Hobbybrouwen > Brouwproces

Genoeg droge gist?

(1/2) > >>

leo18:
Op het einde van de brouwdag vullen we nog even alles aan in 'BrouwHulp'. We hebben zo 'n 20 liter met een plato (na koken) van 18. Daar zijn 2 zakjes korrelgist aan toegevoegd (22 gram). Nu zegt BrouwHulp dat dit ruim onvoldoende is. Ik merk waarom: we hebben per vergissing een ondergist aangeschaft (omdat het aan bod bij Brouwland zeer laag was. Mijn vraag: is dit problematisch? We hebben nu allen nog S33 liggen, maar ik vermoed dat het niet aan te raden om die er gewoon bij te mengen?
Alvast bedankt.

Warkald:
De eerste vraag is dan: kun je bij lage temperatuur vergisten, maw heb je een klimaatkast? Als je dat niet hebt, dan zou ik het zakje s33 erbij gooien, je ziet wel wat het wordt (uiteindelijk). 1 zakje s33 voor 20 liter moet net kunnen?

leo18:
We kunnen gemakkelijk aan 15C vergisten. Het bereik van de gist is volgens de verpakking 12 tot 17C
'Gozdawa German Lager W35'

Jacques:
Geen probleem. Gaat goed komen. Wel kan de vergisting wat langer duren. Hoe lager de vergistingstemperatuur des te langer het duurt voor je bier is uitgegist.

leo18:
Nog enkele vraagjes:
Bij ondergist verloopt de vergisting steeds wat trager vermoed ik, ook al door de lagere temperatuur? Hoewel we nu vaststelden dat er na een week niet veel activiteit meer was. Mag de temperatuur geleidelijk aan verhoogd worden, in stapjes tot 20C of is dat te hoog?
Zullen we best bottelgist toevoegen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie