Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorstellen, wat is mij overkomen, en een vraag

Gestart door hennep, 17-12-2021 15:06 u

Vorige topic - Volgende topic

hennep

Even voorstellen, ik ben Hennie en ik brouw pas een paar jaren.

Ik ben er mee begonnen door mee te liften met een andere brouwer die al ruim 30 jaar ervaring heeft. Ik heb in 1990 ooit een bitter gebrouwen, maar dat was vals spelen omdat ik een kant en klaar moutextract uit blik had gebruikt. Nadat ik die batch in 4 kratten Grolsch flesjes had gebotteld heb ik na een paar keer proeven alles in de kruipruimte onder de woning gezet, het was vies, met een zurige smaak!
Toen wij gingen verhuizen zei mijn vrouw tegen me, wat zullen we met dat bier doen dat nog in de kruipruimte staat. Ik vroeg haar om 1 krat mee te verhuizen en de rest maar door de gootsteen te spoelen. Toen wij ongeveer een halfjaar later tijdens een verjaardag zonder bier kwamen te zitten heb ik het weer voor de dag gehaald. En lekker dat het toen was en wat had ik een spijt dat die andere 3 kratten weggegooid waren.
Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen :-)

20 november, dus bijna een maand geleden, heb ik (samen met mijn biermaatje) een tripel gebrouwen van "Swaen pilsener gerstemout". De bostel die overbleef, leek me voldoende gepasteuriseerd om daar eens een experiment mee te doen. Ik heb het de volgende morgen nadat het was afgekoeld, gemengd met mycelium van de oesterzwam en in donkergrijze vuilniszakken op een warme plaats gelegd. Na een week stonk het alsof er een lijk in de zakken zat en waren er nog steeds geen witte schimmeldraden van de oesterzwam te zien. Er was een klein beetje van de bostel met mycelium overgebleven dat ik in een yoghurt emmertje heb bewaard. Vandaag even opgemaakt en gekeken of er al iets was gebeurt. Buiten een duidelijke gistingslucht, mogelijk door spontaan enten met een wilde giststam, was er geen enkel teken van het aanslaan van de oesterzwam. Het zag er uit alsof het net in de emmer was gedaan. Geen enkel spoor van schimmels.
Dit verhaal is een beetje offtopic maar toch gooi ik de vraag even hier neer. Ik vraag mij namelijk af of er in gerstemout antischimmelmiddelen worden toegevoegd. Als dat zo is dat zal ik een moutsoort moeten gaan zoeken waaraan geen rommel is toegevoegd. Ik beschouw mijn bier als een natuurproduct, voeg bewust geen sulfiet of andere troep toe en nu begin ik toch ernstig te twijfelen aan de ingrediƫnten.
Weet iemand of er een leverancier van gerstemout is die het aanlevert zonder toevoegingen?

Het gaat me er niet alleen om om de restanten van de mout te gebruiken om zwammen op te kweken maar ook om er allereerst een biertje mee te brouwen zonder dat iemand daar een of ander pesticide in heeft gestopt.

chthon

Eventjes op internet zoeken leverde dit op: https://www.mediamatic.net/en/page/87781/can-you-grow-mycelium-on-spent-beer-grain

Ik doe mijn bostel in de compostbak en zie dat het toch wat tijd nodig heeft vooraleer er schimmels op groeien.

Fractus

Ik heb ooit gelezen dan iemand het ook heeft geprobeerd en dat het is gelukt, maar weet natuurlijk niet meer waar dat was. Wellicht in het boek van Adrie Otte gelezen?

Anyway, ik vond dit topic, misschien interessant: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11220.0.html

hennep

Beiden bedankt voor de links.

Ik zal eens proberen om de pH te meten. Volgens het engelstalige artikel is dat belangrijk. Ik moet nog ergens een rolletje pH papier hebben liggen.

Citaat van: chthon op 17-12-2021  15:50 uIk doe mijn bostel in de compostbak en zie dat het toch wat tijd nodig heeft vooraleer er schimmels op groeien.
Ik denk dat het veel uitmaakt of je de bostel steriel in de compostbak gooit of er eerst een hoeveelheid van een volledig uitgegroeide batch doorheen kruimelt. Ik had ongeveer 1 kg koffiedik dat volledig doorgroeid was met mycelium goed door de bostel gemengd.
Ik kan me zo niet bedenken waardoor graan zuurder wordt dan koffiedik maar ik zal het verschil eens meten.

Vergelijkbare Topics (7)

9013

Reacties: 11
Gelezen: 3759

31959

Reacties: 7
Gelezen: 1929

5715

Reacties: 1
Gelezen: 1500

44092

Gestart door Tedje79

Reacties: 3
Gelezen: 821

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.