Hobbybrouwen > Brouwproces

Gestokte gisting

(1/4) > >>

Pinda99:
Hi allen! Normaliter lees ik wekelijks mee op dit forum, nu maak ik zelf graag gebruik van jullie expertise! Het volgende is er aan de hand. Ik heb nu twee keer op rij een gestokte gisting bij het maken van een stout van 10+ % ABV, graag achterhaal ik het mogelijke probleem. Ik probeer jullie van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Het recept:

10.8% / 24.6 P
Batch Volume: 20 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 24.52 L
Sparge Water: 10 L @ 80 C
Total Water: 34.52 L
Boil Volume: 26.52 L

Pre-Boil Gravity: 1.090
Original Gravity: 1.104
Final Gravity: 1.022
IBU (Tinseth): 74
BU/GU: 0.71
Color: 125 EBC

Mash
Temperature 67 C 60 min (2x)
Mash Out 78 C 10 min

Malts (10 kg)
7.5 kg (75%) Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter Grain 5.9 EBC
500 g (5%) Brewferm Chocolate Malt Grain 900 EBC
400 g (4%) Oats, Flaked Grain 2 EBC
400 g (4%) The Swaen Swaen Munich Dark Grain 20 EBC
400 g (4%) Wheat Flaked Grain 3.2 EBC
350 g (3.5%) Weyermann Carafa Special III Grain 1400 EBC
350 g (3.5%) Weyermann Chocolate Rye Grain 650 EBC
100 g (1%) Viking Malt Cookie Grain 60 EBC

Hops (110 g)
60 g (58 IBU) Magnum 12% Boil 60 min
50 g (16 IBU) Target 11% Boil 10 min

Yeast
2 pkg Mangrove Jack's M42 New World Strong Ale 80%

Fermentation
Primary 19 C 5 days
Primary 21 C 14 days

Ik brouw met een Easybrew 30 en heb vandaar een dubbele maisch uitgevoerd. Eerst 5 kg Maris Otter op 67 graden voor 60 minuten lang, vervolgens 5 L gespoeld, erna de overige mouten 60 min en met 2,5 L gespoeld (i.p.v. 5 L, liep iets achter op SG). Na koken uitgekomen op een OG van 1.096 met 20 L. Goed belucht door te laten kletteren in de brew bucket. Met een pitchtemperatuur van 20 graden 2 pakjes M42 droge gist toegevoegd. Na 6 dagen bleef de gist hangen op een SG van 1.030. (8,7% ABV) Geprobeerd om te schudden met het vat, maar helaas tevergeefs. 1 week later nog steeds 1.030. Gemeten met tilt, refractometer en hydrometer.
Ik dacht zelf aan de mogelijk oorzaken:
1. beter beluchten middels pure zuurstof?
2. gistvoeding?
3. diastatisch vermogen is in me opgekomen, maar na meermaals uitrekenen zie ik daar geen problemen.
Enig idee wat ik de volgende keer anders moet/kan doen?
Veel dank alvast!
Gr, Peanutsss

Dund:
Gistvoeding is altijd een goed plan hiermee heb ik menig gestokte vergisting weer op gang gekregen. Even opkoken in water en toevoegen evt met wat moutextract of wat suiker voor wat makkelijke suikers. Goed roeren graadje of 1-2 erbij en wachten. Bij zware bieren voeg ik eigenlijk altijd wel een beetje voeding toe tijdens het brouwen.

Jacques:
Je hebt een vergistingsgraad gehaald van 70%. Dat is niet slecht voor een bier met veel donkere mouten een een extreem hoog begin SG...

Je zit overigens al op zo'n 10% vol alcohol. Gebruik een bottelgist voor de hergisting. Door de hergisting krijgt je bier nog eens 0,5% alcohol.

Voor dit soort hele zware bieren is het gebruik van suiker aan te bevelen. Je krijgt hierdoor een hogere vergistingsgraad en je bier wordt er een stuk beter doordrinkbaar van.

Pinda99:
Dank voor de reacties zover.
@ Dund, noted! Toevoegen van gistvoeding + suiker/extract ga ik onthouden! Daarnaast ga ik nu standaard gistvoeding gebruiken bij een dergelijk hoog begin SG. Nog tips wat betreft het merk gistvoeding?

@ Jacques, niet slecht inderdaad maar we hadden gehoopt om een iets hogere vergistingsgraad te halen met deze hoeveelheid gist. Leermoment om wat makkelijkere vergistbare suikers te gebruiken i.c.m. met gistvoeding de volgende keer. Bier zit in een keg dus toevoegen van wat extra suikers t.b.v. hergisting is geen enkel probleem. Thanks voor de tips!

Bram86:

--- Citaat van: Pinda99 op 30-11-2021  10:45 u ---Dank voor de reacties zover.
@ Dund, noted! Toevoegen van gistvoeding + suiker/extract ga ik onthouden! Daarnaast ga ik nu standaard gistvoeding gebruiken bij een dergelijk hoog begin SG. Nog tips wat betreft het merk gistvoeding?

@ Jacques, niet slecht inderdaad maar we hadden gehoopt om een iets hogere vergistingsgraad te halen met deze hoeveelheid gist. Leermoment om wat makkelijkere vergistbare suikers te gebruiken i.c.m. met gistvoeding de volgende keer. Bier zit in een keg dus toevoegen van wat extra suikers t.b.v. hergisting is geen enkel probleem. Thanks voor de tips!

--- Einde van citaat ---

Ik gebruik voor deze hoeveelheid met dit begin SG vaak 3 zakjes. Maar gist heeft ook suikers nodig die gebruikt kunnen worden. Meer gist hoeft niet te betekenen dat hij verder uitgist. Vooral met zwarte geroosterde mouten heeft gist moeite. Daar houdt brouwsoftware niet/beperkt rekening mee.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie