Wat gebruiken jullie om te verwarmen tijdens het vergisten

Gestart door Eelke, 26-12-2021 14:49 u

Vorige topic - Volgende topic

drik79

Ik gebruik een terrarium matje van 25W, die verwarmd een vergisting emmer van 10L. Alles staat dan in een koelkast met een inkbird controller.

Sjaak_Deventer

Qlobster

Ik gebruik een Solis bordenwarmer die ik aanstuur met een Inkbird, werkt geweldig.
https://solis.com/nl_nl/keuken/bordenwarmers
Op Marktplaats gekocht dus was voor een prikkie.

Wat ook aardig werkt en wanneer je temperatuur maar een graad of 1½ hoger moet is een stuk radiatorfolie losjes om je gistvat heen gedrapeerd.
Die houdt de warmte van je vergisting wat vast en verhoogt zo de temperatuur een beetje.

Eelke

Citaat van: Henielma op 08-01-2022  10:06 uHet vermogen van die kachel (500 W) is veel te hoog voor temperatuurcontrole tijdens vergisting.
Je hebt maar 25 .. 75 Watt nodig en eigenlijk maakt het niets uit wat voor verwarming je in de gistkast gebruikt wanneer het vermogen maar in die range is. Al zet je daar een PC in die met bijvoorbeeld een Inkbird in en uitgeschakeld wordt. Geen goed voorbeeld natuurlijk maar het gaat erom dat uiteindelijk alle elektrische energie omgezet wordt in warmte.

Niet on topic maar toch: besteed meer aandacht aan het koelen tijdens de vergistingspiek. Dit is veel belangrijker dan verwarmen tijdens de vergisting. Eigenlijk is verwarmen zelden nodig wanneer de vergistingskast zelf in een ruimte met ongeveer kamertemperatuur staat. Bij mij staat de verwarming eigenlijk nooit meer aan, alleen de koelkast om de vergisting te koelen.
Ah kijk, dat is de info. Ik heb nu een lamp met 150 Watt. Kan ik hem beter omruilen voor een lichtere, of zal dit ook wel werken en is hij gewoon korter aan?

Ik heb ook een verwarmingsstaaf voor een aquarium. Die heb ik er nu in hangen om te testen.

Koelkast staat in de schuur, dus verwarmen zal in de winter nodig zijn. Schuur kan wel verwarmd, maar wordt vooral vorstvrij gehouden. Beetje zonder dat ik niet een ondergist heb besteld, want dat had het ook al aardig opgelost natuurlijk.

brouwerwaldonk

Ik gebruiik nog altijd 4 gloeilampen van 60 W, gaat er een stuk dan heb ik nog altijd voldoende verwarming. 
Het licht kan niet in het gistvat stralen omdat het een inox vat is.

lier

Ik heb ook een verwarmingslint inn mijn koelkast gemonteerd werkt prima, nauwelijks overshoot bij verwarmen

Sjoerd

60 W verwarmingsbuis van Brouwmarkt, werkt super, vergelijkbaar met die van Sjaak, ik denk dat 45 W ook zal werken.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: Markie Mark op 28-12-2021  16:46 uIk gebruik al jaren naar alle tevredenheid een MJ's heating pad van 25W i.c.m. een koelkast en een inkbird 308. De verwarmingsplaat is 31,5x31,5cm en daar staat soms een 12, 20 of 30 liter vergistingsvat op. Deze verwarmingsplaat samen met de koelkast houdt de temperatuur goed vast van 35°C kveik tot ondergisters.
Is het wel een goed idee om van onderaf de dode gistkoek te verwarmen? Krijg je daardoor niet meer autolyse?

Bob82

Hallo
Ik ga ook over op gecontroleerd vergisten in een koelkast met stc 1000

Twijfel ik nog of ik verwarmingslint ga gebruiken of een verwarmingsriem. Wat adviseren jullie?  En hoeveel Watt moet je nemen waar moet je rekening mee houden?
Die verwarmingslint of -kabel monteer je die aan de zijkanten van de koelkast? 
Ik vergist nu nog in vaten maar wil nog een conische vat kopen.

Alvast bedankt

Groet Bob

hansHalberstadt

Ik doe het eigenlijk andersom. gistvat zo goed mogelijk isoleren met piepschuim en dan met 2 computer ventilatoren lucht van de omgeving tussen het piepschuim en de wanden doorblazen om te koelen. Dan verwarmt de gist zelf de ruimte en hoef je dus geen elektra te gebruiken om te verwarmen. Er zit wel een vloerverwarming onder het gistingsvat (plaat cement met verwarmingsdraad), maar die slaat normaal gesproken niet aan tijdens de hoofdgisting. en als de hoofdgisting is afgelopen dan gaat de temperatuur vanzelf geleidelijk omlaag en dat wil je ook eigenlijk wel om de git dan neer te laten slaan.   

Luiaard

Ik heb helaas geen ruimte voor een klimaatkast maar vergist in de woonkamer óf in de kelder. De kelder is stabiel 16c in de winter en 19c in de zomer. De woonkamer is ook vrij stabiel rond de 20c. Bij hittegolven e.d. probeer ik nog wel eens erop in te spelen met de gistkeuze.

Bvk1983

Ik gebruik een 35W buisverwarming i.c.m. een Inkbird. Tot nu toe erg tevreden over.

Bob82

Ik had deze gezien zou dit werken als ik dit op de zijkant maak van de koelkast.

Ga liever dat ik omgeving temp doe dan met een band het vat warm hou. Misschien is dat ook een idee gevoel van mij zelf.

https://a.aliexpress.com/_uAcPSx

https://a.aliexpress.com/_uxYnsB

Heeghop

Ik gebruik deze en plaats  het op de wand van de koelkast. Deze worden niet te heet, die oranje lijkt op iets wat ik eerder had maar dat werd meer als 100 graden.

https://a.aliexpress.com/_mrSU5ws

CeesM

Citaat van: Jeroen76 op 27-12-2021  00:39 uJe vergistingskast van rond het vriespunt opwarmen naar 21°C is ook niet echt handig om daar je lint voor te gebruiken. Plaats tijdelijk even een klein kacheltje of een föhn in de kast en laat het even op temperatuur komen. Daarna neemt het lint het voor de rest van de vergisting wel over.
Als de temperatuur in je vergistingskast rond het vriespunt is, ben je niet goed bezig.  ::)

Jacques

Citaat van: CeesM op 23-03-2022  16:30 uAls de temperatuur in je vergistingskast rond het vriespunt is, ben je niet goed bezig.  ::)

Als de vergistingskast in een schuur, tuinhuisje of garage staat en niet aan staat kan het zijn dat deze flink in temperatuur moet stijgen voordat je je bier er in kunt zetten...

Jeltuh

Ik gebruikte altijd een gloeilamp en een ventilator op een stc-1000. Nu heb ik een 6.5m 80w 'heat cable' en, omdat het kan, de ventilator op de stc-1000

pivo

Citaat van: Eelke op 14-01-2022  14:14 uAh kijk, dat is de info. Ik heb nu een lamp met 150 Watt. Kan ik hem beter omruilen voor een lichtere, of zal dit ook wel werken en is hij gewoon korter aan?

Ik heb ook een verwarmingsstaaf voor een aquarium. Die heb ik er nu in hangen om te testen.

Koelkast staat in de schuur, dus verwarmen zal in de winter nodig zijn. Schuur kan wel verwarmd, maar wordt vooral vorstvrij gehouden. Beetje zonder dat ik niet een ondergist heb besteld, want dat had het ook al aardig opgelost natuurlijk.

Aantal watt maakt niet uit , het is de thermostaat die het regelt.  50 W of 500 watt  ,de ruimte heeft een bepaalde energie nodig om op te warmen , Laag wattage langzaam ,hoog wattage sneller.Hoe sneller de thermostaat in en uitschakelt hoe preciezer. 

CeesM

Citaat van: pivo op 24-03-2022  08:12 uAantal watt maakt niet uit , het is de thermostaat die het regelt.  50 W of 500 watt  ,de ruimte heeft een bepaalde energie nodig om op te warmen , Laag wattage langzaam ,hoog wattage sneller.Hoe sneller de thermostaat in en uitschakelt hoe preciezer.
Wat heter het wordt, koelt ook langzamer af. Dan heb je gouw een overshoot.

Hanz.

Ik ben zeer tevreden met deze matjes.
Ze zijn aangesloten op een kleine thermostaat (koelen en verwarmen), samen met de koelkast. Ik heb hem met hittebestendige Kit (voor de kachel) aan de zijkant geplakt, zodat hij niet in de weg ligt. Snoer gaat via het lekgaatje onderin naar buiten. Daarnaast verbruiken ze niet veel stroom en worden ze niet te heet (ik gok tot een graad of 45). Als je koelkast goed geïsoleerd is, dan blijft de warmte goed binnen.

pivo

Citaat van: CeesM op 24-03-2022  11:34 uWat heter het wordt, koelt ook langzamer af. Dan heb je gouw een overshoot.
Dat geldt voor de ruimte of het materiaal q=mxcxdelta t
De hitte draad zelf is heel snel weer afgekoeld.
verwarmen van een paar graden  geeft nagenoeg geen verschil.
Tot tegenstelling van een verwarmings lamp ,daar blijft de energie nog langer in het glass achter.
100 seconden 50w  ,blijft het glass van de lamp nog warm.
10 seconden 500 watt hete lucht draad  ,denk ik dat het zelfs sneller afgekoeld is.(de massa is immers kleiner)

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 24-03-2022  13:53 u10 seconden 500 watt hete lucht draad  ,denk ik dat het zelfs sneller afgekoeld is.(de massa is immers kleiner)

Het gaat niet alleen om de snelheid (heet tijdconstante in de regeltechniek) waarmee de draad afkoelt, maar ook om de tijdconstante waarmee de sensor de temperatuur kan meten. als je heel veel vermogen hebt dan loopt de temperatuur van je ruimte heel snel op. echter de sensor loopt dan achter omdat het ook tijd nodig heeft om die op te warmen. tegen de tijd dat de sensor dan de afslag temperatuur geeft dan is de werkelijke temperatuur al een aantal graden hoger. dat is dus de overshoot die er bedoelt wordt.
Beste kun je dus niet meer vermogen kiezen dan nodig is om je vergistingskast bij maximale vergistingstemperatuur en minimale omgevingstemperatuur nog ruim op temperatuur te kunnen krijgen. sneller met meer vermogen is dus niet altijd beter.     

pivo

@Hans
ja dat is wat ik dus schreef in post 42.
massa traagheid ok , ik heb hier ovens van 100 kW tot 700 kW, ja dan heb je afkoeling van een paar dagen.
Maar dat kleine ding van de Lidl met een kanthaldraad van 0.1 mm TOV een hittelamp !
Met misschien 5-10 seconden aan/uit !
De gemiddelde koelkast heeft zon 110 watt compressor , tel daarbij op het warmtepomp effect je krijgt dus meer warmte en koude dan de pomp aan vermogen nodig heeft. En je zit aan 300 Watt vermogen aan opwarmen of afkoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 25-03-2022  08:51 u@Hans
ja dat is wat ik dus schreef in post 42

He zegt daar: 'Aantal watt maakt niet uit , het is de thermostaat die het regelt.  50 W of 500 Watt'
maar mijn punt is dat dat nu juist wel uitmaakt omdat je met 500 Watt veel meer overschoot krijgt dan met 50 Watt.
Dat was ook wat Henielma al aangaf in bericht 20.

En als je het heel onhandig zou doen, bv een 500 Watt kacheltje in een koelkast en dan de sensor in een thermowell in je gistingsvat dan loop je zelfs de kans dat de temperatuur heel erg oploopt en de kachel er op zijn maximaal thermostaat uitvliegt.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.