Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: La Chouffe kloon  (gelezen 841 keer)

Offline Brewery Liberty

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
La Chouffe kloon
« Gepost op: 23-11-2021 21:25 u »
Op dit forum en anderen heb ik diverse recepten gevonden,..
Deze zijn, zoals ik het zie,. nooit helemaal compleet,.
Hoeveelheden water en wat je netto overhoud is nogal een dingetje.
Ook de benodigde hoeveelheden verschillen nogal.
Soms voor 10 ltr wort, dan weer 35 of 30 liter...

Nu heb ik e.e.a. een beetje uitgevogeld zodat ik ongeveer 8 ltr netto overhoud (24 flesjes)
Dit lijkt mij het beste om als uitgangspunt te gebruiken.
Hieronder het recept. kan iemand mij, die een beginnende brouwer is met weinig ervaring, mij vertellen wat ik goed of fout doe,.
Het zou een Chouffe kloon moeten worden,.

Pilsmout: 1300 gram
Kandijsuiker: 230 gram
Maisch water 6 ltr
Spoelwater 2 ltr

Maischschema
45 min 60 C 
30 min 70 C
5 min -75 C
5 min 78 C
---
75 minuten koken
10 g Saaz en 2,5 gram Styrian goldings hop toevoegen
Na 60 minuten koken 10 g Saaz  en 2,5 gram Styrian goldings hop toevoegen
Na 70 minuten koken 4 g Koriander en 5 g iers mos erbij
Nog 5 minuten koken

Afkoelen naar 20 C
Wyeast 3522 Ardenne  45 ml...
(Er zit 125 ml in de zak en dat is voor 19 ltr..)
Gisten 5 dagen 20 C
Lageren 14 dagen 20 C
7g suiker /ltr bottelen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Land: nl
Re: La Chouffe kloon
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2021 21:38 u »
Liberty, met 6 liter maischwater en 2 liter spoelwater kun je geen 8 liter bier overhouden.

Kijk er nog eens goed naar en reken ook je brouwzaalverliezen er eens bij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2021 23:03 u »
Je hoort altijd recepten aan te passen naar jouw brouwinstallatie en werkwijze.

Mijn advies is brouwsoftware te gebruiken. De standaardwaarden maisch- en spoelwater moet je aanpassen aan jouw verliezen die optreden (restanten vocht in slangen en dergelijke en verdamping tijdens het koken.

De meeste recepten geven moutsoorten in percentages. Dat is handig want dan weer je wat de verhoudingen zijn.
Voor hop wordt vaak gekeken naar de bitterheid. Dit is echter maar een deel van wat komt kijken bij hopgiften. Hop is smaak en dat laat zich wat lastiger in formules en hoeveelheden te vatten.

Lees je in. Je kunt daarvoor een boek gebruiken dat door mij geschreven is.  :)

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2021 00:32 u »
... kan iemand mij, die een beginnende brouwer is met weinig ervaring, mij vertellen wat ik goed of fout doe...
Zie eerdere antwoorden.  Doe basiskennis op, geldt voor elke beginner, is gn schande.
Basiscursus volmout-brouwen van dit forum: http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html .
- Mijn versimpelde basis voor 8 L bier (ik blijf het principe herhalen):
8 L bier, dus minimaal 8 L water vereist.
Mout toevoegen naar gewenst SG, zie basiscursus.  1300 g pilsmout in jouw recept..
  Mout houdt ~80% vocht vast, dus 80% x 1300 g = 1,04 L. Die moet je aanvullen om op 8 L te blijven.
Koken van wort met hop kost ruim 10% vocht, stel weer 1 L. Moet je aanvullen, dus nu al 10 L water nodig, gn 8.
Na koelen en filteren van hop zal drek achterblijven, wr verlies, oplopend tot 1 L >> aanvullen, nu totaal 11 L water nodig..
Die 11 L water die je minimaal nodig hebt voor 8L bier mag je zelf verdelen in maisch- en spoelwater, totaal zal 11 L blijven.  En 8 L naar gistvat.
Bij vergisting wordt weer 'afval' geproduceerd door dode gist, rest eiwit, moutresten, etc.. Reken op ruim 7 L bier te bottelen.
Als je 8 L wil bottelen (ipv 7 + een beetje) moet je alle hoeveelheden vermenigvuldigen met 1,2, zo simpel is het (ongeveer  ;)..
Deel 'verliezen' is procentueel, ander deel afhankelijk van jouw brouwkunde en installatie.
Na een paar brouwsels moet je wel een idee krijgen hoe je het doet qua rendement, etc..
======================
Je recept zal bier opleveren, is het vaste gezegde op dit forum.. Of het een Chouffe wordt is een ander verhaal.
Brouwen  :brouwen:. Lees je in, opnieuw brouwen, etc. Na 2-3x zelfde recept zal je weten hoe je installatie (JIJ) functioneert.
Vragen? Blijf vragen.   Maar verwacht vanuit het forum ook de nodige eigen inzet.
Proost, Snelbier

Offline Brewery Liberty

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2021 21:21 u »
Ik heb intussen de Brewfather-app.
Is of word wel een dingetjes als je dit nog nooit hebt gebruikt. Youtube is geduldig,...
Dank jullie allen voor de tips en tops,..
ik ga er mee aan de slag en als alles is gelukt (of niet) dan breng ik verslag uit.
In Brewfather staat toevallig ook een recept voor Chouffe,... dat scheelt weer werk,..
De verschaling heb ik gevonden en kan dus vrij simpel aangeven wat je netto aan bier wilt over houden... TOP!!!
Anton

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2021 18:49 u »

Lees je in. Je kunt daarvoor een boek gebruiken dat door mij geschreven is.  :)

Reclame maken voor je eigen boek is niet chique Jacques, het is mooier als A3 dat zegt :-) en jij dan verander water in bier voor stelt  :pan:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2021 21:56 u »
Reclame maken voor je eigen boek is niet chique Jacques, het is mooier als A3 dat zegt :-) en jij dan verander water in bier voor stelt  :pan:

Adrie is niet meer actief op dit forum...

Overigens is volgens niet veel mis met het maken van reclame. Op dit moment op de vooravond van Black Friday doen heel wat bedrijven dat, en die bedrijven maken echt geen reclame voor een ander bedrijf.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2021 11:54 u »

Overigens is volgens niet veel mis met het maken van reclame.

Dit is een hele mooie....ik zal er in februari op terugkomen... hop planten te koop ;-)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2021 21:46 u »
Dit is een hele mooie....ik zal er in februari op terugkomen... hop planten te koop ;-)

Met het maken van reclame is niet zo veel mis. Reclame-inkomsten maken dat dit forum kan draaien.
Het is echter niet de bedoeling dat te pas en onpas reclame wordt gemaakt in berichten.

In zoverre heb ik deze forumregel overtreden. Maar eerlijk gezegd vind ik wel wat jammer dat het boek van Adrie genoemd wordt maar het boek dat ik geschreven heb niet vermeld wordt. In dit boek heb ik veel kennis van dit forum verzameld.

Tags: