Is mijn tripel bier niet te troebel?

Gestart door Peter MB, 01-01-2022 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Goedenavond,

Ik ben 3 weken begonnen om de eerste keer bier te brouwen. Voor ik een mooie brouwketel ga kopen heb ik het eerst geprobeerd met een beginnersset van Brew monkey.

Alles ging goed en nu wilde ik gaan bottelen. Alcohol percentage zit op 7% dus kan er mee door. Wat mij opviel is dat het bier erg troebel is. Het gaat om een tripel.

Komt dit wel goed? Of kan ik beter opnieuw beginnen?

Bedankt alvast.

trebvuister

Een dag of 3 bij een koude koelkast zetten. Dan wordt het mogelijk helderder

biking rebel

Citaat van: trebvuister op 01-01-2022  19:54 uEen dag of 3 bij een koude koelkast zetten. Dan wordt het mogelijk helderder
Dit en voorzichtig de emmer uit de koelkast halen daarna. Er zweeft nog veel gist en eiwitten in je bier, en die moeten nog uitzakken naar de bodem van je emmer.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 01-01-2022  19:37 uGoedenavond,

Ik ben 3 weken begonnen om de eerste keer bier te brouwen. Voor ik een mooie brouwketel ga kopen heb ik het eerst geprobeerd met een beginnersset van Brew monkey.

Alles ging goed en nu wilde ik gaan bottelen. Alcohol percentage zit op 7% dus kan er mee door. Wat mij opviel is dat het bier erg troebel is. Het gaat om een tripel.

Bedankt alvast.

Er is zo te zien weinig activiteit. Het lijkt erop dat de gist moeite heeft met flocculeren. Dat kan een gevolg zijn van weinig calciumionen in je bier. Door dit toe te voegen zal je bier waarschijnlijk sneller klaren.
Waar woon je ergens? Misschien is er een lid van het forum bij jou in de buurt die je een kleine hoeveelheid calciumchloride kan geven.

Peter MB

Bedankt voor jullie hulp. Hij staat inmiddels in de koelkast.

Ik kom uit Tricht Gelderland.

brouwerwaldonk

Citaat van: Peter MB op 01-01-2022  19:37 uGoedenavond,

Bedankt alvast.

Dat is wel heeeel troebel, maar gelukkig wordt dat na het bottelen en 1 of 2 maanden kelder rust wel helder.

Met de correcte werkwijze is dat voor het bottelen zo

Peter MB

Citaat van: brouwerwaldonk op 02-01-2022  07:18 uDat is wel heeeel troebel, maar gelukkig wordt dat na het bottelen en 1 of 2 maanden kelder rust wel helder.

Met de correcte werkwijze is dat voor het bottelen zo

Naar zo'n afbeelding was ik al op zoek, jouw kleur is inderdaad zoals ik het gehoopt had. Het staat sinds zondag in de koelkast.

Wat is jullie advies? Deze week gaan bottelen en maar zien of opnieuw beginnen?

Derp

Citaat van: Peter MB op 04-01-2022  12:39 uNaar zo'n afbeelding was ik al op zoek, jouw kleur is inderdaad zoals ik het gehoopt had. Het staat sinds zondag in de koelkast.

Ik zou hem zelf een week goed koud zetten ja, richting het vriespunt (maar bevries hem vooral niet). En dan na een week of zo bottelen. Je flesjes moet je mogelijk wat langer laten staan voordat je ze drinkt maar het zakt wel uit als het goed is.

Jacques

Citaat van: Derp op 04-01-2022  14:08 uIk zou hem zelf een week goed koud zetten ja, richting het vriespunt (maar bevries hem vooral niet). En dan na een week of zo bottelen. Je flesjes moet je mogelijk wat langer laten staan voordat je ze drinkt maar het zakt wel uit als het goed is.

Als je het bier lang laat staan en ook een zogenaamde cold crash uitvoer dan is het verstandig om bottelgist toe te voegen om te zorgen dat je een vlotte hergisting op de fles krijgt.

Derp

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  16:07 uAls je het bier lang laat staan en ook een zogenaamde cold crash uitvoer dan is het verstandig om bottelgist toe te voegen om te zorgen dat je een vlotte hergisting op de fles krijgt.
Moet zeggen dat ik geen ervaring heb met cold crash + bottelen, alleen met cold crash en dan op vat. Is dat met een week cold crashen al een risico? En kan de topic starter eventueel overwegen bij het overhevelen wat "slordiger" te zijn en een beetje drap mee te nemen en dat met de suiker in te roeren?

Ik vermoed zomaar dat de topicstarter als beginnend brouwer geen bottelgist heeft liggen. :)

Peter MB

Dat klopt, heb ik inderdaad niet liggen.
De koelkast staat op 3 graden en zondag doe ik het voorzichtig in flesjes. Dan zien we het na 8 weken wel.

Dan is mijn emmer weer leeg en begin ik sowieso weer opnieuw.

Jacques

Citaat van: Derp op 04-01-2022  19:21 uIk vermoed zomaar dat de topicstarter als beginnend brouwer geen bottelgist heeft liggen. :)

Dat kan ook een zakje van dezelfde gist zijn waarmee het bier vergist is. Een andere gist kun je beter niet gebruiken. Het kan namelijk zijn dat een andere gist verder doorgist. Het resultaat daarvan zijn bierbommetjes.

Overigens is het handig dat je vacuĆ¼mapparaat hebt wanneer je bottelgist gebruikt. Je hebt namelijk maar heel weinig nodig. En een open zakje gedroogde gist bederft snel als deze niet hermetisch gesloten is.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 04-01-2022  19:41 uDan is mijn emmer weer leeg en begin ik sowieso weer opnieuw.

Als je nog spullen moet bestellen raad ik je aan calciumchloride en Iers mos te kopen. Ik neem aan dat je melkzuur in huis hebt.
pH-controle tijdens het koken zorgt er ook voor dat je een helderder bier krijgt. De pH hoort tijdens het koken 5,1 te zijn.

Overigens is het ook een goed idee om brouwsoftware te gebruiken. Brewfather kun je gratis gebruiken zolang je niet meer dan 10 recepten opslaat.

Peter MB

Citaat van: Jacques op 04-01-2022  21:53 uAls je nog spullen moet bestellen raad ik je aan calciumchloride en Iers mos te kopen. Ik neem aan dat je melkzuur in huis hebt.
pH-controle tijdens het koken zorgt er ook voor dat je een helderder bier krijgt. De pH hoort tijdens het koken 5,1 te zijn.

Overigens is het ook een goed idee om brouwsoftware te gebruiken. Brewfather kun je gratis gebruiken zolang je niet meer dan 10 recepten opslaat.

Bedankt voor de tips Jacques, ik moet nog heel veel leren zie ik wel. Zoals ik al aangaf heb ik alles met een simpel starterspakket gedaan. Hier zat een handleiding bij en deze heb ik gevolgd. Dit is dan ook het enige wat ik in huis heb en had. De spullen voor bottelen, thermometer en hydrometer heb ik wel. pH zal ik volgende keer/week ook gaan meten.

Waar kan ik het beste de spullen die je aangaf bestellen? Melkzuur heb ik ook niet.

brouwerwaldonk

Citaat van: Peter MB op 04-01-2022  12:39 uNaar zo'n afbeelding was ik al op zoek, jouw kleur is inderdaad zoals ik het gehoopt had. Het staat sinds zondag in de koelkast.

Om die kleur te bekomen zal het heeeel lang in de koelkast moet staan. Hier komt dat zo uit het gistvat zonder koelen.
Ik krijg dat eenvoudig altijd zo OMDAT;
Ik gebruik een hevelfilter die ik maak (ook voor anderen) en bekom helder wort wat ik laat koken.

Ik gebruik hopbellen die ik los in de ketel laat meekoken, samen met Iers mos.
Die hopbellen en het Iers mos zorgen ervoor dat ik helder wort kan overhelen na het koken wat ik laat gisten.

Na het gisten hevel ik over via een droesemkapje en bekom ik bier met die kleur wat ik bottel in flessen.   

Jacques

Citaat van: Peter MB op 05-01-2022  09:22 uBedankt voor de tips Jacques, ik moet nog heel veel leren zie ik wel. Zoals ik al aangaf heb ik alles met een simpel starterspakket gedaan. Hier zat een handleiding bij en deze heb ik gevolgd. Dit is dan ook het enige wat ik in huis heb en had. De spullen voor bottelen, thermometer en hydrometer heb ik wel. pH zal ik volgende keer/week ook gaan meten.

Waar kan ik het beste de spullen die je aangaf bestellen? Melkzuur heb ik ook niet.

Koop ook een boek over het zelfbrouwen van bier. Dat kan het boek zijn dat ik geschreven heb. De algemene beginselen van het brouwen van bier zijn daarin uitgelegd waaronder verschillende methoden voor het filteren van het beslag.

Er zijn meerder leveranciers waar je terecht kunt. Bekende en betrouwbare leveranciers zijn Uniibrew, Brouwstore, Brouwland, Brouwmaatje, Brouwmout maar er zijn er meer.

Peter MB

Citaat van: Jacques op 05-01-2022  11:42 uKoop ook een boek over het zelfbrouwen van bier. Dat kan het boek zijn dat ik geschreven heb. De algemene beginselen van het brouwen van bier zijn daarin uitgelegd waaronder verschillende methoden voor het filteren van het beslag.

Er zijn meerder leveranciers waar je terecht kunt. Bekende en betrouwbare leveranciers zijn Uniibrew, Brouwstore, Brouwland, Brouwmaatje, Brouwmout, maar er zijn er meer.

Bedankt, ga ik doen.

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-01-2022  10:12 uOm die kleur te bekomen zal het heeeel lang in de koelkast moet staan. Hier komt dat zo uit het gistvat zonder koelen.
Ik krijg dat eenvoudig altijd zo OMDAT;
Ik gebruik een hevelfilter die ik maak (ook voor anderen) en bekom helder wort wat ik laat koken.

Ik gebruik hopbellen die ik los in de ketel laat meekoken, samen met Iers mos.
Die hopbellen en het Iers mos zorgen ervoor dat ik helder wort kan overhelen na het koken wat ik laat gisten.

Het heeft er dus ook mee te maken dat ik niet goed gefilterd heb?

Peter MB

Het resultaat na 6 dagen koelkast op 3 graden.

Rechts komt uit het kraantje. Erg troebel. Links komt vanuit boven en ziet er volgens mij nog best goed uit. Kan ik dit er gewoon tot bepaald niveua uit halen.

Eriks

Dit kan je met een hevellaar mooi van boven af eruit halen! Zo hoort het er uit te zien :brouwen:

Peter MB

Bedankt, heel blij dat het toch nog goed kan komen.

Ben benieuwd!

Pendelaar

Citaat van: Peter MB op 08-01-2022  20:07 uBedankt, heel blij dat het toch nog goed kan komen.

Ben benieuwd!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat zijn toch maar mooi je eerste 9 flesjes bier. Nu een tijd geduld zodat het mooi kan rijpen en dan... genieten. Proost.

Peter MB

Citaat van: Pendelaar op 08-01-2022  21:50 uDat zijn toch maar mooi je eerste 9 flesjes bier. Nu een tijd geduld zodat het mooi kan rijpen en dan... genieten. Proost.

Thanks! Proost!

Peter MB

Inmiddels 3 weken verder en gisteren mijn eerste biertje geprobeerd.

Heerlijk! Mooie kleur, koolzuur prima en smaak was erg goed.

Nogmaals bedankt allemaal, stond bijna op het punt om alles 4 weken geleden weg te gooien.

Nu eerst mijn klimaatkast en dan ga ik weer opnieuw brouwen.

WJW

Dat is goed om te horen.
Fotootje?

Peter MB

Citaat van: WJW op 30-01-2022  17:09 uDat is goed om te horen.
Fotootje?

Samen met mijn vader geprobeerd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.