Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maischen en erna filteren/spoelen hiervan  (gelezen 1121 keer)

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Maischen en erna filteren/spoelen hiervan
« Gepost op: 24-11-2021 19:20 u »
Afgelopen weekend mijn eerste "grote"batch gebrouwen van 20 liter met de grotere brouwinstrumenten die ik aangeschaft had.
Nu ben ik tegen best wel wat problemen aangelopen tijdens het brouwproces.
Eerst de mout geschroot met de schrootmolen van Brewferm graingorilla (een aanrader)
Ik heb het maischen gedaan in een elektrische brouwketel van Brewferm 27 liter.
Ik had hiervoor een passende brouwzak gekocht omdat mij dat een stuk handiger leek.
Werkt op zich prima maar het erna spoelen ervan liep dus alles behalve gladjes.
Ik geloof dat er hier weinig met een brouwzak werken en als argument veelal word gebruikt dat je niet het juiste rendement zou halen.(wat ik ergens vreemd vind want het mout beweegt net zo vrij in de kuip met of zonder zak)
Maar om terug te komen op het spoelen; de brouwzak was dus (met opname van water in het mout) veel te groot geworden om fatsoenlijk in een zeef te spoelen..balen..en nu.
Nu heb ik dit gedaan in mijn reeds ontsmet vergistingsvat, puur en alleen omdat ik op dat moment niet wist waar naar toe met spoelen.
Geklieder en ergernis maar het was gelukt.
Het kookproces netjes gestart en ondertussen het gehele gistvat schoongemaakt en weer gereinigd.
(Normaal geniet ik dan van een biertje)
Wort gekoeld tot temperatuur en erna in het rvs gistingsvat van 35 liter en gist toegevoegd.
Eerst de sg meting gedaan en die zat netjes op het aangegeven start sg(1065)
Al met al tot nu toe een geslaagde missie.
Mijn vragen:
Hoe spoelen en filteren jullie na het maischen?
(Bij batches van ong 20 liter)
Ik ben zelf nu aan het kijken om nog een brouwketel met kraan aan te schaffen puur om tussendoor op te vangen en kwam uit bij een rvs filterkuip die in deze brouwketel past)
Ik dacht dat ik alles wel zo ongeveer in bezit had maar net niet blijkbaar.
Graag hoor ik uit jullie ervaringen hoe jullie dit doen en waarmee.
 :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Maischen en erna filteren/spoelen hiervan
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2021 19:31 u »
Ik gebruik een maischketel van 33 L.
Na het maischen giet ik de maisch over in een RVS filterhouder van 27 L; dit betekent dat mijn maischvolume max 26 L groot mag zijn.
De maisch wordt op een koperen plaat met 1 mm sleuven gestort.
Onder de plaat is een open/ dicht kraan gemonteerd (vergelijkbaar met een commerciele brouwerij).
Na ca. 15 min (en het schoonmaken van de maischketel) wordt de heldere vloeistof, door zwaartekracht, via een slang naar de maischketel, dat is nu de kookketel, gevoerd.
Mijn receptuur is zo aangepast dat ik tot 1,015 spoel zodat de kookketel max 30 wort L bevat.
Na koken blijft er 27 L over voor de vergisting.
Een heetwaterketel van 33 L wordt gebruikt als spoelwatervoorraad.

Een idee hoe een ander het doet. Groet, Paul

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2021 19:50 u »
Paul,
Is een rvs filterhouder hetzelfde als ik bedoel met een rvs filterkuip?
En deze staat dan in / boven een ketel?
Verder kan ik me.lastig een beeld vormen wat je precies bedoelt met de kopen plaat.
( ben beginnend,dus nog lang niet alle know how)

Offline j.heesters3

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2021 20:10 u »
Hallo
Ik filter altijd met een zelfgemaakt hevelfilter. Maischen doe ik in een zelfde soort ketel als jij. Een beetje knutselen en je hebt voor een redelijk bedraag een fijn werkend filter. Bouwbeschrijvingen zijn er voldoende te vinden op het internet. Deze beschrijving heb ik gebruikt. https://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx

Broudoe Jos

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2021 20:21 u »
Paul,
Is een rvs filterhouder hetzelfde als ik bedoel met een rvs filterkuip? Ja.
En deze staat dan in / boven een ketel? Staat ernaast, maar wel hoger.
Verder kan ik me.lastig een beeld vormen wat je precies bedoelt met de kopen plaat. Een koperen plaat 1 cm boven de bodem van de filterkuip, vergelijkbaar met een klassieke commerciele brouwerij. De plaat is gemaakt van Koper waarin stervormig sleuven van 1 mm zijn gemaakt.
( ben beginnend,dus nog lang niet alle know how)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2021 07:21 u »
Ik maak voor iedereen een inox hevelfilter die aangepast is aan uw brouwketel. Niets overgieten (niets oxidatie), een maximum aan suiker rendement en altijd glashelder wort.
Inox oxideert niet zoals koper wat groen (is giftig) wordt aan de binnenkant.
Onverslijtbaar en de correcte doormeter van de slang, waarmee je het wort laat aflopen in de kookketel.

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2021 13:24 u »
Dat ziet er inderdaad fijn uit!
En dien ik dan een pompje voor het hevelen aan te schaffen of gebeurt dit dmv zwaartekracht..
Dus als ik alles zon beetje goed begrijp,filtert deze hevelfilter alle hopresten etc uit het wort?

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2021 13:43 u »
ik brouw BIAB (met een zak dus) en spoel niet.
Al het benodigde water in de pan en dan zak er in

Rendement rond 75%

Offline Hoppybrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • \_(ツ)_/
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2021 14:43 u »
ik brouw BIAB (met een zak dus) en spoel niet.
Al het benodigde water in de pan en dan zak er in

rendement rond 75%

Dus als ik het goed begrijp, gebruik je de filterzak als een soort theezak en los je de suikers daarmee op in het spoelwater?
Heeft dit nog nadelen? Ik vind het spoelen namelijk nogal een gehannes elke keer. Misschien is dit de oplossing..  ;)

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2021 15:23 u »
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je de filterzak als een soort theezak en los je de suikers daarmee op in het spoelwater?
Heeft dit nog nadelen? Ik vind het spoelen namelijk nogal een gehannes elke keer. Misschien is dit de oplossing..  ;)
Dat klopt.
Alle mout in een zak, maischschema toepassen, zak er uit en laten uitlekken en dan koken
op Youtube zijn veel filmpjes met uitleg te vinden

Wort is wel veel minder helder voor het koken, na het koelen komt dat bij mij altijd goed
maar uiteindelijk heb ik altijd helder bier in mijn flesje

Offline bastiaandalen

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2021 15:24 u »
Grootste nadeel is vooral dat het in je ketel moet passen. Dus totaal water, wat normaal verdeeld is over maisch en spoel, plus de mout zelf. Qua rendement scheelt het denk ik wel iets maar heb wel meerdere mensen gehoord die niet spoelen en alsnog hun beoogde begin SG halen

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2021 15:31 u »
Dat ziet er inderdaad fijn uit!
En dien ik dan een pompje voor het hevelen aan te schaffen of gebeurt dit dmv zwaartekracht..
Dus als ik alles zon beetje goed begrijp,filtert deze hevelfilter alle hopresten etc uit het wort?
Hier heb je geen pompje nodig het is de zwaartekracht die het doet. de hevelfilter is bedoeld na het maischen het wort onder de bostel vandaan te halen dus het heldere wort vr het koken.
Na het koken gebruik ik een rechte hevelbuis voorzien van een droesemkapje en dat plaats ik onder de hopbellen en krijg ik nogmaals helder wort wat naar het gistvat gaat.

Online biking rebel

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2021 15:33 u »
Grootste nadeel is vooral dat het in je ketel moet passen. Dus totaal water, wat normaal verdeeld is over maisch en spoel, plus de mout zelf. Qua rendement scheelt het denk ik wel iets maar heb wel meerdere mensen gehoord die niet spoelen en alsnog hun beoogde begin SG halen

Mwah, je kunt ook water toevoegen nadat de brouwzak is uitgelekt (zolang je tijdens maischen maar boven 3 l per kg mout verhouding blijft). En wat betreft beoogde SG halen: die wordt berekend op basis van het verwachtte/ingestelde rendement.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2021 15:35 u »
De hevelfilter die ik maak past altijd in uw ketel omdat het maatwerk is.
Spoel je niet, dan gooi je veel suikers op de mesthoop en maak je voer voor de ratten en muizen die lusten die hele zoete bostel wel.

Offline Hoppybrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • \_(ツ)_/
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2021 15:53 u »
Dat klopt.
Alle mout in een zak, maischschema toepassen, zak er uit en laten uitlekken en dan koken
op Youtube zijn veel filmpjes met uitleg te vinden

Wort is wel veel minder helder voor het koken, na het koelen komt dat bij mij altijd goed
maar uiteindelijk heb ik altijd helder bier in mijn flesje

Ik begreep het verkeerd. Ik dacht alleen dat je i.p.v. spoelen, de zak met bierborstel met restsuiker in het spoelwater dompelt, en daarmee de restsuikers uit de mout spoelt en vervolgens het spoelwater (met restsuikers) bij de rest van het wort giet.
Weet iemand of dit nadelen heeft vergeleken met het gieten van spoelwater over de bostel?

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2021 16:24 u »
Inmiddels heb ik een Brewmonk ketel maar voorheen brouwde ik in pannen en deed mijn filtering van mijn mout na maischen in een zelfgemaakt filter. Dat bestond uit 2 emmers van 30 liter die in elkaar pasten, met tussenruimte van 5 cm tussen de 2 emmers bij de bodems. De buitenste emmer voorzien van een kraantje, de binnenste emmer in de bodem voorzien van duizenden gaatjes (veel boren maar je hoeft het maar 1 keer te doen). Nadat ik na maischen de emmers in elkaar zette deed ik vervolgens de bostel en wort in de binnenste emmer. Daarmee filterde ik de kafdeeltjes er uit. Door het wort af te tappen en terug te gooien bovenin de emmer was ik in staat om superhelder wort te krijgen op die manier. Zodra het heldere wort was bracht ik die over in de pan, en zodra ik zag dat mijn bostel "droogliep" nog naspoelen met heet water. Daarna helder wort waarmee ik vervolgens de kookstap deed. Wellicht een idee voor jou om ook eenzelfde manier van filteren toe te passen. Emmers kun je kopen bij de Boerenbond (van die witte 30 literemmers met deksel). Kraantje is een tapkraantje voor regentonnen bij mij, te koop bij Intratuin oid. De rest is doe het zelven. Succes!

Online biking rebel

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2021 16:44 u »
Ik begreep het verkeerd. Ik dacht alleen dat je i.p.v. spoelen, de zak met bierborstel met restsuiker in het spoelwater dompelt, en daarmee de restsuikers uit de mout spoelt en vervolgens het spoelwater (met restsuikers) bij de rest van het wort giet.
Weet iemand of dit nadelen heeft vergeleken met het gieten van spoelwater over de bostel?

Dat kan ook. Is qua resultaat vergelijkbaar.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-11-2021 11:06 u »
Inmiddels heb ik een Brewmonk ketel maar voorheen brouwde ik in pannen en deed mijn filtering van mijn mout na maischen in een zelfgemaakt filter. Dat bestond uit 2 emmers van 30 liter die in elkaar pasten, met tussenruimte van 5 cm tussen de 2 emmers bij de bodems. De buitenste emmer voorzien van een kraantje, de binnenste emmer in de bodem voorzien van duizenden gaatjes (veel boren maar je hoeft het maar 1 keer te doen). Nadat ik na maischen de emmers in elkaar zette deed ik vervolgens de bostel en wort in de binnenste emmer. Daarmee filterde ik de kafdeeltjes er uit. Door het wort af te tappen en terug te gooien bovenin de emmer was ik in staat om superhelder wort te krijgen op die manier. Zodra het heldere wort was bracht ik die over in de pan, en zodra ik zag dat mijn bostel "droogliep" nog naspoelen met heet water. Daarna helder wort waarmee ik vervolgens de kookstap deed. Wellicht een idee voor jou om ook eenzelfde manier van filteren toe te passen. Emmers kun je kopen bij de Boerenbond (van die witte 30 literemmers met deksel). Kraantje is een tapkraantje voor regentonnen bij mij, te koop bij Intratuin oid. De rest is doe het zelven. Succes!

Al dat overgieten betekent veel oxidatie van het hete wort, niet echt goed hoor.

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 27-11-2021 14:06 u »
Bedankt voor de reacties.
Nu heb ik wel op de brouwketel als op het vergistingsvat, kraantjes zitten.
Als ik deze combineer met een siliconen slang maakt dat het overhevelen niet een stuk gemakkelijker dan een hevel met slang?
Ik heb wel gelezen dat je op moet passen je bier niet te beluchten maar als je het uiteinde van de slang op de bodem van het vat legt waar het bier heen moet,moet dit toch prima gaan?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 28-11-2021 15:35 u »
Bedankt voor de reacties.
Nu heb ik wel op de brouwketel als op het vergistingsvat, kraantjes zitten.
Als ik deze combineer met een siliconen slang maakt dat het overhevelen niet een stuk gemakkelijker dan een hevel met slang?
Ik heb wel gelezen dat je op moet passen je bier niet te beluchten maar als je het uiteinde van de slang op de bodem van het vat legt waar het bier heen moet,moet dit toch prima gaan?
Je hebt gelijk, kan zonder O2-inslag. Lijkt makkelijker, maar elk kraantje is besmettingsgevaar, dus extra schoonmaakwerk.
Wort moet zowel na maischen als na hop-koken worden gefilterd, zie hevelfilter van brouwerwaldonk. Goed hevelfilter slaat dan 2 vliegen in 1 klap.
En toch vinden sommigen kraantjes beter/makkelijker.  Vriiheid bleiheid, ieder zijn methode  :proost:.
Groet,  Snelbier

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 28-11-2021 16:31 u »
Helemaal helder! (Mijn wort straks dus ook)
Nog 1 finale vraag:
Het koelen van het wort dmv een wortkoeler (spiraal) zal in de praktijk dus altijd zijn met open ketel.
Ik heb hier en daar en in het begin met kleine brouwpakketjes wel voorbij zien komen dat het koelen juist het beste met gesloten deksel kan gebeuren ivm infectiegevaar van de buitenlucht.
Is dit idee te ver doorgeschoten of zijn hier manieren voor?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-11-2021 18:20 u »
... Het koelen van het wort dmv een wortkoeler (spiraal) zal in de praktijk dus altijd zijn met open ketel.
Ik heb hier en daar en in het begin met kleine brouwpakketjes wel voorbij zien komen dat het koelen juist het beste met gesloten deksel kan gebeuren ivm infectiegevaar van de buitenlucht.
Is dit idee te ver doorgeschoten of zijn hier manieren voor?
Koelen van wort is de gevaarlijkste periode qua besmettingen. Geen twijfel mogelijk  :police:.
ALLES wat je dan kan doen om het wort af te scheiden van buitenlucht helpt. Deksel, schone handdoek, verzin het maar.
Pas als je gist actief wordt vermindert het gevaar, en dat kan best een dagje duren.
Verhalen van open vergisting, etc..  Onbeschermd wort? Vergeet het maar. Staat in een cleanroom, zonder enge beestjes  8).
Proost, Snelbier

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 28-11-2021 18:29 u »
Gezien ik een een elektrische brouwketel heb met een kunststof deksel, kan ik deze ketel niet afdekken zodra de wortkoeler erin gaat/zit.
Hoe werken jullie met dit "probleem"?
Of koelen jullie in een open ketel?
Vele vragen maar bij mijn volgende brouwsel wil ik toch een geruster gevoel als het eenmaal in het gistvat zit ;D

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #23 Gepost op: 28-11-2021 18:59 u »
Ik denk dat besmettingsgevaar reuze meevalt. Tijdens het koelen leg ik een doek over de ketel. Na het koelen dek ik de ketel af met een schone doek en deksel erop. Laat t 2 uurtjes bezinken. Zomerdag brouw ik niet. Verder nog nooit iets van besmetting gehad. Alles schoon en zo weinig mogelijk met je wort klungelen is de beste bescherming. Allerlei filtermethodes en tussentijdse metingen zijn aan mij niet besteed. Hevelen, vergisten, bottelen. Succes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 28-11-2021 23:34 u »
Ik denk dat besmettingsgevaar reuze meevalt. Tijdens het koelen leg ik een doek over de ketel. Na het koelen dek ik de ketel af met een schone doek en deksel erop. Laat het 2 uurtjes bezinken. Zomerdag brouw ik niet. Verder nog nooit iets van besmetting gehad. Alles schoon en zo weinig mogelijk met je wort klungelen is de beste bescherming. Allerlei filtermethodes en tussentijdse metingen zijn aan mij niet besteed. Hevelen, vergisten, bottelen. Succes

Tussentijdse metingen zijn minder een risico dat je afgekoelde wort een tijd laten staan zonder dat er gist is toegevoegd.
Wort is zeer bevattelijk voor allerlei infecties. Het is een rijke voedingsbodem voor heel veel micro-organismen.

Nadat de vergisting gestart is kunnen er veel minder micro-organismen gedijen in het wort. Dit komt doordat de pH gedaald is en alcohol en koolzuur gevormd is. Ook bevat het jongbier veel minder voedingstoffen.

Tags: