Gestokte vergisting, nog ingrijpen of toch maar bottelen

Gestart door Guidojp, 12-12-2021 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Guidojp

Ik heb 2 weken geleden met mij maatje 25 liter Tripel gebrouwen volgens een recept wat we al 3 of 4 keer eerder met succes hebben gebrouwen. Als gist hebben we 1 zakje T-58 van Safbrew toegevoegd (korrelgist) net als vorige keren. Begin SG zoals verwacht 1085. Berekend eind SG is 1009 en voorheen kwamen we daar altijd in de buurt. Vergistingstemperatuur 19,5 graden, net als vorige keren.

Zojuist gemeten: SG is nu 1024 met geen activiteit meer in het waterslot. Bier smaakt goed. Nu sta ik in dubio: kan ik bottelen met dit SG ? Of is het verschil nog zo groot dat het suikergehalte tricky wordt op de fles ?

Of moeten we nog proberen om de vergisting weer op gang te krijgen. Ik heb daar geen ervaring mee, maar zag in andere topics verschillende tips. Ik heb nu niets in huis om een starter te maken, dus dat moet ik dan gaan bestellen. Of eerst maar eens gaan roeren?

Dank voor eventuele reactie.

BrewBird

Om te beginnen zou je 23,44 gram gist moeten gebruiken om 25 liter met een SG van 1085 te vergisten.
Dus ja een verstokte vergisting.  :(

Nu staat de T 58 niet echt bekend als een verre door gister met een  vergistingsgraad van 75%

Volgens Jacques zou je het mss op gang kunnen helpen met extra gistvoeding.
Roeren zou ik niet meer doen in zo'n laat stadium.

Mocht dat niet werken kijk eens op blz 160 van H20 verander water in bier.

Jacques

Citaat van: BrewBird op 12-12-2021  21:02 uOm te beginnen zou je 23,44 gram gist moeten gebruiken om 25 liter met een SG van 1085 te vergisten.
Dus ja een verstokte vergisting.  :(

Nu staat de T 58 niet echt bekend als een verre door gister met een  vergistingsgraad van 75%

Volgens Jacques zou je het mss op gang kunnen helpen met extra gistvoeding.
Roeren zou ik niet meer doen in zo'n laat stadium.

Mocht dat niet werken kijk eens op blz 160 van H20 verander water in bier.