Reinigen fust

Gestart door daanoli, 30-12-2021 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

daanoli

Hi Brouwers!

Ik heb een 50L Jupilerfust wat ik wil reinigen van binnen, nu zou ik het fust heel graag niet open willen maken om het te reinigen aangezien dit nogal wat tijd kost en ik het vaker wil gaan doen. Ik heb een sankey koppeling aangepast door er de terugslagklep uit te halen in de gaskant van de koppeling zodat er vloeistof door terug kan lopen. Mijn idee was om het fust onderste boven te zetten en reinigingsmiddel door de stang omhoog te pompen en via de gasaansluiting weer naar buiten te laten lopen in een bak die waar vanuit het vervolgens weer omhoog wordt gepompt. Daarna kan ik het uiteraard ook goed schoonspoelen met water op die manier.

Welk middels zouden jullie gebruiken om dit aan te vliegen?

Wat ik heb staan:
Oxi plus
Caustic soda
Chemi pro CIP
ECOLAB® ANSEP BLC 1 L (actief chloor)

Het liefste gebruik ik natuurlijk zo min mogelijk heftige chemicalien.

Hoor graag wat jullie denken.

Groetjes Daan

brouwerwaldonk

Citaat van: daanoli op 30-12-2021  10:35 uWelk middels zouden jullie gebruiken om dit aan te vliegen?

Wat ik heb staan:
Oxi plus
Caustic soda
Chemi pro CIP
ECOLAB® ANSEP BLC 1 L (actief chloor)

Het liefste gebruik ik natuurlijk zo min mogelijk heftige chemicalien.

Hoor graag wat jullie denken.

Groetjes Daan

Caustic soda is een heel goed reininger, verdunnen naar 5% en oppassen voor spatten op je huid en kleren.

daanoli

Maar bij caustic soda heeft het niet zo veel zin om rond te pompen toch? Dan kan ik net zo goed gewoon de oplossing een nachtje laten staan evt halverwege het fust omdraaien zodat alles in contact komt.

Oscar

je methode is goed...zo wordt in professionele brouwerijen ook een fust gereinigd. Gebruik hiervoor (bij voorkeur) hete loog (Caustic) van ± 2%... daarna water en daarna met een desinfectant...  :brouwen:

:degroeten:

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-12-2021  20:34 uje methode is goed...zo wordt in professionele brouwerijen ook een fust gereinigd. Gebruik hiervoor (bij voorkeur) hete loog (Caustic) van ± 2%... daarna water en daarna met een desinfectant...  :brouwen:

Hete loog van 2 to 5% is een gevaarlijk goedje. Daar moet je heel voorzichtig mee omgaan met de nodige beschermingsmiddelen. Een andere naam van loog is bijtende soda en als je een heel klein wondje hebt (een klein schrammetje bijvoorbeeld) dan ontdek je snel waar deze naam vandaan komt. Niet iets voor hobbybrouwers in een thuissituatie.

Chemipro Caustic is een beter alternatief. In dit middel zit een klein aandeel aan loog. Daarnaast bevat het andere werkzame stoffen waardoor je er veel minder van nodig hebt dan van loog. Wel goed naspoelen omdat het vervelende smaakafwijkingen kan geven. En laat het middel geen uren lang inwerken op RVS omdat dat kan leiden tot aantasting.

daanoli

Top! Dank allemaal! Ik ga ermee aan de slag! Gelukkig nieuwjaar in ieder geval!

alstro

Citaat van: Oscar op 30-12-2021  20:34 uje methode is goed...zo wordt in professionele brouwerijen ook een fust gereinigd. Gebruik hiervoor (bij voorkeur) hete loog (Caustic) van ± 2%... daarna water en daarna met een desinfectant...  :brouwen:

Oscar, dus fusten met Sankey aansluiting die ik zou willen gaan gebruiken hoef je dus om te reinigen niet open te maken om goed te reinigen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.