Lage vergisting

Gestart door Bernardus_12, 03-12-2021 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Bernardus_12

Hoi allen,

Ik heb een vraag betreffende een bier dat ik momenteel aan het maken ben. Ik volg onderstaand recept:

https://www.roerstok.nl/recepten?id=314

De begin SG van mijn brouwsel was aan het begin van het gisten netjes 1103. Echter heb ik na 5 dagen overgeheveld (het leek alsof de hoofdgisting toen was afgenomen, de interval waarmee er lucht door het waterslot kwam was eens in de 5 seconden schat ik) en de SG gemeten. Deze bedroeg 1054, wat mij nog heel hoog lijkt aangezien het recept zegt dat je op 1017 zou moeten uitkomen. Na het overhevelen was er nog maar een beperkte activteit van het gist, dus ik heb het idee dat er momenteel niet meer zoveel wordt omgezet.

Kan ik hier nog iets aan doen en wat kan ik doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Groeten

BrewBird

De volgende keer langer wachten met overhevelen. Ik hevel zelf nooit over boven een SG van 1024.
Je haalt namelijk een groot deel van de gist weg en zal de overgebleven gist het zware werk moeten opknappen.

Heb je de gistkoek nog ? je zou hier een starter van kunnen maken en vervolgens deel voor deel het jong bier kunnen toevoegen.  :brouwen:

Jeb je de gistkoek niet meer zal je van verse gist (zakje of vloeibaar) een starter kunnen maken en vervolgens deel voor deel het jong bier kunnen toevoegen.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrewBird op 03-12-2021  19:11 uDe volgende keer langer wachten met overhevelen. Ik hevel zelf nooit over boven een SG van 1024.
Als het aankomt op overhevelen kun je geen vast SG aanhouden. Het is belangrijk om te kijken naar de activiteit.

Als het nog volop activiteit is dan is het risico van een stilvallende vergisting door over te hevelen gering. Immers de meest actieve gist zwerft dan nog in het bier. Het is de minder actieve gist die onderin je gistvat zit.

Als je overhevelt kun je dat het beste doen als er nog redelijk veel activiteit is. Er wordt dan nog volop koolzuur gevormd Wat gunstig is ter voorkoming van oxidatie. Door te wachten met overhevelen totdat de vergisting nagenoeg stil is gevallen loop je veel meer risico op oxidatie.

Citaat van: Bernardus_12 op 03-12-2021  18:43 uDe begin SG van mijn brouwsel was aan het begin van het gisten netjes 1103. Echter heb ik na 5 dagen overgeheveld (het leek alsof de hoofdgisting toen was afgenomen, de interval waarmee er lucht door het waterslot kwam was eens in de 5 seconden schat ik) en de SG gemeten. Deze bedroeg 1054, wat mij nog heel hoog lijkt aangezien het recept zegt dat je op 1017 zou moeten uitkomen. Na het overhevelen was er nog maar een beperkte activteit van het gist, dus ik heb het idee dat er momenteel niet meer zoveel wordt omgezet.

Kan ik hier nog iets aan doen en wat kan ik doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Staat je bier op een koelere plek? Sluit het waterslot goed af?

Om de vergisting op gang te brengen raad ik je aan gistvoeding toe te voegen. Het zou kunnen dat je te maken hebt met een gestokte vergisting door een gebrek aan mineralen. Gebruik een complexe gistvoeding zoals Wyeast nutrient blend.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 04-12-2021  00:00 uAls het aankomt op overhevelen kun je geen vast SG aanhouden.

Dat zeg ik ook niet. :brouwen:

Maar overhevelen bij 1054  :weetniet:

JanEric

Hoe heb je het SG gemeten, toch niet met een refractometer toevallig...?

Jacques

Citaat van: BrewBird op 04-12-2021  09:40 uDat zeg ik ook niet. :brouwen:

Maar overhevelen bij 1054  :weetniet:

Dat is inderdaad hoog, maar duidt op óf een gestokte vergisting óf op een meting met een refractometer zoals JanEric terecht opmerkt.
Heel vaak wordt hier op het forum gemeld dat de vergisting gestopt is bij een waarde die ongeveer de helft is van het begin SG. En heel vaak gaat het dan om een meting met een refractometer zonder dat een correcte is toegepast voor de gevormde alcohol.

Heel wat keren heb ik in het verleden overgeheveld kort na de hoofdgisting waarna de vergisting gewoon doorging. Tegenwoordig hevel ik niet meer over omdat ik een cilinderconisch gistvat gebruik. Daarbij tap ik al heel vroeg gist af. Ik doe dat meerdere keren. De vergistingsgraden zijn goed tot hoog.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 04-12-2021  22:26 uDat is inderdaad hoog, maar duidt op óf een gestokte vergisting óf op een meting met een refractometer

Wederom een aanname.
Het begin SG was 1103 en slechts 5 dagen aan het vergisten.

Even afwachten dus tot Bernardus 12 ons de ontbrekende gegevens verstrekt.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrewBird op 04-12-2021  23:01 uWederom een aanname.

Een aanname op basis van ruim 40 jaar ervaring als hobbybrouwer en zo'n 17 jaar beheer van een druk forum...  :)

BrewBird

Citaat van: Jacques op 04-12-2021  23:19 uEen aanname op basis van ruim 40 jaar ervaring als hobbybrouwer en zo'n 17 jaar beheer van een druk forum...  :)

Nog steeds een aanname. Ik hou mij liever bij de feiten.
En ja ervaring heb ik nog niet  :nut: na bijna 200 brouwsels in 11 jaar tijd  :brouwen:
(Omdat iemand nog niet zo lang lid is op dit forum en nog niet zoveel heeft gepost zegt niks over de kennis die iemand bezit.)

Maar laten we het vooral on topic houden i.p.v onze eigen prijzenkast te verkondigen.

Jacques

Citaat van: BrewBird op 05-12-2021  11:34 uNog steeds een aanname. Ik hou mij liever bij de feiten.
En ja ervaring heb ik nog niet  :nut: na bijna 200 brouwsels in 11 jaar tijd  :brouwen:
(Omdat iemand nog niet zo lang lid is op dit forum en nog niet zoveel heeft gepost zegt niks over de kennis die iemand bezit.)

Waar ik mij op baseer zijn de volgende feiten. Topicstarter geeft aan dat minder activiteit meer was na 5 dagen. 1 blub per 5 seconde bij een begin SG van 1103 is niet veel. Dat duidt op een aflopende vergisting dan wel een stokte vergisting.
Met een flinke overmaat aan gist en een temperatuur van boven de 20 ºC kan ook een wort met een begin SG van 1103 binnen 5 dagen bijna geheel zijn uitgegist.

Het aantal keren dat hier op het forum melding is gemaakt van een vergistingsgraad van ongeveer 50% bij gebruik van een refractometer is niet te tellen. Hele grote kans dat ook dit ook hier het geval is. Het zou fijn zijn als Bernardus_12 hierover uitsluitsel kan geven.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  16:44 uWaar ik mij op baseer zijn de volgende feiten. Topicstarter geeft aan dat minder activiteit meer was na 5 dagen. 1 blub per 5 seconde bij een begin SG van 1103 is niet veel. Dat duidt op een aflopende vergisting dan wel een stokte vergisting.
Met de tekst 30 blubjes per minuut weet je nog niks, ligt helemaal aan de grote van het waterslot, en dat is niet bekend.
Dus een aanname als je praat over een aflopende vergisting dan wel een stokte vergisting.
[/quote]

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  16:44 uMet een flinke overmaat aan gist en een temperatuur van boven de 20 ºC kan ook een wort met een begin SG van 1103 binnen 5 dagen bijna geheel zijn uitgegist.

Over gist wordt al helemaal niks vermeld door topicstarter

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  16:44 uHet aantal keren dat hier op het forum melding is gemaakt van een vergistingsgraad van ongeveer 50% bij gebruik van een refractometer is niet te tellen. Hele grote kans dat ook dit ook hier het geval is. Het zou fijn zijn als Bernardus_12 hierover uitsluitsel kan geven.

Zolang Bernardus 12 geen uitsluitsel geeft is het dus een aanname, die weliswaar vaak voorkom maar nog geen feit is.

Daarom zou ik eerst doorvragen naar de feiten zoals JanEric eerder deed:
Voor conclusies te trekken.
Citaat van: JanEric op 04-12-2021  14:10 uHoe heb je het SG gemeten, toch niet met een refractometer toevallig...?

Bernardus_12

Citaat van: Jacques op 04-12-2021  00:00 uAls het aankomt op overhevelen kun je geen vast SG aanhouden. Het is belangrijk om te kijken naar de activiteit.

Als het nog volop activiteit is dan is het risico van een stilvallende vergisting door over te hevelen gering. Immers de meest actieve gist zwerft dan nog in het bier. Het is de minder actieve gist die onderin je gistvat zit.

Als je overhevelt kun je dat het beste doen als er nog redelijk veel activiteit is. Er wordt dan nog volop koolzuur gevormd Wat gunstig is ter voorkoming van oxidatie. Door te wachten met overhevelen totdat de vergisting nagenoeg stil is gevallen loop je veel meer risico op oxidatie.

Staat je bier op een koelere plek? Sluit het waterslot goed af?

Om de vergisting op gang te brengen raad ik je aan gistvoeding toe te voegen. Het zou kunnen dat je te maken hebt met een gestokte vergisting door een gebrek aan mineralen. Gebruik een complexe gistvoeding zoals Wyeast nutrient blend.

Dank allemaal voor de antwoorden.

Ik had inderdaad ook verwacht dat er nog genoeg gist in de oplossing zou zijn om mee te gaan tijdens het overhevelen. Wel dien ik hierbij op te merken dat ik als het ware twee keer heb overgeheveld, ik heb eerst overgebracht van het fermentatievat naar een pan, en daarna weer terug naar het fermentatievat (dat ik heb schoongemaakt). Volgens mij is dat ook niet helemaal hoe het hoort maar ik verwachtte daar niet echt veel problemen mee.

De SG heb ik gemeten met een hydrometer. Ik zal deze meting binnenkort nogmaals herhalen aangezien het brouwsel nu alweer een week aan het nagisten is. Maar ik verwacht niet veel verandering.

Het bier staat momenteel bij ongeveer 18 graden schat ik. De exacte waarde kan ik morgen aflezen als ik weer thuis ben. Het waterslot sluit inderdaad goed af. Tijdens het gisten heeft de oplossing denk ik bij 20 graden gestaan.

Onderstaande gist is gebruikt:

https://www.brouwstore.nl/biergist-Wyeast-xl-3787-trappist-high-gravity

Deze gist zou voldoende moeten zijn voor een volume van 20L. Ik heb zelf ongeveer 20L gebrouwen. De gist is m.i. op de correcte manier gestart door het pakje erin kapot te slaan enkele uren van tevoren.

Als ik een schatting zou moeten geven van de reductie in hoeveelheid lucht die door het waterslot kwam op dag 5 zou ik zeggen dat dit een reductie van 75% was.

Ik ga kijken of ik de gistvoeding kan vinden. Is de verwachting dat er momenteel nog genoeg gist in de oplossing is om dit te verwerken?

BrewBird

Citaat van: Bernardus_12 op 05-12-2021  19:41 uhttps://www.brouwstore.nl/biergist-Wyeast-xl-3787-trappist-high-gravity

Deze gist zou voldoende moeten zijn voor een volume van 20L. Ik heb zelf ongeveer 20L gebrouwen. De gist is m.i. op de correcte manier gestart door het pakje erin kapot te slaan enkele uren van tevoren.

De gist is voldoende voor 5 gallon (ongeveer 19 liter) bij een SG van maximaal 1060. Jou SG was bijna het dubbele. Dus de helft te weinig gist toegevoegd, en dan ook nog te vroeg over geheveld.

Bij dergelijke zware bier moet je gist management perfect zijn, anders ga je nat.
Advies voor volgende keer: maak een giststarter of koop 2 zakken gist  :brouwen:

Voor nu:
Als je de gist heb opgevangen, maak een starter en voeg daarna het jong bier beetje bij beetje toe.
Als je de gist niet heb bewaard: maak een starter van verse gist ( korrel of vloeibaar) en voeg daarna het jong bier beetje bij beetje toe.

Bernardus_12

Dank voor je antwoord. Klopt inderdaad dat ze 5 gallons maximaal zeggen, maar waar zie je staan dat dit bedoeld is voor een max SG van 1060?

Wat bedoel je precies met het bier beetje per beetje toevoegen? Is dat een langzame toevoeging van al het bier over 5-10 minuten, of bedoel je bijvoorbeeld 25% van het bier toevoegen, x uren wachten en dan weer 25% toevoegen?

Ik denk dat ik gewoon een nieuw zakje gist zou kopen en dat toe zou voegen.

BrewBird

Citaat van: Bernardus_12 op 05-12-2021  20:07 uDank voor je antwoord. Klopt inderdaad dat ze 5 gallons maximaal zeggen, maar waar zie je staan dat dit bedoeld is voor een max SG van 1060?

Wat bedoel je precies met het bier beetje per beetje toevoegen? Is dat een langzame toevoeging van al het bier over 5-10 minuten, of bedoel je bijvoorbeeld 25% van het bier toevoegen, x uren wachten en dan weer 25% toevoegen?

Het is inderdaad wel even een klus maar dat is een goede methode om je bier te reanimeren  :biersmile:

Voorheen stond dit op de verpakking. Maar ook op de site

Ik bedoel inderdaad iedere keer een paar liter. Staat ook beschreven in Verander water in bier Blz. 96 oude testament Blz. 160. nieuwe testament van de Bijbel ;D Maar ook in Bierbrouwen voor Dummies blz 127 staat dat er beter een nieuwe starter gemaakt kan worden.

Gewoon gist toevoegen werkt meestal niet omdat de meeste gistcellen onmiddellijk dood gaan, omdat zij bij het hydrateren nog niet in staat zijn om stoffen buiten te houden. alcoholhoudend bier doodt de cellen vrijwel altijd.

18  ºC is trouwens ook wel aan de lage kant. Op het einde van de vergisting, zeker bij zware bieren, mag je de temperatuur best wel wat opvoeren. Je moet de gist vertroetelen bij dergelijk zware jongens. Gist houd van warmte. In het begin van de vergisting nog niet want dan vorm je teveel esters en hogere alcoholen.

Jacques

Citaat van: Bernardus_12 op 05-12-2021  20:07 uDank voor je antwoord. Klopt inderdaad dat ze 5 gallons maximaal zeggen, maar waar zie je staan dat dit bedoeld is voor een max SG van 1060?

Bedankt voor jouw antwoorden. Ze maken duidelijk dat je last hebt van een stokte vergisting. Je krijgt daar last van als je in verhouding veel te weinig gist ent. Het probleem is dan de gist zich heel vaak moet delen dat waardoor de gist een tekort krijgt aan bepaalde voedingstoffen. De gist kan zich daardoor niet meer vermenigvuldigen. Voor elke deling zijn immers aminozuren, vetten en mineralen nodig.

Extra gist toevoegen heeft in zo'n geval niet zo veel zin. De vereiste voedingstoffen zijn immers op. Beter is het een giststarter te maken waaraan complexe gistvoeding is toegevoegd. In die gistvoeding zitten de stoffen die de gist nu tekort komt.

Eerder in dit topic schreef ik:
Citaat van: Jacques op 04-12-2021  00:00 uOm de vergisting op gang te brengen raad ik je aan gistvoeding toe te voegen. Het zou kunnen dat je te maken hebt met een gestokte vergisting door een gebrek aan mineralen. Gebruik een complexe gistvoeding zoals Wyeast nutrient blend.

Een gestokte vergisting voorkom je door meer gist te enten aan het begin van de vergisting, het wort (beperkt) te beluchten en het toevoegen van gistvoeding.
Wat ik veel doe de laatste tijd is oude zakjes gist mee laten koken met het wort. De gistcellen worden hierdoor kapot gekookt en de inhoud die vrijkomt is daardoor beschikbaar voor nieuwe gistcellen.

Verder kan ik je aanraden om een gistcalculator te gebruiken die de benodigde gist/omvang van de starter berekend aan de hand van het begin SG en het aantal liters wort dat vergist moet worden.

Bernardus_12

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  21:57 uBedankt voor jouw antwoorden. Ze maken duidelijk dat je last hebt van een stokte vergisting. Je krijgt daar last van als je in verhouding veel te weinig gist ent. Het probleem is dan de gist zich heel vaak moet delen dat waardoor de gist een tekort krijgt aan bepaalde voedingstoffen. De gist kan zich daardoor niet meer vermenigvuldigen. Voor elke deling zijn immers aminozuren, vetten en mineralen nodig.

Extra gist toevoegen heeft in zo'n geval niet zo veel zin. De vereiste voedingstoffen zijn immers op. Beter is het een giststarter te maken waaraan complexe gistvoeding is toegevoegd. In die gistvoeding zitten de stoffen die de gist nu tekort komt.

Eerder in dit topic schreef ik:
Een gestokte vergisting voorkom je door meer gist te enten aan het begin van de vergisting, het wort (beperkt) te beluchten en het toevoegen van gistvoeding.
Wat ik veel doe de laatste tijd is oude zakjes gist mee laten koken met het wort. De gistcellen worden hierdoor kapot gekookt en de inhoud die vrijkomt is daardoor beschikbaar voor nieuwe gistcellen.

Verder kan ik je aanraden om een gistcalculator te gebruiken die de benodigde gist/omvang van de starter berekend aan de hand van het begin SG en het aantal liters wort dat vergist moet worden.

Oke bedankt, duidelijk dat de gist ook nutriēnten nodig heeft. Ik zie echter bij die Wyeast staan dat de verpakking ook nutriënten voor het gist bevat. Zou dat niet voldoende zijn?

Betreffende het in delen toevoegen van het bier aan het gist, heb je dan niet een vrij grote kans op contaminatie? Hoe lang zou ik moeten wachten tot ik het volgende deel bier toevoeg?

BrewBird

Citaat van: Jacques op 04-12-2021  00:00 uOm de vergisting op gang te brengen raad ik je aan gistvoeding toe te voegen. Het zou kunnen dat je te maken hebt met een gestokte vergisting door een gebrek aan mineralen. Gebruik een complexe gistvoeding zoals Wyeast nutrient blend.

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  21:57 uBeter is het een giststarter te maken waaraan complexe gistvoeding is toegevoegd. In die gistvoeding zitten de stoffen die de gist nu tekort komt.

IK lees nu 2 versies. (Waarschijnlijk te maken met de extra informatie die nu bekend is.)
In jou boek lees ik versie 2, maar ik ben wel benieuwd naar versie 1.
Kan je een verstokte vergisting soms ook reanimeren door enkel gistvoeding toe te voegen?

En wat doe jij met de starter met gistvoeding? In 1 keer bij het gestokte jong bier of het jong bier in delen toevoegen zoals Adrie in zijn boek beschrijft?

BrewBird

Citaat van: Bernardus_12 op 05-12-2021  22:41 uOke bedankt, duidelijk dat de gist ook nutriēnten nodig heeft. Ik zie echter bij die Wyeast staan dat de verpakking ook nutriënten voor het gist bevat. Zou dat niet voldoende zijn?

Wel als je genoeg gist toevoegt  :D ;D :biersmile: 2 zakken in jou geval  ^-^
Maak je een starter voeg je wel extra gistvoeding toe.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrewBird op 05-12-2021  22:55 uIK lees nu 2 versies. (Waarschijnlijk te maken met de extra informatie die nu bekend is.)
In jou boek lees ik versie 2, maar ik ben wel benieuwd naar versie 1.
Kan je een verstokte vergisting soms ook reanimeren door enkel gistvoeding toe te voegen?

En wat doe jij met de starter met gistvoeding? In 1 keer bij het gestokte jong bier of het jong bier in delen toevoegen zoals Adrie in zijn boek beschrijft?

Soms lukt het een gestokte vergisting op gang te brengen door alleen gistvoeding te geven. Bij diverse hobbybrouwers die dit advies heb gegeven heeft dit gewerkt.

Een starter zorgt voor meer gistcellen. Hoe meer gistcellen je ent des minder vaak hoeft de gist zich te delen om de vergisting tot een goed end te brengen. Vandaar dat je altijd voldoende gist hoort te enten. Met jou ben ik het eens dat een starter een veel betere optie is dan gist rechtstreeks uit een verpakking te enten.

Als de starter met extra gistvoeding groot genoeg is, is het niet nodig om het bier dat last heeft van een gestokte vergisting in delen toe te voegen. Het nadeel van een grote starter bij een heel zwaar bier zoals in dit geval is dat je verdunning krijgt. Daarom zou je de starter eerst moeten laten bezinken. Dat kost natuurlijk tijd. Maar het jongbier steeds in delen toevoegen kost ook tijd en kan zorgen voor oxidatie.

BrewBird

Dan is dit het antwoord op de overgebleven vraag van St bernardus:

Citaat van: Bernardus_12 op 05-12-2021  22:41 uBetreffende het in delen toevoegen van het bier aan het gist, heb je dan niet een vrij grote kans op contaminatie? Hoe lang zou ik moeten wachten tot ik het volgende deel bier toevoeg?

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  23:34 uAls de starter met extra gistvoeding groot genoeg is, is het niet nodig om het bier dat last heeft van een gestokte vergisting in delen toe te voegen. Het nadeel van een grote starter bij een heel zwaar bier zoals in dit geval is dat je verdunning krijgt. Daarom zou je de starter eerst moeten laten bezinken. Dat kost natuurlijk tijd. Maar het jongbier steeds in delen toevoegen kost ook tijd en kan zorgen voor oxidatie.

Bernardus_12

Oke, ik ga het proberen!

Bernardus_12

Update: Ik heb afgelopen donderdagavond 9 december een nieuw zakje Wyeast 3787 geactiveerd en na >3 uur toegevoegd aan het brouwsel. Het resultaat was een niet duidelijke toename in de hoeveelheid lucht die door het waterslot kwam.

Ik heb vandaag besloten om nog een andere aanpak te proberen. Ik las in een andere topic dat het ook mogelijk was om gist kapot te koken om aan voedingsstoffen te komen. Dit heb ik gedaan en deze gistresten (met wat olijfolie) heb ik toegevoegd aan het brouwsel. Deze week ga ik kijken wat het effect van deze toevoeging is. De SG heb ik niet meer gemeten, omdat ik daar geen groot verschil in verwacht momenteel.

BrewBird

Citaat van: Bernardus_12 op 13-12-2021  16:27 uUpdate: Ik heb afgelopen donderdagavond 9 december een nieuw zakje Wyeast 3787 geactiveerd en na >3 uur toegevoegd aan het brouwsel. Het resultaat was een niet duidelijke toename in de hoeveelheid lucht die door het waterslot kwam.

Ik heb vandaag besloten om nog een andere aanpak te proberen. Ik las in een andere topic dat het ook mogelijk was om gist kapot te koken om aan voedingsstoffen te komen. Dit heb ik gedaan en deze gistresten (met wat olijfolie) heb ik toegevoegd aan het brouwsel. Deze week ga ik kijken wat het effect van deze toevoeging is. De SG heb ik niet meer gemeten, omdat ik daar geen groot verschil in verwacht momenteel.

Was reeds voorspeld:
Citaat van: BrewBird op 05-12-2021  20:22 uGewoon gist toevoegen werkt meestal niet

Citaat van: Jacques op 05-12-2021  21:57 uExtra gist toevoegen heeft in zo'n geval niet zo veel zin.

Heb je nog het SG gemeten?

Ik blijf bij mijn advies:

Citaat van: BrewBird op 03-12-2021  19:11 uHeb je de gistkoek nog ? je zou hier een starter van kunnen maken en vervolgens deel voor deel het jong bier kunnen toevoegen.  :brouwen:

Heb je de gistkoek niet meer zal je van verse gist (zakje of vloeibaar) een starter kunnen maken en vervolgens deel voor deel het jong bier kunnen toevoegen.  :brouwen:

Bernardus_12

Ik heb het SG inderdaad nog gemeten, deze bedraagt nu 1050 en is dus niet wezenlijk veranderd. Hij moet nog wel 30 punten omlaag.

Ook de strategie van gist kapot koken en toevoegen lijkt na 30 uur nog geen effect te hebben.

Hoe kun je het beste een starter maken? Ik heb de gistkoek inderdaad, die zit nu onderin het fermentatievat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.