Hobbybrouwen > Apparatuur

Zelf koelsysteem maken

(1/3) > >>

fortunalars:
Hallo

Ik heb een vraag.
Zijn er mensen die zelf een afkoel systeem hebben gemaakt?
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.
Hebben jullie tips om zelf een koel systeem te maken?

Groetjes en bedankt

Rinus:
Dat is lastig, ik lees een "pan", dus neem ik aan dat het om een klein volume gaat?
Als dat zo is, dan zou ik adviseren om de pan tijdens het koelen zo goed mogelijk (luchtdicht) afgesloten te houden en eventueel een tijdje in de vriezer te zetten, liefst in dat ijswater bad, veel meer kan je denk ik niet doen, zo snel mogelijk terug koelen is belangrijk om infecties te voorkomen.
Voor grotere volumes gebruiken we spiraal koeling, tegenstroom koeler of platen koeler, maar dat lijkt mij nogal overkill voor een "pan".

biking rebel:

--- Citaat van: fortunalars op 17-11-2021  19:54 u ---Hallo

Ik heb een vraag.
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.

Groetjes en bedankt

--- Einde van citaat ---

Hoe groot is je pan? Er zijn koelspiralen in allerlei maten. Ik heb twee pannen (21 en 33l) i.c.m. een koelspiraal.  Deze is met een waterdief aangesloten op de keukenkraan.

Deze heb ik:
https://Brouwland.com/nl/koelen/11691-Brewferm-chill-in-20-rvs-wortkoeler.html

Lampje:

--- Citaat van: fortunalars op 17-11-2021  19:54 u ---Hallo

Ik heb een vraag.

Groetjes en bedankt

--- Einde van citaat ---
Gewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost 50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

fortunalars:

--- Citaat van: Lampje op 17-11-2021  21:01 u ---Gewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost 50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor de tip ik ga googlen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie