Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vortex magneetroerder defect?  (gelezen 949 keer)

Offline WJW

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vortex magneetroerder defect?
« Gepost op: 25-12-2021 14:09 u »
Voor Sinterklaas heb ik een mooie Vortex magneetroerder gekregen. Nu ik vandaag daarmee een giststarter wil maken, ben ik bang dat hij defect is.
Ik kan jullie hulp gebruiken om te controleren dat ik niet gewoon zelf iets verkeerd doe, aangezien dit voor het eerst is dat ik een dergelijk apparaat gebruik.

Ik gebruik een 2L erlemeyer, waarin ik een 1L giststarter maak.
Mijn probleem is dat wanneer ik mijn erlemeyer met giststarter en roervlo op de magneetroerder zet en deze aanzet, de magneetroerder een piepend geluid maakt en de motor niet op toeren lijkt te komen. De toeren zijn traploos regelbaar, maar op welke stand ik hem zet maakt niet uit.
Zonder erlemeyer maakt hij dat piepend geluid soms ook, maar dan lukt het wel vaker om de roerder op toeren te laten komen. Je hoort een duidelijk verschil dat de motor dan wel aan het werk gaat.
Doe ik iets verkeerd?
Kan ik een erlemeyer met een te dikke of concave bodem hebben, waardoor de roervlo niet opgepikt wordt?
Heb ik wellicht een verkeerde roervlo?

Alle hulp is welkom.
-Wilco.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vortex magneetroerder defect?
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2021 15:24 u »
Als de magneetroerder niet in orde is kun je er natuurlijk altijd mee terug naar de winkel.

Wat voor een roervlo heb je? Hoe groot is hij? Kun je een foto plaatsen van de roervlo? En van van de roerder?
Misschien kun je roervlo van een andere hobbybrouwer even lenen om uit te proberen.

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2021 16:19 u »
Inmiddels al contact gehad met de verkoper, die dus op 1e Kerstdag(!) al reageerde. Het lijkt erop alsof de roerder inderdaad niet goed functioneert. Er komt ongetwijfeld een goede oplossing.
Ik maak mijn giststarter nu maar zoals eerder, door heel regelmatig met de hand de erlenmeyer te zwenken.

Ik had niet verwacht al zo snel antwoord te krijgen van de verkoper, zeker zo tijdens de feestdagen. Aanstaande dinsdag wil ik graag gaan brouwen, dus ik moet al mijn giststarter op tijd maken (gist is ook al wat ouder). Vandaar dat ik ook hier vast naar tips vroeg.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2022 16:48 u »
Soms draait de roervlo te snel en slaat het naar de zijkant.  De roervlo naar het midden brengen en wat langzamer laten draaien.

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2022 19:51 u »
Klopt, dat had ik ook een aantal keer ondervonden. Dat was een van de dingen die ik moest ontdekken bij het leren gebruiken van een magneetroerder. Je hebt ook lang niet het maximum aan toerental nodig om goed te roeren.
Zijn er nog andere soorten roervlo’s die krachtiger kunnen roeren? Ik zie verschillende soorten, maar ik begrijp het doel van de verschillende modellen nog niet.

Het probleem hier lijkt overigens heel anders van aard. Ik heb de magneetroerder geretourneerd naar Vortex om te kijken of er iets defect aan is, hetgeen wel het geval lijkt te zijn. Snel en goed contact met Vortex, dus tot dusverre top service.
Helaas laat PostNL het afweten met de verzending. Nu een week onderweg en nog niet gearriveerd. :(

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2022 21:09 u »
Ik heb ook ee tijdje lopen kliederen bleek dat ik een te grote roer-vlo gebruikte, nu gebruik ik de kleinste die erbij geleverd werd en gaat het altijd prima, en inderdaad niet te snel draaien.

Offline Bierig

• Junior lid
  • **
  • Laat hem smaken!
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2022 16:30 u »
Klopt, dat had ik ook een aantal keer ondervonden. Dat was een van de dingen die ik moest ontdekken bij het leren gebruiken van een magneetroerder. Je hebt ook lang niet het maximum aan toerental nodig om goed te roeren.
Zijn er nog andere soorten roervlo’s die krachtiger kunnen roeren? Ik zie verschillende soorten, maar ik begrijp het doel van de verschillende modellen nog niet.

Het probleem hier lijkt overigens heel anders van aard. Ik heb de magneetroerder geretourneerd naar Vortex om te kijken of er iets defect aan is, hetgeen wel het geval lijkt te zijn. Snel en goed contact met Vortex, dus tot dusverre top service.
Helaas laat PostNL het afweten met de verzending. Nu een week onderweg en nog niet gearriveerd. :(

@ WJW : heb jij inmiddels al iets vernomen? Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn vortex magneetroerder ik heb hem in november aangeschaft bij Van der Kooij. Bij mij doet hij het na een aantal keren proberen gewoon wel, maar vaak heb ik eerst een paar keer het piepende geluid. Ik ging er vanuit dat dit zo hoorde maar het is erg onhandig omdat je lang aan het "pielen" bent om de roerder goed aan de praat te krijgen...

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2022 18:14 u »
Het heeft nogal een tijdje geduurd voor de retourzending aangekomen was. PostNL deed er nogal lang over (1,5 week).
Ik verwacht op korte termijn een reactie. Tot nu toe reageert Kenny steeds zeer snel op berichten.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2022 18:27 u »
Als scheikundige werk ik veel met professionele magneetroederders. Ik zal proberen wat ervaring te delen.

Magneet schiet naar de zijkant:
Dat de roervlo naar de zijkant slaat bij hoger toerental is ook zo bij prof magneetroerders. De magneet pakt het magnetisch veld niet goed en raakt uit balans waardoor die er op een begeven moment uitschiet. Meestal betekent die dat je te hard roert en/of je erlenmeyer niet goed in het midden van de plaat staat.

Magneet roert niet/niet genoeg:
Er is maar weinig ruimte om te spelen met roersnelheid. Als het niet roert ligt het meestal aan je roerboon.
Als het roeren niet lukt kun een grotere roervlo pakken. Voor zo´n grote erleyenmeyer zou ik zelf eigenlijk de grootste maat pakken. Denk aan een breedte van 4-5 centimeter. Lier zegt dat dit juist problemen geeft bij hem. Als hij de identieke roermotor heeft zou ik naar hem luisteren. Het blijft natuurlijk een ander type roermotor dan ik gewend ben.

Sterke roervlo's:
Er bestaan roervlo's met sterkere magneten erin. Deze noem je rare earth stir bars. Deze roeren harder, maar zijn erg duur voor het formaat dat jij nodig hebt.
Je vraagt naar de verschillende vormen. https://stirrers.net/blogs/blog/how-to-choose-a-magnetic-stir-bar-stirring-flea
Hier zo je wat die doen.

Roersnelheid:
Voor een heldere oplossing is mijn ideale roersnelheid is tussen de 300-600 rpm. Als dit niet goed werkt dan ga ik naar een grotere stirring bar. Hoger dan dit doe ik zelf alleen als ik het klooien ben. Je hebt er een te kleine roervlo in gegooid en hebt geen zin om hem te vervangen en zo. Sterker kan nodig zijn als je echt een dikke slurry hebt die moeilijk in oplossing te krijgen is.

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2022 21:25 u »
Dankjewel voor de info Wouter. Precies wat ik zocht.
De magneetroerder was kennelijk inderdaad niet helemaal in orde. Hij is inmiddels gerepareerd en wordt zsm naar mij terug gestuurd. Samen met alle tips hierboven zal het daarna vast helemaal goed komen.

Offline PDGRRR

• Senior lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2022 20:07 u »
[...]
Mijn probleem is dat wanneer ik mijn erlemeyer met giststarter en roervlo op de magneetroerder zet en deze aanzet, de magneetroerder een piepend geluid maakt en de motor niet op toeren lijkt te komen. De toeren zijn traploos regelbaar, maar op welke stand ik hem zet maakt niet uit.
Zonder erlemeyer maakt hij dat piepend geluid soms ook, maar dan lukt het wel vaker om de roerder op toeren te laten komen. Je hoort een duidelijk verschil dat de motor dan wel aan het werk gaat.

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn vortex magneetroerder ik heb hem in november aangeschaft bij Van der Kooij. Bij mij doet hij het na een aantal keren proberen gewoon wel, maar vaak heb ik eerst een paar keer het piepende geluid. Ik ging er vanuit dat dit zo hoorde maar het is erg onhandig omdat je lang aan het "pielen" bent om de roerder goed aan de praat te krijgen...

Ik heb dit weekend voor het eerst met mijn magneetroerder van Vortex gewerkt. Ik had hetzelfde euvel als Bierig en WJW omschrijven: een piepende motor als je hem inschakelt met de erlenmeyer er op, de motor lijkt niet op toeren te komen. Toen ik de erlenmeyer weghaalde en vervolgens de motor opnieuw aanzette ging deze wél normaal draaien, vervolgens de erlenmeyer er weer op gezet, maar de roervlo sprong weg en ging niet meedoen. Vervolgens ben ik wat gaan spelen met het toerental en vlak voor hij bijna uitschakelt pakte de roervlo wel. Dit nog een paar keer herhaald en het lijkt echt de enige manier te zijn om hem aan de gang te krijgen. Dus wat Wouter bij zijn eerste punt zegt: niet starten met een hoog toerental.

Ik heb dit met de meegeleverde vlo, deze is helemaal glad, maar ik heb (met het oog op kwijtraken) 2 extra vlooien meebesteld en deze hebben een ring om het midden, wellicht dat dit maakt dat hij gemakkelijker mee gaat draaien.

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 09:47 »
Mijn magneetroerder is intussen kort na mijn vorige bericht weer bij mij aangekomen. Snelle communicatie en service dus. Het mankement is verholpen.
Het is wel zo dat je een beetje moet wennen aan het gebruik van een magneetroerder, als je er nog niet eerder mee gewerkt hebt. Dat is in ieder geval voor mij zo.
Als ik hem nu aanzet en even heel kort wat hogere toeren maak tot hij ‘aanslaat’ en dan snel terug naar het laagste toerental voor hij weer uit zou gaan (en dus nog voor de roervlo weg springt), dan heb ik altijd resultaat. Even wennen dus aan het gebruik, maar heel tevreden nu.

Tags: