Koffie als kleurstof

Gestart door rodeloper, 25-05-2006 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rodeloper

Vandaag, bij gebrek aan ambermout, om de kleur niet om de smaak, koffie toegevoegd aan het wort (een volle kop sterke koffie op 15 liter) Ben benieuwd welke effecten dat heeft. Iemand daar ervaring mee ?
rodeloper

Johannes

Ja ik heb een koffie porter gebrouwen die nu smaakt naar ouwe koffie  :ziek: gebruik Buisman classic aroma (tip van Siris) voor aankleuring dat goedje is iets van 12000 ebc of zo.

Gevonden: bericht van Siris: klik

:degroeten:

Johannes

Oscar

Indien je koffie bier gaat maken, neem ik aan dat je deze tijdens het koken toevoegd..?
Koffie zal ook wel iets met smaak en geur doen (en misschien nog best wel veel), ik ben eigenlijk benieuwd wat dit met de schuim doet, of er schuimnagatieve stoffen in koffie zit..?

Van dit bier zul je lekker wakker blijfen, of is lekker bij het ontbijt   :ziek: >:D

Groeten en gezondheid
Oscar

Gerb

He loper,

Kijk eens naar de volgende onderwerpen:

Johannes heeft koffie gezet en in de kookketel toegevoegd:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2206.0.html

Ikzelf heb koffiepoeder in water opgelost en tijdens het lageren toegevoegd:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4072.0.html

Er zijn op Amerikaanse sites wel redelijk wat koffierecepten te vinden, waarvan de meeste wel de door jou gebruikte methode gebruiken.
Afhankelijk van het volume van je brouwsel, zou je een wat gebrande koffiesmaak kunnen verwachten. Ik begrijp alleen niet waarom je dit als vervanging van ambermout hebt gebruikt. Deze mout geeft een caramelachtige smaak en niet echt veel kleur, terwijl de koffie geen caramelachtige smaak en wel veel kleur geeft.  :weetniet:

Gerb


rodeloper

Mooi, mooi, vooral dank zij de twee verwijzingen heel wat info over koffie als kleurstof. Heb met de zoekfunctie wel geprobeerd die boven water te krijgen, maar waarschijnlijk iets niet goed gedaan. Goot vandaag nogal impulsief koffie in de kookketel. Zal dat niet snel meer doen. Ik had natuurlijk veel beter na het koken de koffie kunnen toevoegen. Gebruikte trouwens die koffie omdat ik geen ambermout meer in huis had en ik dit brouwsel (een triple achtig bier) niet met een pilskleurtje wilde . Hoop dus vooral op een kleureffect, niet op (in de verte) de smaak van koffie. Dat lijkt me in bier niet zo geweldig. Ben nog wel benieuwd naar de invloed van koffie op het schuim.
 

Daank

en hoe is dit afgelopen?

rodeloper

Daank,
Vind het niet spijtig dat die twee kratjes nu bijna op zijn. Die tripel met koffie als kleurstof is geen geweldig bier geworden. Kleureffect klein/zeer klein. Smaakeffect groot (in negatieve zin). Effect op de kleur van het schuim klein. Op de stabiliteit van het schuim geen.
rodeloper

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.