Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom een Speidel Braumeister verkopen?  (gelezen 4745 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Waarom een Speidel Braumeister verkopen?
« Gepost op: 21-12-2021 22:02 u »
Hoi Jacques, Ik dacht altijd dat de Speidel Braumeister de Rolls Royce onder de brouwketels was.
Mag ik vragen waarom dan de overstap naar GrainFather ?

Is dit omdat je een grotere ketel wil en de Speidel Braumeister 50 liter te duur vind of zijn er nog andere overwegingen?

Het is niet de bedoeling om in het bord Prikbord discussies te houden. Vandaar dat ik het topic afsplitst.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Waarom een Speidel Braumeister verkopen?
« Reactie #1 Gepost op: 21-12-2021 22:22 u »
Speidel Braumeister is een hele mooie brouwautomaat waarmee ik bijna 9 jaar mee gebrouwen heb. Het apparaat is zeer degelijk en werkt altijd. Je hebt geen last van aanbranden omdat de verwarmingsspiraal niet in contact komt met moutdeeltjes. Het wort wordt van beneden naar boven gepompt. Verstoppingen zijn er niet bij.
Nieuw kost een Speidel Braumeister 20 Liter € 2000. Dat is veel geld. Bij de prijs die ik vraag voor mijn Braumeister (€ 500) heb ik rekening gehouden dat hij al wat ouder is en geen wifi besturing heeft. Verder zijn er bij de Braumeister zoals ik die nu aanbied diverse extra's zoals verbeterde  filterplaten, een op maat gemaakt knietje, een moutkorf voor 10 liter brouwsel en een low oxygen kit. Dat maakt het aanbod zeer interessant. Daarnaast wordt hij gratis thuisbezorgd als je minder dan 100 km van Loon op Zand woont en brouw ik op de dag van de aflevering met de nieuwe eigenaar.

Maar dat is jouw vraag niet...  :)
De reden waarom ik een Grainfather G40  gekocht heb is dat deze de mogelijkheid biedt van brouwsels tussen de 10 en 40 liter. Verder kun je met deze ketel eenvoudig zwaardere bieren brouwen.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2021 22:25 u »

De reden waarom ik een Grainfather G40 gekocht heb is dat deze de mogelijkheid biedt van brouwsels tussen de 10 en 40 liter. Verder kun je met deze ketel eenvoudig zwaardere bieren brouwen.

En kan dit niet met een Speidel Braumeister 50 Liter  :weetniet:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2021 23:15 u »
En kan dit niet met een Speidel Braumeister 50 Liter  :weetniet:

Nee. Daar kun je geen 10 tot 40 liter mee brouwen.
Het nadeel van bijna alle brouwautomaten is dat je vastzit aan een bepaald volume. De Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-12-2021 08:17 u »
Nee. Daar kun je geen 10 tot 40 liter mee brouwen.
Het nadeel van bijna alle brouwautomaten is dat je vastzit aan een bepaald volume. De Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

Begrijpelijke keuze dan, veel brouwplezier ermee.  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 22-12-2021 12:53 u »
De Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

Ik Brouw al jaren in een simpele pan van bruto 50 liter, batches van 25 liter. Kan max 14 kilo mout storten... en zou er ook prima 40 liter in kunnen brouwen... of meer (High gravity)...  :)  Sinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22-12-2021 15:57 u »
  Sinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

Zijn er nog andere redenen voor een roerwerk buiten gemak?
Betere omzetting, rendement, of ????

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 22-12-2021 20:16 u »
Ik Brouw al jaren in een simpele pan van bruto 50 liter, batches van 25 liter. Kan max 14 kilo mout storten... en zou er ook prima 40 liter in kunnen brouwen... of meer (High gravity)...  :)  Sinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

Daar heb ik ook aan zitten denken.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Grainfather G40 vanwege het gemak (kant-en-klaar product).

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-12-2021 15:24 u »
Er zijn altijd brouwers die koste wat kost aan het oude handmatige brouwen vasthouden met pannen ketels en branders.
Ik heb jaren in de zuivel gewerkt. In de processing werd melk ingedikt. Dat deden we onder vacuüm met stoom. Alles handmatig met kranen en grote meters voor temperatuur en druk. Intensief werk met grote kans op fouten en afwijkingen.
De hele boel werd later computergestuurd. Een geweldige vooruitgang in constante kwaliteit en geen afkeuringen meer. (jammer voor de varkens) De oudere zuivelaars bleven maar mopperen dat dit toch geen werken was en dat hun handmatige batches veel beter waren. En als de stroom uitvalt kan je alles aan de varkens voeren.
De nieuwe brouwautomaten zijn geweldige dingen die het domme werk zoals temperatuur en tijd voor je regelt. Je kan het in de keuken doen en je hebt geen grote schuur of achterplaats nodig. Ook het schoonmaakwerk is veel simpeler met dat mooie RVS staal.
Oudere brouwers mopperen dat dit toch geen brouwen is. Je moet met opgestroopte mouwen in ketels roeren, en rammelen met branders en gasflessen.
Je krijgt met die nieuwe automaten een constantere kwaliteit, vooral met die tegenwoordige moderne mouten.
En als de oudere brouwer in pannen wil blijven roeren is daar ook niets mis mee, maar probeer nieuwe brouwers niet over te halen om die ouderwetse methodes te gebruiken.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 23-12-2021 16:09 u »
En als de oudere brouwer in pannen wil blijven roeren is daar ook niets mis mee, maar probeer nieuwe brouwers niet over te halen om die ouderwetse methodes te gebruiken.

Het "oude brouwen" zoals jij het noemt geeft veel meer flexibiliteit in het gebruik van verschillende processen, verschillende hoeveelheden en verschillende SG's.

Daarnaast is precisie in maischschema's suboptimalisatie. Je besteed veel geld aan iets dat maar weinig van belang is. Als voorbeeld, met een drievoudige decoctie en zonder thermometer kom je vanzelf heel goed uit tenzij je heel domme dingen doet. Het komt domweg niet op de tiende of zelfs maar 1.5 graad aan. Voor echt merkbare verschillen in gistingsgraad moet je stevige stappen maken.

Daar waar je reproduceerbaarheid zou willen hebben, het spoelen behaal je die "alleen maar" door niet te spoelen. In het simpelste € 30.- weckketeltje is dat beter te doen.

Helemaal niets mis met automaten. Maar draai je zelf geen rad voor ogen door te denken dat het "beter" is. Het is ook niet slechter. Het maakt bijzonder weinig uit, tenzij je tot het gaatje wil, dan: geen automaat, amper roeren of rondpompen (1staps maisch), zeer gecontroleerd spoelen (schroten), gedeelde kook, alles onder zwaartekracht, niet pompen.

p.s. in mijn hele werkzame leven heb ik me met proces en procesoptimalisatie bezig gehouden. Suboptimalistaie is heel erg kostbaar en om een of andere reden zeer aanlokkelijk. Als je het brouwen commercieel bekijkt is het brouwhuis dat deel waar je het minste in moet investeren. Het is bij wijze van spreken al prima als er wort uit komt. Afvullen en in- en externe-logistiek is waar je je geld verdient. Ik heb geleerd ieder (productie)proces van achter naar voren te bekijken en me bij iedere stap alleen maar af te vragen wat heb ik aan "input" nodig. Waaraan moet de "input" voor dit proces voldoen. Als je van voor naar achter denkt mis je je doel (zwart wit gesteld). Of je bent continu aan het regelen in plaats van aan het sturen.

Ingo

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #10 Gepost op: 23-12-2021 20:15 u »
Het "oude brouwen" zoals jij het noemt geeft veel meer flexibiliteit in het gebruik van verschillende processen, verschillende hoeveelheden en verschillende SG's.

Daarnaast is precisie in maischschema's suboptimalisatie. Je besteed veel geld aan iets dat maar weinig van belang is. Als voorbeeld, met een drievoudige decoctie en zonder thermometer kom je vanzelf heel goed uit tenzij je heel domme dingen doet. Het komt domweg niet op de tiende of zelfs maar 1.5 graad aan. Voor echt merkbare verschillen in gistingsgraad moet je stevige stappen maken.

Daar waar je reproduceerbaarheid zou willen hebben, het spoelen behaal je die "alleen maar" door niet te spoelen. In het simpelste E30.- weckketeltje is dat beter te doen.

Helemaal niets mis met automaten. Maar draai je zelf geen rad voor ogen door te denken dat het "beter" is. Het is ook niet slechter. Het maakt bijzonder weinig uit, tenzij je tot het gaatje wil, dan: geen automaat, amper roeren of rondpompen (1staps maisch), zeer gecontroleerd spoelen (schroten), gedeelde kook, alles onder zwaartekracht, niet pompen.

p.s. in mijn hele werkzame leven heb ik me met proces en procesoptimalisatie bezig gehouden. Suboptimalistaie is heel erg kostbaar en om een of andere reden zeer aanlokkelijk. Als je het brouwen commercieel bekijkt is het brouwhuis dat deel waar je het minste in moet investeren. Het is bij wijze van spreken al prima als er wort uit komt. Afvullen en in- en externe-logistiek is waar je je geld verdient. Ik heb geleerd ieder (productie)proces van achter naar voren te bekijken en me bij iedere stap alleen maar af te vragen wat heb ik aan "input" nodig. Waaraan moet de "input" voor dit proces voldoen. Als je van voor naar achter denkt mis je je doel (zwart wit gesteld). Of je bent continu aan het regelen in plaats van aan het sturen.

Ingo

100 % mee eens. Je krijgt geen beter bier door het brouwen met een  automaat. Wel voordeel = minder werk. Als we zo doorgaan met het automatiseren bij thuisbrouwers vraag ik me af waar de lol blijft...

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-12-2021 20:25 u »
100 % mee eens. Je krijgt geen beter bier door het brouwen met een  automaat. Wel voordeel = minder werk. Als we zo doorgaan met het automatiseren bij thuisbrouwers vraag ik me af waar de lol blijft...

Dat klopt, niet beter en niet slechter. Ik denk dat het woord "automaat" teveel weerstand ertegen oproept. Dit heeft bij mijn keuze niet meegespeeld. Je kunt er tijdens de maisch nog steeds lekker bezig mee zijn. Mijn beweegreden tot aanschaf was de ruimtewinst tijdens maischen/poelen/koken/koelen en in rust.

Edit: en wat de aanschafprijs betreft, mijn vrouw was blij dat ik eens wist wat ik voor mijn verjaardag wilde hebben.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-12-2021 21:57 u »
Mwa, dat minder werk valt nog vies tegen. Ik heb een paar jaar met een Braumeister bier gebrouwen. (+/- 80 brouwsels)

Nu simpel met een koelbox en een elektrische pan. Hiermee heb je toch echt minder werk. Vooral qua schoonmaken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 23-12-2021 22:34 u »

De lol van het bierbrouwen is voor mij niet zo zeer het roeren in een pan maar in het creëren van een bier. Voor mij is een goede bierbrouwers iemand die speelt met smaken. Het samenstellen van een recept is iets waar ik vaak veel tijd aan besteed. Maar bierbrouwen is meer dan een goed recept. Ook hygiënisch werken, het proces beheersen (onder andere oppassen voor oxidatie) en zorgen voor een goede vergisting zijn ook belangrijk. Vooral de vergisting is iets waarmee je de kwaliteit van je bier kunt sturen. Hoeveelheid gist, conditie gist, vergistingstemperatuur en aflaten van gist zijn factoren waarop je als brouwer invloed kunt hebben.

De invloed van maischen wordt sterk overschat. De vergisting is vele malen belangrijker. Waarom dan een andere brouwketel? Het antwoord is dat de door mij gekochte Grainfather een grotere variëteit aan hoeveelheden toestaat zowel in volume als in hoeveelheid mout dat je in het apparaat kwijt kunt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 24-12-2021 00:10 u »
Er zijn altijd brouwers die koste wat kost aan het oude handmatige brouwen vasthouden met pannen ketels en branders.

Ik doe ff mee om deze hele redenatie neer  te halen.. ;D

De huidige brouwtomaten hebben een hoge aanschafprijs en een relatief laag rendement ( < 75%)  dus kosten technisch niet interessant. Daarintegen heb je tijd winst. Maar je bier wordt er niet beter van. Je bent per installatie beperkt in je moutstort, dus je kunt geen constant volume brouwen ( vergelijk : Pils 20 liter en RIS 20 liter)... Zoals Ingo als reeds melde is het maischschema zwaar overschat door vele brouwers, de verschillen zijn marginaal...

Dus met zo'n brouwautomaat krijg je prima bier, met meer grondstoffen zonder constante opbrengst...

Mijn brouwpan van 50 liter bruto Koste € 125,- (Als ik het goed heb..is ± 16 jaar geleden), via mijn netwerk en
brouwvrienden heb ik (kosteloos, of tegen bier) een kraantje, filterbodem en nu ook roerwerk geregeld...  :groots: :groots:  (lang leven de brouwgildes)... ik brouw op mijn gasfornuis en heb alles volledig onder controle met een brouwzaalrendement van ± 80%   :brouwen:

Zo'n brouwautomaat komt er bij mij niet in... Hoe gemakkelijk ook...

:brouwen: :biersmile: :proost:  Ieder zijn ding...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 24-12-2021 06:41 u »
Bij mij eigenlijk zelfde verhaal. Enige voordeel wat ik zie is ruimtebesparing omdat je alles in 1 pan doet. Maar zelf op mijn oude flatje van nog geen 50 m2 brouwde ik al met 2 ketels en was er daarmee nog 49 m2 over.

Offline Wijbrouwers

• Junior lid
  • **
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
« Reactie #16 Gepost op: 24-12-2021 09:01 u »
Wij hebben vooraf afgesproken geen brouwautomaat te kopen. De reden? Wij houden van de ouderwetse methode. Ondanks dat wij elkaar meerdere keren per week zien is het samen brouwen toch wat aparts. De momenten van de juiste kranen uitkiezen om te openen, de pomp in de juiste richting aan te zetten etc. Dat is genieten. Dat zien wij ons niet beleven met een automaat. En aangezien ons brouwerijtje ruim genoeg is hoeven we ook niet op ruimte te besparen.

Echter snap ik het volledig als je juist wel een automaat wil. Vanwege ruimtebesparing, of simpelweg gemak.

Want of je net als ons een 100-liter herms hebt, of je hebt een 20 liter automaat of een 5 liter steelpannetje. Uiteindelijk draait het maar om 1 ding: Zelf bier brouwen en daar van genieten. En je kan mij niet vertellen dat als je een glas zelf gebrouwen bier drinkt dat het genieten meer  is als je hebt geroerd dan met een automaat.

1000 brouwers, 1000 meningen, 1000 methodes.

Online Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-12-2021 09:15 u »
Het verbaast me eigenlijk dat mensen schoonmaak een voordeel van een automaat noemen. Ik heb nu veel meer onderdelen die ik schoon moet maken dan toen ik simpel in 2 weckketels brouwde. Maar ook dat een brouwautomaat automatisch betekend dat je zelf niks meer doet. Ik roer nog steeds en gebruik de automaat vooral om de temperatuur automatisch constant te houden. Voor mij was ruimte eigenlijk de enige reden om over te stappen toen mijn weckketels begonnen te scheuren.

Ik ben er nog niet uit wat ik beter, fijner, leuker of makkelijker vind. Misschien ga ik terug naar pannen, misschien naar HERMS/RIMS en misschien op termijn wel naar een G40.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #18 Gepost op: 24-12-2021 09:44 u »
Zoveel brouwers zoveel meningen. Zoals aangegeven is het maken van een recept en sturen vanaf vergisting vele malen belangrijker. Ik brouw voor mezelf 15 liter in 1 pans. Brouw ik met n vriend 30 liter dan nemen we pannen met hevel. Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Ieder brouwt met methode wat voor hem of haar t prettigst werkt. Als er maar gebrouwen wordt!

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-12-2021 17:25 u »
Bij mij eigenlijk zelfde verhaal. Enige voordeel wat ik zie is ruimtebesparing omdat je alles in 1 pan doet. Maar zelf op mijn oude flatje van nog geen 50 m2 brouwde ik al met 2 ketels en was er daarmee nog 49 m2 over.
Mijn ruimte afweging ging over mijn "brouwzaal". Daarin maisch ik, maak ik schoon, vergist ik, vul ik af, etc. Dan wil ik niet steeds stapels dooie pannen voor mijn voeten hebben. Mijn oppervlakte aan woonruimte staat daarbuiten en hebben ook anderen iets over te vertellen.

Online beun

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 24-12-2021 18:24 u »
ik heb 2 brouwinstallaties, 1 vaste 100l opstelling thuis en een 30l brew monk op ons vakantiehuisje ergens ver weg.
Met allebei brouw ik mooie bieren. Hoewel het brouwwater in het vakantiehuisje duidelijk maakt hoe belangrijk dit ingrediënt is.
De grootste voordelen van de vaste opstelling zijn dat ik ieder type bier in elk gewenst volume kan brouwen. dus geen beperkingen door moutstort en zo.
Brouwautomaat geeft met wat extra werk een goed rendement en werkt dan verder soepeltjes. Daarnaast verder geen pannen en andere zooi. Een mooie oplossing voor de meeste hobbybrouwers.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar mijn vaste opstelling, meer ruimte nodig, meer schoonmaken en meer werk maar mooier bier  :biersmile:

Offline Blokkie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 24-12-2021 20:24 u »
Een flinke weckpan en een paar emmers. Een goede vergisting emmer en een bottelemmer. Daarmee hou ik het simpel. Daar hou ik van.

Daarbij wat hulpmiddelen als verwarmingslint en meet instrumenten.

En veel oefenen en mijn bieren smaken me en worden steeds beter. Ik hoop nooit perfect. Want wat moet ik dan gaan doen. 😳

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #22 Gepost op: 24-12-2021 22:21 u »
1000 brouwers, 1000 meningen, 1000 methodes.
Dit is zo'n beetje de beste samenvatting  :biersmile:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 24-12-2021 22:52 u »
1000 brouwers, 1000 meningen...
Dit is zo'n beetje de beste samenvatting  :biersmile:

Citaat
... een oase van feiten in een woestijn van meningen

Heel eerlijk? Als je vooruit wilt, verbetering, progressie, dan tellen meningen niet. Meningen zijn ruis en zijn gebaseerd op "N=1". De ruis wordt meer en meer, oorverdovend. Voeg daar de romantische fantasieën van een aantal bierschrijvers een bloggers aan toe en we gaan over de rand. "De rand van de chaos".

Cheers,

Ingo

Offline Enos

• Senior lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #24 Gepost op: 24-12-2021 23:06 u »
Jacques ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze uitkomen op 20 liter bier.

Als de pan met max 23 liter wort kan worden gevuld, en je kookt 90 min hoe hou je dan 20 liter bier over.
Zelfs of zou ik 60min koken dan nog verdamp je toch zo'n 3.5 liter, dan blijft er toch nog maar 19.5 liter over maximaal.

Dan hebben we het nog niet over de verliezen na het koken, en voor het vergisten.

Of zie ik wat over het hoofd.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 24-12-2021 23:46 u »
Jacques ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze uitkomen op 20 liter bier.

Als de pan met max 23 liter wort kan worden gevuld, en je kookt 90 min hoe hou je dan 20 liter bier over.
Zelfs of zou ik 60min koken dan nog verdamp je toch zo'n 3.5 liter, dan blijft er toch nog maar 19.5 liter over maximaal.

Dan hebben we het nog niet over de verliezen na het koken, en voor het vergisten.

Of zie ik wat over het hoofd.

In een Braumeister 20 kan veel meer dan 23 liter. Tot de rand aan de bovenkant kan er ruim 40 liter in de ketel.
De 23 liter die Speidel noemt is het beslagwater. Maar ook dat klopt niet. Zonder problemen kun je tot 25 liter gaan.
Dankzij de low oxygen kit kun je zelfs nog verder gaan. Je kunt daardoor ook meer mout storten.

Offline Enos

• Senior lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #26 Gepost op: 25-12-2021 00:26 u »
Ok

Ik begrijp dat jou Spiedel een extraatje heeft, de low oxigen kit.

En je kan dus min 25 ltr brouwwater gebruiken, wat is de max mout stort die er in past.
Want dan vind ik het misschien wel interessant.

Mag graag quadrupel en R.I.S brouwen

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 25-12-2021 13:31 u »
Ok

Ik begrijp dat jou Spiedel een extraatje heeft, de low oxigen kit.

En je kan dus min 25 ltr brouwwater gebruiken, wat is de max mout stort die er in past.
Want dan vind ik het misschien wel interessant.

Mag graag quadrupel en R.I.S brouwen

De low oxygen kit maakt het mogelijk om maximaal 7 kg mout te storten.
Voor een echt zware quadrupel of RIS ontkom je er niet aan om dubbel te maischen. Met de 10 liter moutkorf is dat geen probleem. Je doet eerst een klein brouwsel en daarna een groters. Omdat je het wort kunt verdunnen met kouder water kun met meerdere stappen brouwen als je dat wilt.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #28 Gepost op: 29-12-2021 11:43 u »
Ik doe ff mee om deze hele redenatie neer  te halen.. ;D

De huidige brouwtomaten hebben een hoge aanschafprijs en een relatief laag rendement ( < 75%)  dus kosten technisch niet interessant. Daarintegen heb je tijd winst. Maar je bier wordt er niet beter van. Je bent per installatie beperkt in je moutstort, dus je kunt geen constant volume brouwen ( vergelijk : Pils 20 liter en RIS 20 liter)... Zoals Ingo als reeds melde is het maischschema zwaar overschat door vele brouwers, de verschillen zijn marginaal...

Dus met zo'n brouwautomaat krijg je prima bier, met meer grondstoffen zonder constante opbrengst...

Mijn brouwpan van 50 liter bruto Koste € 125,- (Als ik het goed heb..is ± 16 jaar geleden), via mijn netwerk en
brouwvrienden heb ik (kosteloos, of tegen bier) een kraantje, filterbodem en nu ook roerwerk geregeld...  :groots: :groots:  (lang leven de brouwgildes)... ik brouw op mijn gasfornuis en heb alles volledig onder controle met een brouwzaalrendement van ± 80%   :brouwen:

Zo'n brouwautomaat komt er bij mij niet in... Hoe gemakkelijk ook...

:brouwen: :biersmile: :proost:  Ieder zijn ding...

Ja, ik kan deze redenatie wel volgen, voor mij ook geen automaat, maar gewoon met potten en pannen. Een automatische roerder is natuurlijk fijn, maar als je elke 10 min een keer je beslag roert is het rendement allebei hoog. Ik heb brouwvrienden enorm zien stoeien met automaten, pomp verstopt, laag rendement, te weinig ruimte voor mout als je zwaarder wil brouwen etc.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 29-12-2021 16:13 u »
Ja, ik kan deze redenatie wel volgen, voor mij ook geen automaat, maar gewoon met potten en pannen. Een automatische roerder is natuurlijk fijn, maar als je elke 10 min een keer je beslag roert is het rendement allebei hoog. Ik heb brouwvrienden enorm zien stoeien met automaten, pomp verstopt, laag rendement, te weinig ruimte voor mout als je zwaarder wil brouwen etc.

Er is veel evolutie bij de brouwautomaten. Ik heb eergisteren voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe Grainfather G40. Heel veel nadelen van een brouwautomaat zijn bij dit apparaat opgelost. Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 29-12-2021 18:59 u »
Er is veel evolutie bij de brouwautomaten. Ik heb eergisteren voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe Grainfather G40. Heel veel nadelen van een brouwautomaat zijn bij dit apparaat opgelost. Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.

Met alle respect maar een Grainfather G40 kost € 1300,-. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken met een ketel à la Easybrew van € 400,- en zijn broertjes van andere merken.

Ik denk toch echt dat er een nuance moet worden aangebracht in de term automatische ketels. Er zijn budget ketels met de alom bekende tekortkomingen en de duurdere automatische ketels waaronder Grainfather G40 valt.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 29-12-2021 19:09 u »
Met alle respect maar een Grainfather G40 kost € 1300,-. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken met een ketel à la Easybrew van € 400,- en zijn broertjes van andere merken.

Ik denk toch echt dat er een nuance moet worden aangebracht in de term automatische ketels. Er zijn budget ketels met de alom bekende tekortkomingen en de duurdere automatische ketels waaronder Grainfather G40 valt.

Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt (en zeker niet dat hij ketels vergelijkt). Een groot aantal brouwautomaten hebben allerlei minpunten (kan ook niet anders als je voor relatief zo weinig geld een elektrische brouwketel verkoopt). In de G40 zijn die opgelost aldus Jacques.

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-12-2021 19:12 u »
En bovendien: de G30 was ook een stuk duurder dan de andere merken en had nagenoeg dezelfde gebreken. Reken maar dat de Brewmonks en Klarsteins van deze wereld komend jaar ook met een G40 kloon komen. Enkelwandig, geen tegenstroomkoeler, maar gegarandeerd met een bredere en ondiepere korf met perforatie. Kun je 'dondel' op zeggen  ;D

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 29-12-2021 19:18 u »
Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt (en zeker niet dat hij ketels vergelijkt). Een groot aantal brouwautomaten hebben allerlei minpunten (kan ook niet anders als je voor relatief zo weinig geld een elektrische brouwketel verkoopt). In de G40 zijn die opgelost aldus Jacques.

Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt.  De vele nadelen bij brouwautomaten waar Jacques het over heeft zijn echter vooral bij de goedkopere ketels a € 400,= Hij stelt dat deze bij de Grainfather G40 zijn opgelost. Maar deze kost wel € 1300. En ik vind dat geen goede vergelijking. Daarom zeg ik dat er een nuance moet worden aangebracht tussen goedkope en de duurdere ketels.  :brouwen:

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #34 Gepost op: 29-12-2021 21:34 u »
Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt. 

Anderen hebben ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt denk ik, dus ik snap ook niet waar deze charge vandaan komt. Er is verschil van inzicht  van potten en pannen Vs automaten. Dat is een heel gezonde discussie.
Het is mooi dat automaten zich verbeteren, maar automaat brouwen blijft anders dan roeren, meten, ruiken beetje aanvullen en bijsturen, voor mij is potten en pannen brouwen intiutiever, maar dat moet je passen, nadenken en ageren op alle variabelen van het moment....
Jacques doet volgens mij beide, maar veel brouwers kiezen voor het een of voor het ander.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 29-12-2021 21:56 u »
Als je de tekst van Jacques goed leest zie je dat hij niks geks zegt

Ik heb ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt. 

Anderen hebben ook nooit beweerd dat Jacques iets geks zegt denk ik,

Dan zijn we het daar met zijn allen over eens.  :brouwen:

, dus ik snap ook niet waar deze charge vandaan komt. Er is verschil van inzicht  van potten en pannen Vs automaten. Dat is een heel gezonde discussie.

En Ja gelukkig mag iedereen zelf zijn keuze maken of hij met een automaat brouwt of op en andere manier.
Maar de discussie is nu niet automaat vs potten.

Wat ik probeer te melden is dat je onderscheid moet maken in een discussie tussen een automaat van € 400 met de nodige beperkingen en de duurdere automaten zoals Speidel Braumeister 20 Liter € 2000 en de nieuwe Grainfather G40 van € 1300 die dus veel van de bekende problemen schijnt opgelost te hebben.

Dat maakt het voor een ieder duidelijker dat er dus ook veel verschil zit in automaten.  :brouwen:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 29-12-2021 23:01 u »
Dat wil zeggen dat je een goed rendement haalt en ook zware bieren kunt brouwen.
Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 29-12-2021 23:56 u »
Wat ik probeer te melden is dat je onderscheid moet maken in een discussie tussen een automaat van € 400 met de nodige beperkingen en de duurdere automaten zoals Speidel Braumeister 20 Liter € 2000 en de nieuwe Grainfather G40 van € 1300 die dus veel van de bekende problemen schijnt opgelost te hebben.

Dat maakt het voor een ieder duidelijker dat er dus ook veel verschil zit in automaten.  :brouwen:

Ik vermoed dat de G40 de voorloper is van een nieuwe generatie brouwautomaten. Anderen fabrikanten zullen ontwerp gaan imiteren net zoals dat eerder is gebeurd met de Speidel Braumeister en de Grainfather G30. De Easybrew30 en de BrewMonk30 zijn in wezen niet veel anders dan de Grainfather G30. De kwaliteit van het gebruikte materiaal is wel minder solide maar dat is op zichzelf geen beperking voor de werking van deze automaten.

En bovendien: de G30 was ook een stuk duurder dan de andere merken en had nagenoeg dezelfde gebreken. Reken maar dat de Brewmonks en Klarsteins van deze wereld komend jaar ook met een G40 kloon komen. Enkelwandig, geen tegenstroomkoeler, maar gegarandeerd met een bredere en ondiepere korf met perforatie. Kun je 'dondel' op zeggen  ;D
Ook mijn vermoeden is dat de G40 geïmiteerd gaat worden en dat de nieuwe ontwerp van deze brouwketel goedkoper aangeboden gaat worden. Alleen zal dat nog wel een tijdje duren... Als je daar niet op wilt wachten moet je nu wat dieper in de buidel tasten.
Vergelijk het een beetje met auto's. Als een revolutietoneel nieuw ontwerp op de markt komt moet je daar wat meer voor betalen. Als blijkt dat het model aanslaat en er vraag naar is gaan andere autofabrikanten iets soortgelijks op de markt zetten. Daarbij proberen ze natuurlijk goedkoper te zijn dan de eerste fabrikant.
Als automobilist heb je de keuze welke auto je rijdt. Dat kan een Tesla zijn of een andere moderne elektrische auto, maar ook een oldtimer... Overigens heeft zo'n oldtimer zeker zijn charmes. Als je graag sleutelt dan kun je daar heel veel plezier aan beleven.
En natuurlijk heeft niet elke nieuwe auto een elektrische te zijn. Op dit moment kennen die naar mijn idee nog te veel beperkingen als je grote afstanden gaat rijden. Maar dat zijn allemaal off topic. Dit topic is aangemaakt naar aanleiding van het inruilen van de ene brouwautomaat voor de andere. (Iets wat bij auto's heel regelmatig gebeurt...  :) )

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 30-12-2021 00:10 u »
Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?

Ik vermoed het feit dat er veel meer beweging is in het beslag tijdens het maischen. Daarnaast is de moutkorf veel breder waardoor het moutbed veel minder hoog is. De moutsuikers zijn hierdoor sneller uitgespoeld.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #39 Gepost op: 30-12-2021 10:54 u »
Ik vermoed het feit dat er veel meer beweging is in het beslag tijdens het maischen. Daarnaast is de moutkorf veel breder waardoor het moutbed veel minder hoog is. De moutsuikers zijn hierdoor sneller uitgespoeld.

De "mechanische" werking van wort/water langs de mout maakt meer suiker vrij uit de korrel.

Als je dit in een weckketeltje doet, eenmaal compleet ongeroerd versus continue geroerd dan zie je dat je maischrendement bij de laatste heel dicht bij de 100% komt. Als je goed spoelt dan zie je dat bij het rendement voor koken het verschil weer veel kleiner is, met een voordeeltje voor geroerd.

Het hoogste rendement haal je bij heel fijn schroten (meel), heel dun geroerd maischen en het uitpersen van het bostel.

Het compleet tegenovergestelde werkt overigens ook heel goed. Zeer grof schroten, heel dik ongeroerd maischen en heel goed spoelen.

Kortom, het zit hem in de juiste kombinatie. Fijn schroten en veel spoelen doet het hem niet. Zal ook niet lukken omdat het filterbed dicht slaat.

Ingo

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 30-12-2021 22:05 u »
Ik denk dat het grootste aandeel aan een laag rendement niet het maischen is maar het spoelen. Of je moet iets helemaal verkeerd doen zoals delen van de mout niet in contact laten komen met het maischwater. Roeren doe je toch ook al neem ik aan met de eerste generatie brouwautomaten? 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 30-12-2021 22:37 u »
Ik denk dat het grootste aandeel aan een laag rendement niet het maischen is maar het spoelen. Of je moet iets helemaal verkeerd doen zoals delen van de mout niet in contact laten komen met het maischwater. Roeren doe je toch ook al neem ik aan met de eerste generatie brouwautomaten?

Als het filterbed veel dunner is dan is er minder te spoelen.
Bij de G40 is er veel meer beweging dan bij mijn oude Braumeister. Daar zat de mout min of meer opgesloten in de moutkorf. Bij de Braumeister moet je regelmatig de kanalen die ontstaan verstoren om een beter rendement te halen.

Overigens is een hoger rendement niet de reden waarom ik een G40 heb gekocht. De voornaamste reden is dat je met dit apparaat een grotere flexibiliteit hebt dat vergelijkbaar is met een gewone pan. Degenen die vasthouden aan een traditionele brouwketel hebben geen last van de beperkingen die een brouwautomaat je oplegt. De Grainfather G40 lijkt veel op een traditionele brouwketel. Het verschil is dat je niet de tijd en de temperstuur in de gaten te houden, dat doet het apparaat.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 30-12-2021 23:36 u »
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik gebruik een geisoleerde ketel met roerwerk, dus het is een kwestie van opwarmen tot je de temperatuur hebt bereikt en dan kun je een half uur wat anders gaan doen. Ik gebruikte vroeger een computer gestuurde temperatuur regeling, maar kwam tot de conclusie dat dat niet veel toevoegt omdat de temperatuur wel bijna een uur gelijk blijft. Heb dus zelf nooit het voordeel ingezien van een brouwautomaat.     

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 31-12-2021 10:44 u »
Mbt tot mijn vraag :'Als ik naar het filmpje op hun site kijk dan zie ik nog steeds het optillen van het hele beslag en dus niet goed kunnen regelen van de spoelsnelheid. Wat is dan de essentie waardoor je een hoger rendement haalt?'
en het antwoord van Jacques:

Als ik even naar jouw bijdrage kijk in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663278.html#msg663278

Dan zie ik : 'Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 ºC. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
'
Dus logisch dat je dan een veel hoger rendement haalt dan op de standaard fabrieksmanier.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 31-12-2021 17:22 u »
Als ik even naar jouw bijdrage kijk in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663278.html#msg663278

Dan zie ik : 'Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 ºC. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
'
Dus logisch dat je dan een veel hoger rendement haalt dan op de standaard fabrieksmanier.

Als je in het topic over de Grainfather G40 kijkt zie je ook
Gisteren mijn tweede brouw met de G40. beoogde SG was 1.077 (grainfather software ingesteld op 80% efficiency). Zonder roeren haalde de G40 een SG van 1.084. De berekende Mash efficiency was 89%. Ik denk dus dat roeren meestal niet nodig zal zijn.

Tripppel PPP heeft niet geroerd en waarschijnlijk ook niet de moutkorf langzaam omhoog gehaald...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2021 18:51 u »
Als je in het topic over de Grainfather G40 kijkt zie je ook
Tripppel PPP heeft niet geroerd en waarschijnlijk ook niet de moutkorf langzaam omhoog gehaald...
89 % is minder dan met een traditionele brouwmethode met vlak bodemfilter, maar meer dan ik verwacht met een grainfather als je geen takel gebruikt. Immers het spoelen gaat dan nog steeds veel te snel, of het filterbed moet in elkaar geperst zijn en daardoor minder snel doorlopen. om eea goed te kunnen beoordelen moet je dus meer weten, dus bv hoe lang er gespoeld is en hoeveel ingredienten er precies gebruikt zijn en wat het volume en SG was aan het begin van het koken (en verrekend naar 20 graden, want dat scheelt ook nog eens 4%)

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 31-12-2021 20:51 u »
We zijn weer treurig aan het kissebissen over een procentje meer of minder of wel of niet een brouwautomaat.
Jacques heeft 20 jaar ?? terug al gekozen voor een brouwautomaat en daar heeft hij tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad gezien zijn nieuwe aankoop..
Dat hij hem nu inruilt voor een G40 is denk ik een logische stap. De technologie wordt steeds beter en de kinderziektes gaan er steeds meer uit.
Hij heeft met zijn Speidel en zijn vakmanschap al vele prijzen gewonnen en ik verwacht dat het nu nog beter zal lukken.
Luister goed naar zijn inzicht en vakmanschap, of je nu al of niet een automaat hebt, en je bieren worden beter.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 31-12-2021 21:18 u »
We zijn weer treurig aan het kissebissen over een procentje meer of minder of wel of niet een brouwautomaat.
Jacques heeft 20 jaar ?? terug al gekozen voor een brouwautomaat en daar heeft hij tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad gezien zijn nieuwe aankoop..
Dat hij hem nu inruilt voor een G40 is denk ik een logische stap. De technologie wordt steeds beter en de kinderziektes gaan er steeds meer uit.
Hij heeft met zijn Speidel en zijn vakmanschap al vele prijzen gewonnen en ik verwacht dat het nu nog beter zal lukken.
Luister goed naar zijn inzicht en vakmanschap, of je nu al of niet een automaat hebt, en je bieren worden beter.

Ja en zo gaat het helaas vaak  :-[

De begin vraag was waarom een G40 kopen als je een Spiedel heb. Heeft niks met kissebissen te maken maar een oprechte vraag. 2 ketels in de duurdere klasse. Daar heeft Jacques ook netjes antwoord op gegeven.

Vervolgens zijn er mensen die de topic, zoals zo vaak, maar half lezen en kissebissen over wel of niet een automaat. Beetje jammer want dat was niet de vraag...  :brouwen: 

Of iemand prijzen wint met een bepaalde installatie is niet ter spaken gekomen in deze topic.
En over de kwaliteiten van Jacques al helemaal niet.

Off topic gaan is helaas schering en inslag  :nut:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 31-12-2021 21:22 u »
Ja en zo gaat het helaas vaak  :-[

Off topic gaan is helaas schering en inslag  :nut:
waar gaat het off topic dan? het gaat in de laatste berichten over rendement van de G40 en waarom dat beter is dan andere automaten zoals speidel 

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 31-12-2021 21:30 u »
waar gaat het off topic dan? het gaat in de laatste berichten over rendement van de G40 en waarom dat beter is dan andere automaten zoals speidel

En waarom wel mijn bericht toevoegen en niet van Gossi??? Want daar op reageer ik enkel 
 ;)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 31-12-2021 22:08 u »
En waarom wel mijn bericht toevoegen en niet van Gossi??? Want daar op reageer ik enkel 
 ;)

Ja beide natuurlijk. Maar laten we gewoon proberen te snappen wat er met de ontwikkeling van de brouwautomaten verbetert en hoe dat gedaan wordt. mbt de rendementen kon ik dat nog niet helemaal volgen, vandaar mijn vragen om daar achter te komen. 

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobby: Brouwen.........Beroep: Microbioloog
« Reactie #51 Gepost op: 01-01-2022 12:26 u »
89 % is minder dan met een traditionele brouwmethode met vlak bodemfilter, maar meer dan ik verwacht met een grainfather als je geen takel gebruikt. Immers het spoelen gaat dan nog steeds veel te snel, of het filterbed moet in elkaar geperst zijn en daardoor minder snel doorlopen. om eea goed te kunnen beoordelen moet je dus meer weten, dus bv hoe lang er gespoeld is en hoeveel ingredienten er precies gebruikt zijn en wat het volume en SG was aan het begin van het koken (en verrekend  20 graden, want dat scheelt ook nog eens 4%)

Hier de gegevens voor jullie discussie :-)
Het spoelen duurde ongeveer 45 minuten.
10 kilo pilsmout, 600 gram carapils, 500 gram havermout vlokken, 750 gram dextrose en 1 kg candij suiker (40 liter batch; maisch volume 32,6, spoelvolume: 21 liter)
SG voor het koken (30 minuten): 1.078
SG na het koken: 1,084
Gemeten met Easydens (2de generatie) met temp compensatie

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 01-01-2022 13:04 u »
En de moutkorf is in één keer omhoog getrokken. Dus snel, zonder takel.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 01-01-2022 13:17 u »
Het spoelen duurde ongeveer 45 minuten.
zit daar dan het verschil met originele grainfather? blijft er dan water op het filterbed staan omdat het gewoon langzamer loopt of giet je het gewoon heel langzaam op?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 01-01-2022 13:51 u »

20 jaar geleden was er nog brouwautomaat zoals we die nu kennen. Zo'n 12 à 13 jaar geleden kwam Speidel met de Braumeister dat was zo'n beetje de eerste. Ook ik keek in eerste instantie afkeurend naar zo'n apparaat. Een brouwketel waarbij je de moutkorf omhoog moet halen en waarbij je nooit kraakheldere wort krijgt, dat kan nooit goed bier geven. Inmiddels weet ik beter. Kraakheldere wort is niet nodig voor een goed glas bier en er zijn genoeg methoden om de meeste trub in de ketel te houden. Whirlpoolen en 10 minuten wachten bijvoorbeeld.
Ik ben een Braumeister gaan overwegen toen ik dit in de gaten kreeg. De algemeen kampioen van het ONK had gebrouwen met een Braumeister en ook lid van De Roerstok, die er ook eentje had aangeschaft, was ook zeer tevreden over de kwaliteit van zijn bieren. Hij heeft er ook prijzen mee gewonnen bij het ONK.

Dit neemt echter niet weg dat een meeste brouwautomaten nadelen hebben. Dat geldt voor een dure Speidel Braumeister als ook de veel goedkopere merken.
De Grainfather G40 lijkt de belangrijkste nadelen niet te kennen dan wel in veel mindere mate daar last van te hebben. De nadelen die ik bedoel zijn: een veel lager rendement dan met een traditionele ketel, vast zitten aan een bepaald bandbreedte qua volume en zwaarte van het wort.

Als je elk grammetje suiker uit je mout wilt hebben kun je het beste een traditionele ketel gebruiken en er alles aan doen om het spoelrendement optimaal te maken.
Wanneer je ontspannen wit brouwen en je niet druk maakt dat eer een kleine beetje suikers in de bostel achterblijft is een Grainfather G40 een goed alternatief. Zoals al eerder in dit topic aangegeven is, is het wachten totdat de nieuwe opzet van deze brouwketel geïmiteerd wordt waarbij de degelijkheid van het materiaal minder zal zijn (de concurrentie zal vooral goedkoper willen zijn...).

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #55 Gepost op: 01-01-2022 15:39 u »
Volgens mij is het een compromis tussen apparatuur kosten en productkwaliteit. Het staat voor mij vast dat met een automaat geen beter bier brouwt weliswaar met minder moeite (volgens de gebruikers). Als je zoveel € wil uitgeven voor een beetje gemak…ieder zijn ding!
Jacques zijn gewonnen prijzen heeft hij te danken aan zichzelf, niet aan het brouwen met een automaat denk ik...

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 01-01-2022 16:33 u »
Volgens mij is het een compromis tussen apparatuur kosten en productkwaliteit. Het staat voor mij vast dat met een automaat geen beter bier brouwt weliswaar met minder moeite (volgens de gebruikers). Als je zoveel € wil uitgeven voor een beetje gemak…ieder zijn ding!
Jacques zijn gewonnen prijzen heeft hij te danken aan zichzelf, niet aan het brouwen met een automaat denk ik...

Hij heeft toch alleen de Brand wedstrijd gewonnen?

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #57 Gepost op: 01-01-2022 17:19 u »

Nee, ook o.a. in 1986  :)
https://youtu.be/1l1TfqIFV1k?t=368

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 01-01-2022 17:28 u »

Ik heb nooit beweerd dat je met een brouwautomaat een beter bier brouwt. Dat is namelijk niet zo. Voor het op de markt komen van de Grainfather G40 had ik de intentie om opnieuw te gaan brouwen met een brouwketel met een inhoud van zo'n 40 liter. Mijn idee was de temperatuur automatisch te regelen met een programmeerbare Inkbird, te roeren met een roerwerk en weer een hevelfilter te gaan gebruiken (werkt echt ideaal). Koken in een tweede ketel. Ik heb zitten rekenen maar deze oplossing is niet goedkoop als je alles nieuw moet kopen. Bij de aanschaf van een Grainfather kun je terugvallen op een betrouwbare fabrikant. De bediening van het apparaat via je mobiel is kinderlijk eenvoudig. Dat gemak is mij ook wat waard.

Grainfather heeft een eigen app waarin je recepten kunt ontwikkelen. Omdat Brewfather betere mogelijkheden heeft voor bijhouden van het brouwproces geef ik daar de voorkeur aan. Er schijnt een integratie beschikbaar te zijn. Ik moet nog uitzoeken of dat wil werken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 01-01-2022 17:38 u »

Sinds mijn lidmaatschap van het Bierkeurmeestersgilde (BKG) heb ik niet meer deelgenomen aan wedstrijden waar het BKG jureert.

Bij Brand was dit niet het geval. Ook niet bij de wedstrijd van La Trappe...

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 01-01-2022 18:44 u »
zit daar dan het verschil met originele grainfather? blijft er dan water op het filterbed staan omdat het gewoon langzamer loopt of giet je het gewoon heel langzaam op?
Niet veel verschil met de G30 (originele Grainfather). Daar was mijn rendement wel altijd een stuk lager (70-80%). Bij mijn eerste brouw met de nieuwe G40 ging het spoelen veel sneller maar had ik ook een hoog rendement. Nu liep het vrij langzaam door, waarschijnlijk door de grote hoeveelheid graan en misschien de de havermout. De granen waren niet fijn geschroot (1,5-1,7 mm) dus dat is niet de reden. Bij het spoelen bleef het water inderdaad op het filterbed staan. Ik goot weer op als het droog viel.

Offline BrewBird

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 01-01-2022 18:47 u »

Een beetje respect voor Jacques zou hier wel op zijn plaats zijn.
Misschien heeft hij niet de meeste prijzen gewonnen, misschien een idee voor een nieuwe topic  ;D
Maar de hobbybrouwers die 20 jaar of nog langer geleden begonnen zijn hebben er wel voor gezorgd dat je nu als hobbybrouwer zoveel keuze hebt om bier te brouwen. Met pannen, goedkope of dure automaat. De keuze is er nu.

Daarnaast is er dankzij deze pioniers een enorme groei aan producenten en aanbieders gekomen voor alle materialen en grondstoffen die we nodig hebben.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 01-01-2022 18:49 u »
Bij het spoelen bleef het water inderdaad op het filterbed staan. Ik goot weer op als het droog viel.
Dat is dan wel waarschijnlijk de reden waarom je een hoog rendement haalt. Rustig spoelen om dat het filterbed net de juiste doorlaatbaarheid heeft.   

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-01-2022 19:11 u »
Een beetje respect voor Jacques zou hier wel op zijn plaats zijn.

Het is een feitelijk vraag over prijzen...dus waarom deze opmerking nu gemaakt word snap ik niet.

On topic: mocht er een uitvoering komen van een Grainfather waarmee ik 10 liter zware RIS (start SG > 1100) kan maken met enkel maischen (en zonder extract of suiker toevoegen), dan ga ik serieus denken over de aanschaf ervan. De innovaties in de G40 zijn serieus mooi.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 01-01-2022 21:33 u »
On topic: mocht er een uitvoering komen van een Grainfather waarmee ik 10 liter zware RIS (start SG > 1100) kan maken met enkel maischen (en zonder extract of suiker toevoegen), dan ga ik serieus denken over de aanschaf ervan. De innovaties in de G40 zijn serieus mooi.

Ik denk dat je zonder problemen tussen de 10 en 20 liter hele zware bieren kunt brouwen met de G40 zonder extract of suiker toevoeging. Voor mij is het reden om dit apparaat te kopen. Overigens zijn de eerst komende brouwsels geen hele zware bieren. Voor een feest met oud-collega's ga ik eerst een paar minder zware bieren brouwen.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 03-01-2022 10:07 u »
Ik denk dat je zonder problemen tussen de 10 en 20 liter hele zware bieren kunt brouwen met de G40 zonder extract of suiker toevoeging. Voor mij is het reden om dit apparaat te kopen. Overigens zijn de eerst komende brouwsels geen hele zware bieren. Voor een feest met oud-collega's ga ik eerst een paar minder zware bieren brouwen.

Ik ben benieuwd! Ik zat net even te spelen in Brewfather en ook ook daar lijkt het te kunnen als ik naar de getallen kijken.

Tags: