Bier keuren omgeving Eindhoven

Gestart door florisvanbier, 02-01-2022 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

florisvanbier

Sinds een jaar brouw ik bier in een BrewMonk, waar ik vroeger op gas brouwde. Vroeger koelde ik nooit terug met een spiraal en liet ik het wort gewoon afkoelen in het gistvat. Ook heb ik tegenwoordig een vergistingskoelkast en hevel ik over na de hoofdvergisting.

Maar ik heb nou toch een smaakje wat ik vroeger nooit proefde. Ik heb vanavond weer gebotteld en ik proef het weer. Is er toevallig een keurmeester in de regio Eindhoven die een biertje wil proeven en mij kan vertellen wat het is?

Bedankt, Floris

Micha

Kun je een beetje omschrijven wat je meent te proeven?

Je kunt proberen contact op te nemen met het Peels bierbrouwers gilde (Peelsbierbrouwersgilde.nl). En als je bereid bent om naar Tilburg af te reizen kan iemand bij De Roerstok je wellicht verder helpen.
Je beschrijft meerdere wijzigingen in je proces. Heb je die allemaal tegelijk doorgevoerd,of is er een specifiek punt aan te wijzen waar de nieuwe smaak geïntroduceerd is?

florisvanbier

Citaat van: Micha op 02-01-2022  22:28 uKun je een beetje omschrijven wat je meent te proeven?

Je kunt proberen contact op te nemen met het Peels bierbrouwers gilde (Peelsbierbrouwersgilde.nl). En als je bereid bent om naar Tilburg af te reizen kan iemand bij de roerstok je wellicht verder helpen.
Je beschrijft meerdere wijzigingen in je proces. Heb je die allemaal tegelijk doorgevoerd,of is er een specifiek punt aan te wijzen waar de nieuwe smaak geïntroduceerd is?

Ja ik heb alles gelijk doorgevoerd omdat ik alles nieuw heb gekocht na mijn verhuizing. Ik kan het smaakje moeilijk omschrijven maar ik heb het vroeger dus nooit geproefd. Het bier smaakt daardoor minder clean en verschillende bieren meer hetzelfde. Bij donkere bieren merk je het minder. Ik heb het zowel met giststarters als korrelgisten gehad.
De temperatuur bij de vergisting bij het bier wat ik vandaag gebotteld heb was max 23,4C

Micha

Wellicht kun je bij het volgende bier een stap terug wijzigen om het te elimineren? Ik zou starten met niet overhevelen, want dat is eenvoudig weg te laten. Indien niet goed uitgevoerd zou dat oxidatie kunnen introduceren,wat misschien het minder cleane verklaard?

florisvanbier

Citaat van: Micha op 02-01-2022  23:27 uWellicht kun je bij het volgende bier een stap terug wijzigen om het te elimineren? Ik zou starten met niet overhevelen, want dat is eenvoudig weg te laten. Indien niet goed uitgevoerd zou dat oxidatie kunnen introduceren,wat misschien het minder cleane verklaard?

Niet overhevelen heb ik ook al geprobeerd, maar idem. Vroeger hadden we een omgebouwde curver ton als gistton, nu 2x SS brewbuckets. Ook heb ik geen en wel brouwzouten gebruikt. Enige wat anders is is dat ik nu Puro San gebruik en vroeger Chemipro Oxi.

Ook zou ik nog eens zonder koelspiraal kunnen brouwen. Een ander ding is ook dat de brewmonk minder helder trekt na het maischen dan een hevelfilter. Ook vind ik de eiwitten tijdens het koken in een brewmonk minder uitvlokken waardoor er toch wel wat eiwitten mee de gistton ingaan.

Daarom het proeven. Als het autolyse of fenolen zijn moet ik het denk ik toch in mijn vergisting zoeken. Is het diacetyl, dan moet ik het denk meer in het brouwproces zoeken.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Micha

Diacetyl zou je kunnen ervaren als boter achtig (Werther snoepje). Voor zover ik begrepen heb hoeft trub in het gistvat niet altijd een probleem te zijn (https://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/). Uit je beschrijving klinkt het niet als grote hoeveelheden die mee komen.
Je kunt ook eens proberen op iets lagere temperatuur te vergisten? Wellicht verminderd dat de hoeveelheid bijsmaak. Dan weet je in ieder geval in welke hoek je het zoeken moet.

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 02-01-2022  23:40 uNiet overhevelen heb ik ook al geprobeerd, maar idem. Vroeger hadden we een omgebouwde curver ton als gistton, nu 2x SS brewbuckets.

Als eerste zou ik nagaan of je vergistingsvaten wel goed afsluiten. Kijk vooral kritisch naar de afsluiting bij het waterslot.
Zijn je bieren wat donkerder dan je verwacht had?

Als je wilt kan ik over een aantal weken bij jou een dag meebrouwen en dan wat van je bier proeven. Voor de eerst komende weken heb ik al afspraken staan om met anderen te brouwen. Dat is iets wat ik vaker wil doen om zo betere adviezen te kunnen geven.

florisvanbier

Citaat van: Jacques op 03-01-2022  15:13 uAls eerste zou ik nagaan of je vergistingsvaten wel goed afsluiten. Kijk vooral kritisch naar de afsluiting bij het waterslot.
Zijn je bieren wat donkerder dan je verwacht had?

Als je wilt kan ik over een aantal weken bij jou een dag meebrouwen en dan wat van je bier proeven. Voor de eerst komende weken heb ik al afspraken staan om met anderen te brouwen. Dat is iets wat ik vaker wil doen om zo betere adviezen te kunnen geven.

Bedankt allemaal voor de reacties en Jacques, wat een geweldig aanbod, daar ga ik graag op in en dat lijkt me superleuk!

Ik heb gisteren al mijn oude brouwsels nog eens bekeken (ik gebruik Brewfather) en daarbij zag ik dat de donkere bieren waarbij ik had gebrouwen en eigenlijk deze smaak niet terug vind ik deze niet in de vergisting heb overgeheveld.
En bij de bieren waar ik het "smaakje" heel goed proef, dat ik wel heb overgeheveld. Ik heven altijd best laat over, tegen het bijna bereiken van de eind SG, misschien dat ik ik dat dan te snel doe.
Ik zal de volgende keer niet overhevelen, eens kijken wat dat doet.

Anderzijds, als het smaakje ontstaat bij het overhevelen, dan is de kans groot dat dit inderdaad door oxidatie is.
Ik lees dat deze smaak te herkennen aan de kartonachtige smaak, maar dat smaakje kan ik er niet uithalen.
Mocht er dus nog iemand zijn die wil proeven, graag!

Gr. Floris

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 04-01-2022  13:58 uBedankt allemaal voor de reacties en Jacques, wat een geweldig aanbod, daar ga ik graag op in en dat lijkt me superleuk!

Ik heb gisteren al mijn oude brouwsels nog eens bekeken (ik gebruik Brewfather) en daarbij zag ik dat de donkere bieren waarbij ik had gebrouwen en eigenlijk deze smaak niet terug vind ik deze niet in de vergisting heb overgeheveld.
En bij de bieren waar ik het "smaakje" heel goed proef, dat ik wel heb overgeheveld. Ik heven altijd best laat over, tegen het bijna bereiken van de eind SG, misschien dat ik ik dat dan te snel doe.
Ik zal de volgende keer niet overhevelen, eens kijken wat dat doet.

Anderzijds, als het smaakje ontstaat bij het overhevelen, dan is de kans groot dat dit inderdaad door oxidatie is.
Ik lees dat deze smaak te herkennen aan de kartonachtige smaak, maar dat smaakje kan ik er niet uithalen.
Mocht er dus nog iemand zijn die wil proeven, graag!

Gr. Floris

Via een persoonlijk bericht kunnen we een afspraak maken.

Oxidatie is lang niet altijd alleen kartonachtig. Het kan ook "niet fris" en muffig zijn.
Als overhevel kun je dat het beste doen als er nog redelijk wat activiteit is. Vaak wordt te laat overgeheveld. Je hebt dan veel meer risico op oxidatie omdat er niet zo veel koolzuur meer gevormd wordt. Wat kan helpen is je gistvat vol spuiten met koolzuur met een keg charger https://brouwland.com/nl/vaten/15874-Brewferm-keg-charger-CO2-patroon.html

florisvanbier

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  16:05 uVia een persoonlijk bericht kunnen we een afspraak maken.

Oxidatie is lang niet altijd alleen kartonachtig. Het kan ook "niet fris" en muffig zijn.
Als overhevel kun je dat het beste doen als er nog redelijk wat activiteit is. Vaak wordt te laat overgeheveld. Je hebt dan veel meer risico op oxidatie omdat er niet zo veel koolzuur meer gevormd wordt. Wat kan helpen is je gistvat vol spuiten met koolzuur met een keg charger https://brouwland.com/nl/vaten/15874-Brewferm-keg-charger-CO2-patroon.html

Lijk me leuk Jacques :)

Misschien is het verstandiger de volgende keer helemaal niet over te hevelen tijdens vergisting.
Dan kan ik uitsluiten of het bijsmaakje door dit overhevel moment wordt veroorzaak.
CO2 charger heb ik ook, dus zal ik ook eens gaan gebruiken als ik een volgende keer wel overhevel.
Thanks!

Jacques

Citaat van: florisvanbier op 04-01-2022  16:16 uLijk me leuk Jacques :)

Misschien is het verstandiger de volgende keer helemaal niet over te hevelen tijdens vergisting.
Dan kan ik uitsluiten of het bijsmaakje door dit overhevel moment wordt veroorzaak.
CO2 charger heb ik ook, dus zal ik ook eens gaan gebruiken als ik een volgende keer wel overhevel.
Thanks!

Je kunt kijken of dit verschil maakt.

Overigens merk een beginnende oxidatiesmaak minder snel op bij een donker bier omdat daarbij veel meer smaken zijn die maskerende kunnen werken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.