Hobbybrouwen > Brouwproces

Fust afvullen met tegendruk

(1/2) > >>

Ricardofayd:
Beste forumleden,

Ik wil mijn volgende brouwsel graag afvullen in een fust met tegendruk. Ik beschik over een horeca tapinstallatie en fust 20 liter met Sankey koppeling (S-type).
Nu heb ik een aantal vragen en graag jullie advies uit ervaring nodig, want ik weet niet of ik goed zit wat ik in gedachten hebt.

Stappenplan:
1. schroefkoppeling van de fust demonteren.
2. Fust goed schoonmaken en desinfecteren.
3. Schroefkoppeling monteren en CO2 druk toevoegen in fust.
4. terugslagkleppen verwijderen uit fustkoppeling.
5. Fustkoppeling aansluiten via slang naar vergistingsvat.
6. Toevoer en uitvoer kleppen dicht.
7. Fustkoppeling monteren op fust.
8. dan begint afvullen, eerst uitvoer klep gedeeltelijk open. Daarna toevoer volledig openen.
9. Wachten tot hij gevuld is en stoppen zodra er bier/schuim uit uitvoer komt.

Dit is mijn stappenplan. Wellicht ben ik iets vergeten maar dat kunnen jullie uit ervaring mij wel vertellen.

N.a.v. deze stappenplan heb ik nog een aantal vragen.

Vragen:
1. bij stap 3 hoeveel CO2 druk op fust?
2. Is het bier na het afvullen gelijk verzadigd met koolzuur? Of moet ik het fust nog carboniseren? Of suikers toevoegen in vergistingsvat?
3. Na hoeveel weken kan ik de fust aansluiten op de tap om te genieten?

Alvast bedankt!

Trapkast:
Ik mis in ieder geval het drukloos maken van je fust voordat je hem opendraait!

jpt:
De schroefkop demonteren is misschien wel het lastigst. Als ik het goed heb, heb je een bajonetkoppeling? Dan zul je een staaf met een haakse hoek moeten zien te regelen en met flink wat kracht de bescherming moeten doorbreken. Er zijn wel tips over op Internet te vinden.

Het schoonmaken, doet men professioneel met stoom, mip-cip (zeg maar natronloog) en als laatste, fosforzuur om het biersteen te verwijderen. Thuis kom je al een heel eind met natronloog en naspoelen met citroenzuur bijvoorbeeld.

Met tegendruk afvullen, lukt je alleen als het bier al gesatureerd is in de lagertank. Op een lage temperatuur dus. In het fust gaat je dat niet lukken. Wel kun je de lucht er uit drukken, door eerst CO2 in je fust te laten lopen. Dat is zwaarder dan lucht. Het doet verder niets, behalve een oxidatie angst wegnemen.

Om af te vullen, moet je het slaghoedje uit de CO2 ingang van je tapkop halen en daar een kraantje op schroeven, zodat je de druk enigzins kunt regelen. Dat is belangrijk ivm met schuimend bier. Het bier stroomt door de 'uitgang' van de tapkop, je fust in.

Thuis lijkt me dit zo goed als onmogelijk, maar wie weet zie jij wel mogelijkheden. Succes.

Ricardofayd:

--- Citaat van: jpt op 02-12-2021  09:53 u ---De schroefkop demonteren is misschien wel het lastigst. Als ik het goed heb, heb je een bajonetkoppeling? Dan zul je een staaf met een haakse hoek moeten zien te regelen en met flink wat kracht de bescherming moeten doorbreken. Er zijn wel tips over op Internet te vinden.

Het schoonmaken, doet men professioneel met stoom, mip-cip (zeg maar natronloog) en als laatste, fosforzuur om het biersteen te verwijderen. Thuis kom je al een heel eind met natronloog en naspoelen met citroenzuur bijvoorbeeld.

Met tegendruk afvullen, lukt je alleen als het bier al gesatureerd is in de lagertank. Op een lage temperatuur dus. In het fust gaat je dat niet lukken. Wel kun je de lucht er uit drukken, door eerst CO2 in je fust te laten lopen. Dat is zwaarder dan lucht. Het doet verder niets, behalve een oxidatie angst wegnemen.

Om af te vullen, moet je het slaghoedje uit de CO2 ingang van je tapkop halen en daar een kraantje op schroeven, zodat je de druk enigzins kunt regelen. Dat is belangrijk ivm met schuimend bier. Het bier stroomt door de 'uitgang' van de tapkop, je fust in.

Thuis lijkt me dit zo goed als onmogelijk, maar wie weet zie jij wel mogelijkheden. Succes.

--- Einde van citaat ---

Het demonteren van de schroefkop heb ik vaker gedaan en is te doen.

Je geeft aan dat het bier gesatureerd moet zijn in de lagertank, deze mogelijkheid heb ik helaas niet. :huilen:
Is het geen optie om na het afvullen te gaan carboniseren? Dus CO2 druk toevoegen in de fust, paar keer schudden en zo paar weken laten staan? Of gewoon hergisting via suikers.

jpt:

--- Citaat van: Ricardofayd op 02-12-2021  13:33 u ---Het demonteren van de schroefkop heb ik vaker gedaan en is te doen.

Je geeft aan dat het bier gesatureerd moet zijn in de lagertank, deze mogelijkheid heb ik helaas niet. :huilen:
Is het geen optie om na het afvullen te gaan carboniseren? Dus CO2 druk toevoegen in de fust, paar keer schudden en zo paar weken laten staan? Of gewoon hergisting via suikers.

--- Einde van citaat ---
Ik denk dat je heel weinig druk overhoudt. Misschien zal je het zelfs een aantal keer moeten doen. Hoe je het volume in aantal grammen in je bier kijgt, durf ik je niet te vertellen. Vroeger deed ik het zo, uit de lagertank. Een stop op het waterslot en de temperatuur tot een paar graden boven nul laten staan. Volgens een tabel had je dan een theoretische hoeveelheid CO2 in je bier, maar dat wilde nogal eens wisselen.

Makkelijker is een hoeveelheid suiker in je fust te stoppen en dan voorzichtig eerst het gist er uit tappen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie