Duvel kloon (foutje gemaakt met Brewfather)

Gestart door Freggel, 30-11-2021 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Afgelopen weekend een Duvel kloon recept gemaakt uit de bibliotheek van BrewFather, deze geschaald naar mijn eigen apparatuur (BrewMonk 30) en gewenste volume, dacht ik.
Ik kijk net nog eens naar het originele recept en naar het recept dat ik voor de batch heb gebruikt en daar lijken wat afwijkingen in te zitten, blijkbaar ergens niet op schalen gedrukt :)
De vraag is nu wat verwachten jullie van dit bier, komt het nog in de buurt of helemaal niet meer?

Het recept:                                 
Pilsmout: 4110 gram 76%   
Kristalsuiker: 1300 gram 24%
Maisch water 17,19 ltr
Spoelwater 10,64 ltr

Maischschema
60 min - 65 ºC
10 min - 78 ºC
---
60 minuten koken
31,3 gr Saaz
na 45 minuten 60gr Saaz

Afkoelen naar 20 ºC
Wyeast 1388 1 pakje

Gisten 3 dagen 19,5 ºC
4 dagen 24 ºC

Het nu zie ik dat ik in plaats van 4110 gram Pilsmout, 4500 gram Pilsmout heb gebruik en 1310 gram suiker.
Pilsmout: 4500 gram 77,4%   
Kristalsuiker: 1310 gram 22,6%

Gemeten begin SG was 1074 (voor het eerst exact wat Brewfather had berekend, dat gaat dan wel de goede kant op :)) u
Inmiddels staat deze batch nu voor de 3de dag goed actief te vergisten, maar ik ben benieuwd wat het gaat worden en of het echt veel gaat uitmaken met 400 gram pilsmout teveel, buiten een iets hoger alcohol percentage?

trebvuister

BrewBird

Meer mout is meer suikers en dus meer alcohol, mist het maischen en vergisting goed is gegaan uiteraard  ;)
Hoeveel liter wort had je uiteindelijk in je gistvat? en heb je nog een starter gemaakt van de gist?

Freggel

Citaat van: BrewBird op 30-11-2021  13:06 uMeer mout is meer suikers en dus meer alcohol, mist het maischen en vergisting goed is gegaan uiteraard  ;)
Hoeveel liter wort had je uiteindelijk in je gistvat? en heb je nog een starter gemaakt van de gist?
20,5 liter in het gistvat, geen starter gemaakt, maar wel een verse Wyeast een paar uur laten opkomen (stond op knappen :))

BrewBird

Citaat van: Freggel op 30-11-2021  13:10 u20,5 liter in het gistvat, geen starter gemaakt, maar wel een verse Wyeast een paar uur laten opkomen (stond op knappen :))

Was ik al bang voor... Veel mensen gebruiken te weinig gist, terwijl de vergisting zo belangrijk is voor een goed resultaat.
Een pak Wyeast is goed voor 5 gallon (net geen 19 liter) tot een SG van 1060.
Dus (iets) te weinig gist. Maar wel een ruime suikerstort. Dus met een beetje geluk... Duvelgist gaat lang door dus hevel niet te vlug over en bottel niet te vroeg.  :brouwen:

Freggel

Citaat van: BrewBird op 30-11-2021  13:17 uWas ik al bang voor... Veel mensen gebruiken te weinig gist, terwijl de vergisting zo belangrijk is voor een goed resultaat.
Dus (iets) te weinig gist. Maar wel een ruime suikerstort. Dus met een beetje geluk... Duvelgist gaat lang door dus hevel niet te vlug over en bottel niet te vroeg.  :brouwen:

Het recept kwam uit op 1070 met 1x Wyeast zag ik. Ik kwam op 1074, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik zag inderdaad op de verpakking 1060 staan op 20 liter, maar dat was op de brouwochtend een starter dan nog maken was lastig :)

Zelf ga ik ervan uit dat het wel goed komt, wellicht heeft het iets meer tijd nodig, mooi leerpuntje voor de volgende keer ;)
Overhevelen doe ik niet, na de hooftgisting gist aftappen was ik wel van plan, maar misschien moet ik daar iets langer mee wachten?
Bottelen doe ik nooit binnen 14 dagen en altijd pas als het SG 3 dagen minimaal gelijk blijft.

Snelbier

Citaat van: Freggel op 30-11-2021  13:10 u20,5 liter in het gistvat, geen starter gemaakt, maar wel een verse Wyeast een paar uur laten opkomen (stond op knappen :))
Gist wat krap, zoals gezegd.  Simpele starter van 2 L zou zekerder zijn. Met goed belucht wort moet het lukken, we gaan het zien  :proost:.
  Volgende keer eventueel het wort begin vergisting een paar maal extra beluchten, desnoods met een garde..
- Beetje extra mout betekent iets minder suiker% (edit: lager % kristalsuiker), fractie minder droog bier.  SG-end misschien 1pt hoger, zal je niet poeven...
Succes,  Snelbier

Toevoeging: GEEN gist aftappen voordat de boel is uitvergist.  Je hebt nu alle celletjes nodig!

Brouwerij KOR

Ik brouw regelmatig met deze gist en de navergisting kan soms wel 8 weken duren. Ga niet na 2 weken bottelen!
Houd de activiteit van waterslot in de gaten en meet dichtheid regelmatig om vergisting te blijven volgen.

BrewBird

Citaat van: Brouwerij KOR op 08-12-2021  22:32 uHoud de activiteit van waterslot in de gaten en meet dichtheid regelmatig om vergisting te blijven volgen.

Goed advies, kan trouwens ook via Ispindel, Tilt of.....  :brouwen:
Citaat van: Brouwerij KOR op 08-12-2021  22:32 uIk brouw regelmatig met deze gist en de navergisting kan soms wel 8 weken duren.

Dat is wel vet lang, Dat moet korter kunnen. Zelfs met deze gist.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel keer heb je dan gebrouwen vanaf dat je begonnen bent in 2020  :weetniet:

Freggel

Citaat van: Brouwerij KOR op 08-12-2021  22:32 uIk brouw regelmatig met deze gist en de navergisting kan soms wel 8 weken duren. Ga niet na 2 weken bottelen!
Houd de activiteit van waterslot in de gaten en meet dichtheid regelmatig om vergisting te blijven volgen.

8 weken lijkt me wat lang, waarschijnlijk is het advies ook om hem na de hoofdgisting warmer te zetten ;)

volleybaltrainer

Citaat van: BrewBird op 30-11-2021  13:17 uWas ik al bang voor... Veel mensen gebruiken te weinig gist, terwijl de vergisting zo belangrijk is voor een goed resultaat.
Voor een Belgisch bier is een beetje minder gist gebruiken niet zo heel erg, voor wat neer esters en wat meer gistprofiel in de smaak. Het lijkt erop dat de verpakking redelijk vers was, aangezien deze na een paar uurtjes volledig opgebold was en de vergisting lijkt vlot gestart te zijn.

Bij verpakkingen die al wat ouder zijn is het wel verstandig om een starter te maken bij een wat hoger begin SG.

Groeten Marco

Brouwerij KOR

Citaat van: BrewBird op 08-12-2021  23:28 uGoed advies ,kan trouwens ook via Ispindel, Tilt of.....  :brouwen:
Dat is wel vet lang, Dat moet korter kunnen. Zelfs met deze gist.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel keer heb je dan gebrouwen vanaf dat je begonnen bent in 2020  :weetniet:
Klopt 8 weken is lang, maar zeker niet gek voor deze gist. Ik heb het goed belucht, voldoende gist en gist voeding gebruikt en na hoofdvergisting warmer gezet.

Ik heb 33 batches thuis gebrouwen maar heb met mijn opleiding levensmiddelentechnologie ook stage gelopen bij een commerciële brouwerij.

Goed bedoeld advies, doe ermee wat je wil.

Gr Ruud

Freggel

Citaat van: Brouwerij KOR op 09-12-2021  08:13 uKlopt 8 weken is lang, maar zeker niet gek voor deze gist. Ik heb het goed belucht, voldoende gist en gist voeding gebruikt en na hoofdvergisting warmer gezet.

Ik heb 33 batches thuis gebrouwen maar heb met mijn opleiding levensmiddelentechnologie ook stage gelopen bij een commerciële brouwerij.

Gr Ruud

Ik werk voor het eerst met deze gist, dus het zou best kunnen hoor. Ik heb al vaker meegemaakt dat de vergisting 25-50% meer tijd in nam dan in het recept, dat zal ook deels te maken hebben met het feit dat ik (nog) niet gecontroleerd kan vergisten.
Sowieso bottel ik niet als de SG niet minimaal 3 dagen stabiel is, nadat het waterslot nagenoeg stil is.

Jacques

Citaat van: Freggel op 09-12-2021  08:33 uIk werk voor het eerst met deze gist, dus het zou best kunnen hoor. Ik heb al vaker meegemaakt dat de vergisting 25-50% meer tijd in nam dan in het recept, dat zal ook deels te maken hebben met het feit dat ik (nog) niet gecontroleerd kan vergisten.

Recepten zijn als het gaat om vergistingstijden niets anders van een indicatie. De vergistingstijd is afhankelijk van heel veel factoren. De belangrijksten zijn enthoeveelheid, temperatuur en zwaarte van het wort.

BrewBird

Citaat van: Brouwerij KOR op 09-12-2021  08:13 uKlopt 8 weken is lang, maar zeker niet gek voor deze gist. Ik heb het goed belucht, voldoende gist en gist voeding gebruikt en na hoofdvergisting warmer gezet.

Gr Ruud

Ik geloof gelijk dat het goed bedoeld is.  :hoera:
En ik bedoel het echt niet vervelend hoor, maar

8 weken vergisten zou ik willen omschrijven als een slepende vergisting en daarom was ik nieuwsgierig wat je bedoelde met "Ik brouw regelmatig met deze gist"

33 x gebrouwen waarvan een x aantal keer met deze gist zou ik niet benoemen als regelmatig, maar dat is een kwestie van interpretatie. 

Jacques

Citaat van: BrewBird op 09-12-2021  22:13 u8 weken vergisten zou ik willen omschrijven als een slepende vergisting en daarom was ik nieuwsgierig wat je bedoelde met "Ik brouw regelmatig met deze gist"

De Duvelgist is een diastaticus gist. Dat betekent dat deze gist enzymen aanmaakt die uitgescheiden worden die buiten de gistcel onvergistbare suikers langzaam vergisten. Bij het gebruik van dergelijke gisten kan de nagisting heel lang duren. Te vroeg bottelen kan leiden tot bierbommetjes.

Freggel

Citaat van: Jacques op 09-12-2021  23:09 uDe Duvelgist is een diastaticus gist. Dat betekent dat deze gist enzymen aanmaakt die uitgescheiden worden die buiten de gistcel onvergistbare suikers langzaam vergisten. Bij het gebruik van dergelijke gisten kan de nagisting heel lang duren. Te vroeg bottelen kan leiden tot bierbommetjes.

Inmiddels staat hij 3 weken en nog steeds een actief waterslot. net even gemeten en een SG van 1020 , dit was 7 dagen geleden nog 1024, dus inderdaad traag, maar ik heb de tijd.
Als ik uitga van de smaak van het jongbier dan wordt dit wel een hele lekkere, dus dat is het wachten meer dan waard :)

Overigens valt me op dat er erg weinig gist neerslaat, ik laat altijd af  een paar dagen na de hoofdgisting. inmiddels heb ik dit 3 keer gedaan, maar vrijwel geen bezinksel. Net maar even met het vat gezwenkt, wellicht zit het vast boven de aflaatkraan. Of is dit wel normaal voor deze gist?

Jacques

Citaat van: Freggel op 17-12-2021  15:02 uOverigens valt me op dat er erg weinig gist neerslaat, ik laat altijd af  een paar dagen na de hoofdgisting. inmiddels heb ik dit 3 keer gedaan, maar vrijwel geen bezinksel. Net maar even met het vat gezwenkt, wellicht zit het vast boven de aflaatkraan. Of is dit wel normaal voor deze gist?

Ook mijn ervaring is dat diastaticusgisten minder snel flocculeren. Bij mij staat op dit moment ook een bier waarvan de gist niet uitzakt. Dat bier wordt vergist met een tweetal gisten waarvan eentje een diastaticus gist. Vermoedelijk komt dit doordat er steeds glucose wordt aangemaakt wat het flocculeren belemmert.

Freggel

Gr Ruud

21/12 Nog maar eens een meting gedaan, het waterslot laat nu nog eens per 5-6 seconden een blubje horen, dus is nog wel actief.
Inmiddels zit ik op 1018, doel is 1006 (volgens recept, maar ik heb nog nooit gehaald wat in het recept staat als eind SG :)) mocht ik daar wel op willen wachten dan zou ik daar tegen begin februari zijn.
Maar is dat niet erg lang van 27 november tot begin januari vergisten? (wat nodig is is nodig hoor :))
Brengt me ook op een andere uitdaging, ik verwacht niet heel veel actief gist meer tegen eind januari, moet ik dit aanvullen bij bottelen? wat is jullie ervaring hiermee?

Ik kom zo wel vrijwel op de 8 weken uit die jij aangaf Ruud!

Brouwerij KOR

Je zal nog even geduld moeten hebben :)
Anders heb je uiteindelijk risico van spuitflessen of zelfs bommetjes.

Toch ook voor mij goed om te zien dat het ook bij anderen zo lang duurt.
Het geduld zal lonen! Is een mooie gist vind ik zelf.

Gr Ruud

Freggel

Citaat van: Brouwerij KOR op 21-12-2021  15:16 uJe zal nog even geduld moeten hebben :)
Anders heb je uiteindelijk risico van spuitflessen of zelfs bommetjes.

Toch ook voor mij goed om te zien dat het ook bij anderen zo lang duurt.
Het geduld zal lonen! Is een mooie gist vind ik zelf.

Gr Ruud

Haha ik heb tijd zat hoor, vraag me alleen wel af of ik er nu gist bij moet gaan doen straks of even het vat schudden 3 dagen voor bottelen :)

Het verbaast me hoor zo lang, ik had wat andere batches gepland staan, maar die moeten maar even wachten en mijn voorraad vul ik dan wel even uit de winkel aan :)

Brouwerij KOR

Citaat van: Freggel op 21-12-2021  15:29 uHaha ik heb tijd zat hoor, vraag me alleen wel af of ik er nu gist bij moet gaan doen straks of even het vat schudden 3 dagen voor bottelen :)

Het verbaast me hoor zo lang, ik had wat andere batches gepland staan, maar die moeten maar even wachten en mijn voorraad vul ik dan wel even uit de winkel aan :)
Ik heb nooit extra gist toegevoegd en altijd vlotte hergisting op de fles gehad. Het vat schudden zou ik juist niet doen, dan krijg je meer dode gistcellen in je bier. De levende cellen zitten toch wel in je wort verspreid

Freggel

Citaat van: Brouwerij KOR op 21-12-2021  15:33 uIk heb nooit extra gist toegevoegd en altijd vlotte hergisting op de fles gehad. Het vat schudden zou ik juist niet doen, dan krijg je meer dode gistcellen in je bier. De levende cellen zitten toch wel in je wort verspreid

Wel leuk om te zien deze vergisting, ik maak hierna hetzelfde recept met T58 gist.
Ben benieuwd naar het verschil, ik weet van een eerdere batch dat dit t58 als een gek van start gaat :)

Freggel

Update 4/1: inmiddels zijn we ruim 5 weken aan het vergisten en het SG lijkt nu te stabiliseren op 1010. Het waterslot geeft nog steeds elke 10 tot 15 seconden activiteit, dus we gaan rustig door. Ik meet vrijdag nogmaals de SG, is hij dan nog steeds 1010 dan gaat hij na 6 weken gebotteld worden :)
Je hebt wel heel veel tijd nodig met deze gist zeg :)

Brouwerij KOR

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.