Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fast Washer: ondersteuning voor de pomp  (gelezen 2837 keer)

Offline thepsych

• Vol lid
  • Land: nl
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
Re: Fast Washer: ondersteuning voor de pomp
« Reactie #25 Gepost op: 03-01-2022 17:08 u »
Voordat ik de pomp ga omruilen, in de garantieperiode, heb ik nog even wat testjes gedaan. De pomp horizontaal in een bak met water gedaan, zonder en met beugel. In beide gevallen komt er voldoende water in de ruimte rond de motor. Er loopt telkens water uit de openingen aan de onderzijde bij het omhoog halen van de pomp en bij het onderdompelen komt er lucht langs het klepje aan de zijde van de beugel naar buiten, getuigend van instroom van water in de bewuste ruimte rond de motor. Ik denk dus dat de beugel niet belemmerend werkt en ook het geleidelijk vol laten lopen van een bak waarin de pomp staat zal bijna zeker niet tot insluiten van lucht en daarmee een belemmering van instroom van water veroorzaken vooropgesteld dat het klepje aan de achterzijde toch wat lucht doorlaat. Zekerheidshalve ga ik wel het klepje er wat los op zetten, zodat er zeker lucht uit de bewuste ruimte kan.
Ik zal de beugel een ietsiepietsie aanpassen waardoor deze zeker niet meer voor de instoomopeningen zal zitten.
Van de fabrikant heb ik nog niets vernomen maar die hebben natuurlijk ook feestdagen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #26 Gepost op: 03-01-2022 17:37 u »

.
Ik zal de beugel een ietsiepietsie aanpassen waardoor deze zeker niet meer voor de instoomopeningen zal zitten.
Van de fabrikant heb ik nog niets vernomen maar die hebben natuurlijk ook feestdagen!

Kun je eventueel ook de beugel aanpassen voor de andere kant van de pomp. Er moet dan een extra gat bij waar de slangtule doorheen kan. Op die manier zitten de pompen met 4 beugels zeer zeker goed vast.

Gr. Jeroen

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 03-01-2022 20:40 u »

Kun je eventueel ook de beugel aanpassen voor de andere kant van de pomp. Er moet dan een extra gat bij waar de slangtule doorheen kan. Op die manier zitten de pompen met 4 beugels zeer zeker goed vast.

Gr. Jeroen

ik wil daar best wel eens naar kijken er van uitgaande dat ik de opening hetzelfde kan houden. Dan is het een kleine moeite om dat extra gat er bij te maken.Ik heb de beugels nu niet bij de hand, wel de pomp en ik denk dat dezelfde opening aan te houden is. Dus geef me even de tijd. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met n beugel die goed vast zit met de twee boutjes en revetjes/moertjes je ruim voldoende stevigheid hebt. De pomp kan weinig grotere bewegingen meer maken.
Wordt vervolgd...

Offline tstn

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brew Monk 30
« Reactie #28 Gepost op: 06-01-2022 13:39 u »
Mooi ontwerp. Heb het gevonden op TinkerCad. Ik ga nav dit ontwerp nu een FastWasher bestellen.

@ThePsych, mocht je binnenkort overstappen op Fusion 360, dan heeft een hele reeks duidelijke tutorials op YouTube staan.
Fusion 360 is echt de moeite waard tov Tinkercad.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 06-01-2022 14:29 u »
Allereerst even een gigantisch compliment voor ThePsych voor het ontwerp, hartelijk dank! Past perfect en kleine moeite om ze te bevestigen.

Ik raad iedereen met een FastWasher aan om deze beugels te gebruiken. Voorkomt dat je pomp een keer afbreekt en je op een heel andere wijze moet gaan knutselen om de boel weer werkend te krijgen.

Heb gister de laatste beugel geprint en vandaag bevestigd. Deze zouden er eigenlijk standaard bij moeten zitten gezien het falende originele ontwerp van de Fastawasher. Ben zelf nog niet zo thuis in het ontwerpen maar dit soort projecten wil ik ook zelf gaan leren, leuke hobby naast een hobby.

1 beugel per pomp is meer dan genoeg, dus ontwerp voor andere beugel met gat voor de tule is niet nodig lijkt mij. Mijn pootjes zijn te kort, dat wel en dan zou de 2de beugel meer stevigheid bieden... Gaatjes voor de boutjes zouden ook iets kleiner/smaller mogen. Totaal geen kritiek want alles werkt perfect maar misschien een kleine nietszeggende tip voor een eventuele update ;)

Gr. Jeroen

Offline Langedijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Goedemorgen
« Reactie #30 Gepost op: 07-01-2022 11:01 u »
Ik laat de eindkapjes er maar af, ze zitten amper vastgekemd. Schoonhouden is hierdoor ook makkelijker.

Een .stl met kleinere gaten is bijgevoegd

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 08-01-2022 12:14 u »
Ik laat de eindkapjes er maar af, ze zitten amper vastgekemd. Schoonhouden is hierdoor ook makkelijker.

Een .stl met kleinere gaten is bijgevoegd

Superfijn de kleinere gaten,  heb je ook het ontwerp zonder de URL? vind dat zelf niet zo mooi. Weet ook niet of dit in overleg met ThePsych is, hij is er toch waarschijnlijk een hele tijd met het daadwerkelijke ontwerp bezig geweest... Maar goed dat is mijn gevoel.

Gr. Jeroen

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #32 Gepost op: 11-01-2022 15:23 u »
Het printje is besteld en vlot aangekomen. Dank voor het plaatsen van het ontwerp!
Ik heb de beugel zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de pomp en de afgebroken oorspronkelijke bevestiging geplaatst, voor het vastmaken is dat niet het allerhandigste maar het is te doen. De gebroken bevestiging werkt niet meer om de pomp te steunen, natuurlijk. Daar zit een stukje slang in om de verbinding te laten werken want anders lekt het.

De beugel is niet te plaatsen op schroeven die al in de fastwasher zitten dus er moest geboord worden. Altijd even slikken en goed nadenken maar het was niet moeilijk. Gelukkig - de gamma is dicht - had ik nog passende rvs bouten en moeren. Ik heb even getest met 12 flesjes en hij werkt weer goed. Het was niet nodig rubber ringetjes te gebruiken op de bevestiging.

Offline Langedijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Goedemorgen
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2022 09:40 u »
Superfijn de kleinere gaten,  heb je ook het ontwerp zonder de URL? vind dat zelf niet zo mooi. Weet ook niet of dit in overleg met ThePsych is, hij is er toch waarschijnlijk een hele tijd met het daadwerkelijke ontwerp bezig geweest... Maar goed dat is mijn gevoel.

Gr. Jeroen

De .stl in de download heeft de tekst niet. Alle credits naar ThePsych natuurlijk.  :groots:
Ik heb de tekst alleen op mijn exemplaren geprint om te kijken of dit goed leesbaar is bij die afmeting.

gr. Arin   

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2022 11:19 u »
De .stl in de download heeft de tekst niet. Alle credits naar ThePsych natuurlijk.  :groots:
Ik heb de tekst alleen op mijn exemplaren geprint om te kijken of dit goed leesbaar is bij die afmeting.

gr. Arin
Oh super, was ook niet vervelend bedoeld hoor. ;)

Gr. Jeroen

Offline thepsych

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 15-01-2022 15:43 u »
Het printje is besteld en vlot aangekomen. Dank voor het plaatsen van het ontwerp!
Ik heb de beugel zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de pomp en de afgebroken oorspronkelijke bevestiging geplaatst, voor het vastmaken is dat niet het allerhandigste maar het is te doen. De gebroken bevestiging werkt niet meer om de pomp te steunen, natuurlijk. Daar zit een stukje slang in om de verbinding te laten werken want anders lekt het.

De beugel is niet te plaatsen op schroeven die al in de fastwasher zitten dus er moest geboord worden. Altijd even slikken en goed nadenken maar het was niet moeilijk. Gelukkig - de gamma is dicht - had ik nog passende rvs bouten en moeren. Ik heb even getest met 12 flesjes en hij werkt weer goed. Het was niet nodig rubber ringetjes te gebruiken op de bevestiging.

Lijkt me een prima optie. Alleen je moet nu wel boren en dat wilde ik liever niet.

Overigens heb ik ivm de gaatjes onderaan voor water voor koeling van de pomp de pompbevestiging iets verschoven naar het midden van de pomp. Wel nog met de grotere gaten(vanwege de onnauwkeurigheid bij het ontwerpen!!) en ook een bevestiging voor de zuigzijde, overigens niet nodig denk ik.
de link is respectievelijk  https://www.tinkercad.com/things/56BCGQPhwuJ-pomphuisbevestiging-bevestiging-nu-verder-op-pomp-ivm-luchtgat en https://www.tinkercad.com/things/8l1u93LVKdW-pomphuisbevestiging-zuigzijde-20.

Fijn om te zien dat mijn idee meegenomen wordt en geperfectioneerd. Ik vroeg me af waarom er kleinere gaten gevraagd zijn. Ik heb nu een langere rvs bout die met de oude moer in het platform vastgezet wordt en die poer gaat door het gat van de steun. Daarbovenop komt dan een revet met een moertje. Door deze opzet verandert er niets aan het platform.

Vandaag heb ik de vervangen pomp genstalleerd maar zie nu wel dat ik nu aan de lange zijden lekkages heb..*eerst een de korte zijdes, met grote revetten en een lange boutje opgelost.... Ik denk dat de boutjes allemaal nog een keer volgens voorschrift aangedraaid moeten worden.

Ik heb van de fabrikant niets vernomen nav mijn vragen over de koeling van de motor.

Ik zie in mijn account op tinkercad dat de file is gedownload maar, zelf ook nog relatief onbekend met tinkercad, ik zie niet hoe anderen dit gevonden hebben of gedownload hebben. Kan iemand zeggen hoe dit is gevonden. Staat blijkbaar in een map "things"maar ik vind niks met "pomphuisbevestiging"
Of moet je soms zoeken vanuit je eigen account?

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #36 Gepost op: 16-01-2022 11:33 u »
Lijkt me een prima optie. Alleen je moet nu wel boren en dat wilde ik liever niet.

[... skip ...]

Fijn om te zien dat mijn idee meegenomen wordt en geperfectioneerd. Ik vroeg me af waarom er kleinere gaten gevraagd zijn. Ik heb nu een langere rvs bout die met de oude moer in het platform vastgezet wordt en die poer gaat door het gat van de steun. Daarbovenop komt dan een revet met een moertje. Door deze opzet verandert er niets aan het platform.

Zo te zien heb je de steun ontworpen voor een 24 en ik heb een 12, dan zijn er geen schroefjes op de plaats waar ik ze wil hebben.
Zoals ik de steun heb bevestigd werkt het, als je het helemaal mooi wilt maken zouden er korte buisjes of iets dergelijks om de boutjes moeten zitten om die binnen in het platform af te steunen zodat er geen spanning op het patform komt te staan.

Ik zie in mijn account op tinkercad dat de file is gedownload maar, zelf ook nog relatief onbekend met tinkercad, ik zie niet hoe anderen dit gevonden hebben of gedownload hebben. Kan iemand zeggen hoe dit is gevonden. Staat blijkbaar in een map "things"maar ik vind niks met "pomphuisbevestiging"
Of moet je soms zoeken vanuit je eigen account?

Dat vond ik ook nergens. Ik heb het STL-bestand gedownload dat aan het bericht van Langedijk is toegevoegd.
Er zijn waarschijnlijk heel veel bedrijven en bedrijfjes die 3d-prints maken, ik heb mijn bestelling gedaan bij create3Dshop.nl en die werd een paar dagen later bezorgd. Kosten: 18,06 voor de print, 7,50 voor verzending en 0,85 voor betaling met paypal. Dat is nog een heel bedrag maar ik vind dit een boeiende oplossing en ik heb geen idee waar ik een vervangend onderdeel kan kopen.

Tags: