Giststarter of gist vermenigvuldigen in hoofdwort

Gestart door hansHalberstadt, 31-12-2021 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Je kunt een giststarter maken en die laten bezinken en afgieten of je kunt de starter in zijn geheel bij het wort gooien. De reden om het eerste te doen is dat de starter zuren aanmaakt waarvan men denkt dat die als negatief smaakelement in je bier te proeven zijn. Maar kost wel meer werk en meer planning om af te gieten.

Stel nu dat je niet afgiet. Dan kun je je afvragen of het wat uitmaakt of je eerst de gist in een starter opkweekt en dan bij je bier doet of dat je voor het simpele en goedkope gaat en 1 zakje korrelgist aan je wort toevoegt en dan indien je meer cellen nodig hebt die dan in je hoofdbrouwsel opkweekt, bv door gedurende een aantal uren elk uur even kort te beluchten om net voldoende zuurstof toe te voeren om de gist wel snel te laten groeien, maar zonder last te hebben van oxidatie.

Het voornaamste verschil is dan dat je meer wort gebruikt  om je gist verder door te kweken.
De vraag is dus: kun je het verschil proeven en zo ja waarom en zo nee waarom niet.   

Simonsj

Ik denk dat hier verschillen zullen zijn. Even zwart-wit.
Enten vanuit een starter wel of niet afgieten. Voor mij is dat voldoende cellen enten op de grote hoeveelheid wort. Op een starter met enkele cellen beginnen en laten vermenigvuldigen gaat naar mijn mening altijd goed.
Ik hier altijd af dus kan hier geen verschillen in benoemen.

VS
Te weinig enten. Gist gestrest minder hoge vergistingsgraad, even ervan uitgaande dat hij goed uitgist. Meer bijproducten door harder werkende gist. Enkele punten hoger in het sg.

Starter gist is dan ook gestrest maar dan heb je het over 1-2 liter op 15-20 wort IPV een hele batch met half uitgeputte gist.

Ook als je het proces met beluchten uitstekend uitvoert denk ik dat een leger dat groot genoeg is vanaf t begin de beste kwaliteit gaat geven

Mijn gedachten hierover.

Proost en goed uiteinde iedereen !

seed7

Gist groeit, neemt to in aantal cellen in je starter zowel als in je wort. Je starter roer je, je voegt zuurstof toe om de groei te bevorderen. Dat kost veel voedingsstoffen. Ga je nu je brouwsel onder enten en behandelen alsof het een starter is gedurende x-uur dan ga je voor de rest van de gisting mogelijk voedingsstoffen te kort komen.

Met Kveik echter ent je veel minder cellen, de vergisting verloopt warmer en komt toch alles goed.

Ingo

hansHalberstadt

Het punt waar ik een beetje mee zit is dat je in een volume van bv 10% van je brouwsel op de roerder voldoende cellen kunt opkweken. Maar voor mij is een starter maken van 10% van je totaalvolume niet handig. Je zou ook bv een starter van 1% van je volume kunnen maken en als die dan goed gist zou je die bij 10% van je hoofdbrouwsel kunnen doen, bv door het eerste deel na het koken snel te koelen en dat vast aan te enten en goed beluchten. Als dat dan een paar uur later ook gist kun je dat bij je hoofdwort doen en ook die nog een keer goed beluchten. In feite maak je dan dus een serie starters met steeds een factor 10 opschaling, maar dan zonder dat je zoveel starterwort hoeft te maken. Dus zou een gist dan net zo goed groeien in je hoofdwort als in je starter en evenveel cellen opleveren in je hoofdbrouwsel vergeleken met een starter van 10%? Uiteindelijk heb je dan even veel cellen die dus ook evenveel voeding hebben verbruikt en die voeding zit dan in het ene geval in 10% starter+100% wort en in het andere geval in 1% starter+100% wort. Bijna even veel wort in totaal dus met als het goed is even veel voeding en als je dan evenveel cellen hebt dus ook even veel voeding verbruikt. Of mis ik iets? 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 31-12-2021  16:23 uHet punt waar ik een beetje mee zit is dat je in een volume van bv 10% van je brouwsel op de roerder voldoende cellen kunt opkweken. Maar voor mij is een starter maken van 10% van je totaalvolume niet handig. Je zou ook bv een starter van 1% van je volume kunnen maken en als die dan goed gist zou je die bij 10% van je hoofdbrouwsel kunnen doen, bv door het eerste deel na het koken snel te koelen en dat vast aan te enten en goed beluchten. Als dat dan een paar uur later ook gist kun je dat bij je hoofdwort doen en ook die nog een keer goed beluchten. In feite maak je dan dus een serie starters met steeds een factor 10 opschaling, maar dan zonder dat je zoveel starterwort hoeft te maken. Dus zou een gist dan net zo goed groeien in je hoofdwort als in je starter en evenveel cellen opleveren in je hoofdbrouwsel vergeleken met een starter van 10%? Uiteindelijk heb je dan even veel cellen die dus ook evenveel voeding hebben verbruikt en die voeding zit dan in het ene geval in 10% starter+100% wort en in het andere geval in 1% starter+100% wort. Bijna even veel wort in totaal dus met als het goed is even veel voeding en als je dan evenveel cellen hebt dus ook even veel voeding verbruikt. Of mis ik iets?

De manier die jij voorstaat betekent dat je wort een tijd lang na het brouwen niet geënt wordt met gist. Dat zorgt voor een vergrote kans op infectie en oxidatie...

hansHalberstadt

Inmiddel 40 liter imperial Russian stout wort aan het gisten van SG = 1082 aangeënt mt 3 zakjes US05. Tegen het einde gaat er nog donkere suiker bij 500 of 1000 g moet ik nog beslissen. Ik heb het wort nog 3 x 10 minuten belucht na 4 uur, 8 uur en 12 uur na enten.
Op dit moment gaat de gisting erg snel met 25% SVG toename per dag.

hansHalberstadt

Op dit moment is de gisting bijna klaar.
Op dag 4 nog 1200 g donkere basterdsuiker toegevoegd in een liter water. De gist pakt dat prima op zoals het grafiekje laat zien. Je ziet gemeten brix, SG en SVG
Mijn conclusie is voorlopig dat 3 x kort beluchten in het stuk tot start gisting goed werkt om nog wat gist erbij te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.