Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom een Speidel Braumeister verkopen?  (gelezen 4746 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Waarom een Speidel Braumeister verkopen?
« Reactie #25 Gepost op: 24-12-2021 23:46 u »
Jacques ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze uitkomen op 20 liter bier.

Als de pan met max 23 liter wort kan worden gevuld, en je kookt 90 min hoe hou je dan 20 liter bier over.
Zelfs of zou ik 60min koken dan nog verdamp je toch zo'n 3.5 liter, dan blijft er toch nog maar 19.5 liter over maximaal.

Dan hebben we het nog niet over de verliezen na het koken, en voor het vergisten.

Of zie ik wat over het hoofd.

In een Braumeister 20 kan veel meer dan 23 liter. Tot de rand aan de bovenkant kan er ruim 40 liter in de ketel.
De 23 liter die Speidel noemt is het beslagwater. Maar ook dat klopt niet. Zonder problemen kun je tot 25 liter gaan.
Dankzij de low oxygen kit kun je zelfs nog verder gaan. Je kunt daardoor ook meer mout storten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Enos

• Senior lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #26 Gepost op: 25-12-2021 00:26 u »
Ok

Ik begrijp dat jou Spiedel een extraatje heeft, de low oxigen kit.

En je kan dus min 25 ltr brouwwater gebruiken, wat is de max mout stort die er in past.
Want dan vind ik het misschien wel interessant.

Mag graag quadrupel en R.I.S brouwen

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 25-12-2021 13:31 u »
Ok

Ik begrijp dat jou Spiedel een extraatje heeft, de low oxigen kit.

En je kan dus min 25 ltr brouwwater gebruiken, wat is de max mout stort die er in past.
Want dan vind ik het misschien wel interessant.

Mag graag quadrupel en R.I.S brouwen

De low oxygen kit maakt het mogelijk om maximaal 7 kg mout te storten.
Voor een echt zware quadrupel of RIS ontkom je er niet aan om dubbel te maischen. Met de 10 liter moutkorf is dat geen probleem. Je doet eerst een klein brouwsel en daarna een groters. Omdat je het wort kunt verdunnen met kouder water kun met meerdere stappen brouwen als je dat wilt.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #28 Gepost op: 29-12-2021 11:43 u »
Ik doe ff mee om deze hele redenatie neer  te halen.. ;D

De huidige brouwtomaten hebben een hoge aanschafprijs en een relatief laag rendement ( < 75%)  dus kosten technisch niet interessant. Daarintegen heb je tijd winst. Maar je bier wordt er niet beter van. Je bent per installatie beperkt in je moutstort, dus je kunt geen constant volume brouwen ( vergelijk : Pils 20 liter en RIS 20 liter)... Zoals Ingo als reeds melde is het maischschema zwaar overschat door vele brouwers, de verschillen zijn marginaal...

Dus met zo'n brouwautomaat krijg je prima bier, met meer grondstoffen zonder constante opbrengst...

Mijn brouwpan van 50 liter bruto Koste 125,- (Als ik het goed heb..is 16 jaar geleden), via mijn netwerk en
brouwvrienden heb ik (kosteloos, of tegen bier) een kraantje, filterbodem en nu ook roerwerk geregeld...  :groots: :groots:  (lang leven de brouwgildes)... ik brouw op mijn gasfornuis en heb alles volledig onder controle met een brouwzaalrendement van 80%   :brouwen:

Zo'n brouwautomaat komt er bij mij niet in... Hoe gemakkelijk ook...

:brouwen: :biersmile: :proost:  Ieder zijn ding...

Ja, ik kan deze redenatie wel volgen, voor mij ook geen automaat, maar gewoon met potten en pannen. Een automatische roerder is natuurlijk fijn, maar als je elke 10 min een keer je beslag roert is het rendement allebei hoog. Ik heb brouwvrienden enorm zien stoeien met automaten, pomp verstopt, laag rendement, te weinig ruimte voor mout als je zwaarder wil brouwen etc.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 29-12-2021 16:13 u »
Ja, ik kan deze redenatie wel volgen, voor mij ook geen automaat, maar gewoon met potten en pannen. Een automatische roerder is natuurlijk fijn, maar als je elke 10 min een keer je beslag roert is het rendement allebei hoog. Ik heb brouwvrienden enorm zien stoeien met automaten, pomp verstopt, laag rendement, te weinig ruimte voor mout als je zwaarder wil brouwen etc.

Er is veel evolutie bij de brouwautomaten. Ik heb eergisteren voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe Grainfather G40. Heel veel nadelen van een brouwautomaat zijn bij dit apparaat opgelost. Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 29-12-2021 18:59 u »
Er is veel evolutie bij de brouwautomaten. Ik heb eergisteren voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe Grainfather G40. Heel veel nadelen van een brouwautomaat zijn bij dit apparaat opgelost. Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.

Met alle respect maar een Grainfather G40 kost 1300,-. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken met een ketel la Easybrew van 400,- en zijn broertjes van andere merken.

Ik denk toch echt dat er een nuance moet worden aangebracht in de term automatische ketels. Er zijn budget ketels met de alom bekende tekortkomingen en de duurdere automatische ketels waaronder Grainfather G40 valt.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 29-12-2021 19:09 u »
Met alle respect maar een Grainfather G40 kost 1300,-. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken met een ketel la Easybrew van 400,- en zijn broertjes van andere merken.

Ik denk toch echt dat er een nuance moet worden aangebracht in de term automatische ketels. Er zijn budget ketels met de alom bekende tekortkomingen en de duurdere automatische ketels waaronder Grainfather G40 valt.

Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt (en zeker niet dat hij ketels vergelijkt). Een groot aantal brouwautomaten hebben allerlei minpunten (kan ook niet anders als je voor relatief zo weinig geld een elektrische brouwketel verkoopt). In de G40 zijn die opgelost aldus Jacques.

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-12-2021 19:12 u »
En bovendien: de G30 was ook een stuk duurder dan de andere merken en had nagenoeg dezelfde gebreken. Reken maar dat de Brewmonks en Klarsteins van deze wereld komend jaar ook met een G40 kloon komen. Enkelwandig, geen tegenstroomkoeler, maar gegarandeerd met een bredere en ondiepere korf met perforatie. Kun je 'dondel' op zeggen  ;D

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 29-12-2021 19:18 u »
Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt (en zeker niet dat hij ketels vergelijkt). Een groot aantal brouwautomaten hebben allerlei minpunten (kan ook niet anders als je voor relatief zo weinig geld een elektrische brouwketel verkoopt). In de G40 zijn die opgelost aldus Jacques.

Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt.  De vele nadelen bij brouwautomaten waar Jacques het over heeft zijn echter vooral bij de goedkopere ketels a 400,= Hij stelt dat deze bij de Grainfather G40 zijn opgelost. Maar deze kost wel 1300. En ik vind dat geen goede vergelijking. Daarom zeg ik dat er een nuance moet worden aangebracht tussen goedkope en de duurdere ketels.  :brouwen:

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #34 Gepost op: 29-12-2021 21:34 u »
Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt. 

Anderen hebben ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt denk ik, dus ik snap ook niet waar deze charge vandaan komt. Er is verschil van inzicht  van potten en pannen Vs automaten. Dat is een heel gezonde discussie.
Het is mooi dat automaten zich verbeteren, maar automaat brouwen blijft anders dan roeren, meten, ruiken beetje aanvullen en bijsturen, voor mij is potten en pannen brouwen intiutiever, maar dat moet je passen, nadenken en ageren op alle variabelen van het moment....
Jacques doet volgens mij beide, maar veel brouwers kiezen voor het een of voor het ander.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 29-12-2021 21:56 u »
Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt

Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt. 

Anderen hebben ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt denk ik,

Dan zijn we het daar met zijn allen over eens.  :brouwen:

, dus ik snap ook niet waar deze charge vandaan komt. Er is verschil van inzicht  van potten en pannen Vs automaten. Dat is een heel gezonde discussie.

En Ja gelukkig mag iedereen zelf zijn keuze maken of hij met een automaat brouwt of op en andere manier.
Maar de discussie is nu niet automaat vs potten.

Wat ik probeer te melden is dat je onderscheid moet maken in een discussie tussen een automaat van 400 met de nodige beperkingen en de duurdere automaten zoals Speidel Braumeister 20 Liter 2000 en de nieuwe Grainfather G40 van 1300 die dus veel van de bekende problemen schijnt opgelost te hebben.

Dat maakt het voor een ieder duidelijker dat er dus ook veel verschil zit in automaten.  :brouwen:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 29-12-2021 23:01 u »
Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.
Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 29-12-2021 23:56 u »
Wat ik probeer te melden is dat je onderscheid moet maken in een discussie tussen een automaat van 400 met de nodige beperkingen en de duurdere automaten zoals Speidel Braumeister 20 Liter 2000 en de nieuwe Grainfather G40 van 1300 die dus veel van de bekende problemen schijnt opgelost te hebben.

Dat maakt het voor een ieder duidelijker dat er dus ook veel verschil zit in automaten.  :brouwen:

Ik vermoed dat de G40 de voorloper is van een nieuwe generatie brouwautomaten. Anderen fabrikanten zullen ontwerp gaan imiteren net zoals dat eerder is gebeurd met de Speidel Braumeister en de Grainfather G30. De Easybrew30 en de BrewMonk30 zijn in wezen niet veel anders dan de Grainfather G30. De kwaliteit van het gebruikte materiaal is wel minder solide maar dat is op zichzelf geen beperking voor de werking van deze automaten.

En bovendien: de G30 was ook een stuk duurder dan de andere merken en had nagenoeg dezelfde gebreken. Reken maar dat de Brewmonks en Klarsteins van deze wereld komend jaar ook met een G40 kloon komen. Enkelwandig, geen tegenstroomkoeler, maar gegarandeerd met een bredere en ondiepere korf met perforatie. Kun je 'dondel' op zeggen  ;D
Ook mijn vermoeden is dat de G40 gemiteerd gaat worden en dat de nieuwe ontwerp van deze brouwketel goedkoper aangeboden gaat worden. Alleen zal dat nog wel een tijdje duren... Als je daar niet op wilt wachten moet je nu wat dieper in de buidel tasten.
Vergelijk het een beetje met auto's. Als een revolutietoneel nieuw ontwerp op de markt komt moet je daar wat meer voor betalen. Als blijkt dat het model aanslaat en er vraag naar is gaan andere autofabrikanten iets soortgelijks op de markt zetten. Daarbij proberen ze natuurlijk goedkoper te zijn dan de eerste fabrikant.
Als automobilist heb je de keuze welke auto je rijdt. Dat kan een Tesla zijn of een andere moderne elektrische auto, maar ook een oldtimer... Overigens heeft zo'n oldtimer zeker zijn charmes. Als je graag sleutelt dan kun je daar heel veel plezier aan beleven.
En natuurlijk heeft niet elke nieuwe auto een elektrische te zijn. Op dit moment kennen die naar mijn idee nog te veel beperkingen als je grote afstanden gaat rijden. Maar dat zijn allemaal off topic. Dit topic is aangemaakt naar aanleiding van het inruilen van de ene brouwautomaat voor de andere. (Iets wat bij auto's heel regelmatig gebeurt...  :) )

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 30-12-2021 00:10 u »
Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?

Ik vermoed het feit dat er veel meer beweging is in het beslag tijdens het maischen. Daarnaast is de moutkorf veel breder waardoor het moutbed veel minder hoog is. De moutsuikers zijn hierdoor sneller uitgespoeld.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #39 Gepost op: 30-12-2021 10:54 u »
Ik vermoed het feit dat er veel meer beweging is in het beslag tijdens het maischen. Daarnaast is de moutkorf veel breder waardoor het moutbed veel minder hoog is. De moutsuikers zijn hierdoor sneller uitgespoeld.

De "mechanische" werking van wort/water langs de mout maakt meer suiker vrij uit de korrel.

Als je dit in een weckketeltje doet, eenmaal compleet ongeroerd versus continue geroerd dan zie je dat je maischrendement bij de laatste heel dicht bij de 100% komt. Als je goed spoelt dan zie je dat bij het rendement voor koken het verschil weer veel kleiner is, met een voordeeltje voor geroerd.

Het hoogste rendement haal je bij heel fijn schroten (meel), heel dun geroerd maischen en het uitpersen van het bostel.

Het compleet tegenovergestelde werkt overigens ook heel goed. Zeer grof schroten, heel dik ongeroerd maischen en heel goed spoelen.

Kortom, het zit hem in de juiste kombinatie. Fijn schroten en veel spoelen doet het hem niet. Zal ook niet lukken omdat het filterbed dicht slaat.

Ingo

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 30-12-2021 22:05 u »
Ik denk dat het grootste aandeel aan een laag rendement niet het maischen is maar het spoelen. Of je moet iets helemaal verkeerd doen zoals delen van de mout niet in contact laten komen met het maischwater. Roeren doe je toch ook al neem ik aan met de eerste generatie brouwautomaten? 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 30-12-2021 22:37 u »
Ik denk dat het grootste aandeel aan een laag rendement niet het maischen is maar het spoelen. Of je moet iets helemaal verkeerd doen zoals delen van de mout niet in contact laten komen met het maischwater. Roeren doe je toch ook al neem ik aan met de eerste generatie brouwautomaten?

Als het filterbed veel dunner is dan is er minder te spoelen.
Bij de G40 is er veel meer beweging dan bij mijn oude Braumeister. Daar zat de mout min of meer opgesloten in de moutkorf. Bij de Braumeister moet je regelmatig de kanalen die ontstaan verstoren om een beter rendement te halen.

Overigens is een hoger rendement niet de reden waarom ik een G40 heb gekocht. De voornaamste reden is dat je met dit apparaat een grotere flexibiliteit hebt dat vergelijkbaar is met een gewone pan. Degenen die vasthouden aan een traditionele brouwketel hebben geen last van de beperkingen die een brouwautomaat je oplegt. De Grainfather G40 lijkt veel op een traditionele brouwketel. Het verschil is dat je niet de tijd en de temperstuur in de gaten te houden, dat doet het apparaat.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 30-12-2021 23:36 u »
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik gebruik een geisoleerde ketel met roerwerk, dus het is een kwestie van opwarmen tot je de temperatuur hebt bereikt en dan kun je een half uur wat anders gaan doen. Ik gebruikte vroeger een computer gestuurde temperatuur regeling, maar kwam tot de conclusie dat dat niet veel toevoegt omdat de temperatuur wel bijna een uur gelijk blijft. Heb dus zelf nooit het voordeel ingezien van een brouwautomaat.     

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 31-12-2021 10:44 u »
Mbt tot mijn vraag :'Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?'
en het antwoord van Jacques:

Als ik even naar jouw bijdrage kijk in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663278.html#msg663278

Dan zie ik : 'Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 C. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
'
Dus logisch dat je dan een veel hoger rendement haalt dan op de standaard fabrieksmanier.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 31-12-2021 17:22 u »
Als ik even naar jouw bijdrage kijk in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663278.html#msg663278

Dan zie ik : 'Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 C. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
'
Dus logisch dat je dan een veel hoger rendement haalt dan op de standaard fabrieksmanier.

Als je in het topic over de Grainfather G40 kijkt zie je ook
Gisteren mijn tweede brouw met de G40. beoogde SG was 1.077 (grainfather software ingesteld op 80% efficiency). Zonder roeren haalde de G40 een SG van 1.084. De berekende Mash efficiency was 89%. Ik denk dus dat roeren meestal niet nodig zal zijn.

Tripppel PPP heeft niet geroerd en waarschijnlijk ook niet de moutkorf langzaam omhoog gehaald...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2021 18:51 u »
Als je in het topic over de Grainfather G40 kijkt zie je ook
Tripppel PPP heeft niet geroerd en waarschijnlijk ook niet de moutkorf langzaam omhoog gehaald...
89 % is minder dan met een traditionele brouwmethode met vlak bodemfilter, maar meer dan ik verwacht met een grainfather als je geen takel gebruikt. Immers het spoelen gaat dan nog steeds veel te snel, of het filterbed moet in elkaar geperst zijn en daardoor minder snel doorlopen. om eea goed te kunnen beoordelen moet je dus meer weten, dus bv hoe lang er gespoeld is en hoeveel ingredienten er precies gebruikt zijn en wat het volume en SG was aan het begin van het koken (en verrekend naar 20 graden, want dat scheelt ook nog eens 4%)

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 31-12-2021 20:51 u »
We zijn weer treurig aan het kissebissen over een procentje meer of minder of wel of niet een brouwautomaat.
Jacques heeft 20 jaar ?? terug al gekozen voor een brouwautomaat en daar heeft hij tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad gezien zijn nieuwe aankoop..
Dat hij hem nu inruilt voor een G40 is denk ik een logische stap. De technologie wordt steeds beter en de kinderziektes gaan er steeds meer uit.
Hij heeft met zijn Speidel en zijn vakmanschap al vele prijzen gewonnen en ik verwacht dat het nu nog beter zal lukken.
Luister goed naar zijn inzicht en vakmanschap, of je nu al of niet een automaat hebt, en je bieren worden beter.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 31-12-2021 21:18 u »
We zijn weer treurig aan het kissebissen over een procentje meer of minder of wel of niet een brouwautomaat.
Jacques heeft 20 jaar ?? terug al gekozen voor een brouwautomaat en daar heeft hij tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad gezien zijn nieuwe aankoop..
Dat hij hem nu inruilt voor een G40 is denk ik een logische stap. De technologie wordt steeds beter en de kinderziektes gaan er steeds meer uit.
Hij heeft met zijn Speidel en zijn vakmanschap al vele prijzen gewonnen en ik verwacht dat het nu nog beter zal lukken.
Luister goed naar zijn inzicht en vakmanschap, of je nu al of niet een automaat hebt, en je bieren worden beter.

Ja en zo gaat het helaas vaak  :-[

De begin vraag was waarom een G40 kopen als je een Spiedel heb. Heeft niks met kissebissen te maken maar een oprechte vraag. 2 ketels in de duurdere klasse. Daar heeft Jacques ook netjes antwoord op gegeven.

Vervolgens zijn er mensen die de topic, zoals zo vaak, maar half lezen en kissebissen over wel of niet een automaat. Beetje jammer want dat was niet de vraag...  :brouwen: 

Of iemand prijzen wint met een bepaalde installatie is niet ter spaken gekomen in deze topic.
En over de kwaliteiten van Jacques al helemaal niet.

Off topic gaan is helaas schering en inslag  :nut:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 31-12-2021 21:22 u »
Ja en zo gaat het helaas vaak  :-[

Off topic gaan is helaas schering en inslag  :nut:
waar gaat het off topic dan? het gaat in de laatste berichten over rendement van de G40 en waarom dat beter is dan andere automaten zoals speidel 

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 31-12-2021 21:30 u »
waar gaat het off topic dan? het gaat in de laatste berichten over rendement van de G40 en waarom dat beter is dan andere automaten zoals speidel

En waarom wel mijn bericht toevoegen en niet van Gossi??? Want daar op reageer ik enkel 
 ;)

Tags: