Waarom een Speidel Braumeister verkopen?

Gestart door Jacques, 21-12-2021 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: BrewBird op 21-12-2021  16:36 uHoi Jacques, Ik dacht altijd dat de Speidel Braumeister de Rolls Royce onder de brouwketels was.
Mag ik vragen waarom dan de overstap naar GrainFather ?

Is dit omdat je een grotere ketel wil en de Speidel Braumeister 50 liter te duur vind of zijn er nog andere overwegingen?

Het is niet de bedoeling om in het bord Prikbord discussies te houden. Vandaar dat ik het topic afsplitst.

Jacques

Speidel Braumeister is een hele mooie brouwautomaat waarmee ik bijna 9 jaar mee gebrouwen heb. Het apparaat is zeer degelijk en werkt altijd. Je hebt geen last van aanbranden omdat de verwarmingsspiraal niet in contact komt met moutdeeltjes. Het wort wordt van beneden naar boven gepompt. Verstoppingen zijn er niet bij.
Nieuw kost een Speidel Braumeister 20 Liter € 2000. Dat is veel geld. Bij de prijs die ik vraag voor mijn Braumeister (€ 500) heb ik rekening gehouden dat hij al wat ouder is en geen wifi besturing heeft. Verder zijn er bij de Braumeister zoals ik die nu aanbied diverse extra's zoals verbeterde  filterplaten, een op maat gemaakt knietje, een moutkorf voor 10 liter brouwsel en een low oxygen kit. Dat maakt het aanbod zeer interessant. Daarnaast wordt hij gratis thuisbezorgd als je minder dan 100 km van Loon op Zand woont en brouw ik op de dag van de aflevering met de nieuwe eigenaar.

Maar dat is jouw vraag niet...  :)
De reden waarom ik een Grainfather G40  gekocht heb is dat deze de mogelijkheid biedt van brouwsels tussen de 10 en 40 liter. Verder kun je met deze ketel eenvoudig zwaardere bieren brouwen.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 21-12-2021  22:22 uDe reden waarom ik een Grainfather G40 gekocht heb is dat deze de mogelijkheid biedt van brouwsels tussen de 10 en 40 liter. Verder kun je met deze ketel eenvoudig zwaardere bieren brouwen.

En kan dit niet met een Speidel Braumeister 50 Liter  :weetniet:

Jacques

Citaat van: BrewBird op 21-12-2021  22:25 uEn kan dit niet met een Speidel Braumeister 50 Liter  :weetniet:

Nee. Daar kun je geen 10 tot 40 liter mee brouwen.
Het nadeel van bijna alle brouwautomaten is dat je vastzit aan een bepaald volume. De Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 21-12-2021  23:15 uNee. Daar kun je geen 10 tot 40 liter mee brouwen.
Het nadeel van bijna alle brouwautomaten is dat je vastzit aan een bepaald volume. De Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

Begrijpelijke keuze dan, veel brouwplezier ermee.  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-12-2021  23:15 uDe Grainfather G40 geeft meer flexibiliteit.

Ik Brouw al jaren in een simpele pan van bruto 50 liter, batches van 25 liter. Kan max 14 kilo mout storten... en zou er ook prima 40 liter in kunnen brouwen... of meer (High gravity)...  :)  Sinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

BrewBird

Citaat van: Oscar op 22-12-2021  12:53 uSinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

Zijn er nog andere redenen voor een roerwerk buiten gemak?
Betere omzetting, rendement, of ????

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-12-2021  12:53 uIk Brouw al jaren in een simpele pan van bruto 50 liter, batches van 25 liter. Kan max 14 kilo mout storten... en zou er ook prima 40 liter in kunnen brouwen... of meer (High gravity)...  :)  Sinds kort wel een roerwerk erin.... :brouwen:.

Daar heb ik ook aan zitten denken.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Grainfather G40 vanwege het gemak (kant-en-klaar product).

Gossi

Er zijn altijd brouwers die koste wat kost aan het oude handmatige brouwen vasthouden met pannen ketels en branders.
Ik heb jaren in de zuivel gewerkt. In de processing werd melk ingedikt. Dat deden we onder vacuüm met stoom. Alles handmatig met kranen en grote meters voor temperatuur en druk. Intensief werk met grote kans op fouten en afwijkingen.
De hele boel werd later computergestuurd. Een geweldige vooruitgang in constante kwaliteit en geen afkeuringen meer. (jammer voor de varkens) De oudere zuivelaars bleven maar mopperen dat dit toch geen werken was en dat hun handmatige batches veel beter waren. En als de stroom uitvalt kan je alles aan de varkens voeren.
De nieuwe brouwautomaten zijn geweldige dingen die het domme werk zoals temperatuur en tijd voor je regelt. Je kan het in de keuken doen en je hebt geen grote schuur of achterplaats nodig. Ook het schoonmaakwerk is veel simpeler met dat mooie RVS staal.
Oudere brouwers mopperen dat dit toch geen brouwen is. Je moet met opgestroopte mouwen in ketels roeren, en rammelen met branders en gasflessen.
Je krijgt met die nieuwe automaten een constantere kwaliteit, vooral met die tegenwoordige moderne mouten.
En als de oudere brouwer in pannen wil blijven roeren is daar ook niets mis mee, maar probeer nieuwe brouwers niet over te halen om die ouderwetse methodes te gebruiken.

seed7

Citaat van: Gossi op 23-12-2021  15:24 uEn als de oudere brouwer in pannen wil blijven roeren is daar ook niets mis mee, maar probeer nieuwe brouwers niet over te halen om die ouderwetse methodes te gebruiken.

Het "oude brouwen" zoals jij het noemt geeft veel meer flexibiliteit in het gebruik van verschillende processen, verschillende hoeveelheden en verschillende SG's.

Daarnaast is precisie in maischschema's suboptimalisatie. Je besteed veel geld aan iets dat maar weinig van belang is. Als voorbeeld, met een drievoudige decoctie en zonder thermometer kom je vanzelf heel goed uit tenzij je heel domme dingen doet. Het komt domweg niet op de tiende of zelfs maar 1.5 graad aan. Voor echt merkbare verschillen in gistingsgraad moet je stevige stappen maken.

Daar waar je reproduceerbaarheid zou willen hebben, het spoelen behaal je die "alleen maar" door niet te spoelen. In het simpelste € 30.- weckketeltje is dat beter te doen.

Helemaal niets mis met automaten. Maar draai je zelf geen rad voor ogen door te denken dat het "beter" is. Het is ook niet slechter. Het maakt bijzonder weinig uit, tenzij je tot het gaatje wil, dan: geen automaat, amper roeren of rondpompen (1staps maisch), zeer gecontroleerd spoelen (schroten), gedeelde kook, alles onder zwaartekracht, niet pompen.

p.s. in mijn hele werkzame leven heb ik me met proces en procesoptimalisatie bezig gehouden. Suboptimalistaie is heel erg kostbaar en om een of andere reden zeer aanlokkelijk. Als je het brouwen commercieel bekijkt is het brouwhuis dat deel waar je het minste in moet investeren. Het is bij wijze van spreken al prima als er wort uit komt. Afvullen en in- en externe-logistiek is waar je je geld verdient. Ik heb geleerd ieder (productie)proces van achter naar voren te bekijken en me bij iedere stap alleen maar af te vragen wat heb ik aan "input" nodig. Waaraan moet de "input" voor dit proces voldoen. Als je van voor naar achter denkt mis je je doel (zwart wit gesteld). Of je bent continu aan het regelen in plaats van aan het sturen.

Ingo

pincopallino

Citaat van: seed7 op 23-12-2021  16:09 uHet "oude brouwen" zoals jij het noemt geeft veel meer flexibiliteit in het gebruik van verschillende processen, verschillende hoeveelheden en verschillende SG's.

Daarnaast is precisie in maischschema's suboptimalisatie. Je besteed veel geld aan iets dat maar weinig van belang is. Als voorbeeld, met een drievoudige decoctie en zonder thermometer kom je vanzelf heel goed uit tenzij je heel domme dingen doet. Het komt domweg niet op de tiende of zelfs maar 1.5 graad aan. Voor echt merkbare verschillen in gistingsgraad moet je stevige stappen maken.

Daar waar je reproduceerbaarheid zou willen hebben, het spoelen behaal je die "alleen maar" door niet te spoelen. In het simpelste E30.- weckketeltje is dat beter te doen.

Helemaal niets mis met automaten. Maar draai je zelf geen rad voor ogen door te denken dat het "beter" is. Het is ook niet slechter. Het maakt bijzonder weinig uit, tenzij je tot het gaatje wil, dan: geen automaat, amper roeren of rondpompen (1staps maisch), zeer gecontroleerd spoelen (schroten), gedeelde kook, alles onder zwaartekracht, niet pompen.

p.s. in mijn hele werkzame leven heb ik me met proces en procesoptimalisatie bezig gehouden. Suboptimalistaie is heel erg kostbaar en om een of andere reden zeer aanlokkelijk. Als je het brouwen commercieel bekijkt is het brouwhuis dat deel waar je het minste in moet investeren. Het is bij wijze van spreken al prima als er wort uit komt. Afvullen en in- en externe-logistiek is waar je je geld verdient. Ik heb geleerd ieder (productie)proces van achter naar voren te bekijken en me bij iedere stap alleen maar af te vragen wat heb ik aan "input" nodig. Waaraan moet de "input" voor dit proces voldoen. Als je van voor naar achter denkt mis je je doel (zwart wit gesteld). Of je bent continu aan het regelen in plaats van aan het sturen.

Ingo

100 % mee eens. Je krijgt geen beter bier door het brouwen met een  automaat. Wel voordeel = minder werk. Als we zo doorgaan met het automatiseren bij thuisbrouwers vraag ik me af waar de lol blijft...

ExPeteriment

Citaat van: pincopallino op 23-12-2021  20:15 u100 % mee eens. Je krijgt geen beter bier door het brouwen met een  automaat. Wel voordeel = minder werk. Als we zo doorgaan met het automatiseren bij thuisbrouwers vraag ik me af waar de lol blijft...

Dat klopt, niet beter en niet slechter. Ik denk dat het woord "automaat" teveel weerstand ertegen oproept. Dit heeft bij mijn keuze niet meegespeeld. Je kunt er tijdens de maisch nog steeds lekker bezig mee zijn. Mijn beweegreden tot aanschaf was de ruimtewinst tijdens maischen/poelen/koken/koelen en in rust.

Edit: en wat de aanschafprijs betreft, mijn vrouw was blij dat ik eens wist wat ik voor mijn verjaardag wilde hebben.

bierfan

Mwa, dat minder werk valt nog vies tegen. Ik heb een paar jaar met een Braumeister bier gebrouwen. (+/- 80 brouwsels)

Nu simpel met een koelbox en een elektrische pan. Hiermee heb je toch echt minder werk. Vooral qua schoonmaken.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 23-12-2021  20:15 u100 % mee eens. Je krijgt geen beter bier door het brouwen met een  automaat. Wel voordeel = minder werk. Als we zo doorgaan met het automatiseren bij thuisbrouwers vraag ik me af waar de lol blijft...

De lol van het bierbrouwen is voor mij niet zo zeer het roeren in een pan maar in het creëren van een bier. Voor mij is een goede bierbrouwers iemand die speelt met smaken. Het samenstellen van een recept is iets waar ik vaak veel tijd aan besteed. Maar bierbrouwen is meer dan een goed recept. Ook hygiënisch werken, het proces beheersen (onder andere oppassen voor oxidatie) en zorgen voor een goede vergisting zijn ook belangrijk. Vooral de vergisting is iets waarmee je de kwaliteit van je bier kunt sturen. Hoeveelheid gist, conditie gist, vergistingstemperatuur en aflaten van gist zijn factoren waarop je als brouwer invloed kunt hebben.

De invloed van maischen wordt sterk overschat. De vergisting is vele malen belangrijker. Waarom dan een andere brouwketel? Het antwoord is dat de door mij gekochte Grainfather een grotere variëteit aan hoeveelheden toestaat zowel in volume als in hoeveelheid mout dat je in het apparaat kwijt kunt.

Oscar

Citaat van: Gossi op 23-12-2021  15:24 uEr zijn altijd brouwers die koste wat kost aan het oude handmatige brouwen vasthouden met pannen ketels en branders.

Ik doe ff mee om deze hele redenatie neer  te halen.. ;D

De huidige brouwtomaten hebben een hoge aanschafprijs en een relatief laag rendement ( < 75%)  dus kosten technisch niet interessant. Daarintegen heb je tijd winst. Maar je bier wordt er niet beter van. Je bent per installatie beperkt in je moutstort, dus je kunt geen constant volume brouwen ( vergelijk : Pils 20 liter en RIS 20 liter)... Zoals Ingo als reeds melde is het maischschema zwaar overschat door vele brouwers, de verschillen zijn marginaal...

Dus met zo'n brouwautomaat krijg je prima bier, met meer grondstoffen zonder constante opbrengst...

Mijn brouwpan van 50 liter bruto Koste € 125,- (Als ik het goed heb..is ± 16 jaar geleden), via mijn netwerk en
brouwvrienden heb ik (kosteloos, of tegen bier) een kraantje, filterbodem en nu ook roerwerk geregeld...  :groots: :groots:  (lang leven de brouwgildes)... ik brouw op mijn gasfornuis en heb alles volledig onder controle met een brouwzaalrendement van ± 80%   :brouwen:

Zo'n brouwautomaat komt er bij mij niet in... Hoe gemakkelijk ook...

:brouwen: :biersmile: :proost:  Ieder zijn ding...

hansHalberstadt

Bij mij eigenlijk zelfde verhaal. Enige voordeel wat ik zie is ruimtebesparing omdat je alles in 1 pan doet. Maar zelf op mijn oude flatje van nog geen 50 m2 brouwde ik al met 2 ketels en was er daarmee nog 49 m2 over.

Wijbrouwers

Wij hebben vooraf afgesproken geen brouwautomaat te kopen. De reden? Wij houden van de ouderwetse methode. Ondanks dat wij elkaar meerdere keren per week zien is het samen brouwen toch wat aparts. De momenten van de juiste kranen uitkiezen om te openen, de pomp in de juiste richting aan te zetten etc. Dat is genieten. Dat zien wij ons niet beleven met een automaat. En aangezien ons brouwerijtje ruim genoeg is hoeven we ook niet op ruimte te besparen.

Echter snap ik het volledig als je juist wel een automaat wil. Vanwege ruimtebesparing, of simpelweg gemak.

Want of je net als ons een 100-liter herms hebt, of je hebt een 20 liter automaat of een 5 liter steelpannetje. Uiteindelijk draait het maar om 1 ding: Zelf bier brouwen en daar van genieten. En je kan mij niet vertellen dat als je een glas zelf gebrouwen bier drinkt dat het genieten meer  is als je hebt geroerd dan met een automaat.

1000 brouwers, 1000 meningen, 1000 methodes.

Bvk1983

Het verbaast me eigenlijk dat mensen schoonmaak een voordeel van een automaat noemen. Ik heb nu veel meer onderdelen die ik schoon moet maken dan toen ik simpel in 2 weckketels brouwde. Maar ook dat een brouwautomaat automatisch betekend dat je zelf niks meer doet. Ik roer nog steeds en gebruik de automaat vooral om de temperatuur automatisch constant te houden. Voor mij was ruimte eigenlijk de enige reden om over te stappen toen mijn weckketels begonnen te scheuren.

Ik ben er nog niet uit wat ik beter, fijner, leuker of makkelijker vind. Misschien ga ik terug naar pannen, misschien naar HERMS/RIMS en misschien op termijn wel naar een G40.

beermenke

Zoveel brouwers zoveel meningen. Zoals aangegeven is het maken van een recept en sturen vanaf vergisting vele malen belangrijker. Ik brouw voor mezelf 15 liter in 1 pans. Brouw ik met n vriend 30 liter dan nemen we pannen met hevel. Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Ieder brouwt met methode wat voor hem of haar t prettigst werkt. Als er maar gebrouwen wordt!

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2021 &nbsp;06:41 uBij mij eigenlijk zelfde verhaal. Enige voordeel wat ik zie is ruimtebesparing omdat je alles in 1 pan doet. Maar zelf op mijn oude flatje van nog geen 50 m2 brouwde ik al met 2 ketels en was er daarmee nog 49 m2 over.
Mijn ruimte afweging ging over mijn "brouwzaal". Daarin maisch ik, maak ik schoon, vergist ik, vul ik af, etc. Dan wil ik niet steeds stapels dooie pannen voor mijn voeten hebben. Mijn oppervlakte aan woonruimte staat daarbuiten en hebben ook anderen iets over te vertellen.

beun

ik heb 2 brouwinstallaties, 1 vaste 100l opstelling thuis en een 30l brew monk op ons vakantiehuisje ergens ver weg.
Met allebei brouw ik mooie bieren. Hoewel het brouwwater in het vakantiehuisje duidelijk maakt hoe belangrijk dit ingrediënt is.
De grootste voordelen van de vaste opstelling zijn dat ik ieder type bier in elk gewenst volume kan brouwen. dus geen beperkingen door moutstort en zo.
Brouwautomaat geeft met wat extra werk een goed rendement en werkt dan verder soepeltjes. Daarnaast verder geen pannen en andere zooi. Een mooie oplossing voor de meeste hobbybrouwers.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar mijn vaste opstelling, meer ruimte nodig, meer schoonmaken en meer werk maar mooier bier  :biersmile:

Blokkie

Een flinke weckpan en een paar emmers. Een goede vergisting emmer en een bottelemmer. Daarmee hou ik het simpel. Daar hou ik van.

Daarbij wat hulpmiddelen als verwarmingslint en meet instrumenten.

En veel oefenen en mijn bieren smaken me en worden steeds beter. Ik hoop nooit perfect. Want wat moet ik dan gaan doen. 😳

Jan de Graaff

Citaat van: Wijbrouwers op 24-12-2021 &nbsp;09:01 u1000 brouwers, 1000 meningen, 1000 methodes.
Dit is zo'n beetje de beste samenvatting  :biersmile:

seed7

Citaat van: Wijbrouwers op 24-12-2021 &nbsp;09:01 u1000 brouwers, 1000 meningen...
Citaat van: JanDeGraaff op 24-12-2021 &nbsp;22:21 uDit is zo'n beetje de beste samenvatting  :biersmile:

Citeer... een oase van feiten in een woestijn van meningen

Heel eerlijk? Als je vooruit wilt, verbetering, progressie, dan tellen meningen niet. Meningen zijn ruis en zijn gebaseerd op "N=1". De ruis wordt meer en meer, oorverdovend. Voeg daar de romantische fantasieën van een aantal bierschrijvers een bloggers aan toe en we gaan over de rand. "De rand van de chaos".

Cheers,

Ingo

Enos

Jacques ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze uitkomen op 20 liter bier.

Als de pan met max 23 liter wort kan worden gevuld, en je kookt 90 min hoe hou je dan 20 liter bier over.
Zelfs of zou ik 60min koken dan nog verdamp je toch zo'n 3.5 liter, dan blijft er toch nog maar 19.5 liter over maximaal.

Dan hebben we het nog niet over de verliezen na het koken, en voor het vergisten.

Of zie ik wat over het hoofd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.