen kraakheldere wort brouwen, wel wort die licht troebel is...
Klopt allemaal, maar jij zegt licht troebel. Met licht troebel wort of bier heb je geen dikke laag drab in je flessen na het bottelen. Dat is wat de vraagsteller voorheeft.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-09-2022  07:21 uKlopt allemaal, maar jij zegt licht troebel. Met licht troebel wort of bier heb je geen dikke laag drab in je flessen na het bottelen. Dat is wat de vraagsteller voorheeft.

Ik lees niet dat de topicstarter een dikke laag drab heeft in de flessen...

Citaat van: LinkmasterMonkey op 02-01-2022  23:25 uDe rest van de 15 liter heb ik nog een extra weekje laten rusten in de hoop wat minder drap onderin te krijgen.
Hij heeft juist wat langer gewacht om minder depot in de fles te krijgen.

LinkmasterMonkey

Goedemorgen.

Klopt inderdaad Jacques. Het lageren had gewerkt, er zat weinig drab in het flesje.

Bier smaakte prima!  ::)

brouwerwaldonk

Weinig is nog altijd te veel. In gebotteld bier hoort geen drab of trub te zitten helemaal niets. Het kan hoor, een flesje uitgieten tot op het einde zonder die viezigheid in je glas te krijgen. 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-09-2022  15:43 uWeinig is nog altijd te veel. In gebotteld bier hoort geen drab of trub te zitten helemaal niets. Het kan hoor, een flesje uitgieten tot op het einde zonder die viezigheid in je glas te krijgen. 

Een heel klein beetje depot is het gevolg van de hergisting op de fles.
Als je dat niet wilt dan zit er niet veel anders op dan onder druk te vergisten en met een tegendrukvuller je bier bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.