Gist drab blijft komen, eind SG al wel goed

Gestart door zeezuiper, 01-01-2022 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

zeezuiper

16 dagen geleden heb ik een la Chouffe kloon gebrouwen (20 liter) en samen met Wyeast XL 3522 Belgian Ardennes gist in mijn CCT vat gestopt (temperatuur 20⁰). Ik tap nu al 1,5 week een hoeveelheid drap af en vroeg mij af hoe lang ik hier mee door moet gaan? Qua SG zit het bier al aan het eind SG van mijn recept (1009).

brouwerwaldonk

Niet te vlug willen aftappen, de gist zal nog meer moeten bezinken, dat gebeurt pas als de gisting helemaal is afgelopen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-01-2022  11:51 uNiet te vlug willen aftappen, de gist zal nog meer moeten bezinken, dat gebeurt pas als de gisting helemaal is afgelopen.

Er is niet zo veel mis met meerdere keren gist aftappen. Je raakt zo veel inactieve gist kwijt. Het grote voordeel daarvan is dat je minder last hebt van autolyse.

Citaat van: zeezuiper op 01-01-2022  10:31 u16 dagen geleden heb ik een la Chouffe kloon gebrouwen (20 liter) en samen met Wyeast XL 3522 Belgian Ardennes gist in mijn CCT vat gestopt (temperatuur 20⁰). Ik tap nu al 1,5 week een hoeveelheid drap af en vroeg mij af hoe lang ik hier mee door moet gaan? Qua SG zit het bier al aan het eind SG van mijn recept (1009).

Controleer of je SG nog verder gedaald is over een dag of 4. Als dat niet het geval is kun je nog een keer gist aftappen en gaan bottelen. Als er nog wat gist in je bier zweeft kun je bottelen zonder bottelgist toe te voegen. Als je wacht met bottelen totdat alle gist is bezonken moet je weer bottelgist gaan toevoegen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.