Recepten > Discussie over recepten

Tips gevraagd t.b.v. Belgische bieren met sterk gistkarakter

(1/4) > >>

ChrisB:
Beste brouwers,

Graag zou ik willen weten hoe ik een sterker gistkarakter in mijn bier krijg. Qua gist aroma en smaak lijken mijn bieren altijd een beetje achter te blijven ten opzichte van de commerciŽle Belgische bieren. Het lijkt er op dat ik de gist niet voldoende esters kan laten produceren.

Ik beschik niet over een gistkast, maar ik kan wel bijverwarmen dmv verwarmingsriem. De gisten die ik gebruik zijn meestal korrelgisten en dan vooral de Lallemand Abbaye en Fermentis be-134.

De gist strooi ik altijd over het wort bij een temperatuur van 20 graden, soms een graadje warmer of kouder. Daarna laat ik de gist zijn gang gaan.

Wat kan ik doen om een sterker gistkarakter in mijn bier te krijgen?

Groetjes Chris

Blokkie:
Vergisten bij een (iets) hogere temperatuur geeft meer esters. Bind de verwarmingsriem en een thermometer om je vat. Ga experimenteren hoe je de temperatuur van die 20 graden naar een 21 - 23 graden kan brengen. Hij zal en mag een beetje schommelen, maar liever geen graden op en neer. Naast de verwarmingsriem zal de gist , wanneer hij drukker aan de gang gaat, zelf ook warmte produceren. Komt je temperatuur daardoor te hoog, kan je proberen met natte doeken de temperatuur weer wat omlaag te brengen. Dat alles is minder gecontroleerd dan met een vergistingskast, maar wanneer je daar een paar keer mee experimenteert, kan je wel degelijk naar gewenste temperaturen toe werken. Maar je moet in de buurt blijven voor het beste resultaat.  :biersmile:

ChrisB:
Hoi Blokkie, bedankt voor je reactie.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de vergisting niet voor een temperatuur verhoging zorgde. Meestal stijgt de temperatuur van het wort tussen de 3 en de 6 graden 24 tot 48 uur na het enten van de gist.

Wat ik me kan voorstellen is dat:

1. De gebruikte gistsoorten kunnen het gewenste resultaat gewoon niet behalen.

2. Mijn wort bevat teveel eiwitten of vetzuren, waardoor de gist te gemakkelijk groeit en hierdoor minder esters aanmaakt. (Hiermee ben ik nu aan het experimenteren, voorheen ging de gehele inhoud van de kookketel, ex hop, in het gistingsvat)
Wat zijn jou ervaringen hiermee? Gaat het wort bij jou helder het vat in?

Blokkie:
Nee, na het koken en koelen gaat het geheel met troebelheid en al kletterend het gistvat in. Na het gisten en koud zetten, de laatste dagen met gelatine, trek het tot nog toe helemaal helder op.

Post anders eens een receptuur, dan kan er misschien meer aanwijzingen gevonden worden.

Normaal zou ook bij jou de gist zijn werk willen doen.

Fractus:
Hoeveel gist voeg je toe? Het kan ook zijn dat je een flinke overmaat aan gist toevoegd waardoor het Belgische karakter ook minder wordt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie