Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelsuiker toevoegen voor overhevelen mengt niet goed  (gelezen 806 keer)

Offline Freggel

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bottelsuiker toevoegen voor overhevelen mengt niet goed
« Gepost op: 22-11-2021 19:23 u »
Voordat ik ga bottelen doe ik altijd de afgemeten hoeveelheid suiker in het bottelvat en hevel dan het jongbier over naar het bottelvat. Ik laat daarbij de siliconen slang op de bodem liggen in een bocht in de veronderstelling dat het dan wel goed mengt.

Omdat mijn laatste bier wat vervelend deed met hergisten heb ik toch maar even sg gemeten na overhevelen, blijft gewoon op 1022 staan.. was het jongbier al en dan op 20 liter nog 150 g suiker, zou toch anders moeten aangeven dacht ik. Conclusie waarschijnlijk de hydrometer kapot. Achteraf nog even op water getest, netjes 1000.... dus het laatste beetje uit het bottelvat nog eens geproefd, merkbaar zoeter dan de eerste die ik proefde. Nog maar eens gemeten, 1030....

Ik heb nooit problemen gehad met hergisting op de fles, maar toch wel goed om in de gaten te houden!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Bottelsuiker toevoegen voor overhevelen mengt niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2021 20:25 u »
Begrijp ik het goed dat je de suiker in vast vorm in het bottelvat doet? Normaal gesproken meng je het 1 gew deel suiker op 2 gew delen water tot een oplossing omdat het anders niet goed mengt inderdaad.

Offline Freggel

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2021 20:56 u »
Begrijp ik het goed dat je de suiker in vast vorm in het bottelvat doet? Normaal gesproken meng je het 1 gew deel suiker op 2 gew delen water tot een oplossing omdat het anders niet goed mengt inderdaad.

Haha nee hoor gewoon 1 deel suiker 2 delen water gekookt. Dus 150 g suiker op 300 ml water.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2021 22:31 u »
Ik doe altijd 2 gram suiker (vast) per flesje
Gaat prima bij mij

Offline Freggel

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-11-2021 22:44 u »
Ik doe altijd 2 gram suiker (vast) per flesje
Gaat prima bij mij
Ja is ook een optie, maar ik vind deze methode wat makkelijker en veiliger en het scheelt een hoop tijd. Het verbaasde me alleen dat het niet goed mengt, volgende keer maar even roeren nog (met de kans op wat oxidatie)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 22-11-2021 23:24 u »
Voordat ik ga bottelen doe ik altijd de afgemeten hoeveelheid suiker in het bottelvat en hevel dan het jongbier over naar het bottelvat. Ik laat daarbij de siliconen slang op de bodem liggen in een bocht in de veronderstelling dat het dan wel goed mengt.

Omdat mijn laatste bier wat vervelend deed met hergisten heb ik toch maar even sg gemeten na overhevelen, blijft gewoon op 1022 staan.. was het jongbier al en dan op 20 liter nog 150 g suiker, zou toch anders moeten aangeven dacht ik. Conclusie waarschijnlijk de hydrometer kapot. Achteraf nog even op water getest, netjes 1000.... dus het laatste beetje uit het bottelvat nog eens geproefd, merkbaar zoeter dan de eerste die ik proefde. Nog maar eens gemeten, 1030....

Ik heb nooit problemen gehad met hergisting op de fles, maar toch wel goed om in de gaten te houden!

Het kan zijn dat je last hebt gehad van een whirlpool effect. Misschien is het een idee om de slang even te verleggen.

Offline Freggel

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2021 06:44 u »
Het kan zijn dat je last hebt gehad van een whirlpool effect. Misschien is het een idee om de slang even te verleggen.

Hmmm dat zou inderdaad kunnen, volgende keer eens op letten! Volgens mij had ik wel de slang af en toe verlegd, maar weet ik niet meer zeker..

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2021 12:06 u »
Dit is het beste advies die je kunt geven...kans op fouten is dan nihil

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23-11-2021 12:10 u »
Ik heb hier ook last van gehad en wel verschil in uiteindelijke druk in de fles gemerkt, zelfs met een 1 op 2 oplossing en met verschillende methodes (niet het bier erbij gieten, maar de oplossing er later bij gieten bijvoorbeeld).
Uiteindelijk toch maar gekozen om met een wat grotere injectiespuit wat oplossing per flesje te doen. Dit werkt voor mij, omdat ik alleen halve liters gebruik (geen omrekenen naar fles grootte) en de oplossing mik op 5 ml per fles. Het bottelen gaat er niet merkbaar langzamer door en er is nu wel consistentie in de druk gekomen.
Indien het uiteindelijk niet goed lukt met mengen in een bottelvat, kan ik je aanraden de doseerspuit methode ook eens te proberen voor de aardigheid.

Offline Freggel

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2021 12:14 u »
Ik heb hier ook last van gehad en wel verschil in uiteindelijke druk in de fles gemerkt, zelfs met een 1 op 2 oplossing en met verschillende methodes (niet het bier erbij gieten, maar de oplossing er later bij gieten bijvoorbeeld).
Uiteindelijk toch maar gekozen om met een wat grotere injectiespuit wat oplossing per flesje te doen. Dit werkt voor mij, omdat ik alleen halve liters gebruik (geen omrekenen naar fles grootte) en de oplossing mik op 5 ml per fles. Het bottelen gaat er niet merkbaar langzamer door en er is nu wel consistentie in de druk gekomen.
Indien het uiteindelijk niet goed lukt met mengen in een bottelvat, kan ik je aanraden de doseerspuit methode ook eens te proberen voor de aardigheid.

Goeie Tip, ga ik eens proberen

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2021 13:19 u »
Ik doe in elk flesje een maatschepje suiker. Dan geen verschil in koolzuur en druk per flesje. ;)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2021 13:20 u »
Ik kook de bottelsuiker in een beetje water en giet het kokend bij het bier in de bottelemmer. Dan roer ik heel zachtjes, van onder naar boven. Nooit verassingen.

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2021 15:43 u »
De laatste keren heb ik alle bier dat ik gebrouwen had ineens gedopt. Dat waren een kleine 60 flesjes. voorheen altijd voor enkele malen bottelen suikeroplossing gemaakt en dan met een spuitje 2-3 ml toevoegen per flesje. En dan altijd ook een klein beetje verse bottel gist toevoegen en dan op 20 graden wegzetten met een drukmetertje zodat ik de vergistingsdruk kan volgen tot 2-3 bar. Tegenwoordig gebruik ik voor beide toevoegingen een spuit om dieren voeding te geven. heb hier een link naar aliexpres, maar ik heb een goedkopere van plastic   https://nl.aliexpress.com/item/32959604090.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.524f9e52BTeHJB&algo_pvid=be6a92bc-4dc1-4082-8d13-4f40e0c4be92&algo_exp_id=be6a92bc-4dc1-4082-8d13-4f40e0c4be92-10&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2266508562545%22%7D.
Heb wel moeten leren werken met het ding: als de vloeistof te dik is(net uit de koelkast) dan gaat de zuiger niet voldoende terug en geeft ie te weinig vloeistof en weetje dus niet hoeveel suiker er in de fles zit. Ik hang het slangetje gewoon in een potje dat ik met de andere hand vasthoud. Slangetje heb ik een knipje gegeven om vastzuigen aan bodem te voorkomen. Schoonmaken is wel iets dat ik secuur doe, helemaal uit elkaar en dan in elkaar zetten en spoelen met een zure reinigingsvloeistof. kost wel tijd maar bij 60 flesjes loont dat en nu gaat het best snel op deze manier. Er is elders een topic over deze spuiten.

Offline Freggel

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-11-2021 15:46 u »
Ik kook de bottelsuiker in een beetje water en giet het kokend bij het bier in de bottelemmer. Dan roer ik heel zachtjes, van onder naar boven. Nooit verassingen.

ja ik ga voortaan ook maar even roeren, op zich vind ik de makkelijkste manier overhevelen naar een bottelvat, dan ben ik direct alle trub kwijt. en daar dan afgemeten 7 g per liter aan toevoegen, opgelost uiteraard.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 23-11-2021 17:26 u »
Ik doe in elk flesje een maatschepje suiker.

Dat kan. Voeg wel eerst de suiker toe. Als je andersom doet kan het bier de fles uitschuimen.

Nadeel van een maatschepje is dat je altijd dezelfde hoeveelheid suiker geeft. Er zijn bierstijlen die wat meer of wat minder koolzuur hebben. Dit kun je overigens ondervangen door verschillende maatschepjes te gebruiken of een speciale suikerdoseerder. Zie het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16592

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #15 Gepost op: 23-11-2021 17:29 u »

Het beste advies tot nu toe in dit draadje!
Belangrijk: rustig maar wel goed doorroeren om in elk flesje even veel suiker en dus ook CO2 te krijgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 23-11-2021 17:31 u »
Het beste advies tot nu toe in dit draadje!
Werkt perfect. Rustig maar wel goed doorroeren.
Zo doe ik het ook. Rustig zodat je geen onnodige zuurstof toevoegt maar wel roeren omdat alleen hevelen geen 100% garantie geeft dat het altijd goed mengt.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #17 Gepost op: 24-11-2021 06:56 u »
Ik gebruik al een tijdje deze. Heerlijk apparaat en gebruiksvriendelijk.

20,04  18%OFF | Animal Veterinary Feeding Gun Continuous Drench Infusion Device Pig/cattle/sheep/chicken Vaccine Injection 10/20/30/50ML
https://a.aliexpress.com/_v6SnhQ

Tags: