Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf koelsysteem maken  (gelezen 1470 keer)

Offline fortunalars

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zelf koelsysteem maken
« Gepost op: 17-11-2021 19:54 u »
Hallo

Ik heb een vraag.
Zijn er mensen die zelf een afkoel systeem hebben gemaakt?
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.
Hebben jullie tips om zelf een koel systeem te maken?

Groetjes en bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Super lid
  • Land: nl
Re: zelf koel systeem maken
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2021 20:08 u »
Dat is lastig, ik lees een "pan", dus neem ik aan dat het om een klein volume gaat?
Als dat zo is, dan zou ik adviseren om de pan tijdens het koelen zo goed mogelijk (luchtdicht) afgesloten te houden en eventueel een tijdje in de vriezer te zetten, liefst in dat ijswater bad, veel meer kan je denk ik niet doen, zo snel mogelijk terug koelen is belangrijk om infecties te voorkomen.
Voor grotere volumes gebruiken we spiraal koeling, tegenstroom koeler of platen koeler, maar dat lijkt mij nogal overkill voor een "pan".

Offline biking rebel

• Senior lid
Re: Zelf koelsysteem maken
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2021 20:59 u »
Hallo

Ik heb een vraag.
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.

Groetjes en bedankt

Hoe groot is je pan? Er zijn koelspiralen in allerlei maten. Ik heb twee pannen (21 en 33l) i.c.m. een koelspiraal.  Deze is met een waterdief aangesloten op de keukenkraan.

Deze heb ik:
https://Brouwland.com/nl/koelen/11691-Brewferm-chill-in-20-rvs-wortkoeler.html

Offline Lampje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Een dag niet gebrouwen is een dag niet geleefd
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2021 21:01 u »
Hallo

Ik heb een vraag.

Groetjes en bedankt
Gewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost 50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

Offline fortunalars

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2021 21:02 u »
Gewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost 50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

Bedankt voor de tip ik ga googlen

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2021 10:00 u »
Ik heb een stuk rol gebruikt van heel zacht rood koper geplooid rond iets stevig rond, waarmee ik een dompelkoeler heb gemaakt. De koper buis is 18 m lang met een doormeter van 10 mm.
Zo koel ik 45 L wort van 100 naar 25 C in 15 minuten.
Ik koppel de tuinslang aan n koppeling en heb 90 L leidingwater nodig die ik nadien hergebruik om alles af te wassen.
Met die motor en schoep roer ik alles rond om vlugger te koelen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 21-11-2021 18:41 u »
Google eens onder bier koelspiraal. Op alie al vanaf 27,-  inclusief btw en gratis verzendkosten.
Koper is tegenwoordig niet goedkoop. Wel betere geleiding.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2021 19:46 u »
Google eens onder bier koelspiraal. Op alie al vanaf 27,-  inclusief btw en gratis verzendkosten.
Koper is tegenwoordig niet goedkoop. Wel betere geleiding.

Klopt maar dan moeten de koppelingen van messing er bijvoorbeeld nog aangezet worden.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 22-11-2021 17:05 u »
Klopt maar dan moeten de koppelingen van messing er bijvoorbeeld nog aangezet worden.

Of low budget,
Gewoon met slangklem koppelen. (Gezien topic Fortunalars nog geen definitieve keus heeft gemaakt betreffende volume en equipement).

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2021 12:11 u »
Je kunt ook altijd contact opnemen met Ad! Hij heeft een wereld aan kennis over koelers en verkoopt ze voor een zacht prijsje

Offline fortunalars

• *
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2021 22:34 u »
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Omdat mijn hoeveelheid erg klein is koel ik het nu in water met ijs. Ik ben wat aan het oefenen. Binnenkort wil ik meer gaan brouwen en dan ga ik kijken voor een koelsysteem.
Bedankt voor alle reacties!!!

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2021 07:44 u »
.. Omdat mijn hoeveelheid erg klein is koel ik het nu in water met ijs...
Wat is 'kleine hoeveelheid' ? Met 7 liter in een soeppan deed ik het zo:
Als je wort in de gootsteen (wort natuurlijk in een pan  :biersmile:) grotendeels 'onder water' staat kan je het ijs weglaten..
Je koelt sneller door een beetje te roeren. Stilstaand wort isoleert warmte, daar helpt geen ijs tegen (qua tijd)..
- Stap-1, zal kort duren.. Heet wort in de koele gootsteen.  Beetje roeren of schudden. Als koelwater lauw wordt: verversen.
- Stap-2, met vers koud water weer beetje roeren.  Koelwater warmer? Weer verversen.
- Stap-3 als stap 2, als het nodig is.
Geheel is ook afhankelijk van water-temperatuur. Ik heb 's zomers nog steeds 15'C water, krijg het wort in 30minuten onder 20'C.
Als het kouder moet: toch ijs gebruiken.  Meeste winst haal je uit roeren, simpel.
Succes,  Snelbier.

Offline LittleJohn

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 28-11-2021 10:20 u »
Ik koel 8 L ook met de pan in de gootsteen. 2 of 3x koude water verversen met nieuw koud water. Tevens 2 ijskoude koelelementen (-18 C) zoals die bij een diepvries worden meegeleverd, in de gootsteen houden het koelwater lekker lang koel. 20 a 30 minuten koelen en je bent er.

Tags: