Hobbybrouwen > Brouwproces

Van fles in keg?

(1/2) > >>

Marvin1982:
Goedemiddag,

Ik heb een lekkere zware pint gebrouwen met een ABV van 11% (Quadrupel). Hiervoor heb ik kveik gist gebruikt. Intussen staat het bier (op fles) zon 3 weken op 31 graden te hergisten. Helaas is er nog amper koolzuur waar te nemen, dus ook geen schuimkraag. Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het overgieten van flesjes in een keg, om vervolgens te kunnen carboniseren? Dit lijkt me een handige oplossing, alleen weet ik niet of het risico op oxideren aanvaardbaar is.

Mvg,

Marvin

MO:
Het bier zal vast wel op druk komen. Geduld is belangrijk.
Keggen zal zeker oxidatie geven, is zonde toch?

Marvin1982:
Bedankt voor het antwoord!

Dit is de eerste keer dat het zo lang duurt voordat er koolzuur in t bier zit. Ik zou bijna denken dat de gist niet meer actief is. Maar gewoon nog een paar weken laten staan op 31 graden denk je?

beun:
Kveik gisten flocculeren heel snel. daarom is het bij deze gist aan te raden een bottelgist te gebruiken voor hergisting op fles of fust.
Het bier zit wel op het randje van wat een bottelgist aan kan qua alc%.
Een andere mogelijkheid is weer de kveik gist gebruiken

Je zou nu alsnog aan ieder flesje gist (opgelost in water) kunnen toevoegen. Zo beperk je blootstelling van het bier aan zuurstof tot een minimum.

ExPeteriment:

--- Citaat van: Marvin1982 op 27-11-2021  13:53 u ---Goedemiddag,

Ik heb een lekkere zware pint gebrouwen met een ABV van 11% (Quadrupel). Hiervoor heb ik kveik gist gebruikt. Intussen staat het bier (op fles) zon 3 weken op 31 graden te hergisten. Helaas is er nog amper koolzuur waar te nemen, dus ook geen schuimkraag. Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het overgieten van flesjes in een keg, om vervolgens te kunnen carboniseren? Dit lijkt me een handige oplossing, alleen weet ik niet of het risico op oxideren aanvaardbaar is.

Mvg,

Marvin

--- Einde van citaat ---
Alles in een keg kiepen lijkt me nogal drastisch. Je kunt proberen wat er gebeurt als je een fles overhevelt in een fles met schroefdop zodat je die met een carbonation cap kunt carboniseren. Ondertussen de andere flessen op hun beloop laten en tijd gunnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie