Giststarter bevroren

Gestart door Arjan van Dooren, 01-01-2022 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan van Dooren

Gisteren heb ik mijn giststarter in de koelkast gezet om te coldcrashen Het was een 2.5 liter.

Nu is hij de volgende dag bevroren.

Kan ik hem nog gebruiken als ik hem ontdooi of is de kans groot dat de gistwanden door de ijskristallen kapot zijn?

Even een aanvulling
Het is opgekweekte gist uit 2 la trapp dubbel flesjes op de manier die Jacques heeft uitgelegd bij de topic winnaar La Trappe quadrupel.

Simonsj

Gist die bevroren is is "kapot". De meeste tot alle cellen zijn verloren gegaan. Gist invriezen gaat als er glycerol aan toegevoegd wordt. Mijn gisten uit de vriezer hebben soms enkele dagen nodig om actief te worden.
Ofwel korrels of een nieuwe starter als je de tijd hebt. Maar dat is de open deur

Arjan van Dooren

Ja dat dacht ik ook al.

Ik heb heb al weggegooid en heb al een nieuwe op kweek staan.

Thanks  voor de reactie

Jacques

Citaat van: Simonsj op 01-01-2022  21:10 uGist die bevroren is is "kapot". De meeste tot alle cellen zijn verloren gegaan. Gist invriezen gaat als er glycerol aan toegevoegd wordt. Mijn gisten uit de vriezer hebben soms enkele dagen nodig om actief te worden.
Ofwel korrels of een nieuwe starter als je de tijd hebt. Maar dat is de open deur

Er zullen ongetwijfeld heel veel gistcellen verloren zijn gegaan, maar er zijn er ook altijd een aantal die het overleefd hebben. Deze kunnen zich opnieuw gaan vermenigvuldigen. Ze hebben volop materiaal voor de opbouw van nieuwe cellen tot hun beschikking in de vorm van inhoudstoffen uit dode gistcellen.

Omdat er weinig levende gistcellen zijn moet je wel rekening houden met een lange periode voordat de vergisting weer merkbaar aan de gang is.

Arjan van Dooren

Duidelijk jacques, maar wil wel zekerheid. Daarbij is het opkweken  op de manier zoals jij dat uitlegt in de topic van de quadrupel wedstrijd nog nooit bij mij fout gegaan. Dus beter safe then sorry gewoon weer opnieuw gestart.
Is ook niet erg. Weer wat geleerd

brouwerwaldonk

Citaat van: Arjan van Dooren op 01-01-2022  12:51 uGisteren heb ik mijn giststarter in de koelkast gezet om te coldcrashen Het was een 2.5 liter.

Nu is hij de volgende dag bevroren.
Dat is wel heel extreem, op hoeveel graden staat uw koelkast ingesteld. In een koelkast mag het onderaan 2 - 3°C. zijn, dat is koud genoeg.
Op welke plaats heeft de starter gestaan, toch niet in het vriesvak hoop ik?

Arjan van Dooren

Nee het is een oude philips koelkast met inkbird.
Legplanken eruit en erlemeyer op de bodem gezet
Inkbird stond op 1 graden en koelkast op stand 7 is maximaal koelen.

Maar goed weet ik het ook weer.
Het ballonnetje staat alweer recht dat op het flesje dubbel staat, dus de gist opkweek kan denk ik morgen in de erlemeyer voor de volgende stap

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.