Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat gebruiken jullie om te verwarmen tijdens het vergisten  (gelezen 2306 keer)

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mijn koelkast staat tegenwoordig in een schuur, dus naast koelen is er in de winter nu ook het verwarmen nodig om de temperatuur goed te houden.

Wat sluiten jullie aan om te verwarmen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Wat gebruiken jullie om te verwarmen tijdens het vergisten
« Reactie #1 Gepost op: 26-12-2021 15:29 u »
Hier ook in koelkast in tuinhuis.
Verwarmingsriem om rvsvat aangestuurd ut200. In dezelfde kast ook hergisting op fles. Dan heb ik verwarmingsblok/element dat in grote electrakasten hangt ter voorkoming vocht.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-12-2021 15:48 u »
Verwarmingsriem (brewbelt) van 30W aan Inkbird-thermostaat.
Houdt het vat 20'C warmer dan omgeving.  Makkelijk, flexibel.
Hergisting doe ik in de woonkamer, paar kratten achter de bank.

Offline Leon058

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2021 16:25 u »
Ik heb een Grainfather CCT, daar zit een 30W heater in (element zit rondom de tank). Ik had ook een koelkast met STC1000 thermostaat (die STC heb ik nog steeds) en een gloeilamp voor verwarming. Als die aan ging, ging tegelijk een PC ventilatortje aan die op de lamp stond om de warme lucht door de kast te verdelen.

Offline Langedijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Goedemorgen
« Reactie #4 Gepost op: 26-12-2021 16:38 u »
Deze gebruik ik: https://www.conrad.nl/p/arnold-rak-hk-25-verwarmingskabel-230-v-37-w-25-m-625815?searchTerm=%20625815&searchType=suggest&searchSuggest=product.

Ik kon 'm zo door de opening steken waardoor het condenswater vanuit de koelkast bovenop een bakje op de compressor lekt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 26-12-2021 17:06 u »
Deze gebruik ik: https://www.conrad.nl/p/arnold-rak-hk-25-verwarmingskabel-230-v-37-w-25-m-625815?searchTerm=%20625815&searchType=suggest&searchSuggest=product.

Ik kon 'm zo door de opening steken waardoor het condenswater vanuit de koelkast bovenop een bakje op de compressor lekt.

Een verwarmingskabel is heel handig, die gebruik ik tegenwoordig ook.

Omdat het in een schuur/tuinhuisje koud kan zijn is het raadzaam om een kabel te kopen van minimaal 35 Watt. Overigens moet je altijd geduld hebben als je zo'n kabel gebruikt. Het opwarmen gaat langzaam, maar dat is voor de vergisting geen probleem.

Online jwf

• Junior lid
  • **
  • proberen is weten
« Reactie #6 Gepost op: 26-12-2021 19:02 u »
Ik gebruik een terrarium verwarming kabel. Om een bier met Kveik te vergisten gebruik ik een 100W kabel op een 20-22 liter vloeistof volume. Is goed te controleren met een inkbird. Ik gebruik wel een thermowell om de temperatuur te meten omdat ik het concept van een sensor op de wand van mijn (RVS) vergistingvat niet vertrouw.

https://www.avonturiashop.nl/lucky-reptile-thermo-cable-100w-10m.html?search_query=thermo+cable&results=9

Offline oneman

• Vol lid
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
« Reactie #7 Gepost op: 26-12-2021 19:16 u »
Ik heb geen koelkast voor vergisting (geen ruimte) maar warm wel bij voor de kveik vergisting. Daarbij gebruik ik een eenvoudige verwarmingsriem en thermostaat van Aliexpress en een oud dekbed om het vat goed te isoleren. Werkt perfect in een kamer waar de temperatuur tot 17C kan dalen. Ik kan makkelijk de temperatuur op 38C houden.

oneman

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-12-2021 22:14 u »
Na een paar kapotte gloeilampen nu een donkerstraler er in Van 60 Watt, bevalt tot nu toe prima.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #9 Gepost op: 27-12-2021 00:39 u »

Overigens moet je altijd geduld hebben als je zo'n kabel gebruikt. Het opwarmen gaat langzaam, maar dat is voor de vergisting geen probleem.

Je vergistingskast van rond het vriespunt opwarmen naar 21C is ook niet echt handig om daar je lint voor te gebruiken. Plaats tijdelijk even een klein kacheltje of een fhn in de kast en laat het even op temperatuur komen. Daarna neemt het lint het voor de rest van de vergisting wel over.

Gr. Jeroen

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Is het glas nu half vol of half leeg? Bijvullen
« Reactie #10 Gepost op: 27-12-2021 01:02 u »
De aanwezige temperatuur.
+- 15C in de winter tot 19C in de zomer.
Pas daar de gistkeuze op aan.
Brettanomyces, Pediococcen, Lactobaccilus zijn dan ook mijn keuze,
na de eerste week een ondergister.
Brouwen is keuzes maken en omdat ik BIO verkies,
"mag" ik geen extra verwarming toevoegen.
Het BIO Reinheitsgebot.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2021 07:12 u »
Mijn gistkast staat in een kelder waar het tussen 8 en 10C. is. Verwarmen doe ik met 5 gloeilampen van 60W.
De temperatuur regel ik met een stc1000. De gist temperatuur kan ik meten in het gistende wort.
Vermits mijn gistvat een inox ketel is kan er geen licht in het gistende wort.

Offline Warkald

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2021 07:20 u »
Klimaat-koelkast staat op zolder, dus er moet vaker gekoeld worden dan verwarmd, inkbird met een 40 Watt ouderwetse gloeilamp.

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 28-12-2021 14:02 u »
Kastje met een ouderwetse gloeilamp van 60 watt waar ook een pc ventilator ingebouwd zit. Gekoppeld aan mijn inkbird, waarbij de ventilator in serie staat met mijn verwarmingslamp. Lamp kapot, dan ook geen circulatie zodat ik relatief snel een alarm krijg en weet dat ik geen verwarming meer heb. Werkt prima voor mij, geeft een mooie rustige regeling bij 20 liter vergistingsvat.

Online Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 28-12-2021 16:46 u »
Ik gebruik al jaren naar alle tevredenheid een MJ's heating pad van 25W i.c.m. een koelkast en een inkbird 308. De verwarmingsplaat is 31,5x31,5cm en daar staat soms een 12, 20 of 30 liter vergistingsvat op. Deze verwarmingsplaat samen met de koelkast houdt de temperatuur goed vast van 35C kveik tot ondergisters.

Offline PDGRRR

• Senior lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #15 Gepost op: 28-12-2021 17:47 u »
Ik gebruik een kastverwarming van 75 Watt met een ventilator op 230 Volt die aangestuurd wordt door een STC1000. Werkt prima.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #16 Gepost op: 29-12-2021 14:07 u »
Ik verwarm mijn warmtekast met een 100 Watt keramische warmtelamp, met daar achter een oude computerventilator. E.e.a. wordt aangestuurd door een Inkbird met de temperatuur standaard op 20 graden. Ook het hergisten in de fles doe ik in die kast, dus ook bij 20 graden. Werkt voor mij prima. :proost: :nut:

Offline Brouwstel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 29-12-2021 18:46 u »
Ik gebruik een koelkast (140 hoog) met inkbird schakeling. Voor verwarmen gebruik ik een 60w terrarium mat. De mat is helaas wat stug, dus niet zo makkelijk tegen de achterwand te plakken, zoals ik van plan was. Meer verder werkt het prima.
Daarnaast heb ik een kleine usb fentilator in de koelkast gezet. Eerst had ik die ook op de inkbird samen met verwarming, maar deze gaat naar de uitstand zodra de stroom stopt (als verwarmen niet meer nodig is) en gaat niet automatisch aan als de stroom weer aan gaat. Beter een oud model ventilator gebruiken. Nu staat de ventilator contant aan.

Offline jhazenberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2021 15:19 u »
Ik heb een warmtemat voor een terrarium in de koelkast staan om hem op temp te houden in cobinatie met een stc1000.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #19 Gepost op: 07-01-2022 22:04 u »
Woensdag bij de Aldi... Wellicht ook makkelijk en handig?

Gr. Jeroen

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #20 Gepost op: 08-01-2022 10:06 u »
Het vermogen van die kachel (500 W) is veel te hoog voor temperatuurcontrole tijdens vergisting.
Je hebt maar 25 .. 75 Watt nodig en eigenlijk maakt het niets uit wat voor verwarming je in de gistkast gebruikt wanneer het vermogen maar in die range is. Al zet je daar een PC in die met bijvoorbeeld een Inkbird in en uitgeschakeld wordt. Geen goed voorbeeld natuurlijk maar het gaat erom dat uiteindelijk alle elektrische energie omgezet wordt in warmte.

Niet on topic maar toch: besteed meer aandacht aan het koelen tijdens de vergistingspiek. Dit is veel belangrijker dan verwarmen tijdens de vergisting. Eigenlijk is verwarmen zelden nodig wanneer de vergistingskast zelf in een ruimte met ongeveer kamertemperatuur staat. Bij mij staat de verwarming eigenlijk nooit meer aan, alleen de koelkast om de vergisting te koelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 08-01-2022 11:47 u »
Niet on topic maar toch: besteed meer aandacht aan het koelen tijdens de vergistingspiek. Dit is veel belangrijker dan verwarmen tijdens de vergisting. Eigenlijk is verwarmen zelden nodig wanneer de vergistingskast zelf in een ruimte met ongeveer kamertemperatuur staat. Bij mij staat de verwarming eigenlijk nooit meer aan, alleen de koelkast om de vergisting te koelen.

Meer verwarmen of koelen ligt aan de plaats waar je vergistingskast staat en aan de weersomstandigheden.

Gisteren heb ik meegebrouwen met Stefan (beun op het forum). Zijn vergistingskasten staan in een onverwarmde schuur. Je moet dan eerder bijverwarmen dan koelen. Maar in de zoemermaanden zal dat heel anders zijn. Dan is een goede koeling inderdaad belangrijk.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #22 Gepost op: 09-01-2022 18:57 u »
Voor de vergisitng heb ik 2 koelkasten in gebruik, in de ene een buisverwarming (Brouwmarkt) en in de andere een terrarium lamp (Amazon). Beide werkt prima en worden aangestuurd met inkbirds.
 :brouwen:

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 09-01-2022 20:46 u »
Ik ook 2 koelkasten met buisverwarming 60 W, werkt erg goed.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 09-01-2022 20:54 u »
Keramische warmtelamp en pc ventilator.