Hopvervanger voor Amarillo en Cascade

Gestart door brouwer_paul, 04-12-2021 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwer_paul

Hoi, ik wil een IPA (Hopbom uit boek Adrie Otte) op herhaling brouwen, maar ik heb voor het dubbele recept (20 liter) voor het mooie net wat te weinig Amarillo (55 gram) en Cascade hop (50 gram). Nu zijn er meerdere kooktijdmomenten, namelijk 60 minuten meekoken, 20, 7, 0 en koudhoppen tijdens navergisting.

Ik wil uit de Cascade en Amarillo die ik nog heb natuurlijk het maximale rendement halen én bij voorkeur 20 liter brouwen (dus de batch niet verminderen ivm te weinig hop). Op welke toevoegmomenten zou ik hop kunnen 'besparen' of vervangen door hoprestjes die ik nog heb van Tradition, Spalt, Magnum, Target, Tettnanger, EK Goldings en Saaz? Doel is natuurlijk het hopeffect van Cascade en Amarillo zoveel mogelijk te benaderen als bij een volledige hopgift.

Hieronder het recept tav hop

Amarillo, 60 minuten, 34 gram
Cascade, 20 minuten, 13 gram
Cascade, 7 minuten, 11 gram
Cascade, 0 minuten, 22 gram
Amarillo, 0 minuten, 15 gram
Cascade, koudhop, 30 gram
Amarillo, koudhop, 20 gram

Ik heb dus 69 gram Amarillo nodig terwijl ik 55 gram heb. Voor Cascade is dat 76, terwijl ik nog 50 gram heb.

Groet Paul

GvB84

brouwer_paul

Citaat van: GvB84 op 04-12-2021  15:33 uMagnum op 60 min.

Dank, heb je ook nog een suggestie voor 1 van de Cascade momenten?

PDGRRR

Citaat van: GvB84 op 04-12-2021  15:33 uMagnum op 60 min.

En dan de eerste 2 Cascade vervangen door Target, die heeft ook wat citrus en kruidigheid.

brouwer_paul

Citaat van: PDGRRR op 04-12-2021  15:50 uEn dan de eerste 2 Cascade vervangen door Target, die heeft ook wat citrus en kruidigheid.

Thanks voor het meedenken!

GvB84

Je kunt ook de Amarillo die je nu over hebt daarvoor gebruiken.

brouwer_paul

Citaat van: GvB84 op 04-12-2021  17:47 uJe kunt ook de Amarillo die je nu over hebt daarvoor gebruiken.

Ja, ik ga sowieso alle Amarillo en Cascade opmaken en waar nodig wat aanvullen/vervangen met Magnum en Target. Waarbij ik als het ware terugwerk van koudhoppen naar de eerste hopgift. 

GvB84

Citaat van: brouwer_paul op 04-12-2021  18:04 uJa, ik ga sowieso alle Amarillo en Cascade opmaken en waar nodig wat aanvullen/vervangen met Magnum en Target. Waarbij ik als het ware terugwerk van koudhoppen naar de eerste hopgift.

Dat doe je goed.
Weet dat dit bier voor hedendaagse maatstaven geen hopbom meer is.
Tegenwoordig zit je met koudhop aan ca  8gr per liter.

brouwer_paul

Citaat van: GvB84 op 04-12-2021  20:59 uDat doe je goed.
Weet dat dit bier voor hedendaagse maatstaven geen hopbom meer is.
Tegenwoordig zit je met koudhop aan ca  8gr per liter.

Helemaal mee eens, de naam Hopbom doet dit recept (althans, bij mij) geen eer aan. Mijn eerste batch was verre van een hopbom - eigenlijk nauwelijks een IPA - maar hij viel bij mij en kennissenkring erg in de smaak.

Derp

In de regel kun je eigenlijk voor de bittergift op 60 minuten alle hop gebruiken die je wilt zonder veel smaakinvloed en met geen aroma-invloed. In andere woorden: altijd lekker een goedkope hop met hoog alfazuurgehalte gebruiken.

Zie Brulosophy experiment daarvoor (hebben velen een hekel aan hier, weet ik).

PaultjePils

Citaat van: Derp op 07-12-2021  10:13 uIn de regel kun je eigenlijk voor de bittergift op 60 minuten alle hop gebruiken die je wilt zonder veel smaakinvloed en met geen aroma-invloed. In andere woorden: altijd lekker een goedkope hop met hoog AA gehalte gebruiken.

Zelf gebruik ik ook alleen magnum voor bitterhop, of een andere hoge alfa zuur hop die ik over heb. Toch is mij opgevallen dat de keuze in bitterhop wel een andere smaak kan geven. Een smaak die snel ondersneeuwt als je nog aromahop toevoegd. Voor cleane bieren zonder aromahop kan de bitterhop keuze wel invloed hebben op de smaak vind ik. Aangezien ik vrijwel altijd nog een aromahopje toevoeg, bitter ik met hoog alfa.

brouwer_paul

Citaat van: PaultjePils op 07-12-2021  16:49 uZelf gebruik ik ook alleen magnum voor bitterhop, of een andere hoge alfa zuur hop die ik over heb. Toch is mij opgevallen dat de keuze in bitterhop wel een andere smaak kan geven. Een smaak die snel ondersneeuwt als je nog aromahop toevoegd. Voor cleane bieren zonder aromahop kan de bitterhop keuze wel invloed hebben op de smaak vind ik. Aangezien ik vrijwel altijd nog een aromahopje toevoeg, bitter ik met hoog alfa.
Leerzaam draadje zo voor mij, iedereen bedankt!

PDGRRR

Citaat van: PaultjePils op 07-12-2021  16:49 u[...] Toch is mij opgevallen dat de keuze in bitterhop wel een andere smaak kan geven. Een smaak die snel ondersneeuwt als je nog aromahop toevoegd. Voor cleane bieren zonder aromahop kan de bitterhop keuze wel invloed hebben op de smaak vind ik. [...]

Klopt. Recent heb ik een saison gebrouwen met Perle als bitterhop en Hallertau Blanc & Nelson Sauvin als aroma- en dryhop en ik proef echt iets munt-achtigs dat volgens verschillende sites toe te schrijven is aan de Perle.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 09-12-2021  08:59 uKlopt. Recent heb ik een saison gebrouwen met Perle als bitterhop en Hallertau Blanc & Nelson Sauvin als aroma- en dryhop en ik proef echt iets munt-achtigs dat volgens verschillende sites toe te schrijven is aan de Perle.

Ik onderschrijf dit. De hopgift aan het begin van het koken heeft invloed op de smaak van je bier. Maar latere hopgiften hebben wel een grotere invloed op de smaak.

Winne2

brouwer_paul

Citaat van: Winne2 op 30-12-2021  00:42 uStruin hier eens lekker rond......
https://beermaverick.com/hops/
Thanks, erg interessant!

Wil1

Deze is ook handig:
https://www.brewps.com/hop-chart-hop-substitutes.html
https://www.captainbrew.com/hops-substitution-chart-with-hops-profiles
http://scottjanish.com/hop-replacement-calculator/

De laatste is erg uitgebreid met een mooie kaart/grafiek!

Zo zijn er nog vele sites als je zoekt op 'hop replacement chart'

Succes!
Wil

brouwer_paul

brouwer_paul

Gisteren de IPA met jullie hopsuggesties gebotteld. Kijk ernaar uit om de eerste binnenkort te proberen. Dank!

WJW

Hoe heb je de hopgiften uiteindelijk gedaan?

brouwer_paul

Citaat van: WJW op 10-01-2022  18:26 uHoe heb je de hopgiften uiteindelijk gedaan?

Ik heb de Amerillo en Cascade voor koudhop en de laatste kookfasen gebruikt. Wat ik te kort kwam (dus in begin brouwproces, want ik heb als het ware teruggerekend) vervangen door Magnum en Target (Magnum eerste hopgift 60 min koken, Target 20 minuten). Was een genot om te bottelen, rook heerlijk fruitig en hoppig, ben erg benieuwd :-)

biking rebel

Citaat van: brouwer_paul op 10-01-2022  07:58 uGisteren de IPA met jullie hopsuggesties gebotteld. Kijk ernaar uit om de eerste binnenkort te proberen. Dank!

Waarmee heb je het ontwerp van de stickers gemaakt? Ik heb nogal ruzie met de Herma template  ;D

brouwer_paul

Citaat van: biking rebel op 10-01-2022  19:19 uWaarmee heb je het ontwerp van de stickers gemaakt? Ik heb nogal ruzie met de Herma template  ;D

Destijds briljant tipje van Jacques: een Brother QL700, je doet er een rol stickers in (allemaal rondjes die zo op de dop passen), ik maak meestal een ontwerpje in PowerPoint, maak er een schermprint van, plak dat dan in het vormgevingsprogrammaatje wat bij de QL700 hoort. 1x proefprintje of alles er mooi wordt en printen maar! Word je toch blij van :-)

Ik heb op MP zo'n QL700 op de kop getikt voor 10 euro en 4 eigen gebrouwen biertjes. Dus even zoeken, echt een topding!

biking rebel

Citaat van: brouwer_paul op 10-01-2022  19:25 uDestijds briljant tipje van Jacques: een Brother QL700, je doet er een rol stickers in (allemaal rondjes die zo op de dop passen), ik maak meestal een ontwerpje in PowerPoint, maak er een schermprint van, plak dat dan in het vormgevingsprogrammaatje wat bij de QL700 hoort. 1x proefprintje of alles er mooi wordt en printen maar! Word je toch blij van :-)

Ik heb op MP zo'n QL700 op de kop getikt voor 10 euro en 4 eigen gebrouwen biertjes. Dus even zoeken, echt een topding!

Dank!

Jacques

Citaat van: brouwer_paul op 10-01-2022  19:25 uDestijds briljant tipje van Jacques: een Brother QL700, je doet er een rol stickers in (allemaal rondjes die zo op de dop passen)

Ik dacht het al te herkennen. Al jaren maak ik hiervan gebruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.