heet water tank onder druk?

Gestart door loe, 26-05-2006 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

loe

Beste colega brouwers.
Een vraagje in verband met mijn spoelwatertank. :shelp:
Het water opwarmen tot 85°C neemt bij mij nogal wat tijd in beslag,en ik zoek daarom naar een oplossing. :weetniet:
Deze tank heeft een inhoud van 52L maar er komt nooit meer dan 40L in .
Het opwarmen gebeurt met een gewone gasbrander.
Omdat wij thuis altijd soep( bijv.) klaarmaken in een drukpot (zo eentje met een overdrukventiel),en omdat dit altijd zeer snel gaat kwam ik tot de volgende vraag.
Is het niet mogelijk om een dergelijk systeem te bouwen ?
Of heeft hier iemand daar misschien ervaring mee?
 vriendelijke groenten     LOE :degroeten:

Johannes

Lijkt me wat overbodig, gewoon een brander met passende capaciteit kopen, evt. in combinatie met de bekende gamellen. Zeer efficiente verwarming. Als je water uit je geiser oid haalt dan zit je al op zo'n 60 graden. Hoef je nog maar een klein stukje op te warmen.

 :degroeten:

Johannes

loe

Johannes
Het is maar een idee. Omdat een vloeistof onder druk sneller op temperatuur is leek het mij tijd en energie besparend.
 LOE
PS. een geiser o.i.d. heb ik (nog) niet .(en die verbruikt ook gas ;)

Johannes

Uiteraard, kijk als je meer bouwer dan brouwer bent zeg ik: doen! Maar het kan gemakkelijker, probeer gewoon zo'n gamel te bemachtigen als je daar een 8kw brander onder zet heb je de boel snel opgewarmd.

Oscar

Citaat van: loe op 26-05-2006  09:23 uHet is maar een idee. Omdat een vloeistof onder druk sneller op temperatuur is leek het mij tijd en energie besparend.

Maar hoe krijg je dan snel en veilig de druk eraf zonder dat de temperatuur al te veel daalt..?

groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: loe op 26-05-2006  09:23 uOmdat een vloeistof onder druk sneller op temperatuur is leek het mij tijd en energie besparend.

Sinds wanneer is een vloeistof onder druk sneller op temperatuur? Volgens mij klopt dat niet. De warmteinhoud en de warmtecapaciteit van een vloeistof veranderen niet, bovendien komt water pas op druk als het al kookt. Het enige is dat als de druk hoger wordt het kookpunt stijgt. Als je in een goed afgesloten gamel of andere pan verwarmt waardoor er weinig water verdampt en verdwijnt, verwarm je net zo snel. Het is vooral het verdampen dat heel veel energie (en dus tijd) kost.

Wil

Beste Loe,
Je maakt nu ineens 40liter water op 80graden. Maar je kan natuurlijk ook 20liter  nemen en die verwarmen naar 100graden en dan gewoon water toevoegen  tot 80 en tijdens spoelen gewoon water toevoegen en verwarmen tegelijk.
Alles wat je verwarmt moet je ook weer isoleren, want je gebruikt niet ineens 40 liter spoelwater.
Gr. Wil

stoker

het enige wat je bereikt met verwarmen/koken onder druk is dat het kookpunt hoger komt te liggen, dus je kan temperaturen van boven de 100°C halen zonder dat het begint te brubbelen.

Arend

voor een lager kookpunt moet je onder vacuum kunnen koken, en dan ligt het kookpunt rond de 85 graden.

Arend :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.