Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

American Pale Ale: Input gevraagd

Gestart door WJW, 30-11-2021 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

WJW

Beste brouwers,
Over enige tijd wil ik graag een American Pale Ale brouwen, voor het eerst met een 'eigen' recept, gebaseerd op een recept van David Heath.
Als onervaren brouwer kan ik jullie input hierbij natuurlijk goed gebruiken.
Ik ben inmiddels bijna een jaar zelf aan het brouwen en heb zes brouwsels gemaakt. Iedere keer probeer ik iets extra's te leren bij het brouwen. Zo ben ik van een beginners-kit met moutextract, naar maischen met geschrote mout, naar brouwen met BIAB, temperatuur-gecontroleerde vergisting, het maken van een giststarter en het voorzichtig iets aanpassen van een bestaand recept gegaan. Meestal, maar niet altijd, met redelijk succes.
Nu dus, na enige research, een poging tot een eigen recept voor een APA. Belangrijkste wat ik hoop te leren is wat verschillende tijdstippen van hopgiften doen met de balans tussen bitterheid en aroma.

Twee vragen waar ik mee zit:
- Zijn er nog tips met betrekking tot de moutstort?
- Hoe denken jullie over de door mij gekozen hop combinatie en de verschillende hopgiften die ik heb bedacht?

Ook alle andere opmerkingen en tips zijn natuurlijk zeer welkom. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

American Pale Ale
5.8% / 13.5 °P
Recept door
Brouwerij De Tweede Golf

Volmout

Ss Brewtech Brew Kettle Mini
64.9% efficiëntie
Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 16.16 L
Aanvullen met water: 0.67 L
Totaal water: 16.83 L
Kookvolume: 15.38 L
SG voor koken: 1.042

Kenmerken
Begin SG: 1.055
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 43
BU/GU: 0.78
Kleur: 9.1 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 68.1 °C
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (2.75 kg)
1.5 kg (54.6%) — Weyermann Pale Malt — Graan — 6.5 EBC
1 kg (36.4%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3 EBC
250 g (9.1%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (45 g)
5 g (15 IBU) — Mosaic 12.25% — Koken — 60 min
5 g (6 IBU) — Citra 12% — Koken — 10 min
5 g (6 IBU) — Mosaic 12.25% — Koken — 10 min
5 g (4 IBU) — Citra 12% — Koken — 5 min
5 g (4 IBU) — Mosaic 12.25% — Koken — 5 min
10 g (3 IBU) — Citra 12% — Aroma — 15 min hopstand
10 g (3 IBU) — Mosaic 12.25% — Aroma — 15 min hopstand

Hopstand op 80 °C

Diversen
1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
1.5 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
2.5 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
3 ml — Lactic Acid 88% — Maischen
0.5 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min

Gist
1 pkg — White Labs WLP001 California Ale 80%

Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

bastiaandalen

Recept ziet er prima uit naar mijns inzien. Moutstort is vrij simpel is zou ik voor een APA ook zo houden. Hopgiftes liggen vrij dicht bij elkaar wel, 15-10-5. Kan prima hoor, maar voor een eerste recept zou ik dit vereenvoudigen naar 60 min hopgift, 10 min en een koudhop of vlamuit. Dan heb je drie enorm verschillende momenten die een stuk meer verschil leveren dan 15-10-5.

Adbrouwt

Dat gaat een mooie gouden gekleurde APA worden. Hopgiften kan prima en ik zou zelfs nog wel wat meer hop toevoegen bij 10 minuten. Mijn ervaring is dat de hopgiften bij 15 minuten of 10 minuten lang aanwezig blijven in het eindresultaat. Dus daar zou je 10 gram (of meer) Mosaic en Citra van kunnen maken.
 :degroeten:

Hopfenfox

Eens. Heb onlangs de Sierra Nevada APA gebrouwen met enkel Cascade en ook daar zitten de hopgiften dicht op elkaar tegen het eind. Het geeft net wat meer gelaagdheid dan alles op hetzelfde moment heb ik het idee, en de geur en smaak blijven goed behouden. Niks mis mee dus. Qua moutstort zijn hier de meningen nogal verdeeld over het nut van Carapils meen ik.

WJW

Dank voor de reacties tot dusver.
Ik zal nog eens met de hopgiften op 10 min spelen om er wat meer van te maken. Ik heb wel begrepen dat je een beetje op de BU/GU ratio moet letten om een en ander in balans te houden.

Carapils heb ik van David Heath overgenomen. Wat is er mis mee/goed aan?

biking rebel

Citaat van: WJW op 02-12-2021  13:17 uDank voor de reacties tot dusver.
Ik zal nog eens met de hopgiften op 10min spelen om er wat meer van te maken. Ik heb wel begrepen dat je een beetje op de BU/GU ratio moet letten om een en ander in balans te houden.

Schuimende effect wordt soms ter discussie gesteld, zoals wel meer 'onzinnige' discussies.  >:D
Is niks mis mee om te gebruiken in je recept.

Hopfenfox

Zelf proberen is inderdaad de beste optie. Maar als je beperkt plek hebt en niet niet nóg een moutsoort wil bestellen en opslaan, dan zou je zonder kunnen werken.

Jacques

Citaat van: WJW op 02-12-2021  13:17 uDank voor de reacties tot dusver.
Ik zal nog eens met de hopgiften op 10 min spelen om er wat meer van te maken. Ik heb wel begrepen dat je een beetje op de BU/GU ratio moet letten om een en ander in balans te houden.

Vergeet de Bu/Gu ratio. Dat zegt niets over de bitterheid van je bier. De vergistingsgraad en de pH waarde hebben een veel groter effect op de beleving van de bitterheid.

Met carapilsmout is helemaal niets mis mee. Het zorgt voor wat meer volmondigheid van je bier (net zoals dat palemout doet...  :) )

WJW

Hoe zou ik de BU/GU ratio dan moeten gebruiken?
Ik had hem geinterpreteerd als een manier om de bitterheid van het bier in balans te houden met het alcoholpercentage, iets dat mij ook wel logisch lijkt.
Dat vergistingsgraad en pH een grote invloed hebben op beleving van bitterheid is nieuw voor mij. Is daar meer info over te vinden?

Jacques

Citaat van: WJW op 04-12-2021  10:09 uHoe zou ik de BU/GU ratio dan moeten gebruiken?
Ik had hem geïnterpreteerd als een manier om de bitterheid van het bier in balans te houden met het alcoholpercentage, iets dat mij ook wel logisch lijkt.
Dat vergistingsgraad en pH een grote invloed hebben op beleving van bitterheid is nieuw voor mij. Is daar meer info over te vinden?

BU/GU ratio is een hele grove benadering voor de beleving van de bitterheid. Het gaat vooral om de hoeveelheid restsuikers. Als je een gist gebruikt die een hoge vergistingsgraad kent of wanneer je veel suiker hebt gebruikt komt je bier veel bitterder over.
De pH tijdens het koken bepaalt hoeveel alfazuren oplossen in je wort. Een hogere pH-waarde (hoger dan 5,5) zorgt voor meer opgeloste alfazuren. Deze komen veel harder over dan wanneer je kookt bij 5,0 tot 5,1.
Zie ook https://braukaiser.com/wiki/index.php/How_pH_affects_brewing
en http://scottjanish.com/a-look-at-pH-in-hoppy-beers/

WJW

Dank voor de info en voor de links. Ik ga ze bestuderen.

WJW

Zeker het artikel van Scott Janish vond ik interessant. Het is wel duidelijk dat pH samenhangt met de smaakbeleving en dat je met het aanpassen van de zuurgraad ook de smaak van het bier zou kunnen sturen.
Echter, dit is in ieder geval voor mij als beginnend brouwer nog niet zo zinvol om te proberen. Ik moet mij eerst de basis beter eigen maken. Plus, als je Janish leest, dan is het ook nog eens variabel of het verlagen van pH een positief of juist negatief gaat hebben op je bier. Maar fascinerend is het zeker.
Dat bier een heerlijk complexe drank is wist ik natuurlijk al. ;)

Voorlopig ga ik eens lekker aan de slag met het recept dat ik heb, mogelijk met nog wat aangepaste hopgiften, en dan lekker brouwen. Ik heb eerst binnenkort nog een dubbel op het programma staan en dan na de jaarwisseling waarschijnlijk deze APA. Heerlijk!

WJW

Afgelopen maandag heb ik deze gebrouwen. De hopgift bij 10min heb ik een klein beetje opgehoogd naar 7 gram elk, maar verder niets gewijzigd. Begin SG een fractie hoger dan berekend, 1.057 ipv 1.055, maar dat is zo weinig dat ik daar zeer tevreden mee ben.
Hij staat heerlijk te borrelen momenteel, Float laat een voorspoedig dalend SG zien.
Spannend om te zien hoe mijn eerste eigen recept het gaat doen.

WJW

Ik heb eigenlijk nooit meer terug laten weten hoe het bier geworden is. Bij deze alsnog.
Het is inderdaad een heerlijke APA geworden. Het aroma was mooi fruitig met tropisch fruit, mango en citrus en een al even fruitige smaak zonder al te bitter te zijn.
Ik had het bier bedoeld als een toegankelijke pale ale, die door veel mensen gewaardeerd kan worden. Ook dat was prima gelukt. Zelfs mensen die 'helemaal niet van al die aparte biertjes houden' vonden het heerlijk.
Deze ga ik zeker vaker brouwen. De volgende keer overweeg ik om eens met kveik te vergisten, gewoon om kennis te maken met die gist.
Dank voor jullie hulp.

Vergelijkbare Topics (7)

28658

Gestart door Christiaan S

Reacties: 6
Gelezen: 2750

5757

Gestart door Hopmans

Reacties: 65
Gelezen: 16605

11555

Reacties: 18
Gelezen: 6494

18599

Gestart door Caspar

Reacties: 24
Gelezen: 5997

43966

Reacties: 3
Gelezen: 646

10837

Reacties: 7
Gelezen: 3250

17631

Reacties: 10
Gelezen: 2995

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.