Algemeen > Algemeen

Keertje meekijken bij jou of bij mij?

(1/2) > >>

Lech_hobbybrouwer89:
Dag brouwvrienden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een brouwsel gemaakt heb en ik denk dat het binnenkort weer eens hoog tijd wordt. En nou leek het mij leuk om eens met iemand mee te kijken hoe hij/zij dat doet, of dat iemand eens langskomt bij mij, dat kan natuurlijk ook. Ik heb in principe alles in huis voor een geslaagde brouwdag, waar ik mee werk:

Schroten:
Ouderwets met de hand met de schrootmolen

Brouwen:
Brew Monk 30L met Brewferm Wortkoeler 20RVS

Gisting:
Plastic vergistingsvaten Brewferm 30L (zit te denken aan roestvrijstalen variant)
Gecontroleerd vergisten met Inkbird ITC-308 Wifi, verwarmingsplaatje 25W en Brewbrain Float, momenteel even geen vergistingskast tot mijn beschikking, maar kan de boel makkelijk in een warme/koude kamer zetten.

Bottelen:
Beugelflessen 50cl en 75cl en mooie 2L Siphon-flessen

Schoonmaak:
Chemipro Oxi
Chemipro San
P3-alcodes

Nu sta ik nog aan het begin van een mooie, lange brouw carrière met pas 3x volledig (met schroten) en 1x half (met blik) brouwen. Alle drie de keren dat ik bier vanaf het schroten heb gebrouwen, zijn mislukt, tenzij je van zure bieren houdt. Dat zure, overigens, is wel met elk brouwsel wat minder geworden. Waar het eerste brouwsel "gekke bekken trek zuur (golden beverius pakket)" was en de laatste "aanwezig, misschien net goed om bij te eten (weizen pakket)". Het blikbrouwsel met moutextract dunkelbock is de enige die aardig gelukt is, maar daarvan blijft (ookal is dat nu na een paar maanden minder) een soort filmachtig, chemisch moutextract-smaakje aan zitten. Nu heb ik niet het idee heel erg vies gewerkt te hebben (integendeel), dus of het door/van contaminatie komt. En ik geef de moed absoluut niet op, sterker nog, ik vind het brouwen nog steeds heel erg leuk! Ik zat er zelfs over na te denken mijn eigen bier te gaan brouwen en mout/gist/hop in te kopen, maar laat ik eerst maar eens een goed biertje gaan brouwen met een pakket (first things first).

Dus ik kan een aantal dingen doen:
- Een workshop/cursus volgen (lijkt me wel heel erg leuk)
- Met iemand een dagje meekijken en kijken hoe hij/zij het doet (gezellig, en monkey see/monkey do :-))
- Of dat iemand met mij meekijkt en tips/feedback geeft op mijn manier van doen

Ik ben laatst verhuisd, van Utrecht naar Amsterdam, en woon nu op de Parnassusweg. Dus het zou mooi zijn (en beter voor het milieu) als het niet te ver reizen is :-). Op welke termijn moet ik nog even kijken, maar ik heb nog wel wat plek in de agenda voor deze/volgende maand.

Lijkt het je leuk, of heb je vragen/tips, stuur mij dan een berichtje of laat een comment achter!

Groeten, Lech

Micha:
Vergeet ook vooral niet te kijken naar brouwvideos. Brouwtv, David Heath en the homebrew challenge zijn bijvoorbeeld wel leuk om te volgen ( naar mijn mening natuurlijk). Daar kun je stiekem veel leuke tips vinden.

Fractus:
Ik zou ook zeker eens kijken bij de bierkaai, de brouwvereniging van Amsterdam. Daar zijn genoeg enthousiaste brouwers waarmee je ervaringen uit kunt wisselen en wellicht een keertje samen brouwen. Meer info op http://www.debierkaai.net/

Lech_hobbybrouwer89:

--- Citaat van: Fractus op 18-11-2021  18:57 u ---Ik zou ook zeker eens kijken bij de bierkaai, de brouwvereniging van Amsterdam. Daar zijn genoeg enthousiaste brouwers waarmee je ervaringen uit kunt wisselen en wellicht een keertje samen brouwen. Meer info op http://www.debierkaai.net/

--- Einde van citaat ---
Goede tip, ga denk ik maar eens kijken bij de volgende bijeenkomst ;-) :biersmile:
--- Citaat van: Micha op 18-11-2021  18:17 u ---Vergeet ook vooral niet te kijken naar brouwvideos. Brouwtv, David Heath en the homebrew challenge zijn bijvoorbeeld wel leuk om te volgen ( naar mijn mening natuurlijk). Daar kun je stiekem veel leuke tips vinden.

--- Einde van citaat ---
Thnx voor de tip! Hehe, heb de bekende boeken gelezen en youtube afgestruind, maar deze kende ik nog niet.

EdwinBrouwt:
Kom zeker een keer langs Lech, ik ben ook lid van de bierkaai: een hele leuke en gezellige club met een lekker divers ledenbestand (jong & oud, van beginner tot prof)..

Hou de agenda op de site in de gaten en geef je op als je wil komen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie