Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat gebruiken jullie om te verwarmen tijdens het vergisten  (gelezen 2348 keer)

Offline drik79

• Boven 10 berichten
  • *
  • *inspirerende quote*
Re: Wat gebruiken jullie om te verwarmen tijdens het vergisten
« Reactie #25 Gepost op: 09-01-2022 21:01 u »
Ik gebruik een terrarium matje van 25W, die verwarmd een vergisting emmer van 10L. Alles staat dan in een koelkast met een inkbird controller.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 09-01-2022 21:21 u »
Deze net besteld.

https://www.greensell.nl/a-38422273/bodemverwarming/tube-heaters-eco-heat-kas-verwarming-45w/#description

Tijd om de gloeilampen gedag te zeggen. De laatste zit er nu in.

Offline Qlobster

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 11-01-2022 20:48 u »
Ik gebruik een Solis bordenwarmer die ik aanstuur met een Inkbird, werkt geweldig.
https://solis.com/nl_nl/keuken/bordenwarmers
Op Marktplaats gekocht dus was voor een prikkie.

Wat ook aardig werkt en wanneer je temperatuur maar een graad of 1 hoger moet is een stuk radiatorfolie losjes om je gistvat heen gedrapeerd.
Die houdt de warmte van je vergisting wat vast en verhoogt zo de temperatuur een beetje.

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2022 14:14 u »
Het vermogen van die kachel (500 W) is veel te hoog voor temperatuurcontrole tijdens vergisting.
Je hebt maar 25 .. 75 Watt nodig en eigenlijk maakt het niets uit wat voor verwarming je in de gistkast gebruikt wanneer het vermogen maar in die range is. Al zet je daar een PC in die met bijvoorbeeld een Inkbird in en uitgeschakeld wordt. Geen goed voorbeeld natuurlijk maar het gaat erom dat uiteindelijk alle elektrische energie omgezet wordt in warmte.

Niet on topic maar toch: besteed meer aandacht aan het koelen tijdens de vergistingspiek. Dit is veel belangrijker dan verwarmen tijdens de vergisting. Eigenlijk is verwarmen zelden nodig wanneer de vergistingskast zelf in een ruimte met ongeveer kamertemperatuur staat. Bij mij staat de verwarming eigenlijk nooit meer aan, alleen de koelkast om de vergisting te koelen.
Ah kijk, dat is de info. Ik heb nu een lamp met 150 Watt. Kan ik hem beter omruilen voor een lichtere, of zal dit ook wel werken en is hij gewoon korter aan?

Ik heb ook een verwarmingsstaaf voor een aquarium. Die heb ik er nu in hangen om te testen.

Koelkast staat in de schuur, dus verwarmen zal in de winter nodig zijn. Schuur kan wel verwarmd, maar wordt vooral vorstvrij gehouden. Beetje zonder dat ik niet een ondergist heb besteld, want dat had het ook al aardig opgelost natuurlijk.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2022 17:08 u »
Ik gebruiik nog altijd 4 gloeilampen van 60 W, gaat er een stuk dan heb ik nog altijd voldoende verwarming. 
Het licht kan niet in het gistvat stralen omdat het een inox vat is.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2022 20:50 u »
Ik heb ook een verwarmingslint inn mijn koelkast gemonteerd werkt prima, nauwelijks overshoot bij verwarmen

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2022 21:50 u »
60 W verwarmingsbuis van Brouwmarkt, werkt super, vergelijkbaar met die van Sjaak, ik denk dat 45 W ook zal werken.

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2022 22:42 u »
Ik gebruik al jaren naar alle tevredenheid een MJ's heating pad van 25W i.c.m. een koelkast en een inkbird 308. De verwarmingsplaat is 31,5x31,5cm en daar staat soms een 12, 20 of 30 liter vergistingsvat op. Deze verwarmingsplaat samen met de koelkast houdt de temperatuur goed vast van 35C kveik tot ondergisters.
Is het wel een goed idee om van onderaf de dode gistkoek te verwarmen? Krijg je daardoor niet meer autolyse?