Trub, een probleem of niet?

Gestart door Jacques, 28-12-2021 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren met mijn nieuwe Grainfather G40 gebrouwen. Op het einde van de brouwdag was ik verrast hoe goed de hopfilterplaat van deze brouwketel werkt. Als ik geen donker bier had gebrouwen had ik een maatglas kunnen vullen en dat tegen het licht kunnen houden om te laten zien hoe helder het wort wel niet was  :)

Daags na het brouwen ben ik gewend om wat trub af te tappen van mijn CCT. Dat heb ik ook vandaag gedaan. Er kwam geen trub mee. Ben ik daar blij mee? Ik denk het niet. Een beetje trub meenemen naar het gistvat kan geen kwaad is mijn ervaring. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je een betere vergisting krijgt als er wat trub meegaat in je gistvat.

Trub bevat naast eiwitten ook vetzuren. Die vetzuren heeft de gist nodig voor de aanmaak van celmembranen. Maar een te veel aan vetzuren kan er voor zorgen dat je meer last hebt van oxidatiesmaakjes en dat je bier wat muffig smaakt. Zoals zo vaak, als het gaat om het brouwen van een goed bier, ligt de waarheid ergens in het midden en moet je zoeken naar het juiste compromis. In ieder geval ga ik voortaan een beetje trub dat op de filerplaat van mijn Grainfather G40 ligt in mijn gistvat doen.

Nu ik een Grainfather heb en ook de Grainfather app kan ik ook een aantal artikelen lezen waaronder eentje dat gaat over tub...

https://grainfather.com/the-trub-experiment/

Overigens is het bier stevig aan het gisten. Wel heeft de lagfase langer geduurd dan gebruikelijk dit ondanks een grotere gist-enting in verband met het feit dat het gaat om een zwaar bier (begin SG 1088).

Josss

Doe je er dan alleen trub bij van het koken (hop)?

Jos

brouwerwaldonk

Troebel tijdens het gisten wordt uitgedrukt in PPM.
Als jij in je gistvat manueel trub gaat toevoegen, zit je heel snel boven het toelaatbare.

Jacques

Citaat van: Jos19669 op 28-12-2021  12:48 uDoe je er dan alleen trub bij van het koken (hop)?

Ik ben van plan om een klein beetje van de tub dat op het filter ligt toe te voegen aan het gefilterde wort.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-12-2021  13:24 uTroebel tijdens het gisten wordt uitgedrukt in PPM.
Als jij in je gistvat manueel trub gaat toevoegen, zit je heel snel boven het toelaatbare.

Een grote overmaat moet je voorkomen. Maar volgens de huidige inzichten mag het wort best troebel zijn en mag er een beetje trub mee naar het gistvat. Het wort hoeft zeker niet kraakhelder te zijn. Heel wat onderzoek heeft dat aangetoond. Lees ook eens het artikel waar ik naar verwijs.
Er zijn overigens veel meer tests gedaan waarbij vastgesteld is dat trub positieve effecten heeft op de vergisting. Pas als je veel tub in je gistvat hebt kan dat negatieve effecten geven op de smaak van je bier.

Heuvinger brouwerij

Ik vind dat trub verhaal heel spannend.
Ik heb een tijdje mijn wort heel netje afgeschept van de trub, het restje ging in 5L flessen.
Het "trubbier" uit die 5L werd apart gebotteld.
Nu krijgen al mijn bieren uit afzonderlijke flessen een ander kleur dopje.
Mijn "trubbier" wijkt niet echt af van het heldere afgeschepte wort.
Nu gaat gewoon de hele inhoud van het kookvat de fles in.
Ik hevel wel af binnen een week.
Restjes gaan hier altijd het stookwijn vat in.

chthon

Met een beetje moeite genomen, ik vermoed dat je wel het woord "Tripel" kan herkennen.

Ik ben ondertussen twee jaar bezig met brouwen zonder mijn wort van de trub (breuk en hop) te scheiden. Ik heb bieren die binnen de twee weken helder zijn, en ik heb geen koudewaas. De wijziging die voor mij het meest verschil maakte in koudewaas was mijn spoelwater aanzuren.

Qua smaak kan ik natuurlijk niet vergelijken, want ik maak geen twee keer dezelfde bieren, en ik doe geen controle met een identiek proefbrouwsel. Maar ik krijg geen klachten, mensen zijn altijd blij als ze een paar biertjes van me krijgen.

Ik vergist altijd in mijn brouwketel, open (afgedekt met neteldoek), en na vijf dagen vergisten gaat het grotendeels zonder trub (goed bedekt met gist) naar een gesloten vat.

braaf

Beste ervaringsdeskundige van de G40. Hoeveel bier kan ik brouwen in de grainfather als het wort 1100 moet zijn. Graag hoor ik dit van jullie..

Jacques

Citaat van: braaf op 30-11-2022  11:15 uBeste ervaringsdeskundige van de G40. Hoeveel bier kan ik brouwen in de grainfather als het wort 1100 moet zijn. Graag hoor ik dit van jullie.

Ik neem aan dat je een volmout bier bedoeld. Zo'n 28 tot 32 liter. Ligt aan het recept.

Hopfenfox

Je kan beter kijken naar de maximale moutstort lijkt me, en daar je recept op aanpassen/schalen. Dan volgt het maximaal aantal liters vanzelf.

https://www.themaltmiller.co.uk/blog/the-grainfather-family-has-grown-part-one-the-g40/

Er kan maximaal 13 kilo in de stort, al geeft David Heath bijvoorbeeld aan dat 11-12 reƫler is als je nog enig rendement wil behalen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.