Recepten > Discussie over recepten

Gist voor Irish Red

(1/2) > >>

NC92:
Hallo allemaal, ik ben een lijstje aan het maken voor een grotere bestelling voor de komende maanden; en één van de bieren die ik daarin wil brouwen is een irish red ale. Nu vroeg ik me af welke (droge) gist jullie hiervoor zouden aanraden?

De meeste recepten die ik heb gevonden zijn redelijk vergelijkbaar; uiteindelijk ga ik voor de eerste keer dicht het recept volgen in 'brewing classic styles', lijkt me een goed beginpunt. Daarin hebben ze twee vloeibare gisten (WLP004 Irish Ale en Wyeast 1084 Irish Ale) als mogelijkheden gegeven, en als gedroogd gist alternatief US-05 aangeraden.
Het liefst koop ik een gedroogde gist, omdat ik al meerdere andere vloeibare gisten wil gaan gebruiken en deze dus waarschijnlijk langer in de koelkast blijft liggen, maar ik denk dat US-05 niet echt een resultaat geeft dat dicht bij de stijl ligt.

Op dit moment neig ik naar Lallemand nottingham/windsor, maar kwam ook in vergelijkingen voor andere stijlen (bv: https://www.brew-dudes.com/3-english-yeast-comparison-2/7691) niet  echt positieve resultate daarvoor tegen. Wat denken jullie?
Ik heb ook voor een ander Engels biertje nog een smack pack van Wyeast 1968 London ESB liggen; zou die gist misschien voor deze stijl werken?

Fractus:
Voordat je kiest zou ik ook zeker even dit topic lezen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.0.html
Er zijn nogal wat brouwers die ruzie hebben gehad met Engelse giststammen.

Je kunt misschien de S-04 proberen, dat is ook een Engelse gist en daar hebben veel mensen prima bieren mee gebrouwen.

NC92:

--- Citaat van: Fractus op 02-12-2021  11:59 u ---Voordat je kiest zou ik ook zeker even dit topic lezen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.0.html
Er zijn nogal wat brouwers die ruzie hebben gehad met Engelse giststammen.

Je kunt misschien de S-04 proberen, dat is ook een Engelse gist en daar hebben veel mensen prima bieren mee gebrouwen.

--- Einde van citaat ---

Dat topic ken ik ja; Ik ga proberen dat probleem te voorkomen met genoeg zuurstof (pompje is onderweg) en mixen aan het begin van de fermentatie.

S-04 Ken ik, maar heeft in mijn eerdere ervaringen toch een bijsmaak die ik niet helemaal kan waarderen. Zou het bijna een karakteristieke 'homebrew' smaak noemen XD.

Fractus:
In dat geval zou je ook kunnen kijken naar de M42, of anders de M36. Ik heb zelf wel goede ervaring met de Nottingham, maar dat was in twee quads en een bockbier, dus niet echt Brits te noemen. Mangrove zelf raad de M15 Empire Ale aan voor Irish Red Ales, daar zou je ook naar kunnen kijken. Die heeft wel een vrij lage vergistingsgraad dus dan valt je Irish Red wel wat zoet uit.

NC92:

--- Citaat van: Fractus op 02-12-2021  12:56 u ---Mangrove zelf raad de M15 Empire Ale aan voor Irish Red Ales, daar zou je ook naar kunnen kijken.

--- Einde van citaat ---

Ja, zowel die als de M36 klinken interessant; maar ik vind er niet zo veel over online. Misschien tijd voor een split batch...  :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie