Imperial Oatmeal milk Stout met vanille (een hele mond vol)

Gestart door Brouwerij KOR, 17-11-2021 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Ik heb inmiddels de eerste flessen van beide gisten geproefd en de Wyeast 1028 heeft helaas last van gushing. Ik heb dat nog nooit eerder gehad met mijn brouwsels.

Staat de Wyeast 1028 bekend om dit soort problemen? SG was al meerdere dagen stabiel voor afvullen en ook op beoogde eind SG.

Ik heb een gedeelte van deze batch ook gelagerd met een blokje eikenhout van een whiskyvat. Denk dat hier een infectie heeft plaatsgevonden want deze flessen stond wel erg veel druk op!

de Machtige Wil

Ik heb zelf een poos terug met de Wyeast 1028 gebrouwen en had toen geen last van gushers.

Heb je dat eikenhout ook nog op alcohol gezet of getoast in de oven? Zelf doe ik dat laatste wanneer ik houtsnippers toevoeg.
Proef je iets in de smaak wat op een infectie zou kunnen duiden? En hoe is de US-05 variant?

ramon86

Hoe heb je inderdaad precies gewerkt met dat blokje eikenhout?

Brouwerij KOR

Dat blokje eikenhout heb ik zonder toasten of desinfecteren toegevoegd, waarschijnlijk een besmetting dus. Dit is echter een Splitbatch geweest.
Ook de flessen waar geen hout aan is toegevoegd had last van gushing.

Even voor de duidelijkheid dit brouwsel heb ik opgesplitst in 3 vergistvaten:

- Us 05 (geen gushing)
- Wyeast 1028 (beetje gushing)
-Wyeast 1028 met blokje eikenhout van een whisky vat (spuitflessen, veel gushing)

Ik proef verder geen infectie, alleen meer koolzuur waardoor het bier wellicht iets zuurder overkomt.

ramon86

Heb je toevallig al een nieuwe SG-meting gedaan met zo'n flesje, om te kijken hoe veel verder de vergisting is gegaan?

WJW

Brouwerij KOR

Citaat van: ramon86 op 01-02-2022  13:34 uHeb je toevallig al een nieuwe SG-meting gedaan met zo'n flesje, om te kijken hoe veel verder de vergisting is gegaan?
Nee, zal ik vandaag even doen.

Brouwerij KOR

Citaat van: WJW op 01-02-2022  13:38 uHoe was de smaak?
De smaak van gebrande mouten is mooi in balans, tonen van koffie en chocolade. De Wyeast heeft iets minder gebrande smaak in vergelijking tot us 05. Deze lijkt ook iets romiger.
Iets teveel koolzuur in vergelijking met us 05.

Vergelijkbare Topics (7)

35227

Reacties: 2
Gelezen: 1155

21983

Reacties: 7
Gelezen: 3449

710

Reacties: 43
Gelezen: 14821

40057

Reacties: 11
Gelezen: 2190

26077

Reacties: 1
Gelezen: 1727

9162

Reacties: 15
Gelezen: 6929

43677

Reacties: 2
Gelezen: 623

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.