Hobbybrouwen > Grondstoffen

WLP099 gekocht, 'best before' 1 maand later

(1/2) > >>

Bvk1983:
Ik bestelde deze week een buisje WLP099. Vandaag het pakket ontvangen en even gekeken wat de 'best before' datum is aangezien ik dit ook vast wilde leggen in de Brewfather inventory en om in te vullen bij mijn starter berekening. Tot mijn verbazing is de best before datum 17 januari 2022, nog een goede maand dus.

Nu kost een buisje WLP099 een kleine 10 Euro. Ben ik nou een zeur als ik een wat versere gist verwacht voor dat bedrag? Ik wil er een zware (16%) stout mee gaan brouwen en ben bang dat ik toch wat vitaliteit tekort ga komen zo.

lier:
Dat vind ik inderdaad ook niet lang maar voor een bier van 16% moet je toch een starter maken ik zou me niet te druk maken

goom:
Voor dat bedrag mag je best wel een versere gist verwachten.
Je kunt het beste de gist bewaren in de koelkast en een giststarter maken.

Jacques:

--- Citaat van: lier op 03-12-2021  17:05 u ---Dat vind ik inderdaad ook niet lang maar voor een bier van 16% moet je toch een starter maken ik zou me niet te druk maken

--- Einde van citaat ---

Volledig mee eens!

Bvk1983:

--- Citaat van: lier op 03-12-2021  17:05 u ---Dat vind ik inderdaad ook niet lang maar voor een bier van 16% moet je toch een starter maken ik zou me niet te druk maken

--- Einde van citaat ---

Dat klopt inderdaad, daar had ik al rekening mee gehouden. Als ik een verse tot middelmatig verse gist zou hebben zou ik een starter van 3 liter nodig hebben. Daar ga ik het nu waarschijnlijk niet mee redden, maar mijn erlenmeyer is niet groter dan 3 liter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie