Hobbybrouwen > Brouwproces

Rendement verhogen

(1/18) > >>

Drowsy:
Beste allemaal,

Wij zijn twee hobbybrouwers en we zitten al een tijdje met een brouwrendement waar we niet helemaal tevreden mee zijn. We brouwen in een 50 L Klarstein ketel waarin we niet roeren omdat we constant de pomp aan hebben staan en het geschrote mout tussen twee filters geklemd zit. Ik hoop dat jullie tips hebben waarmee we ons rendement op kunnen hogen.

Voor ons laatste brouwsel hebben we het volgende geprobeerd om 40 L te brouwen:
- Mout schroten op 1.5 mm
- pH van het maischwater op 5.5
- 10 minuten eiwitrust op 52 graden
- 90 minuten lang maisschen op 68 graden
- 9kg mout in 36L maischwater (verhouding van 4 L water per kg)
- 17 Liter spoelwater
- 80 minuten koken (verdamping van 1 L per 15min)

De uiteindelijke SG kwam uit op 1051. Wat een rendement van 53.5% betekent. Zijn er dingen die we anders kunnen doen om ons rendement te verhogen?

Micha:
Wat ik begreep van een aantal Herms eigenaars was dat het ondanks het rondpompen toch verstandig is om in het begin te roeren. Is er geen mogelijkheid om de tweede plaat er later op te zetten? In de filmpjes van David Heath begint hij ook altijd met een stukje roeren. Al was het maar om deegballen te voorkomen.

Daarnaast zou ik geneigd zijn om te kijken naar een fijnere schroot. Maar dat zou stap 2 zijn. Wellicht ook een kwestie van een keer uitproberen?

Fractus:
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande post, heb zelf een easybrew. Af en toe roeren aan het begin kan zeker geen kwaad, en ik ben met het inmaischen al gauw 5 tot 10 minuten aan het roeren zodat ik zeker weet dat er geen droge klonten meer zijn en alles mooi doorstroomd. Heb ook gemerkt dat als ik iets fijner schroot, dit een hoger rendement oplevert zonder veel doorstroomproblemen.

Als toevoeging: heb je de temperatuur wel eens gecheckt met een andere thermometer? Dat kan nogal een impact op je rendement hebben.

Oxhead:

--- Citaat van: Drowsy op 18-11-2021  16:55 u ---Beste allemaal,

Wij zijn twee hobbybrouwers en we zitten al een tijdje met een brouwrendement waar we niet helemaal tevreden mee zijn. We brouwen in een 50L Klarstein ketel waarin we niet roeren omdat we constant de pomp aan hebben staan en het geschrote mout tussen twee filters geklemd zit. Ik hoop dat jullie tips hebben waarmee we ons rendement op kunnen hogen.

Voor ons laatste brouwsel hebben we het volgende geprobeerd om 40L te brouwen:
- Mout schroten op 1.5mm
- pH van het maischwater op 5.5
- 10 minuten eiwitrust op 52 graden
- 90 minuten lang maisschen op 68 graden
- 9kg mout in 36L maischwater (verhouding van 4L water per kg)
- 17 Liter spoelwater
- 80 minuten koken (verdamping van 1L per 15min)

De uiteindelijke SG kwam uit op 1051. Wat een rendement van 53.5% betekent. Zijn er dingen die we anders kunnen doen om ons rendement te verhogen?

--- Einde van citaat ---

Ik zou eerst bij het begin beginnen. Zijn alle moutkorrels wel geschroot dus gebroken?

Robert1968:
Je berekent je rendement op basis van kg mout als zodanig. Maar mout bevat circa 5% vocht en heeft een extractpercentage van circa 79% (rest is kaf).

Als je al het extract uit de (vochtige) korrel zou halen zou dit op 79%-5% = 74% uitkomen. Jij komt op 54% dus op 54/74 = 73% van wat maximaal mogelijk is. Niet eens zo slecht.

Klam fijn schroten en regelmatig het bed omroeren zou het percentage met enkele procenten opkrikken. Fijn schroten in een automatische brouwketel heeft als bijkomend voordeel dat het spoelen langzamer en daarmee efficiŽnter verloopt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie